Zenés színház

Megkövetelt profizmus nemzetközi porondon

2017.09.20. 09:25
Ajánlom
Sokan talán úgy vélik, ha adva van a zene, akkor egy zenés darabot bárhogy színpadra lehet vinni. Nos, ez messze nem így van. Mit szabad és mit nem? Legutóbbi licencelési munkájuk kapcsán kérdeztük erről Szentpéteri Andrást, a Pentaton művészügynökség ügyvezetőjét.
Szentpéteri András

Szentpéteri András (Fotó/Forrás: Gálos Mihály Samu / Pentaton)

- Mivel foglalkozik a Pentaton?

- Mi voltunk az első magán művészügynökség Közép-Európában, Zimányi Zsófia és négy operaénekes alapította a céget. Többféle tevékenységet folytatunk: művészmenedzsment, nemzetközi turnék és projektek bonyolítása, rendezvényszervezés, zenés-színházi jogok képviselete, illetve a Pentaton hívta életre a Rózsavölgyi Szalont is, amely hatodik évadát kezdte most meg.

- A Pentaton legutóbbi, nagy volumenű munkája A Notre Dame-i toronyőr szegedi, majd ezt követően a budapesti operettszínházi előadásának licencelése volt. Mi volt a konkrét feladatuk?

Ez szokás szerint egy elég hosszú, ebben az esetben majdnem kétéves procedúra volt. A Notre Dame-i toronyőrnek van egy francia és egy Disney-féle amerikai változata. 2015-ben megtudtuk, hogy az utóbbiból a Disney fejlesztett egy új verziót, amit meg is néztünk Lőrinczy György főigazgató úrral, és nagyon megtetszett nekünk, mert nem egy Disney-mese volt, hanem egy igazi komoly darab. Be is jelentkeztünk rá. Fél év múlva bekérték a rendezői koncepciót, a jelmez- és díszletterveket, a koreográfia alapvonalait, egy körülbelüli szereposztást és hogy hányszor és hol akarjuk játszani. Vagyis mindazt, ami ilyenkor szokásos. Átnézték és rábólintottak, így Magyarországon az Operettszínház kapta meg a darabot.

- A szokásoshoz képest mennyire voltak szigorúak a szerződés feltételei?

- A Pentaton életében talán

a leghosszabb és legszigorúbb szerződést sikerült megkötni.

Non replika jogot kértünk és kaptunk, vagyis nem azt kellett bemutatnunk, ami Amerikában is látható, hanem saját rendezői koncepciót valósíthatott meg az Operettszínház. Alapfeltétel szokott lenni ilyen esetekben, és itt sem volt másképpen, hogy a zenében és a történetben nem lehet változtatás, viszont a látvány semmilyen elemében nem hasonlíthat az eredetire. Ami viszont különleges volt, hogy négy héttel az első próba előtt ki kellett küldeni elfogadásra a végleges szereposztást, valamint a díszlet- és jelmezterveket.

A Notre Dame-i toronyőr

A Notre Dame-i toronyőr (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Van, amikor a jogtulajdonosok flexibilisebbek a sztorival és a zenével kapcsolatban, de a Disney most semmit nem engedett. Egyszerűen azért, mert büszkék arra, hogy fejlesztettek egy felnőtteknek szóló, komoly darabot. De még azt is kikötötték, hogy milyen szponzorai nem lehetnek a produkciónak, például dohány- vagy gyógyszercégek. Ahogy a plakát összes információját, a betűméretekkel együtt is egyeztetni kellett velük, sőt kikötötték, hogy a magyar szokásoktól eltérően a szerzők helyén kell szerepelnie a Disney logónak, alatta a címnek, majd a komponista, a dalszövegíró és a szövegíró neve, ebben a sorrendben.

- És ezzel véget is ért a munkájuk?

- Közel sem, mivel egy jogvédett előadás létrejötte szokás szerint folyamatos egyeztetéseket kíván. Például Kerényi Miklós Gábor rendezőnek volt egy erős elképzelése arról, hogyan köti át a középkori Párizst és a jelenkort. Ennek megfelelően a jelmeztervek (például a történetben szereplő cigányoké) noha utalnak a középkori Párizsra, inkább modernek.

Elsőre Amerikában nem is igen értették, mire ez a modernség.

Ráadásul a szerződésben benne van, hogy kötelességünk a darabot térben és időben az eredeti szerint meghagyni. Írtunk egy levelet, amiben elmagyaráztuk a végleges rendezői koncepciót, amit ők szerencsére elfogadtak.

- Az eredeti jogok tulajdonosa hogyan ellenőrzi, hogy az elkészült előadás megfelel-e a kikötött feltételeknek?

- Van, hogy eljönnek megnézni. Általában nem kérik be előre a terveket, viszont még a bemutató előtt idejön egy zenei és egy dramaturg supervisor megnézni, hogyan működnek azok a zenei és dramaturgiai változtatások, amiket menet közben kérünk.

- Mi történik, ha valamit a már bemutatott előadáson nem találnak rendjén valónak, például egyes látványelemek túlzottan hasonlítanak az eredetihez?

- Ilyenkor megpróbálunk közvetíteni a színház és a jogtulajdonos között. Nehéz feladat, mert általában mindkettőnek nagyon erős elképzelése van. Többek között ezért is van szükség ránk.

Egy ponton tudnunk kell azt mondani a megrendelő színháznak, hogy ezt most engedjük el,

ne menjünk szembe a jogtulajdonossal, mert a hosszú távú kapcsolatot nem érdemes egy produkció egyetlen eleméért kockára tenni.

- Ez tehát az érem egyik oldala, de a Pentaton jogtulajdonosként a másik oldalt is ismeri.

- Valóban. Több zenés darab kizárólagos joga is nálunk van, többek között a Szép nyári nap Neoton-musical, az Abigél és a teljes Zerkovitz Béla-életmű. Ha egy színház ezek közül szeretne bemutatni, tőlünk kérik a játszási jogokat. Ismerve a magyarországi piac szereplőit, ilyenkor mérlegeljük, hogy odaadjuk-e vagy nem. Ritkán utasítunk el színházat, de például a rossz értelemben vett hakni-társulatokat, akik három zenésszel, olcsó díszletek között járják az országot, el szoktuk. Ez a fajta színházcsinálás amúgy is nagyon nem tesz jót a műfajnak. Olyan is előfordult már, hogy egy ilyen társulat Csárdáskirálynőt játszott, és a szünetben vették észre, hogy nincsen náluk a második felvonás zenei alapja, viszont A mosoly országáé igen. Ezért azokat a dalokat játszották le és valahogy ráhúzták a történetet.

Szép nyári nap

Szép nyári nap (Fotó/Forrás: Szakál Szilvia)

Tehát a másik oldalon sem könnyű. De például, ha diákelőadásra kérik a játszási jogot vagy egy diák színjátszó kör, ahol értelemszerűen nem a minőség a fő szempont, csak szeretnének színházat csinálni, ami jó a gyerekeknek és a szülőknek is, akkor mindig odaadjuk a zenei anyagokat ingyen és bérmentve. Egyéb esetekben azonban mi is megköveteljük a színházaktól a fent említett licencelési procedúrát.

- És ebben a nyugati és amerikai jogtulajdonosok vagy a Pentaton a keményebb?

- Ők ezt nagyon szigorúan veszik, amiből mi csak tanulhatunk és tanulunk is. Azonban nekünk mindezt át kell tudnunk ültetni a magyar viszonyokra. Nekünk is meg kell követelni, hogy lehetőség szerint kizárólag profi előadások szülessenek profi színházakban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Horgas Eszter: „Prés alatt vagyunk mindannyian”

Csak ülünk és teázunk. Két különböző lakásban, a monitor két oldalán. Hiába, az ember olyan könnyen megszokja a személyes találkozások luxusát. Interjú karantén idején – a gépeken keresztül – Horgas Eszter fuvolaművésszel.
Klasszikus

Ez az időszak próbatétel, nem büntetés

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nagycsaládi körben töltik az önkéntes izoláció idejét: fiuk, Gáspár oktatóvideókat készít, ők Leclair-műveket tanulnak. Ez az időszak próbatétel és kihívás, mondják.
Klasszikus

Az interneten közvetítik a János-passiót a lipcsei Tamás-templomból

A koronavírus-járvány ellenére fel fog csendülni Johann Sebastian Bach János-passiója a lipcsei Tamás-templomban nagypénteken, az eseményt az interneten élőben közvetítik, és együtt éneklésre biztatják a nézőket.
Plusz

„A legelsők közt omlott össze és az utolsó lesz, ami talpra áll” – válságban a magyar zeneipar 

A hazai könnyűzene és azt működtető zeneipar szinte a járvány első pillanatában leállt és lefagyott. Koncertek, turnék, fesztiválok maradnak el, egy teljes iparág maradt az egyik pillanatról a másikra munka és bevétel nélkül, s persze a kreativitás terepei is beszűkültek és átalakultak. Zenészeket és zeneipari embereket – szervezőket, menedzsereket, sajtósokat, újságírókat – kérdeztünk arról, hogy mi történik velük most, hogyan élik meg a járványidőszakot és a válságot.
Vizuál

A népharag miatt nem pótolta a Milói Vénusz karjait a Louvre restaurátora

A karokon kívül ékszerek és festék is volt eredetileg a szobron. Kétszáz éve, 1820. április 8-án fedezte fel az alkotást egy földműves.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház online közvetítés

Ingyenesen nézheti Andrew Lloyd Webber musicaljeit a YouTube-on

Bár a szolgáltatás ingyenes lesz, a nézőket arra bátorítják, hogy adakozzanak egy-egy alapítványnak a koronavírus-járvány közepette, amikor a színházak bezártak.
Zenés színház hír

Nem tartják meg idén a Bayreuthi Ünnepi Játékokat

Elmarad idén a Bayreuthi Ünnepi Játékok programsorozata a koronavírus-járvány miatt - jelentették be kedd este a világhírű németországi Wagner-fesztivál szervezői.
Zenés színház hír

Plácido Domingo elhagyhatta a kórházat

A veterán spanyol énekes azután került kórházba Mexikóban, hogy pozitív lett a koronavírus tesztje.
Zenés színház hír

2021-re halasztják a Turandot bemutatóját a Szentmargitbányai Kőfejtőben

Giacomo Puccini Turandot című operájának 2020. július 8-i premierjét és az idei nyárra tervezett összes további előadását 2021 nyarára tolják el a szervezők. A jegyek beválthatók a következő évi időpontokra.
Zenés színház bánk bán

Online tartják meg a Bánk bán előadásaira hirdetett meghallgatást

Nemcsak az internetre költöztette a meghallgatást, de a jelentkezési határidőt is meghosszabbította a Coopera április 15-ig.