Zenés színház

Maxim összegez és továbblép

2010.03.26. 00:58
Ajánlom
Szabó P. Szilveszter első szerepe a Budapesti Operettszínház egy Lévay–Kunze-musicalben volt. Az Elisabeth Halála után jött a Mozart!-ban Colloredo, ezúttal pedig Maxim de Wintert alakítja, így tőle igazán autentikus választ kaphatunk arra a kérdésre, miben különböznek a páros darabjai más musicalszerzők műveitől.

- Abszolút összeforrott párost alkotnak, akik elsősorban abban mások, hogy náluk zene és szöveg tökéletes egységet alkot, a színészt pedig segítik a karakterformálásban a bennük adott instrukciók. Nem illusztrációt, hanem a lelkiállapot hiteles megjelenítését kívánják. A szerepre jellemző motívumok a zenében is megjelennek, és a kottából a legapróbb lelki rezdülések is kiolvashatók. És sok bennük a próza, de azok nem csupán dobbantóként vannak egy dalhoz, hanem szervesen összetartoznak a zenével.

- Mit gondolsz, mi motiválhatta őket inkább a Rebecca zenés színpadra adaptálásakor? A krimire vagy a szerelmi történetre fektették szerinted a nagyobb hangsúlyt?

- Én kriminek érzem. A szerelmi történet nagyon jó mankó, mert ez tulajdonképpen egy hatalmas gyónás, egy megtisztulásról szóló történet. Van egy nagyvilági nő, Rebecca, aki beszippant egy tradíciók által meghatározott, mindenkihez lojális embert, aki egy erős morális alku miatt "kényszerül" a feleségéhez. A tragikus vétséget, ami a darab kezdete előtt történik, egész életén keresztül cipeli. Senki nem feltételezi róla, hogy bármi bűn, hogy gyilkosság fűződik a nevéhez, ennek terhéről senki nem tud. Aztán hirtelen történik valami, amire nem számít, ami új érzéseket hoz felszínre, és ami ezt a szépen felépített, csupa elfojtásból álló bástyát lerombolja. Az, hogy nemcsak ő szeret, hanem őt is szeretik, Maxim de Winter számára maga a tisztítótűz. Bár a darab kulcsa fő motívuma a mindent odaadó és legyőző szerelem, ennyire azért nem romantikus a történet. Hiába van egy látszatra boldog, utólagosan felmentést adó vég, nyitott marad a kérdés, hogy az egymáshoz tartozás erős érzése ellenére férfi és nő, Max és Én másnap vajon ismét egymásra találnak-e, fel tudják-e dolgozni a történteket. A néző ki mellé áll, kinek ad igazságot? Max vagy Rebecca tükre-e a torzabb? És ebben a furcsa viszonyrendszerben hol a helye az Énnek, és hol Mrs Danversnek? Ez a darab amiatt követel egészen másfajta színészi játékot az eddig megszokottól, mert a folyamatosan változó perspektívában minden pillanatban hitelesnek kell maradni.

- Azt mondod, másképp kell játszani, de kik azok az eddig alakított karakterek, akikből meríteni tudsz? Hasonlít eddigi szerepeid közül bármelyikre?

- Ott van benne a Halál misztikuma és a szerelem mindent elsöprő ereje, Colloredo elszántsága, a Funny Girl sármőrjének, Nicknek a lefegyverző férfiassága. Erős egyéniségű angol lordról van szó, tehát a Szentivánéji álom Oberonjára hasonlít az eleganciája és a mindenekfelettisége. Amiben azonban az eddigiek közül senkire sem hasonlít, az az, hogy képes felismerni a felelősségvállalás fontosságát, mert az ember nem minden nap kap egy viszontszerető társat.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Karinthy Vera: „Felelősséggel dolgozom a színház jövőéért”

A Karinthy Színház alapítójának lánya lapunknak úgy nyilatkozott, jelenleg tárgyalások folynak a színház jövőjéről, a támogatások lehetőségeiről.
Színház

„Praktikusan nekem is távoznom kell” – Megszólalt a Karinthy Színház egyik ügyvezetője

A produkciós vezetői feladatokat is ellátó Kerekes-Katz Petra, a Karinhty Színházat működtető kft. egyik tulajdonosa a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében azt írja, a korábbi művészeti vezetőhöz, Földes Eszterhez hasonlóan, „praktikusan” neki is távoznia kell.
Zenés színház

„Maradj otthon, hallgass zenét” – Dalposta Kolonits Klárától és Dinyés Dánieltől

Az operavilág meghatározó művészházaspárja, Kolonits Klára énekesnő és Dinyés Dániel karmester dalpostát indított a közösségi médiában, mert a zene nem némulhat el világjárvány idején sem. A mai epizódot nálunk, a Fidelio olvasói is meghallgathatják.
Klasszikus

Rohmann Ditta: Úgy teszünk, mintha normális életet élnénk

A Művészi szabadság című sorozatban Rohmann Ditta csellóművészt is megkérdeztük, mivel tölti az időt a járványhelyzet alatt. Természetesen ő sem unatkozik, sőt, hangfelvételt is küldött nekünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Kovács Zsuzsa

A művészt hosszas betegség után pénteken érte a halál, temetéséről később intézkednek.
Zenés színház EstiDalPosta

„Maradj otthon, hallgass zenét” – Dalposta Kolonits Klárától és Dinyés Dánieltől

Az operavilág meghatározó művészházaspárja, Kolonits Klára énekesnő és Dinyés Dániel karmester dalpostát indított a közösségi médiában, mert a zene nem némulhat el világjárvány idején sem. A mai epizódot nálunk, a Fidelio olvasói is meghallgathatják.
Zenés színház magazin

„Mert kell egy hely” – Rekordot döntött a pécsi Padlás

A mai napon tartották volna A padlás 150. előadását a Pécsi Nemzeti Színházban. Noha a függöny a vírushelyzet miatt nem gördülhetett fel, Böhm György rendezése így is magyar színháztörténeti rekorder, hiszen ilyen szériát még nem ért meg egyetlen vidéki színház előadása sem.
Zenés színház videó

Nessun dorma, más szöveggel – László Boldizsár szellemes operaáriával buzdít, hogy maradj otthon

Vírusirtás, vírusirtás – énekli az operaénekes, aki a Nessun dorma különös szövegátiratával csak annyit kér: ha lehet, ne menj el otthonról, moss kezet sűrűn, és tartsd be az előírásokat.
Zenés színház hír

Plácido Domingónak pozitív lett a koronavírus tesztje

A világhírű spanyol operaénekes saját Facebook-oldalán tette közzé a hírt.