Zenés színház

Mary Poppins a Madáchban

2012.09.16. 08:04
Ajánlom
A szeptemberi bemutatókra 21-én, 22-én és 23-án kerül sor, de addig is FOTÓKON és VIDEÓKON megmutatjuk, hogyan zajlottak a próbák eddig.

Mary Poppins mágikus erejű figuráját az ausztráliai születésű angol Pamela Lyndon Travers teremtette meg. Travers - eredeti nevén Helen Lyndon Goff -, már tinédzserként verseket publikált, majd egy Shakespeare-műveket játszó társulattal turnézott Ausztráliában és Új-Zélandon. Ugyan színészi karrierje felfelé ívelt, Travers elhagyta a társulatot, és újságíróként folytatta pályáját egy sydney-i újság munkatársaként, és Ausztrália-szerte elismert költővé vált. Az akkori, konzervatív szemlélettel azonban nem tudott azonosulni, így 1924-ben Angliába költözött, és P. L. Travers írói álnéven az írásnak szentelte életét.

Barátja, George William Russell költő, a The Irish Statesman szerkesztője vetette fel az ötletét egy boszorkányról szóló írásnak. A történet végül vendégségbe érkező gyerekek szórakoztatására született meg, és a főszereplő nem boszorkány, hanem egy varázslatos képességekkel bíró kivételes dadus lett, kezében esernyővel és útitáskával, a Cseresznyefa utca 17. szám alatt. A mese könyvvé nőtte ki magát, és 1934-ben jelent meg Mary Shepard (E. H. Shepard, a Micimackó megrajzolójának lánya) illusztrációival. A könyv már megjelenésekor hatalmas sikert aratott, amit csak növelt a történet továbbgondolása 1988-ig hét újabb regényben. A Mary Poppins-könyvek kulcsa számos irodalmi tanulmány, ám ugyanilyen meghatározó volt Travers érdeklődése a misztikum, a legendák és spirituális tanok iránt. Mindezek együttesen tették lehetővé a fantázia és a hétköznapok eseményeinek könnyed és természetes egymásba fonódását a nevelőnőről szóló történetekben.

Travers 1945-ben kapott először ajánlatot a Disney-től a könyvsorozat megfilmesítésre. Szkeptikusan fogadta a felkérést és 1959-ig nem is egyezett bele az adaptációba. Végül a Disney megkapta a jogokat, Travers pedig tanácsadóként kísérte végig a folyamatot. A végeredménnyel azonban így sem volt maximálisan elégedett. Aggályai ellenére azonban a film világsiker lett, és 1964-es premierje óta - Julie Andrewsnak is köszönhetően - újabb és újabb generációkat bűvöl el.

1993-ban Cameron Mackintosh brit színházi producer megkapta a színpadi adaptáció megírásának jogát Pamela Traverstől. 2001-ben pedig a Disney Theatrical vezetőjével, Thomas Schumacherrel folytatott tárgyalások eredményeként megszületett a döntés: a filmben elhangzó dalok szerepelnek a színpadi változatban is. A színpadi musical előzetes vázlata 2002-ben, a végleges változat 2004-ben készült el. A szövegkönyv Julian Fellowes munkája, az eredeti zenét Richard M. Sherman, a dalszöveget a nemrégiben elhunyt Robert B. Sherman írta. Az új dalokat és zenét George Stiles szerezte, a dalszövegeket Anthony Drewe írta. Az ősbemutatóra 2004 decemberében került sor a londoni West Enden, a Prince Edward Theatre-ben. Az előadást számos színházi díjjal jutalmazták, csakúgy, mint a 2007-es Broadway-bemutatót. 

Egyszerű történet egy kemény világban, egy diszfunkcionális családról, amelyben az élet darabokra hullik, ám jön valaki, aki ráébreszt arra, hogy a csoda mindenkiben magában van - foglalta össze a Mary Poppins tanulságát Szirtes Tamás rendező, és hozzátette: a mindenki által ismert és kedvelt Walt Disney-filmhez képest a Londonban bemutatott musical lélektani-társadalmi mélységekkel rendelkezik, és a budapesti előadásban ezt szeretné kidomborítani. A nagy, színes mesét 9-től 99 éves korig ajánlják az alkotók, akik Az operaház fantomja óta a legnehezebb szcenikai megvalósítású produkció előtt állnak.

Szirtes Tamás igazgató, a darab rendezője a darab sajtónyilvános próbáján elmondta: intenzív próbaidőszak van mögöttük, az előadáson hármas szereposztásban hat hete dolgoznak. "A legstabilabban a gyerekek bírják a próbákat" - jegyezte meg az MTI-nek nyilatkozva. Hozzátette: "Azt remélem, hogy abban az állapotban tesszük el a darabot őszre, hogy az elejétől a végéig, minden szereposztással megbízhatóan tudjuk, hogy mit kell csinálni." A próbák augusztus 21-én indulnak újra teljes gőzzel. 

Szirtes Tamás úgy vélte, hogy értékválság és elbizonytalanodás jellemzi az embereket, ezért nagy szükség van mesékre, amelyek erősítik bennük a derűt, az optimizmust, az önmagukba és a környezetükbe vetett hitet. "Úgy érzem, nagyon fontos lelki kapaszkodó is ez a darab" - jegyezte meg. Mint az igazi nagy mesék általában, a Mary Poppins sem csak gyerekeknek való - hangsúlyozta, hozzátéve, hogy a darabot 6 éves kortól mindenkinek ajánlja. "Reményeim szerint a gyerekek és a felnőttek egyaránt szeretni fogják" - mondta. Szólt arról, hogy a darab középpontjában egy szétesett házasság áll, Mary Poppins tanításai nemcsak a gyerekeknek mutatják meg az életben a valódi értékeket, hanem a szülők házasságának újraépülésében is segítenek. Felidézte, hogy P. L. Travers meséje az 1964-ben készült filmváltozattal vált igazán népszerűvé. A mese alaphangját megadta az a változat, de számos olyan szál van a színdarabban, amely a filmben nem jelent meg. "A film arról híres, hogy az animációt és a valóságot keverte, ehelyett a színházban realista nagymusicalt láthat a közönség, egy nagymusical minden kellékével" - fogalmazott, és hozzátette, "itt a színpad minden négyzetcentimétere dolgozik".

A budapesti bemutatóra szeptember 21-én, 22-én és 23-án kerül sor. A kreatív team tagjai Bárány Ferenc fordító, Rózsa István díszlettervező, Rományi Nóra jelmeztervező, Kocsák Tibor zenei vezető, Tihanyi Ákos koreográfus, Vízvárdi András, az animáció és a plakát tervezője, valamint a rendező, Szirtes Tamás. A címszerepet Mahó Andrea, Oroszlán Szonja és Polyák Lilla alakítják, Berti szerepében Csonka András, Sándor Dávid, Szente Vajk láthatók. A Banks szülők Dunai Tamás, Szerednyey Béla, Szervét Tibor, illetve Gallusz Nikolett, Ladinek Judit, Koós Réka lesznek, a gyerekeket Bakosfalvi Antónia, Hajdu Virág, Koller Virág, Patai Anna, Bauer Gergő, Berecz Kristóf Uwe, Pál Dániel Máté játsszák. A további szereplők: Pándy Piroska, Sáfár Mónika (Andrew kisasszony), Koltai János, Lőte Attila (Bumm tengernagy/Bankigazgató), Baranyai Annamária, Détár Enikő, Várady Viktória (Madaras asszony), Bencze Ilona, Hűvösvölgyi Ildikó (Corry néni), Bajza Viktória, Dobos Judit (Brill néni), Németh Gábor, Sánta László (Robertson Ay), Kiss Ernő Zsolt (Néleusz/Valentin), Barabás Kiss Zoltán, Laklóth Aladár (Rendőr/Northbrook), Barát Attila, Galbenisz Tomasz (Parkőr/Von Hussler), Wégner Judit (Katie dada/Baba).

Az olvasópróba összefoglalója:

Mary Poppins már díszletben:

És itt egy videó Poppinsról és a gyorsöltözésről:

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Fischer Ádám is fellép a Royal Albert Hallban

A holdra szállás 50., Viktória királynő születésének 200., a Proms megalapítója, Henry Wood születésének 150. évfordulójára emlékezik a BBC Proms rendezvénysorozata, amelyen idén először környezetvédelemmel kapcsolatos zeneműveket is műsorra tűztek.
Klasszikus

Chaplin, az elfeledett zeneszerző zseni

Legtöbb filmjéhez maga komponált zenét, pedig nem tudott kottát olvasni. Egy időben sehova nem ment a hegedűje nélkül, és zeneszerzőként Oscar-díjat is nyert. Chaplin kevéssé ismert arca a muzsikusé.
Zenés színház

Liliom hazatalál

Április 26-án mutatja be a Budapesti Operettszínház a Molnár Ferenc színműből készült világhírű musicalt, a Carouselt. Béres Attila rendezővel a Liliom iránti rajongásáról és a készülő előadásról beszélgettünk.
Klasszikus

Ez a csellóirodalom egyik legszebb versenyműve

Dvořák egyik legszebb művével, a h-moll gordonkaversennyel búcsúzik a Müpa közönségétől a Pannon Filharmonikusok ebben az évadban.
Jazz/World

Női energiáktól pezseg a Jazztavasz

A május 3. és 5. között zajló Jazztavaszon idén három hölgy közvetíti a jazz iránti szenvedélyt – ezúttal basszusgitáron, szaxofonon, illetve énekhanggal.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Népdalt énekelve sétál át a macska a hivatalon

Halas Dóra és Nagy Fruzsina már a második közös előadásukat készítették el a Soharóza kórussal. Catwalk-koncertnek nevezik az általuk alkotott műfajt, amelyben elegyednek a kóruskoncert, a színház és a divatbemutató jellegzetességei. Az Ügyben népdalokat dolgoztak fel, bár mint mondták, Kodály és Bartók óta valami nagyon félrecsúszott a népzene társadalmi megítélésében.
Zenés színház interjú

Liliom hazatalál

Április 26-án mutatja be a Budapesti Operettszínház a Molnár Ferenc színműből készült világhírű musicalt, a Carouselt. Béres Attila rendezővel a Liliom iránti rajongásáról és a készülő előadásról beszélgettünk.
Zenés színház hír

Posztumusz Igaz Ember díjat kapott Kálmán Imre

A Holokauszt Magyarországi Áldozatainak Emléknapján a zeneszerző lánya, Kálmán Yvonne vette át a díjat az Operettszínházban.
Zenés színház opera

4 operaelőadás 26 órán belül? Kelemen Zoltánnak belefért

Három Bajazzókat és egy Bánk bán előadást vészelt át a szegedi Kelemen Zoltán operaénekes 26 órán belül. Nem is akárhogyan!
Zenés színház interjú

„Molnár Ferenc világraszóló zseni volt”

Április 26-án mutatja be az Operettszínház Béres Attila rendezésében a Liliomot. Az előadás két prózai szereplőjével, Nagy-Kálózy Eszterrel és Jordán Tamással arról is beszélgettünk, mi az a „molnárferenciség”, amihez a musicalben is ragaszkodni kell.