Zenés színház

„Meg kell találni a színpadi leleményesség és a zenekultúra szintézisét”

Hogyan lehet egy kortárs művet élvezhetővé, a közönség számára könnyen befogadhatóvá tenni úgy, hogy a szakma igényeinek is megfeleljen? Miért érdemes Egerben kamaraopera fesztivált rendezni? Szabó Sipos Máté karmestert, az Egri Kamaraopera Fesztivál művészeti vezetőjét kérdeztük.
Szabó Sipos Máté

Szabó Sipos Máté (Fotó/Forrás: Csokonai Színház)

- Idén november 10-12. között immár ötödik alkalommal rendezték meg az Egri Kamaraopera Fesztivált, ami egy kifejezetten formabontó esemény. Hogyan indult ez a történet?

- Lassan több mint húsz éve járok Egerbe a szimfonikus zenekar vezetőjeként. Nagyon sok mindent csináltunk ez alatt az idő alatt, többek közt nyári operaelőadásokat és egyéb kísérleti zenés színházi produkciókat tartottunk Csizmadia Tiborral együttműködésben.

Olyan előadásokat hoztunk létre, amelyek keresték az új utakat a zenés színház, zene és dráma területén.

Ezek a produkciók csak a nyári időszakra korlátozódtak, helyszínük pedig a Lyceum udvara volt, amely egy ezerötszáz fős nyitott nézőtér, kitéve az időjárás viszontagságainak. Ezeknek a mentén szerettem volna egy Eger méreteihez és adottságaihoz, izgalmas építészetéhez igazodó fesztivált létrehozni.

- A kamaraopera különösen alkalmas egy ilyen kísérletező jellegű programsorozathoz.

- A műfaj rengeteg lehetőséget kínál az előadó számára, ráadásul nincs szükség hatalmas zenekarra, énekesgárdára, nagyszabású díszletekre és jelmezekre, hogy egy minden ízében izgalmas előadást hozzunk létre. Nagyon széles annak a spektruma, hogy mit nevezünk operának. Öt éve azzal a céllal indítottuk el a fesztivált, hogy

olyan előadásokat állítsunk színpadra, olyan produkciókat hívjunk meg, amelyek nem a mainstream operajátszást reprezentálják.

Az esetek döntő többségében nem színházi környezetben adjuk elő ezeket a műveket. Több intézménnyel együttműködve az Eszterházy Károly Egyetem izgalmas helyszínein, a Kepes Intézet kiállítótereiben, a Harlekin Bábszínházban, vagy olyan rendhagyó helyszíneken, mint egy bevásárlóközpont játszunk előadásokat. Ennek egyik fő oka, hogy szeretnénk a fiatalokhoz közelebb hozni a kortárs operajátszást a különböző zenetörténeti korszakok és természetesen napjainkban született művek előadásával – minden évben készülünk például gyerekelőadással is. Körbenézve a nemzetközi zenei életben egyébként nincs is nagyon olyan kamaraopera fesztivál, amely felöleli az összes korszakot, így ebből a szempontból unikálisnak is nevezhető az, amit mi csinálunk.

- Igyekszünk kortárs alkotók műveit műsorra tűzni: akár pályakezdő zeneszerzőkkel, rendezőkkel, a kísérleti színház képviselőivel dolgozunk együtt. Eleve olyan előadásokat keresünk, amelyek nem sorolhatók be egy kategóriába, hanem különböző műfajok határán mozognak. Ez jellemezte egyébként az 1910-es és 1920-as évek Párizsát is – például a tavaly játszott Kurt Weill-mű, A hét fő bűn műfaja a szerző megfogalmazásában ének balett (ballet chanté), de említhetnénk A katona történetét is, amit szintén operának neveznek, pedig nem énekel benne senki.

Az egyik legszélsőségesebb példája ennek az idén előadott Szemző Tibor-mű, a Koponyaalapi törés,

amelyben szintén nincs ének, mégis egy olyan több világot összegyúró, nagyon sokrétegű előadás – egy ember egy tévéképernyővel beszélget, miközben egy kamarazenekar minimálzenei struktúrát játszik, amiben egy cigányzenekar fokozatosan átveszi a szót, s a filozofikus szövegi asszociációk közepette lassan átúszúnk a Hullámzó Balaton tetején című dalba –, amelyet ha nem is operának, de egy zenei performansznak nevezhetünk.

Szemző Tibor: Koponyaalapi törés

Szemző Tibor: Koponyaalapi törés (Fotó/Forrás: Egri Kamaraopera Fesztivál)

Emellett ugyanennek a napnak az estéjén az Operettszínház produkcióját, Beischer-Matyó Tamás Kreatív kapcsolatok című kortárs, mégis „közönség barát” operáját is hallhatta a közönség.

Beischer-Matyó Tamás: Kreatív kapcsolatok

Beischer-Matyó Tamás: Kreatív kapcsolatok (Fotó/Forrás: Egri Kamaraopera Fesztivál)

- A klasszikus vonalat erősítette idén Donizetti A csengő című műve, mégis ízig-végig modern volt ez az előadás is.

- Donizetti kamaraoperáját egy kiállító teremben adtuk elő, ahol a díszlet kérdése jelentette a legnagyobb kihívást számunkra.

Ezt úgy oldottuk meg, hogy egy fiatal homokanimátor, Sáli Levente varázsolta élőben a hallgatóság szemei elé a jelenetek környezetét.

Donizetti: A csengő

Donizetti: A csengő (Fotó/Forrás: Vozáry Róbert / Egri Kamaraopera Fesztivál)

A nyitónap estéjén Kósa György Kocsonya Mihály házassága című művét adtuk elő egy bábadaptáció formájában. Ez a darab komoly feladat elé állítja az énekeseket, mégis, a rendező Éry-Kovács András arra vállalkozott, hogy saját társulatával adja elő.

Meghallgattuk a színészeket, és kiderült, hogy nagyszerű hangok rejtőznek közöttük,

így végül csupán két vendégszereplőre volt szükségünk. Ez egy zeneileg rendkívül különös darab, talán éppen ezért nem is nagyon szokták játszani, pedig egy zseniális mű. Lehet, hogy egy klasszikus értelemben vett koncerten nem is működne, viszont ebben a formában, életnagyságú bábokkal előadva nagyon jól szórakozott rajta a közönség.

Kósa György: Kocsonya Mihály Házassága

Kósa György: Kocsonya Mihály Házassága (Fotó/Forrás: Vozáry Róbert / Egri Kamaraopera Fesztivál)

- Az idei fesztiválon a legtöbb darab kortárs, magyar zeneszerző tollából született. Hogyan látja a ma élő hazai operaszerzők generációját? Létezik magyar operastílus?

- A mai szerzők számára már kinyílt a világ, így nem gondolom, hogy lenne magyar operairányzat, inkább a zeneszerzés különböző ágairól beszélhetünk. A legfiatalabb generáció megpróbál egyfajta szintézist teremteni ezek közt. Talán eltűnőben van az az akadémikus megosztottság, amely a 60-80-as éveket jellemezte, hogy a szerialismus után már vétek leírni egy dúr akkordot és aki ezt teszi az olcsó zenét ír.

Az általában elmondható, hogy a mai operaszerzők megpróbálnak a közönséghez visszatalálni.

Ebben a műfajban nagyon fontos, hogy maga a dramaturgia, a színpadi lelemény is erős legyen, így akár egy elvontabb zenei struktúra is jól tud működni. De lehet bármilyen fülbemászó a dallam, - ami Puccini és Mahler után már önmagában nem túl érdekes - ha nem érezhető rajta a határozott zenei egyéníség, nagyon semmitmondó tud lenni. Meg kell találni a színpadi lelmény és a zenei egyéníség szintézisét. Vannak, akik egészen könnyed stílusban írnak zenét, van, akik pusztán struktúrákkal komponálnak, sokféle forrás és stílus létezik.

Engem leginkább azok a művek izgatnak, amelyekben a szerző saját nyelvét találom meg, érzem benne a bátorságot és következetességet és persze a szöveg és dramaturgia is erős legyen.

Az sem mellékes, hogy mindez mennyire képes majd megszólítani a hallgatóságot.

Szabó Sipos Máté az V. Egri Kamaraopera Fesztiválon

Szabó Sipos Máté az V. Egri Kamaraopera Fesztiválon (Fotó/Forrás: Egri Kamaraopera Fesztivál)

- Hogyan fogadja ezt Eger közönsége?

- Mindig csodálkoznak azon, hogy milyen nagy arányban tűzünk a műsorra kortárs műveket, mégis nagyon jók a tapasztalataink. Az első fesztivál nyitóestjén John Cage művei után Tom Johnson Négyhangú operáját adtuk elő. Mindenki azt gondolta, megőrültem, minek csinálok Egerben operafesztivált, amit ráadásul egy kortárs koncerttel nyitok?

Néma csöndben hallgatták először a Cage darabokat, a 4'33” alatt már felkuncogtak, Tom Johnson sziporkázóan zseniális operáján pedig könnyesre nevették magukat.

Persze ugyanúgy örülnek egy Haydn-vígoperának is, de szépen lassan megszokták Egerben a kortárs zenét.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Kortárs opera molnári receptre

Mit tesz egy vezető színész, ha revolverrel üldözik, ráadásul jogosan? A kulisszák mögé visz Molnár Ferenc egyfelvonásosa, az Előjáték Lear királyhoz, amely kortárs operaként éledt újjá Kecskeméten.
Klasszikus

Visszanézhető a Concerto Budapest Hegedűgálája

Nagy sikert aratott január 18-án a Zeneakadémián a Keller András karmester és neves hegedűművészek közreműködésével tartott koncert, amely tíz napig online is megtekinthető a közvetítés különböző felületein.
Plusz

10 kiváló programot ajánlunk a magyar kultúra napjára

Ingyenes múzeumlátogatás, koncert, néptánc, felolvasás, cirkusz és cimbalomest is lesz a magyar kultúra napján. Tíz eseményt választottunk ki, amire érdemes odafigyelni január 22-én.
Klasszikus

Jubileumi évaddal érkezik a Virtuózok

Az évad különlegességét nemcsak az évforduló és az izgalmas újdonságok adják, hanem a határon túli magyar tehetségek felkutatására helyezett kiemelt figyelem is, amely tovább erősíti a nemzeti és nemzetközi összefogást.
Színház

„Semmilyen feljelentésről nincs tudomásom” – Zalán János megszólalt az Index cikke kapcsán

Nyilatkozatot és nyílt levelet küldött Zalán János az Index szerkesztőségének, amelyben a portál január 10-án megjelent cikkére reagál. Ebben arról írtak, hogy a korábban Zalán által vezetett Pesti Magyar Színház ellen büntetőfeljelentést tettek.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Fokanov Anatolij: „Csak azt vállalom el, amit szeretek”

Harminchárom évvel ezelőtt Rigolettóként debütált Budapesten; hamar, 1992-ben lett az OPERA tagja. Fokanov Anatolijjal éppen akkor egyeztettem egy „életútinterjú” ügyében, amikor kiderült, hogy az örökös tagok sorába választották.
Zenés színház kritika

Kortárs opera molnári receptre

Mit tesz egy vezető színész, ha revolverrel üldözik, ráadásul jogosan? A kulisszák mögé visz Molnár Ferenc egyfelvonásosa, az Előjáték Lear királyhoz, amely kortárs operaként éledt újjá Kecskeméten.
Zenés színház ajánló

Miskolcon mutatják be Cser Ádám új operáját

Az Atelier című egyfelvonásos Ruggero Leoncavallo Bajazzók című művével egy este látható. Az ősbemutatóra január 24-én kerül sor, a produkció rendezője Szabó Máté.
Zenés színház beszámoló

Az utolsó opera – Eötvös Péterről szóló dokumentumfilmet mutattak be

Bár Kalmár András rendező eredetileg úgy tervezte, hogy a komponista első magyar nyelvű operájának létrejöttét mutatja be a filmjében, a sors tragikus fordulattal tette még jelentőségteljesebbé az ő és stábjának munkáját.
Zenés színház gyász

Elhunyt Otto Schenk rendező

A neves osztrák művészt, minden idők egyik legnépszerűbb operarendezőjét, számos legendás produkció alkotóját január 9-én, kilencvennégy éves korában érte a halál.