Zenés színház

Másként számol a Magyar Operaénekesek Egyesülete

2011.06.21. 14:08
Ajánlom
A nemrég alakult Magyar Operaénekesek Egyesülete vitatja az Operaház vezetőségének állítását, amely szerint az évad szereposztásaiban 92 százalékos a hazai művészek aránya. Győriványi Ráth György, az Operaház megbízott fő-zeneigazgatója reagálásában az MTI-vel közölte: tisztában van azzal, hogy az Operaház közalkalmazott magánénekesei nem fogadják kedvezően a változásokat az intézményben.

"Néhány hete végre megjelent az Operaház honlapján a jövő évad műsorterve, amelyből az derül ki, hogy az évadban 146 opera-előadás lesz, 19 különféle produkcióból 11-ben lép fel 26 külföldi vendégművész, 30 szerepben (néhányan több szerepet is kaptak), összesen 103 alkalommal látható-hallható" - írta az MTI-hez hétfőn eljuttatott levélben a Magyar Operaénekesek Egyesülete. Mint írták, valóban számos hazai énekes fordul meg az Operaház színpadán, de ahogy az a műsorfüzetben is nyomon követhető, összesen hét olyan művész szerepel, akinek 20 felett van az évi előadásszáma, a többiek átlagos előadásszáma évi öt és tizenöt között mozog.

"A házban több mint húsz éve létszámstop van. Ez idő alatt sok fiatal tehetség nem tudott bekerülni a dalszínházba, hiszen nem volt fluktuáció. Elsőrangú énekesek, a középgeneráció számára nem volt bejutási lehetőség a társulatba közalkalmazottként. Többen közülük külföldön dolgoznak, tehát nem tudnak több feladatot vállalni a budapesti operában. Általában azok panaszkodnak, akiknek az Ybl-palotán kívül nincs vagy kevés az elfoglaltságuk" - hangsúlyozta reagálásában Győriványi Ráth György. Mint kiemelte, a Magyar Állami Operaház főzeneigazgatója nem feltétlenül felelős a közalkalmazottak teljes foglalkoztatásáért, az a dolga, hogy a legjobbakat kérje fel egy-egy szerepre. Hozzátette: a "szabad kapacitás" lekötéséért, akárcsak a hangi állapot karbantartásáért ki-ki maga felelős, és más magyarországi együtteseknél, menedzserek segítségével bizonyára találni munkát. "Ezzel a vendégénekes létszámmal Magyarország még mindig unikális: nincs európai operaház, ahol ennél kevesebb lenne a vendég" - mondta, és példaként említette a nagy német színházakban éneklő, bár Magyarországon világsztárnak egyelőre nem számító Thomas Mayert, akit Wotan szerepére kért fel. Győriványi Ráth György kitért arra, hogy az Operaház alapító okiratában szerepel a koncertszervezés is, "a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának ez elhivatottsága. Egyelőre pedig csak hangversenyekre hívható első osztályú vendégkarmester, mert opera-előadásokra több próba időre lenne szükség".

A Magyar Operaénekesek Egyesületének elnöksége előzőleg arról számolt be, hogy évi 20 előadással egy magyar énekes éppen csak szinten tudja tartani magát, mert ha elosztjuk tíz hónapra a fellépések számát, a legjobban foglalkoztatott magyar művészek is havonta csak kétszer lépnek közönség elé. Mint felhívták a figyelmet, a magánénekesek közül a kevesebb előadásszámra hivatkozva jó néhányan egyetlen előadást sem kaptak. "Ha nem tudja foglalkoztatni a munkáltató a dolgozóit, miért hív javarészt középkategóriás külföldi énekeseket a közepes és kisebb szerepekre, ahelyett, hogy a saját művészeit foglalkoztatná?" - kérdezte az elnökség az egyesület tagsága nevében. "Például a karácsonyi Bohémélet-előadásban Schunard-tól és a kisebb szerepektől eltekintve csak külföldiek vesznek részt. Természetesen nagyon örülünk, ha világhírű külföldi művészek lépnek fel" - jegyezték meg. 

Az előadások teljes száma a következő évadban lényegesen kevesebb az ideinél. 303 este helyett 226 alkalommal láthat a közönség opera- és balettelőadást. Ennek részben az az oka, hogy az Operaház teltházas napjain, amikor a legtöbb jegyet lehet eladni - bérletszünetben is - opera-előadásokra, péntekre, szombatra és vasárnapra szimfonikus koncerteket szerveznek. A Magyar Operaénekesek Egyesületének elnökségi tagjai úgy látják, hogy a színház irányítóinak a hibás döntéseket korrigálniuk kellene a felsorakoztatott érvek alapján, hogy az Operaház jól bevált hagyományaihoz híven a saját munkaerőit felhasználva, kevesebb anyagi ráfordítással ugyanolyan, olykor esetleg jobb színvonalat tudjon produkálni magyar színpadon magyar művészekkel.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Klasszikus

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Vizuál

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Klasszikus

„Felemelő érzés együtt játszani a gyerekekkel” - Interjú Rolla Jánossal

A Partitúra legújabb adása Pannonhalmára kalauzol el. Rolla János Kossuth-díjas hegedűművészt ezer szál köti az apátsághoz, az atyák barátságáról, az apátsági pincészet borairól, a templomi koncertekről és a zeneakadémiai életről is beszélgettünk.
Vizuál

Tarantino nem nyert semmit Cannes-ban

Bong Dzsun Ho dél-koreai rendezőnek egy munkanélküli családról forgatott Élősködők című komikus thrillere érdemelte ki szombat este az Alejandro González Inárritu mexikói rendező vezette zsűritől az Arany Pálmát a 72. cannes-i fesztiválon.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház videó

Az Éj királynőjének áriája fejjel lefelé, a levegőben? Simán!

A bloomingtoni koloratúr szopránnak, Rainelle Krause-nak megy a dolog, videót is posztolt róla.
Zenés színház armel

Keszei Bori: Közel kell mennünk a közönséghez!

Bécsben mutatja be a hazánkban sikert arató Figaro házassága-előadást az Armel Operafesztivál. A Susanna szerepét éneklő Keszei Borival a Mozart-műről és a fesztiválról beszélgettünk.
Zenés színház ajánló

Puccini ritkán hallható műve, A fecske az Operaházban

Az itáliai zeneszerző minden operáját felvonultató PucciniFeszt részeként a Kolozsvári Magyar Opera május 26-án és 27-én A fecske című darabbal vendégeskedik ez Erkel Színházban.
Zenés színház operett

Az Operett új vezetése bemutatta új évadát

A 2019/20-as évad legfontosabb bemutatója a Csárdáskirálynő lesz, de Mohács tragédiája is megjelenik egy új rockmusicalben.
Zenés színház pesti vigadó

Bejelentették Royal Opera House 2019/20-as előadásait

Az élő közvetítésekből vagy ismétlésekből álló mozis évad a Pesti Vigadó Sinkovits Imre Kamaratermében dobogtatja meg a nézők szívét.