Zenés színház

Megfogták

2005.11.04. 00:00
Ajánlom
Ternovszky Béla és Nepp József Macskafogóját nem véletlenül övezi kultusz: a vizuális megvalósítás, az utalások a Csillagok háborújára, James Bondra vagy Supermanre, a verbális gegek, illetve a két betétdal, a Négy gengszter és a Miu-miújság ma is frissnek hatnak. A Pécsi Nemzeti Színház alkotócsapata biztos kézzel nyúlt a rajzfilmhez, a musicaladaptációt jó ízléssel készítette el.

Grabowski szerepében: Gregorovics Tamás

Nem a lehetetlent, azaz a rajzfilm egy az egyben színpadra állítását kísérelték meg, mivel az műfajánál fogva olyan eszközöket és megoldásokat is használ, amelyek a színházban megismételhetetlenek, hanem a történet gondolati magját, a legismertebb, legütősebb poénokat, valamint a látvány lényegét megtartva új, önálló művet és élvezetes előadást hoztak létre.

A cselekmény néhány ponton eltér az eredetitől, de a musical fanatikus rajzfilmrajongó nézője sem kérheti azt számon, miért az indítja a bonyodalmat, hogy Egértanács elnökének (N. Szabó Sándor) lányát, Hollyt (Wégner Judit) elrabolják, miért iszik, kártyázik, eszik macskanyelvet és olvas T. S. Eliotot Grabowski (Gregorovics Tamás) ahelyett, hogy visszavonultan élne, miért besúgó Edlington (Rázga Miklós - akit nem ért az a megtiszteltetés, hogy macska legyen, de nem adja fel a reményt, hogy addig tökéletesítse magát, hogy egy napon macskának érezze magát), miért ajánlkozik Lusta Dick (Rajnai Attila) maga, hogy elmegy Pokióba a chipért – mivel ezek a dramaturgiai változtatások megállnak a lábukon, és nem zavaróak.

A kétszintes színpadon szinte semmi nincs, és talán ez a legpraktikusabb megoldás a sok helyszínes történet előadására. Tájföl (Csengeri Attila) irodáját, az Egértanács termét, Fusi Misi professzor irodáját asztal és menedzserszékek, Holly és Grabowski börtönét két hinta jelzi, a léghajóból a kosarat látjuk csak (de az emelkedik és süllyed), a bár díszlete a jelzés és a realista ábrázolás között van, Cicó (Sára Alexandra) aprólékosan berendezett gyerekszobája viszont tobzódik a színekben. Talán csak a leeresztett függönyre festett őserdő és a sivatag, az oldalról betolt fahullámok és csattogó fogú, világító fakrokodilok lógnak ki túlzott mesekönyvszerűségükkel a képi világból.

Minden szereplőnek van füle, farkincája, és nagyon kevés arcfestése. Az egerek ruhái többnyire szürkék (mi mások is lehetnének?) és elegánsak, csak Holly finom pasztell rózsaszínjével, és Grabowski, a szigorú szamuráj, mosott farmerében, favágóingében, nagy kék G betűs pólójában (amelynek G pontján viselője vízhatlan) lóg ki közülük. A macskák kabátján szőrme van, az utcamacskák szakadt punkokra hasonlítanak, az ideális alkalmazott, az önállótlan, gyáva és szorgalmas Safranek (Lipics Zsolt) barnája jelentéktelenségére utal, Tájföl eleganciája azonban hibátlan, csakúgy, mint Gatto (Bukszár Márta) estélyi öltözéke, aki kukásmacskaként kezdte, de a tejporbizniszből meggazdagodott, és attól kezdve perzsamacskának képzeli magát.

A szöveg friss, a mai köznyelvből és -életből építkező; a könnyen megjegyezhető, szellemes dalszövegek rímképlete változatos. A hangszerelés sokszínű, a zenék fülbemászóak. Kánkánra táncolnak az egérgörlök a bárban, ahol Grabowski igazi füstös bluest énekel, a Broadway felirat alatt rock and rollt énekelnek a balettpatkányok, charlestonban mondja el Lusta Dick, hogy nagy hecc az élet, Gatto áriája a Fantom magasságait idézi.

Dinamikus az előadás, nagyszabásúak a finálék – összhangban áll itt minden. Elemében vannak a színészek, jól énekelnek, kedvvel játszanak. Emberi erények és gyarlóságok, öröm és bánat rejlenek az ábrázolt állatokban. A koreográfiát a Pécsi Balett és a Pécsi Művészeti Szakközépiskola Tánctagozatának növendékei pontosan, lendületesen adják elő, az énekkar a kórusokban magas színvonalon teljesít. A pécsi közönség dicsekedhet az ősbemutatóval, de biztos, hogy Grabowski az ország más pontjaira is odaér majd.

(2005. október 31. Pécsi Nemzeti Színház; Szikora Róbert – Valla Attila: Macskafogó; Grabowski: Gregorovics Tamás, Tájföl: Csengeri Attila, Safranek: Lipics Zsolt, Holly: Wégner Judit, Elnök: N. Szabó Sándor, Edlington: Rázga Miklós, M.N.Taal: Bánky Gábor, Lusta Dick: Rajnai Attila, Samu: Bogdány Bálint, Cicó: Sára Alexandra, Billy: Götz Attila, Buddy: Rubind Péter, Cookie: Lukácsi Enikő, Tissy: Fertály Katalin, Gatto: Bukszár Márta, Dizőz: Tadics Ágnes, Macsó: Steiner Zsolt, Pedro: Schum László, Maxi Pocak: Benyovszky Tamás, Csapos: Szabó Sz. Csaba; Díszlet: Mira János; Jelmez: Balogh Renáta; Koreográfus: Geszler György; Hangszerelés: Oláh Szabolcs; Rendező: Iglódi István)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Klasszikus

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.
Tánc

Lélegzetelállító klippel tér vissza a Polunyin-Hozier páros

Az ukrán balettművész öt évvel ezelőtt az ír zenész Take Me To Church című zenéjére készült David LaChapelle-videoklipben robbant be a köztudatba. Most ismét összeálltak egy remekműre.
Színház

Lemondja tervezett bemutatóját a Rózsavölgyi Szalon a kultúr-tao körüli bizonytalanság miatt

A magánszínház közleményt adott ki, amelyben azt írják, színházakat is érintő finanszírozási bizonytalanság miatt kényszerülnek erre a lépésre.
Színház

Gyertek az Átriumba, amíg lehet! - Újabb színház kongatja a vészharangot

A kulturális taotámogatás megszűnése miatt egyre több színház jövője válik bizonytalanná, ugyanis nem tudnak tervezni a 2019-es évadra.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kult50

A hazai zenés színház „mindenese”: Szemenyei János

Színész és zeneszerző egy személyben, aki igazi otthonát a zenés színpadokon találta meg. Szemenyei János Kult50-ben megjelent portréja.
Zenés színház magazin

Nyomozás az Operában – akcióban a jogi osztály

Noha az egyik legfelemelőbb érzés kétségkívül a művészeket illeti, amikor a színpadon megcsillogtathatják tudásukat, majd fürdőzhetnek a közönség jól megérdemelt elismerésében, mégis, ahhoz, hogy ez létrejöhessen, többek között az Opera jogi csapatának hathatós közreműködésére is szükség van.
Zenés színház ajánló

Egy operettlegenda a József Attila Színház színpadán

Három emblematikus operettet jegyez a magyar színháztörténet: a Csárdáskirálynőt, a Mágnás Miskát illetve a Csókos asszonyt. Utóbbi Szilágyi László és Zerkovitz Béla örökbecsű műve, ami második éve fut a József Attila Színházban.
Zenés színház opera

Itt hallgathatja meg Kurtág György operáját élőben

Ma este mutatják be Kurtág György első operáját a milánói Scalában. Az előadást az olasz közrádió és a Bartók Rádió élőben közvetíti, az interneten ön is meghallgathatja!
Zenés színház opera

Vajda Gergely Kékszakállút vezényel Palermóban

Schönberg A sors keze című egyfelvonásosát és Bartók Béla Kékszakállúját játssza a palermói Teatro Massimo. Utóbbinak két főszereplője Bretz Gábor és Schöck Atala.