Zenés színház

Megbocsátás és békekötés – operai anyafigurák

2024.05.03. 13:50
Ajánlom
Bár az operákban az anyák általában feláldozzák magukat gyermekeikért, és tragikus véget érnek – vagy csupán feloldhatatlan konfliktusba kerülnek velük –, anyák napja alkalmából azokat a darabokat gyűjtöttük össze, amelyek végén a nemes érzelmek és az emberi nagyság győzedelmeskedik, így mindenki boldogan élhet tovább.

Izgalmas végigtekinteni az operatörténeten, mennyire mozgatták meg a zeneszerzők fantáziáját az anya-gyerek kapcsolatok. Ahogy az irodalomban, a gyerekkor kérdései és a kisgyerekek sokáig itt sem válhattak főszereplővé, míg a nagy olasz romantikus művekben a főhősöknek általában nincs anyjuk: vagy csak az apa fontos, vagy a halott anya szeretetteljes. Ám ezek a történetek túl sötét hangvételűek lettek volna egy anyák napi cikkhez, így abból az igen kevés darabból válogattunk, amelyeknél anyák és gyermekek sorsa is jóra fordul.

Vivaldi: Farnace

A címszereplő felesége, Tamiri az operairodalom egyik legszebben megírt anyafigurája, a szeretet és a humánum képviselője egy kegyetlen világban, ahol mindent az érdek és a bosszú irányít. Miközben a királynénak semmi más célja nincs, mintsem megvédeni kisfiát a veszélytől, saját anyjával is szembekerül. Berenice ugyanis nem tudja elfogadni, hogy lánya a család ellenségével kötötte össze az életét. Az egyik anya kitartó jósága végül azonban a másikat is meghatja, Berenice békét ajánl, Tamiri és családja pedig boldogan élhet tovább.

Verdi: Falstaff

Lám, a férfiak csak zűrzavart okoznak, de ha a nők veszik kézbe a dolgokat, helyreáll a rend – summázhatnánk Verdi Falstaffjának cselekményét. A kissé szűk látókörű, ám tehetős polgár, Ford előnyös házasságot tervez lánya, Nanetta számára, ám arról az apróságról elfeledkezik, hogy az mást szeret. Még szerencse, hogy felesége, Alice, igazi anyai gondoskodással elrendezi a helyzetet, és egy kis cselvetés után a fiatalok boldogan egymáséi lehetnek – nem mellesleg az asszony saját tolakodó udvarlóját is megleckézteti.

Goldmark: Téli rege

Shakespeare örök érvényű színműve arról, hogy a megbocsátás és a kibékülés évtizedek múltán is lehetséges, különösen poétikus zenei megvalósítást kapott kora egyik legnépszerűbb magyar zeneszerzőjétől, Goldmark Károlytól. A komponistát saját élete is inspirálta a történet feldolgozására, leányát, aki a nélkülözésének éveben folytatott viszonyából született, csak tizennégy éves korában ismerte meg. A családi kapcsolatok helyreállíthatók, a mű halottnak hitt anyafigurája is életre kelhet, ha mindenki belátja a hibáit – zárul a tanulsággal az opera.

Richard Strauss: Az árnyék nélküli asszony

Ezzel a darabbal csalunk egy kicsit, hiszen a címszereplő a cselekmény folyamán még nem anya, ám mindent megtesz, hogy azzá válhasson. Azaz minden azért mégsem: a Császárné épp azáltal válik méltóvá az emberi boldogságra és a családalapításra, hogy nem akarja ezt mástól elvenni. Így a mű végére mindkét pár, a Császár és a Császárné, illetve a kelmefestő Barak és felesége is megtapasztalhatja a gyermekáldás örömét – ahogyan azt a gyerekek kórusától is hallhatjuk.

Milhaud: A bűnös anya

Az Almaviva-család életének harmadik fejezete igen sötét háttér előtt játszódik, vádak és gyanúsítgatások közepette, míg végül kiderül, hogy mindkét fél, a Gróf és a Grófné is hűtlen volt. Ám azáltal, hogy képesek felülemelkedni a múltbéli sérelmeken, elhozzák gyermekeik számára a boldogságot: a Gróf leánya, Florestine, és a Grófné fia, Léon összekötheti az életét, remélhetőleg egy tisztább, őszintébb házasságban, mint amilyenben szüleik éltek.

Fejléckép: Jelenet a Falstaffból (forrás: Magyar Állami Operaház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Mahler műve csendül fel az OMIKE következő koncertjén a Rumbach zsinagógában

Fischer Iván vezényli Gustav Mahler Dal a Földről című művét az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület) március 5-i estjén, neves szólisták közreműködésével.
Vizuál

A kozmikus leheletet jeleníti meg a következő Velencei Biennálé magyar pavilonjának installációja

A hazai gyakorlatnak megfelelően a Velencei Biennále nemzeti biztosa, dr. Fabényi Julia idén is nyílt pályázat útján, szakmai zsűri döntése alapján választotta ki a következő Velencei Képzőművészeti Biennále Magyar Pavilonja kurátorát és kiállítását.
Színház

Bátyai Éva: „Megtanultam szeretni a nehézségeket”

Bátyai Éva pályája során számos zenés előadásban szerepelt, de thrillerben ez idáig még nem játszott. Az Újszínház színésznőjével új bemutatója, A hóhér kötele kapcsán a készülő krimi-musicalről, a leghálásabb közönségről, az összetartó társulat erejéről, valamint arról is beszélgettünk, mi mindenre tanítja őt a futás.
Vizuál

Egy kutyát is perbe fognak a 15. Frankofón Filmnapokon

Február 27. és március 9. között rendezik meg a 15. Frankofón Filmnapokat Budapesten. Az Uránia Nemzeti Filmszínházban és a Francia Intézetben huszonhárom kortárs frankofón alkotást nézhet meg a közönség eredeti nyelven, magyar felirattal.
Klasszikus

Egy kézfogás múlt és jövő között

Snétberger Ferenc és Tehetség Programjának négy növendéke adott koncertet január 26-án a berlini Collegium Hungaricumban az auschwitzi haláltábor felszabadításának nyolcvanadik évfordulója alkalmából, a holokauszt szinti és roma áldozataira emlékezve.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

1100. előadásához érkezik A padlás a Vígszínházban vasárnap

Újabb színháztörténeti pillanathoz, az 1100. előadásához érkezik A padlás február 9-én a Vígszínházban. Minden idők legsikeresebb magyar zenés színpadi művét Marton László rendezésében mutatták be 1988. január 29-én. A premier hosszú vastapssal zárult, és azóta is folyamatosan telt házzal futnak az előadások.
Zenés színház interjú

Sümegi Eszter: „A felnőtt embernek is kell a mese”

Bár az olasz és német repertoár számtalan nagy szerepében hódította meg a közönség szívét, Sümegi Eszter pályája nemrég izgalmas fordulatot vett: Turandotként debütált a Magyar Állami Operaházban.
Zenés színház interjú

Megtalálni az emberit – három fiatal karmester a Magyar Állami Operaházban

Három olyan fiatal karmestert szólítunk meg, akikben egy dolog biztosan közös, az OPERA művészeti vezetése látja bennük a tehetséget, a lehetőséget, ezért kellően komoly feladatokat is rájuk bíz.
Zenés színház ajánló

Egy disztópikus Skóciába utazhatunk Verdi Macbethjének operaházi előadásán

A New York-i Metropolitan sztárja, George Gagnidze és Kálmándy Mihály címszereplésével, Boross Csilla és Rálik Szilvia női főszereplésével mutatja be Verdi Macbethjét február 22-én a Magyar Állami Operaház.
Zenés színház ajánló

Újra az Operaházban látható Anna Netrebko és Yusif Eyvazov

A Bohémélet, a Manon Lescaut, a Pillangókisasszony, a Tosca és a Turandot közkedvelt részletei is elhangoznak Anna Netrebko és Yusif Eyvazov áriaestjén március 23-án az Operaházban.