Zenés színház

Másként számol a Magyar Operaénekesek Egyesülete

2011.06.21. 14:08
Ajánlom
A nemrég alakult Magyar Operaénekesek Egyesülete vitatja az Operaház vezetőségének állítását, amely szerint az évad szereposztásaiban 92 százalékos a hazai művészek aránya. Győriványi Ráth György, az Operaház megbízott fő-zeneigazgatója reagálásában az MTI-vel közölte: tisztában van azzal, hogy az Operaház közalkalmazott magánénekesei nem fogadják kedvezően a változásokat az intézményben.

"Néhány hete végre megjelent az Operaház honlapján a jövő évad műsorterve, amelyből az derül ki, hogy az évadban 146 opera-előadás lesz, 19 különféle produkcióból 11-ben lép fel 26 külföldi vendégművész, 30 szerepben (néhányan több szerepet is kaptak), összesen 103 alkalommal látható-hallható" - írta az MTI-hez hétfőn eljuttatott levélben a Magyar Operaénekesek Egyesülete. Mint írták, valóban számos hazai énekes fordul meg az Operaház színpadán, de ahogy az a műsorfüzetben is nyomon követhető, összesen hét olyan művész szerepel, akinek 20 felett van az évi előadásszáma, a többiek átlagos előadásszáma évi öt és tizenöt között mozog.

"A házban több mint húsz éve létszámstop van. Ez idő alatt sok fiatal tehetség nem tudott bekerülni a dalszínházba, hiszen nem volt fluktuáció. Elsőrangú énekesek, a középgeneráció számára nem volt bejutási lehetőség a társulatba közalkalmazottként. Többen közülük külföldön dolgoznak, tehát nem tudnak több feladatot vállalni a budapesti operában. Általában azok panaszkodnak, akiknek az Ybl-palotán kívül nincs vagy kevés az elfoglaltságuk" - hangsúlyozta reagálásában Győriványi Ráth György. Mint kiemelte, a Magyar Állami Operaház főzeneigazgatója nem feltétlenül felelős a közalkalmazottak teljes foglalkoztatásáért, az a dolga, hogy a legjobbakat kérje fel egy-egy szerepre. Hozzátette: a "szabad kapacitás" lekötéséért, akárcsak a hangi állapot karbantartásáért ki-ki maga felelős, és más magyarországi együtteseknél, menedzserek segítségével bizonyára találni munkát. "Ezzel a vendégénekes létszámmal Magyarország még mindig unikális: nincs európai operaház, ahol ennél kevesebb lenne a vendég" - mondta, és példaként említette a nagy német színházakban éneklő, bár Magyarországon világsztárnak egyelőre nem számító Thomas Mayert, akit Wotan szerepére kért fel. Győriványi Ráth György kitért arra, hogy az Operaház alapító okiratában szerepel a koncertszervezés is, "a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának ez elhivatottsága. Egyelőre pedig csak hangversenyekre hívható első osztályú vendégkarmester, mert opera-előadásokra több próba időre lenne szükség".

A Magyar Operaénekesek Egyesületének elnöksége előzőleg arról számolt be, hogy évi 20 előadással egy magyar énekes éppen csak szinten tudja tartani magát, mert ha elosztjuk tíz hónapra a fellépések számát, a legjobban foglalkoztatott magyar művészek is havonta csak kétszer lépnek közönség elé. Mint felhívták a figyelmet, a magánénekesek közül a kevesebb előadásszámra hivatkozva jó néhányan egyetlen előadást sem kaptak. "Ha nem tudja foglalkoztatni a munkáltató a dolgozóit, miért hív javarészt középkategóriás külföldi énekeseket a közepes és kisebb szerepekre, ahelyett, hogy a saját művészeit foglalkoztatná?" - kérdezte az elnökség az egyesület tagsága nevében. "Például a karácsonyi Bohémélet-előadásban Schunard-tól és a kisebb szerepektől eltekintve csak külföldiek vesznek részt. Természetesen nagyon örülünk, ha világhírű külföldi művészek lépnek fel" - jegyezték meg. 

Az előadások teljes száma a következő évadban lényegesen kevesebb az ideinél. 303 este helyett 226 alkalommal láthat a közönség opera- és balettelőadást. Ennek részben az az oka, hogy az Operaház teltházas napjain, amikor a legtöbb jegyet lehet eladni - bérletszünetben is - opera-előadásokra, péntekre, szombatra és vasárnapra szimfonikus koncerteket szerveznek. A Magyar Operaénekesek Egyesületének elnökségi tagjai úgy látják, hogy a színház irányítóinak a hibás döntéseket korrigálniuk kellene a felsorakoztatott érvek alapján, hogy az Operaház jól bevált hagyományaihoz híven a saját munkaerőit felhasználva, kevesebb anyagi ráfordítással ugyanolyan, olykor esetleg jobb színvonalat tudjon produkálni magyar színpadon magyar művészekkel.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Zenés színház

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Klasszikus

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.
Klasszikus

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Plusz

A balatonfüredi Anna-bál mítosza és a valóság

Szombaton 193. alkalommal rendezik meg a balatonfüredi Anna-bált, aminek névadó kisasszonyát lehet, hogy nem is Annának hívták.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Fischl Mónika: „Vidám, színes kavalkád, sok humorral fűszerezve”

„A hazai operettjátszás koronázatlan királynője” – így mutatja be a Kult50 című kiadvány Fischl Mónikát – az emlékezetes Szilviát, Marica grófnőt, Glavári Hannát. Igazi primadonna alkat: hűvös, elérhetetlen és gyönyörűen énekel – a Palotakoncerteken is.
Zenés színház interjú

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Zenés színház interjú

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Zenés színház interjú

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház ajánló

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.