Zenés színház

Maxim összegez és továbblép

2010.03.26. 00:58
Ajánlom
Szabó P. Szilveszter első szerepe a Budapesti Operettszínház egy Lévay–Kunze-musicalben volt. Az Elisabeth Halála után jött a Mozart!-ban Colloredo, ezúttal pedig Maxim de Wintert alakítja, így tőle igazán autentikus választ kaphatunk arra a kérdésre, miben különböznek a páros darabjai más musicalszerzők műveitől.

- Abszolút összeforrott párost alkotnak, akik elsősorban abban mások, hogy náluk zene és szöveg tökéletes egységet alkot, a színészt pedig segítik a karakterformálásban a bennük adott instrukciók. Nem illusztrációt, hanem a lelkiállapot hiteles megjelenítését kívánják. A szerepre jellemző motívumok a zenében is megjelennek, és a kottából a legapróbb lelki rezdülések is kiolvashatók. És sok bennük a próza, de azok nem csupán dobbantóként vannak egy dalhoz, hanem szervesen összetartoznak a zenével.

- Mit gondolsz, mi motiválhatta őket inkább a Rebecca zenés színpadra adaptálásakor? A krimire vagy a szerelmi történetre fektették szerinted a nagyobb hangsúlyt?

- Én kriminek érzem. A szerelmi történet nagyon jó mankó, mert ez tulajdonképpen egy hatalmas gyónás, egy megtisztulásról szóló történet. Van egy nagyvilági nő, Rebecca, aki beszippant egy tradíciók által meghatározott, mindenkihez lojális embert, aki egy erős morális alku miatt "kényszerül" a feleségéhez. A tragikus vétséget, ami a darab kezdete előtt történik, egész életén keresztül cipeli. Senki nem feltételezi róla, hogy bármi bűn, hogy gyilkosság fűződik a nevéhez, ennek terhéről senki nem tud. Aztán hirtelen történik valami, amire nem számít, ami új érzéseket hoz felszínre, és ami ezt a szépen felépített, csupa elfojtásból álló bástyát lerombolja. Az, hogy nemcsak ő szeret, hanem őt is szeretik, Maxim de Winter számára maga a tisztítótűz. Bár a darab kulcsa fő motívuma a mindent odaadó és legyőző szerelem, ennyire azért nem romantikus a történet. Hiába van egy látszatra boldog, utólagosan felmentést adó vég, nyitott marad a kérdés, hogy az egymáshoz tartozás erős érzése ellenére férfi és nő, Max és Én másnap vajon ismét egymásra találnak-e, fel tudják-e dolgozni a történteket. A néző ki mellé áll, kinek ad igazságot? Max vagy Rebecca tükre-e a torzabb? És ebben a furcsa viszonyrendszerben hol a helye az Énnek, és hol Mrs Danversnek? Ez a darab amiatt követel egészen másfajta színészi játékot az eddig megszokottól, mert a folyamatosan változó perspektívában minden pillanatban hitelesnek kell maradni.

- Azt mondod, másképp kell játszani, de kik azok az eddig alakított karakterek, akikből meríteni tudsz? Hasonlít eddigi szerepeid közül bármelyikre?

- Ott van benne a Halál misztikuma és a szerelem mindent elsöprő ereje, Colloredo elszántsága, a Funny Girl sármőrjének, Nicknek a lefegyverző férfiassága. Erős egyéniségű angol lordról van szó, tehát a Szentivánéji álom Oberonjára hasonlít az eleganciája és a mindenekfelettisége. Amiben azonban az eddigiek közül senkire sem hasonlít, az az, hogy képes felismerni a felelősségvállalás fontosságát, mert az ember nem minden nap kap egy viszontszerető társat.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Klasszikus

Öt éves lett a Virtuózok, így ünnepelnek

Jubileumi ünnepi hangversenyen lépnek fel a Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató műsor elmúlt öt évének legtehetségesebb résztvevői december 30-án a Müpában.
Könyv

Szabó Magda személyes pillanatai

Szabó Magda minden művében az emberi lélek titkait kutatta állhatatosan. Most azonban az ő titkai tárulhatnak fel ebben a különleges fényképalbumban, amelynek lapjain az írónő egész élete megelevenedik. Galéria
Zenés színház

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.
Plusz

Alinda ezúttal Ónodi Esztert kérdezte

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Ónodi Eszterrel kitértek arra is, hogy a népszerű színésznő lehetett volna zenész is, sőt szóba került, milyen a “rocker”, az “ufó” és a”libapásztor” Eszter.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház pesti vigadó

Bejelentették Royal Opera House 2019/20-as előadásait

Az élő közvetítésekből vagy ismétlésekből álló mozis évad a Pesti Vigadó Sinkovits Imre Kamaratermében dobogtatja meg a nézők szívét.
Zenés színház hír

Gustavo Dudamel vezényel majd Spielberg West Side Story-filmjében

A Bernstein-musical újabb filmfeldolgozásáról egyre többet tudunk, de még várnunk kell 2020 karácsonyáig, hogy láthassuk.
Zenés színház opera

Ingyenes szabadtéri előadással ünnepli fennállása 150. évfordulóját a Bécsi Operaház

Az előadások mellett szintén premierekkel és kiállításokkal várja az intézmény az operabarátokat május 25-én és 26-án.
Zenés színház interjú

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.
Zenés színház kult50

Frida, aki összeköt - Gubik Petra és Lantos Adriána a Kult50-ben

A Frida Kahlo életművét bemutató tárlat 2018 egyik legmeghatározóbb kiállítása volt, kurátora, Lantos Adriána helyet kapott az idei Kult50 válogatásban is. Gubik Petra pedig a Dorian Gray-ben és az István, a király nyújtott alakításaiért került be az ötven közé.