Zenés színház

Megszűnhetnek a Met közvetítései

2014.08.08. 12:22
Ajánlom
Véget érhet az előadások élő digitális közvetítése a Metropolitan Operából, ha a szövetségi közvetítőnek nem sikerül megoldást találnia a New York-i operaház vezetői és az alkalmazottak között kialakult egyre élesedő bérvitára.

Az ügy előzménye az idén június 16-án kirobbant botrány, amit a Met éves adóbevallásának nyilvánosságra hozatala váltott ki, amiből kiderült, hogy az intzémény a vártnál is súlyosabb anyagi gondokkal küzd. Ennek következtében a dolgozókat folyamatos anyagi megvonásokkal sújtották, ugyanakkor az operaház vezetője, Peter Gelb a 2012/13-as évad során közel 1,8 millió dolláros honoráriumhoz jutott. Miután a Met vezetősége elbocsátásokat helyezett kilátásba, a zenekar sokáig nem tárgyalt a nagyhírű opera vezetőségével, végül azonban a zenekari szakszervezet egy nyolcvannégy oldalas, grafikonokkal alátámasztott, részletes statisztikával állt elő, melyben kimutatta, hogy a Met jegybevétele Gelb vezetése alatt esett vissza.  Ha nem születik megállapodás az alkalmazottak és a vezetőség között és leáll a munka, az az operákat élőben közvetítő partnerek bevételében is óriási hiányt fog eredményezni.

A Met élő közvetítései szombatonként a világ színházaiba, filmszínházaiba mintegy 300 millió dollárt bevételt hoztak azóta, hogy 2006-ban először sugározták Mozart A varázsfuvola című operáját Julie Taymor rendezésében. A MET: Live in HD sorozatot Peter Gelb, az intézmény vezetését abban az évben átvevő igazgató kezdeményezte, aki azt szerette volna, hogy az opera a tömegek számára is elérhető legyen. A 2103-14-es szezonban már tíz operát közvetítettek műholdas kapcsolaton hatvanhat ország kétezer mozijába, színházába, köztük nyolcszáz amerikaiba. A közvetítések bevételei a legutóbbi szezonban 60 millió dollárra rúgtak, ezt a színházak, mozik tulajdonosai megfelezték a Metropolitan Operával. (Bennfentesek tudni vélik, hogy az észak-amerikai színházak esetében a bevétel elosztása a Met számára még kedvezőbb volt.)

"Optimisták vagyunk, reméljük, hogy rendezik a nézetkülönbségeket, hatalmas lyuk keletkezik a költségvetésben, ha felfüggesztik a munkát a színházban" - idézte a Hollywood Reporter John Rubeyt, a Met és az amerikai színházak közötti adásközvetítő cég, a Fathom Events igazgatóját.

A 2014-15-ös éved első HD előadásának közvetítése még odébb van, október 11-én sugároznák Verdi Macbethjét. Rubey és a Met szóvivője közölte, hogy egyelőre nincsenek tervek arra az esetre, ha az évadot később kezdenék vagy elhalasztanák. A bértárgyalásokat egy hétre felfüggesztette az operaház vezetősége a szakszervezetekkel, hogy egy független elemző megvizsgálja a Met pénzügyi helyzetét. Ebbe a Met vezetői és a szakszervezetek a szövetségi közvetítő kérésére egyeztek bele, akinek azért kérték a segítségét, hogy közös nevezőre jussanak a munkaszerződésekről folyó tárgyalásokon. Ha elmarad a megegyezés, az az intézmény leállásához, elbocsátásokhoz vezetne.

A MET alkalmazottainak szerződése július 31-én járt le. Az intézmény vezetősége úgy akarja 16-17 százalékkal csökkenteni a költségeit, hogy az új szerződésekben változtatnának a munkarend és a juttatások rendszerén is. Ha ez megvalósul, a szakszervezeti tagok egy része - számításaik szerint - akár 30 százalékkal kevesebb bért és juttatást kap az új évadtól kezdve, mivel csökkennének nyugdíj- és egészségbiztosítási juttatásaik is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.
Zenés színház

Nyomozás az Operában – akcióban a jogi osztály

Noha az egyik legfelemelőbb érzés kétségkívül a művészeket illeti, amikor a színpadon megcsillogtathatják tudásukat, majd fürdőzhetnek a közönség jól megérdemelt elismerésében, mégis, ahhoz, hogy ez létrejöhessen, többek között az Opera jogi csapatának hathatós közreműködésére is szükség van.
Színház

A rendező, aki megdolgoztatja a nézőt - Székely Kriszta

A saját maga körüli világégetés és az állandó csavargás már kikopott belőle; amióta rendez, a színház az élete. Székely Kriszta Kult50-ben megjelent portréja.
Színház

A Magvető Café-ban is elmaradnak a tervezett bemutatók januártól

A kulturális tao-támogatás megvonása a Magvető Cafét is érzékenyen érinti. Közleményükben arról írnak, januártól biztosan elmaradnak a tervezett saját előadások.
Vizuál

A nap, amikor Picasso fénnyel festett

A spanyol zseni soha nem hagyta magát keretek közé szorítani, így gyakran a képkeretet is elhagyta és különböző izgalmas matériákra alkotott, üvegre, vagy éppen levegőbe.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kult50

A hazai zenés színház „mindenese”: Szemenyei János

Színész és zeneszerző egy személyben, aki igazi otthonát a zenés színpadokon találta meg. Szemenyei János Kult50-ben megjelent portréja.
Zenés színház magazin

Nyomozás az Operában – akcióban a jogi osztály

Noha az egyik legfelemelőbb érzés kétségkívül a művészeket illeti, amikor a színpadon megcsillogtathatják tudásukat, majd fürdőzhetnek a közönség jól megérdemelt elismerésében, mégis, ahhoz, hogy ez létrejöhessen, többek között az Opera jogi csapatának hathatós közreműködésére is szükség van.
Zenés színház ajánló

Egy operettlegenda a József Attila Színház színpadán

Három emblematikus operettet jegyez a magyar színháztörténet: a Csárdáskirálynőt, a Mágnás Miskát illetve a Csókos asszonyt. Utóbbi Szilágyi László és Zerkovitz Béla örökbecsű műve, ami második éve fut a József Attila Színházban.
Zenés színház opera

Itt hallgathatja meg Kurtág György operáját élőben

Ma este mutatják be Kurtág György első operáját a milánói Scalában. Az előadást az olasz közrádió és a Bartók Rádió élőben közvetíti, az interneten ön is meghallgathatja!
Zenés színház opera

Vajda Gergely Kékszakállút vezényel Palermóban

Schönberg A sors keze című egyfelvonásosát és Bartók Béla Kékszakállúját játssza a palermói Teatro Massimo. Utóbbinak két főszereplője Bretz Gábor és Schöck Atala.