Zenés színház

Meglepetések

2013.11.25. 11:21
Ajánlom
A 160 éves Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekar ünnepelt november 18-án, nem is akárhogy: a számára 90 éve írott Táncszvittel, 80 éve komponált Galántai táncokkal és egy már majdnem évfordulós (124 éves), de először nem is ebben a formájában elhangzott opusszal, Mahler 1. szimfóniájával, amelynek viharos zárótétele azóta kavarog a fejemben. KRITIKA

Százhatvan év nem éppen a legkerekebb évforduló, de azért tízévente minden zenekarnak kijárhat a kitüntető figyelem. Egy születésnapon pedig meglepetés is dukál. Engem például meglepett a zenekarról írott, gyenge Balla Zsófia-vers a műsorfüzetben, valamint Litkai Gergely rövid stand upja a pódiumon, ami bár kétségtelenül szórakoztatott, valahogy mégsem illett oda - igaz, talán csak annyira nem, amennyire Mahler zenéjébe a banális (korabeli populáris zenei) témák a kortárs kritika szerint. Persze ma már ezekért a meglepetésekért (is) szeretjük a szerzőt. A hangverseny kronológiája mentén haladva más értelemben ugyan, de meglepett a közönség is, akik beletapsolással, köhögéssel és krákogással jelezték, hogy nem érdekli őket a zenekar 160 évének története (vagy legalábbis a legjelesebb események felvillantása) Batta András zenetörténész-kormánybiztos amúgy szórakoztató, bár nem stand up comedy-jellegű előadásában. De mivel - szintén meglepő módon - a közönség a Mahler-szimfónia tételei között is tapsolt, ezért ennek ne tulajdonítsunk nagy jelentőséget.

Jelképesen a régi és az új elnök-karnagy vezényelt a hangversenyen: az est első felében Győriványi Ráth György, a másodikban pedig Pinchas Steinberg. 

Bartók Táncszvitjével kezdődött az ünnepi műsor: a komor hangvételű első tánc színében még a szürke árnyalatait idézte, és az első ritornell is éppen csak megszólalt, óvatosan, mintha a zenekari árkot a pódiumra cserélő együttes félt volna a nem létező énekes túlharsogásától. Hiányzott az erő, egy kicsit a lelkesedés is, helyette feltűnően koncentráltak a muzsikusok. Hullámzott az előadás, mert míg a klarinéton megszólaló ritornell-dallam hetyke volt és maníros, addig ugyanez az oboán telt és méltóságteljes, továbbá a táncok megformálása is hasonlóan felemásra sikerült. A vonós szólók homogenitása hagyott kívánnivalót maga után, és a dinamikai arányokon sem érződött az átgondoltság. A bemelegítésnek ható Bartók-darab után Kodály műve, a Galántai táncok már határozottan jobban szólt. Érezni lehetett, hogy valahonnan valahová tartunk, szép hangszíneket hallhattunk, az utolsó, Allegro vivace jelzésű tánc pedig energiabombaként hatott. A kóda előtt szinte érzéki élményként ért, amikor a mű elején elhangzó lassú téma először a fuvolán jelent meg, majd észrevétlenül vette át az oboa, utána pedig a klarinét.

A koronát az estére egyértelműen a Steinberg által dirigált Mahler-szimfónia tette fel. Az első tétel legeleje tényleg „mintha ködön át" szólt volna (Ligeti nyomán), amibe csak néhány szordinált fúvós rondított bele pontatlan intonációjával. Ilyen jellegű probléma a harmadik tétel elején jelentkezett még a bőgő szólójánál - számottevőnek nem nevezhető mértékben -, de ezeket leszámítva a zenekart mintha valami csoda szállta volna meg. A második tétel ländlerének táncos karaktere üdítő volt, a harmadik tétel elejének ellentémájában az oboaszóló pedig ismét pregnánsan szólt, ami szerencsére a többi fúvósra is hatott. A tétel jól ismert klezmeres része már teljes oldottságról tanúskodott. A színvonalában rakéta módra felfelé ívelő hangversenyen így a szimfónia leggrandiózusabb tétele, a finálé sikerült a legjobban, felejthetetlen pillanatokban bővelkedve. Reméljük, a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara sem felejti majd el ezeket a pillanatokat, és legközelebb már a hangverseny elejét is így indítják majd. Ha Steinbergen múlik, sikerülni is fog nekik.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Chaplin, az elfeledett zeneszerző zseni

Legtöbb filmjéhez maga komponált zenét, pedig nem tudott kottát olvasni. Egy időben sehova nem ment a hegedűje nélkül, és zeneszerzőként Oscar-díjat is nyert. Chaplin kevéssé ismert arca a muzsikusé.
Klasszikus

Fischer Ádám is fellép a Royal Albert Hallban

A holdra szállás 50., Viktória királynő születésének 200., a Proms megalapítója, Henry Wood születésének 150. évfordulójára emlékezik a BBC Proms rendezvénysorozata, amelyen idén először környezetvédelemmel kapcsolatos zeneműveket is műsorra tűztek.
Klasszikus

Ez a csellóirodalom egyik legszebb versenyműve

Dvořák egyik legszebb művével, a h-moll gordonkaversennyel búcsúzik a Müpa közönségétől a Pannon Filharmonikusok ebben az évadban.
Jazz/World

Női energiáktól pezseg a Jazztavasz

A május 3. és 5. között zajló Jazztavaszon idén három hölgy közvetíti a jazz iránti szenvedélyt – ezúttal basszusgitáron, szaxofonon, illetve énekhanggal.
Klasszikus

Kínába vitte Balázs János Bartók III. zongoraversenyét

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar nyitotta a Csiangszui Nemzetközi Zenei Fesztivál programját a kínai Nankingban Balázs János zongoraművész közreműködésével, Hamar Zsolt vezényletével.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Kortársak és klasszikusok a Bartók Plusz Operafesztiválon

Közzétette programját a miskolci Bartók Plusz Operafesztivál. A klasszikus és modern zenés színházi élményt, opera-animációt és báboperát is kínáló fesztivál szenzációjának Eötvös Péter Az Aranysárkány című művének hazai ősbemutatója ígérkezik. A jegyárusítás megkezdődött, egyes előadásokra 30 százalékos kedvezménnyel vásárolhatnak belépőjegyet május 5-ig.
Zenés színház interjú

Népdalt énekelve sétál át a macska a hivatalon

Halas Dóra és Nagy Fruzsina már a második közös előadásukat készítették el a Soharóza kórussal. Catwalk-koncertnek nevezik az általuk alkotott műfajt, amelyben elegyednek a kóruskoncert, a színház és a divatbemutató jellegzetességei. Az Ügyben népdalokat dolgoztak fel, bár mint mondták, Kodály és Bartók óta valami nagyon félrecsúszott a népzene társadalmi megítélésében.
Zenés színház interjú

Liliom hazatalál

Április 26-án mutatja be a Budapesti Operettszínház a Molnár Ferenc színműből készült világhírű musicalt, a Carouselt. Béres Attila rendezővel a Liliom iránti rajongásáról és a készülő előadásról beszélgettünk.
Zenés színház hír

Posztumusz Igaz Ember díjat kapott Kálmán Imre

A Holokauszt Magyarországi Áldozatainak Emléknapján a zeneszerző lánya, Kálmán Yvonne vette át a díjat az Operettszínházban.
Zenés színház opera

4 operaelőadás 26 órán belül? Kelemen Zoltánnak belefért

Három Bajazzókat és egy Bánk bán előadást vészelt át a szegedi Kelemen Zoltán operaénekes 26 órán belül. Nem is akárhogyan!