Zenés színház

Mary Poppins: Hűvös angol elegancia

2012.10.15. 15:12
Ajánlom
A Madách Színház legújabb musicalprodukciója pontos, perfekt és profi munka. A „Megtörténhet bármi, hogyha hagyod" meseisége azonban hiányzik belőle.

A Csodálatos Mary volt az első kötet, amit a Mary Poppins-sorozatból megkaptam, talán harmadikos lehettem. Aztán jött a többi, és bár tudtam - hiszen magam voltam már akkor is a megtestesült racionalitás -, hogy az Alföld közepére a nyolcvanas években nem fog egy darab nevelőnő se érkezni, pláne nem egy röpködő, keserű kanalas orvosságot finom sziruppá változtató angol nanny, mégis irigykedve és vágyakozva olvastam a Banks gyerekek kalandjait.

Valamivel nagyobbacskán - de még mindig ugyanebben az előző, az Erzsébet körúti közönség egy részének szinte prehistorikus korszakban - egy fekete-fehér tévén láttam a filmet Julie Andrew-szal, és egyáltalán nem vágytam egy olyan nevelőnőre. Hiszen a filmen Mary Poppins egyáltalán nem puhán, lágyan kedves a gyerekekkel, hanem a munkáját tökéletesen végző, igen öntörvényű alkalmazott. Kétségtelen, hogy tud valamit, van benne valami vonzó, de az a fajta elragadó, túláradó, szenvedélyes kötődés, amit számomra a szeretet jelent, hiányzik belőle. Ő a csodát munkaköri kötelességből teremti, oldódni pedig - talán nem véletlen - Bert társaságában tud. Naná, ő is nőből van... Majd amikor már felnőttként Angliában éltem és beleláttam családok életébe, megértettem, hogy bisszigségében Mary Poppins nem más, mint a sztereotipikus angol szülők és nevelőnők kvintesszenciája. Azé a funkcionális és pragmatikus kapcsolaté, amelyből hiányzik az intenzív, feltétel nélküli kötődés, azé, amelyet egy későbbi szaktárs, Nanny McPhee (eredetileg: Nurse Matilda) úgy fogalmazott: "Behave or Beware", azaz "Viselkedj vagy vigyázz". Vagy ott van az egyik női csatornán futó reality, a Szuperdada, a 21. század fegyelmező erejű, kezelhetetlen kölyköket kedvesen alkalmazkodó, bájosan fegyelmezett gyerkőcökké nevelő nörsz. Talán ezért az ismerősség miatt is lehet a szigetországi kulturális emlékezetnek olyan alapreferenciája, hogy a Danny Boyle rendezte londoni olimpiai megnyitóban soktucatnyi Mary Poppins röpült be a stadionba.

Jóval a bemutató előtt Szirtes Tamás úgy fogalmazott, hogy Madách Színházban a közönség egy realista nagymusicalt láthat majd, és a budapesti előadásban szeretné kidomborítani a társadalmi-lélektani hátteret. Ez utóbbi, ami erényére válik a produkciónak, mindenképpen sikerült: látjuk a színpadon a diszfunkcionális Banks családot, ahol a gyerekek szocializálódásában a szülők nem túl sok szerepet játszanak, hiszen az anya szenved, mert színésznői karrierjét feladta, az apa - sajátos paradoxon - egyszerre katonás rendet parancsoló és tutyimutyi,ugyanakkor nem kifejezetten az emancipáció híve, hiszen elvei szerint ő keresi a pénzt,  neje pedig otthon a tisztes feleség szerepében tündököl (a Banks házaspár alakítói igen meggyőzően: Koós Réka és Szervét Tibor). A háztartáshoz tartozik még a konyhai oldalról a tenyeres-talpasan rusztikus, minden megnyilatkozásában irritálóan sok Brill néni (Dobos Judit).

Itt teremt rendet Mary Poppins, akit kedves beszéd- és makulátlanul csilingelő énekhangon játszik Oroszlán Szonja. Kivetnivaló nincs a játékában, előírásszerűen táncol, hibátlan eleganciával röpül, méltóság és tartás van minden egyes mozdulatában. S ezzel a magas fokú szaktudással, makulátlansággal és „pikkpakksággal" artikulálódik minden fentebb részletezett angolnevelőnőség. E szempontból ellentéte Bert szerepében az énekhangokkal nem minden esetben győzedelmes csatát vívó Csonka András, ám ezek a foltok valahogy mégis ember- és nézőközelibbé hozzák a karaktert. Ehhez az érzelmesebb, ha úgy tetszik, érzelgősebb vonalhoz tartozna Corry néni (Bencze Ilona) és a Madaras asszony (Baranyai Annamária), a dramaturgiai lyukak miatt az ő felvillanásaikból történetek, egyéni sorsok nem rajzolódhatnak ki.

Bárány Ferenc fordító frappáns és szellemes magyar szöveget készített, belőle legföljebb a Mary Poppinsra alkalmazott, ám gyerekszájidegen „nőci" vagy a „Mér nem segítettél apádnak gyereket csinálni" konyhai beszólás tűnik idegennek, a „gellert kap a kanál is" az elhajló kanál gesztussal megerősítve erőltetettnek hat. A produkció látványvilágát tekintve fura kettősséggel bír (aki jegyzik: Rózsa István díszlettervező, Rományi Nóra jelmeztervező, Vízvárdi András, az animáció és a plakát tervezője). Banksék háza babaházszerűen áll a színpadon, realista kidolgozottságában is jóval mesésebb, mint azok a vetítések, amiket a színpad elejére és hátsó felére a helyszínváltások, átdíszletezések idejére leereszkedő, Mary Poppins esernyőjének formáját követő vásznon látunk, vagy azok a képek, amiket egy-egy mozdulattal - és a technika segístégével - Bert a park téglakerítésének falára fest.  És míg a csodával csak alulról határosak azok a színes betűk, amik Corry néni boltjában a Szuperfrenofrenetikomaxikapitális feliratot kiadják, a színészek és a táncosok karmozdulataiból alakuló ábécében van dinamizmus, Szervét Tibor egyetlen tánchoz hasonló megmozdulásában pedig nem kevés a bumfordiság, a humor és az önirónia (koreográfia: Tihanyi Ákos). A közönség viszont a legnagyobb tapssal a repüléseket, a falon járást és az égősorral beépített zakókat jutalmazza, tehát a teatralitás, és nem a színház hatását. Ami engem azért szomorít el - és hiába kap fényt a nézőtér a fináléban -, mert nem arra utal, hogy az apró, hétköznapi, intim csodákra lenne igény.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Chaplin, az elfeledett zeneszerző zseni

Legtöbb filmjéhez maga komponált zenét, pedig nem tudott kottát olvasni. Egy időben sehova nem ment a hegedűje nélkül, és zeneszerzőként Oscar-díjat is nyert. Chaplin kevéssé ismert arca a muzsikusé.
Klasszikus

Ez a csellóirodalom egyik legszebb versenyműve

Dvořák egyik legszebb művével, a h-moll gordonkaversennyel búcsúzik a Müpa közönségétől a Pannon Filharmonikusok ebben az évadban.
Klasszikus

Kínába vitte Balázs János Bartók III. zongoraversenyét

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar nyitotta a Csiangszui Nemzetközi Zenei Fesztivál programját a kínai Nankingban Balázs János zongoraművész közreműködésével, Hamar Zsolt vezényletével.
Jazz/World

Alinda Chagallról és tüdőkapacitásáról is kérdezte Horgas Esztert

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Horgas Eszter fuvolaművésszel arra is kitértek, mennyire kemény fizikai munkát jelent a fuvola, és hogy jönnek ehhez a gumimatracok.
Plusz

Létünk legizgalmasabb momentuma a felfedezés – Interjú Novák Péterrel

Javában tart a Partitúra zenei, művészeti road show új szériájának forgatása. Novák Péterrel rendező tapasztalatairól, forgatásokról, témaválasztásról mesélt, és arról is, hogy lehet-e kultúra nélkül élni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Kortársak és klasszikusok a Bartók Plusz Operafesztiválon

Közzétette programját a miskolci Bartók Plusz Operafesztivál. A klasszikus és modern zenés színházi élményt, opera-animációt és báboperát is kínáló fesztivál szenzációjának Eötvös Péter Az Aranysárkány című művének hazai ősbemutatója ígérkezik. A jegyárusítás megkezdődött, egyes előadásokra 30 százalékos kedvezménnyel vásárolhatnak belépőjegyet május 5-ig.
Zenés színház interjú

Népdalt énekelve sétál át a macska a hivatalon

Halas Dóra és Nagy Fruzsina már a második közös előadásukat készítették el a Soharóza kórussal. Catwalk-koncertnek nevezik az általuk alkotott műfajt, amelyben elegyednek a kóruskoncert, a színház és a divatbemutató jellegzetességei. Az Ügyben népdalokat dolgoztak fel, bár mint mondták, Kodály és Bartók óta valami nagyon félrecsúszott a népzene társadalmi megítélésében.
Zenés színház interjú

Liliom hazatalál

Április 26-án mutatja be a Budapesti Operettszínház a Molnár Ferenc színműből készült világhírű musicalt, a Carouselt. Béres Attila rendezővel a Liliom iránti rajongásáról és a készülő előadásról beszélgettünk.
Zenés színház hír

Posztumusz Igaz Ember díjat kapott Kálmán Imre

A Holokauszt Magyarországi Áldozatainak Emléknapján a zeneszerző lánya, Kálmán Yvonne vette át a díjat az Operettszínházban.
Zenés színház opera

4 operaelőadás 26 órán belül? Kelemen Zoltánnak belefért

Három Bajazzókat és egy Bánk bán előadást vészelt át a szegedi Kelemen Zoltán operaénekes 26 órán belül. Nem is akárhogyan!