Zenés színház

Mary Poppins: Hűvös angol elegancia

2012.10.15. 15:12
Ajánlom
A Madách Színház legújabb musicalprodukciója pontos, perfekt és profi munka. A „Megtörténhet bármi, hogyha hagyod" meseisége azonban hiányzik belőle.

A Csodálatos Mary volt az első kötet, amit a Mary Poppins-sorozatból megkaptam, talán harmadikos lehettem. Aztán jött a többi, és bár tudtam - hiszen magam voltam már akkor is a megtestesült racionalitás -, hogy az Alföld közepére a nyolcvanas években nem fog egy darab nevelőnő se érkezni, pláne nem egy röpködő, keserű kanalas orvosságot finom sziruppá változtató angol nanny, mégis irigykedve és vágyakozva olvastam a Banks gyerekek kalandjait.

Valamivel nagyobbacskán - de még mindig ugyanebben az előző, az Erzsébet körúti közönség egy részének szinte prehistorikus korszakban - egy fekete-fehér tévén láttam a filmet Julie Andrew-szal, és egyáltalán nem vágytam egy olyan nevelőnőre. Hiszen a filmen Mary Poppins egyáltalán nem puhán, lágyan kedves a gyerekekkel, hanem a munkáját tökéletesen végző, igen öntörvényű alkalmazott. Kétségtelen, hogy tud valamit, van benne valami vonzó, de az a fajta elragadó, túláradó, szenvedélyes kötődés, amit számomra a szeretet jelent, hiányzik belőle. Ő a csodát munkaköri kötelességből teremti, oldódni pedig - talán nem véletlen - Bert társaságában tud. Naná, ő is nőből van... Majd amikor már felnőttként Angliában éltem és beleláttam családok életébe, megértettem, hogy bisszigségében Mary Poppins nem más, mint a sztereotipikus angol szülők és nevelőnők kvintesszenciája. Azé a funkcionális és pragmatikus kapcsolaté, amelyből hiányzik az intenzív, feltétel nélküli kötődés, azé, amelyet egy későbbi szaktárs, Nanny McPhee (eredetileg: Nurse Matilda) úgy fogalmazott: "Behave or Beware", azaz "Viselkedj vagy vigyázz". Vagy ott van az egyik női csatornán futó reality, a Szuperdada, a 21. század fegyelmező erejű, kezelhetetlen kölyköket kedvesen alkalmazkodó, bájosan fegyelmezett gyerkőcökké nevelő nörsz. Talán ezért az ismerősség miatt is lehet a szigetországi kulturális emlékezetnek olyan alapreferenciája, hogy a Danny Boyle rendezte londoni olimpiai megnyitóban soktucatnyi Mary Poppins röpült be a stadionba.

Jóval a bemutató előtt Szirtes Tamás úgy fogalmazott, hogy Madách Színházban a közönség egy realista nagymusicalt láthat majd, és a budapesti előadásban szeretné kidomborítani a társadalmi-lélektani hátteret. Ez utóbbi, ami erényére válik a produkciónak, mindenképpen sikerült: látjuk a színpadon a diszfunkcionális Banks családot, ahol a gyerekek szocializálódásában a szülők nem túl sok szerepet játszanak, hiszen az anya szenved, mert színésznői karrierjét feladta, az apa - sajátos paradoxon - egyszerre katonás rendet parancsoló és tutyimutyi,ugyanakkor nem kifejezetten az emancipáció híve, hiszen elvei szerint ő keresi a pénzt,  neje pedig otthon a tisztes feleség szerepében tündököl (a Banks házaspár alakítói igen meggyőzően: Koós Réka és Szervét Tibor). A háztartáshoz tartozik még a konyhai oldalról a tenyeres-talpasan rusztikus, minden megnyilatkozásában irritálóan sok Brill néni (Dobos Judit).

Itt teremt rendet Mary Poppins, akit kedves beszéd- és makulátlanul csilingelő énekhangon játszik Oroszlán Szonja. Kivetnivaló nincs a játékában, előírásszerűen táncol, hibátlan eleganciával röpül, méltóság és tartás van minden egyes mozdulatában. S ezzel a magas fokú szaktudással, makulátlansággal és „pikkpakksággal" artikulálódik minden fentebb részletezett angolnevelőnőség. E szempontból ellentéte Bert szerepében az énekhangokkal nem minden esetben győzedelmes csatát vívó Csonka András, ám ezek a foltok valahogy mégis ember- és nézőközelibbé hozzák a karaktert. Ehhez az érzelmesebb, ha úgy tetszik, érzelgősebb vonalhoz tartozna Corry néni (Bencze Ilona) és a Madaras asszony (Baranyai Annamária), a dramaturgiai lyukak miatt az ő felvillanásaikból történetek, egyéni sorsok nem rajzolódhatnak ki.

Bárány Ferenc fordító frappáns és szellemes magyar szöveget készített, belőle legföljebb a Mary Poppinsra alkalmazott, ám gyerekszájidegen „nőci" vagy a „Mér nem segítettél apádnak gyereket csinálni" konyhai beszólás tűnik idegennek, a „gellert kap a kanál is" az elhajló kanál gesztussal megerősítve erőltetettnek hat. A produkció látványvilágát tekintve fura kettősséggel bír (aki jegyzik: Rózsa István díszlettervező, Rományi Nóra jelmeztervező, Vízvárdi András, az animáció és a plakát tervezője). Banksék háza babaházszerűen áll a színpadon, realista kidolgozottságában is jóval mesésebb, mint azok a vetítések, amiket a színpad elejére és hátsó felére a helyszínváltások, átdíszletezések idejére leereszkedő, Mary Poppins esernyőjének formáját követő vásznon látunk, vagy azok a képek, amiket egy-egy mozdulattal - és a technika segístégével - Bert a park téglakerítésének falára fest.  És míg a csodával csak alulról határosak azok a színes betűk, amik Corry néni boltjában a Szuperfrenofrenetikomaxikapitális feliratot kiadják, a színészek és a táncosok karmozdulataiból alakuló ábécében van dinamizmus, Szervét Tibor egyetlen tánchoz hasonló megmozdulásában pedig nem kevés a bumfordiság, a humor és az önirónia (koreográfia: Tihanyi Ákos). A közönség viszont a legnagyobb tapssal a repüléseket, a falon járást és az égősorral beépített zakókat jutalmazza, tehát a teatralitás, és nem a színház hatását. Ami engem azért szomorít el - és hiába kap fényt a nézőtér a fináléban -, mert nem arra utal, hogy az apró, hétköznapi, intim csodákra lenne igény.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Igazi Angyal volt” – Emlékezések Kurtág Mártára

Fischer Iván és Keller András a Slipped Disc hasábjain búcsúztak a múlt héten elhunyt zongoraművésznőtől, Kurtág György alkotótársától.
Klasszikus

Ilyen érzés volt egyetlen európaiként hallgatni a Concerto Budapest koncertjét Kínában

Szürreális és tanulságos élmény volt, de emlékezetes volt az este Fucsouban a zenekar azon tagjai számára is, akik a koncert előtt egy vörös szőnyegen sétáltak Jackie Chan-nel.
Vizuál

Rekordok dőltek a Virág Judit Galéria árverésén

Kádár Béla Concertina című festménye 110, valamint Schönberger Armand Abszintivók című festménye 85 millió forintos eladási árával életműrekordot döntött a Virág Judit Galéria őszi árverésén.
Színház

To be, or not to be - Benedict Cumberbatch Hamletként tér vissza az Urániába

Decemberben újra látható az Uránia történetének egyik legnépszerűbb színházi közvetítése, a londoni Barbican Színház Hamlet előadása, főszerepben Benedict Cumberbatch-csel. 
Könyv

Valamirevaló szerző előbb-utóbb szentel regényt a szüleinek

Vámos Miklós ismét megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal George Szirtes Előhívás – Anyám regénye című (ön)életrajzi ténykönyvét mutatja be.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

A ruha is teszi az embert – így öltözködjünk az Operába

Az Opera a zene szentélye, ahová nem mindegy, milyen lélekkel és milyen külsőségek szerint lépünk be. Az Opera Magazin új rovatában az öltözködés és az illem szigorú és szelíd szabályainak sűrűjében segít eligazodni. Schiffer Miklóst kérdeztük.
Zenés színház ajánló

Ilyen már rég volt: operettet mutat be a Víg

Október 26-án, szombaton tartja a Vígszínház a Mágnás Miska premierjét Eszenyi Enikő rendezésében. Utoljára húsz éve tűztek műsorra operettet.
Zenés színház videó

Gyerekek adják elő az István, a királyt

Elindult az „István, a király iskolába megy” program. A legendás rockopera emblematikus főszereplői – Varga Miklós, Vikidál Gyula, Feke Pál, Vadkerti Imre – kisfilmben biztatnak jelentkezésre.
Zenés színház interjú

A punktól az opera felé – Kérdések és válaszok az operajátszásról

Új sorozat indult az Opera Magazinban, amelyben a színházi szakma képviselői beszélnek arról, szerintük hogyan érdemes operát játszani, mitől jó egy előadás, valamint mivel lehet megszólítani a fiatalokat és megtartani az idősebbeket. Az első részben Kiss Eszter Veronika és Fáy Miklós kritikusokat kérdezték.
Zenés színház ajánló

A János vitéz az Operettszínházban – negyven év után

Kacsóh Pongrác daljátéka, a János vitéz novemberben tér vissza a Budapesti Operettszínház színpadára. Szeptember 30-án sajtónyilvános olvasópróbával vette kezdetét a munka, ahol számos érdekesség kiderült az előadásról és az alkotógárdáról.