Zenés színház

Maxon a regény eksztázisa: ilyen A nagy Gatsby a Vígben

2019.09.12. 16:20
Ajánlom
Gatsby pesti milleniál 2019-ből. Gatsby Fitzgerald klasszikus alakja. Gatsby visszafele úszik, az idővel szemben. A Vígszínház új előadásában Gatsby jól énekel.

Ifjabb Vidnyánszky Attila és két alkotótársa, a zeneszerző Kovács Adrián és a (dal)szövegeket író Vecsei H. Miklós felismerték azt, hogy A nagy Gatsby történetei ma újra és újra megtörténnek. Az egykori elveszett nemzedék új arcokkal és más időben, de visszakopog. S ez a három alkotó azt is felismerte, hogy F. Scott Fitzgerald mesteri, költői, érzelmes prózáját nagyon nehéz színpadra állítani (vagy filmre vinni). A legjobb amerikai regények között számontartott mű világában ugyanis legalább olyan fontos az álmodozás, a mítoszcsinálás kényszere, az alkohol hatása vagy a magány tudatmódosító atmoszférája, mint az egyébként klasszikus szerkezetű cselekmény. S noha alapvetően a színház, ha adaptál, inkább hagyja meg a cselekményvázat, mint az atmoszférát, A nagy Gatsby esetében most egy különleges műfaj létrehozásával kellett megteremteni ezt a lírai világot, amely a regényt áthatja. Így született ez a musical, amelynek nyelvezetével, hangulatával az első felvonásban erősen barátkoznom kellett. De nem a produkció hiányosságai miatt, hanem pusztán újszerűségéből fakadóan.

A_nagy_Gatsby_domolky_daniel_PRINT_03-141444.jpg

Waskovics Andrea A nagy Gatsby című előadásban a Vígszínházban (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel)

Hogy a csillámporos, jazzkori Nagy Gatsbyből musical legyen, és ne hagyományos dráma, az legfeljebb utólag kézenfekvő.

Akadnak amerikai kísérletek az adaptációra, de egyik sem vált igazán ismertté, pláne nem exportálhatóvá. Az ifjabb Vidnyánszky–Kovács–Vecsei hármas viszont érzékelte, hogy a klasszikus musicalszerkezet felett (zárt számok és a cselekményt mozgató prózai részek) lassan eljár az idő. Így egy olyan musical készült, amelyben nincsenek zárt számok, hanem egy-egy sor vagy dialógusrészlet is elhangozhat énekben.

Ennek a Gatsbynek minden pillanatában ott van a zene lehetősége, ez pedig nagysebességre pörgeti a tempót.

Ifjabb Vidnyánszky Attila rendkívül jó ritmusérzékkel bíró rendező, akinek érdemes zenés színházi munkákat adni.

Már a Liliom tavalyi előadásban is felfigyeltem rá, hogy milyen jól bánik a zenével – inherens módon díszíti vele a cselekményt és okoz flowélményt a nézőben.

nagy_gatsby_tavasz_ea_domolky_daniel_PRINT_026-150002.jpg

A nagy Gatsby (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel, Vígszínház)

A városban, amely a szállóige szerint soha nem alszik, a színpadon soha nem nyugszanak. Abban a vallomásos jelenetben, amelyben Jay Gatsby feltárja legbelső vágyát, hogy szeretné visszapörgetni az időt, a főhős a forgószínpaddal ellentétes irányban menetel – a regény utolsó sorait előrevetítve: „megyünk az árral szemben, mely szakadatlanul visszasodor a múltba.” Miközben a cselekmény száz éves, minduntalan a mai budapestiségre ismerünk – ahogy a huszonéves alkotók megélik a várost és saját nemzedéküket.

El ne vétsük: ez a történet a mai generációról szól, nevezzék őket „lost generation”-nek vagy „millenial people”-nek, mindegy.

A nagy Gatsby kórképe újra és újra diagnosztizálható. Hunter S. Thompson példaként és bibliaként forgatta ezt a regényt, mások szerint a fiatalok forradalma nem a hippikkel jött el, hanem már korábban, ahogy azt Gertrude Stein vagy Fitzgerald megírta. Ifjabb Vidnyánszky eddigi életművében előfordult, hogy a legfiatalabb nemzedéket képviselni lépett elő (gondoljunk a budaörsi Liliomfira), túlcsorduló, túláradó, szinte indulatos lendülete azonban ebben a módosított musicalformában medret talált.

A_nagy_Gatsby_domolky_daniel_PRINT_01-141445.jpg

A nagy Gatsby a Vígszínházban (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel)

A rendezés egyik legnagyobb érdeme, hogy

a jazzkorszak lebegő hangulatát, féktelen önkívületét érzékeltetni tudja.

Tom Buchanan egy átpartizott éjszakán a szájából fújja a szappanbuborékot, a koreográfiát nézni szédülést okoz. Idiomatikus módszereivel Vidnyánszky mindent megtesz, hogy a néző feloldódjon, vagy épp kényelmetlenül érezze magát. A szünet alatt a nézőteret is birtokba veszik a színészek, és nem is adják vissza a második felvonásban sem. Bakó Gábor koreográfiája mozgalmas, dinamikus, mégis alkalmas rá, hogy a nyitó negyedórában már kibontakozzon az alaphelyzet, megmutatkozzon Gatsby és Daisy jelleme, illetve a tőlük elválaszthatatlan „Roaring Twenties” – vagy, a dalszöveg neologizmusával élve – a „jazzroll” korszaka. A vintage díszleteket Pater Sparrow, az érzéki és izgalmas ruhákat Pusztai Judit tervezte. A színpadkép már akkor pazar látványt nyújt, mielőtt az előadás elkezdődne.

Az első felvonásban bántott, hogy némelyik jelenetben – például Nick Carraway, Tom Buchanan, Daisy és Jordan Baker négyesében – (talán a musical jelleg miatt is) túlzottan affektálva szólaltak meg a párbeszédek. Alighanem rendezői utasításból színpadias ezeknek a fiataloknak a beszélgetése (akiket három évtizeddel később Salinger hőse, Holden bizonyára a phony szóval illetne), de ez jelentősen késlelteti, hogy a néző szimpatizálni tudjon a karakterekkel. Persze tudjuk – nem is mindig szimpatikusak.

nagy_gatsby_tavasz_ea_domolky_daniel_PRINT_029-163953.jpg

A nagy Gatsby a Vígben: Hegedűs D. Géza és Wunderlich József (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Vígszínház)

A szereplőgárdából kiemelkedik Waskovics Andrea mint Daisy, a történet talán legrokonszenvesebb szereplője, aki a magánytól való félelmében megelégszik a kisebb szerelemmel.

Ez az ő drámája is, a naiváé, aki egyszerre áldozata Tom birtoklási vágyának és Jay végletes idealizálásának.

A címszerepben Wunderlich József olyasféle Gatsby, aki fényűző életmódja és vásárolt rangja ellenére mindig önkéntelenül is felfedi, hogy nem ide való. Suta, kényszeres tánclépései legalábbis erről árulkodnak. Jordan Bakerként Szilágyi Csenge hideg, elegáns és érzéki, aki néha megmutatja valódi arcát. Meyer Wolfsheim karaktere jócskán túlnőtte a regényben olvashatót, de nem vagyok meggyőződve róla, hogy Hegedűs D. Géza szerepeltetésén túl sok funkciója lenne.

A_nagy_Gatsby__domolky_daniel_PRINT_02-141443.jpg

A nagy Gatsby a Vígszínházban (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel)

Az este bizonyára rendkívül jelentős az egyetemi hallgató Márkus Luca számára, aki Myrtil szerepében – az autóbaleset-jelenetben – ellopta a színpadot.

Nick Carraway karakterét viszont egészen máshogy képzeltem. Ertl Zsombor alakításában magabiztosabb, tökösebb, akiből nem nézem ki, hogy elfelejtse a saját születésnapját, vagy egy monológban a rajongó pozíciójából kijelentse, hogy Gatsby többet ér mindannyiuknál.

A_nagy_Gatsby_domolky_daniel_PRINT_04-141443.jpg

A nagy Gatsby a Vígszínházban (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel)

Kovács Adrián eredeti zenéje egyaránt táplálkozik a jazzből, a rockból, a legújabb minimalizmusból és a technóból, R&B-ből, és ahogy Baz Luhrmann filmrendező, ő is egy eklektikus és anakronisztikus zenei világba képzelte el Fitzgerald történetét. Nehezen mondok önmagában a zenéről véleményt: hol észrevétlenül, hol harsányan vezeti, hajtja előre a színpadi történéseket, s ez a legtöbb, amit alkalmazott színházi zenétől várhatunk.

A musical általában kevésbé használatos többrétegű narratívák megjelenítésére, de a Vígszínház A nagy Gatsby című előadásában olyan érzelmi gazdagság van, hogy a csillogás közben sem veszik el Fitzgerald regényének atmoszférája. A nagy Gatsby az álomról is szól; hogy hogyan roppan meg az ember, ha veszettül üldözi. Az utolsó percekben a szereplők retro Adidasban sorakoznak a színpadon, és bámulnak vissza a múltba, apáink-anyáink fast-fashion világába. Mintha az más lett volna.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Szász Júlia társulati tag lesz a Vígben, Brasch Bence elszerződik

Megtartotta évadzáróját a Vígszínház. A 2025/26-os évadtól Szász Júlia, Kovács Tamás és Sághy Tamás csatlakozik a társulathoz, míg Bach Kata, Brasch Bence, Dino Benjamin, Kövesi Zsombor és Stohl András vendégművészként dolgoznak tovább a teátrumban.
Színház

Székely Kriszta vezetésével folytatja a Katona – jövőre Hamletet rendez ifj. Vidnyánszky Attila

15 év után utolsó teljes évadát zárta a Katona igazgatójaként Máté Gábor. Székely Kriszta igazgatói pozíciójáról június 25-én szavaz a Fővárosi Közgyűlés. A jövő évadban rendez ifj. Vidnyánszky Attila mellett Bodó Viktor, Ascher Tamás és Tarnóczi Jakab is.
Színház

Bagossy Júlia Bergmant, Szikszai Rémusz Parasztoperát rendez a Radnótiban

Megtartotta évadzáró társulati ülését a Radnóti Színház. Hat bemutató lesz jövőre, Bagossy Júlia, Szikszai Rémusz és Nagy Péter István is rendez. A következő évadtól kezdve Krisztik Csaba és Katona Péter Dániel csatlakozik a társulathoz.
Klasszikus

Rajna Martin: „Fischer Ádámmal rendkívül inspirálóak a beszélgetéseink”

Konzis kora óta jár a Wagner-napokra, valósággal rajong a zeneszerzőért. Rajna Martin előbb korrepetitorként és Fischer Ádám asszisztenseként csatlakozott a Müpa neves fesztiváljának csapatához. Rajna Martin-interjú.
Színház

Kolovratnik Krisztián: „Színházamra találtam a Játékszínben”

A nézők 2024/25-ben is szavazhattak kedvenceikre a Játékszínben. Az Évad színésznője Gubik Petra, az Évad színésze pedig Kolovratnik Krisztián lett, aki lapunknak arról is beszélt: a színházban jobbnál jobb szerepek találják meg egymás után.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Szörényi Levente: „Az áldozatvállalás kérdése miatt kezdtünk el foglalkozni a Kőműves Kelemennel”

Több mint negyven évvel az ősbemutatót követően a Városmajori Szabadtéri Színpadon mutatják be a Bródy–Szörényi alkotópáros Kőműves Kelemen című rockballadáját Alföldi Róbert rendezésében. A sajtónyilvános olvasópróba után Szörényi Levente nyilatkozott a Fideliónak.
Zenés színház ajánló

Szerelem és végzet – a Margitszigetre érkezik a Rudolf musical

Július 3-án, 4-én és 5-én mutatják be a Margitszigeti Színházban a Rudolf című musicalt. Frank Wildhorn és Jack Murphy világhírű musicalje Budapesten kizárólag a Margitszigeten látható, méghozzá sztárénekesekkel a főszerepben.
Zenés színház interjú

Dénes Viktor: „Egy színész attól színész, hogy sokféle műfajt tud képviselni”

Dénes Viktor 2020-ban csatlakozott a Budapesti Operettszínház társulatához. Elsősorban operettek táncos komikusi szerepeiben találkozhat vele a közönség, egyik legkedvesebb szerepe pedig Mótel a Hegedűs a háztetőn című musicalből. Erősen vonzza őt a film világa is.
Zenés színház ajánló

Sztárvendégekkel és fiatal tehetségekkel tér vissza a Budavári Palotakoncert

Több év kihagyás után, augusztus 1-én és 2-án ismét megrendezik a Budavári Palotakoncertet. A Budai Vár Oroszlános udvarának festői környezetében a hazai és az egyetemes operettirodalom legnépszerűbb dallamai csendülnek fel.
Zenés színház ajánló

Szentivánéji álom a művészeti egyetemek összefogásában

Shakespeare és Benjamin Britten művei nyomán színész, operaénekes, képzőművész, levegőakrobata, valamint cirkuszi és kortárstánc hallgatók együttműködésével látható az EGYÜTT! – Szentivánéji álom 2.0 az OPERA Eiffel Műhelyházában.