Zenés színház

Megtalálták az Aida partitúráját, amelyből Verdi vezényelt a párizsi premieren

2017.07.13. 14:23
Ajánlom
Az 1876-os, kézírásos kotta a legkorábbi teljes partitúra, melyet ismerünk, és hatalmas kincs a történészek és a zenetudósok számára.

Ez az egyetlen fennmaradt partitúra, melyet Verdi használt, mégpedig az 1876-os párizsi premieren, melyre saját maga válogatta és tanította be Amneris és Aida megformálóit. „Nagyon fontos kincs ez – mondta Heather Hadlock, a Stanford Egyetem professzora. – Pótolhatatlan kapocs az opera eredeti formájához, mely Kairóban és Milánóban elhangzott.” Az Aidát 1871-ben mutatták be Kairóban, de ez ekkor használt partitúra megsemmisült egy tűzben.

aida003 1

aida003 1

Az 1876-os kotta most a Stanfordi Egyetem Könyvtárához került, miután 2015-ben egy bibliográfus, Mimi Tashiro lefoglalta azt az egyetem számára egy árverésen.

Verdi az Aida vezénylése közben 1880-ban, Párizsban

Verdi az Aida vezénylése közben 1880-ban, Párizsban (Fotó/Forrás: gallica / Wikimedia Commons)

Nagyon nehéz ilyen teljes partitúrákat találni, de folyamatosan keressük őket, hogy elősegítsük az ilyen irányú kutatásokat és tanítást

– mondta Tashiro. Verdi kottájában számos ceruzával írt megjegyzés olvasható, melyek többsége dinamikai, frazeálási utasításokat jelöl. „Úgy tűnik, a legtöbb Verditől származik” – tette hozzá Hadlock.

A zenetudóst ugyanakkor meglepte, hogy alig van különbség a régi és a ma használt partitúra között. A 19. századi operaszerzőknél ugyanis gyakorlat volt, hogy számos módosítást végrehajtottak a premier után. Verdi egyes operái (Macbeth, A végzet hatalma, Don Carlos) több változatot is megértek. Az Aida esetében a karrierje csúcsán álló szerző úgy érezte, hogy sikerült elsőre tökéleteset alkotnia.

Hogy miként volt képes Verdi a közönség igényeivel összhangban alkotni, arról itt írtunk.

Az opera régen hatalmas buli volt, ma meg csak ülünk a sötétben

Kapcsolódó

Az opera régen hatalmas buli volt, ma meg csak ülünk a sötétben

Az opera fénykorának közönsége evett, ivott és beszélgetett Verdi operái alatt, mégis tudta, mikor kell ünnepelni egy új művet, és mikor kell színpadra kérni a szerzőt. Hogyan zajlott egy operaelőadás egykor, és hogyan zajlik ma?

(via Stanford.edu)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Lise Meitner nagy tisztelője vagyok” – a Nobel-díjas Krausz Ferenc a Rózsavölgyi új bemutatóján járt

Herendi Gábor rendezésében mutatta be két nagyformátumú ember és különleges tudós, az „atombomba atyja és anyjaként” emlegetett Otto Hahn és Lise Meitner szenvedélyes párviadalát február 16-án a Rózsavölgyi Szalon.
Zenés színház

A Manon Lescaut-t adja elő a Nemzeti Filharmonikusok a Müpában

Puccini operája hangzik el a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar következő koncertjén, a Manon Lescaut-t Vashegyi György vezényli és Káel Csaba rendezi.
Klasszikus

„Aki kíváncsi, mindig ki akar nyitni egy következő ajtót” – interjú Hámori Mátéval

Nemcsak azokhoz akar szólni, akik maguktól is bemennek a koncertterembe – Hámori Máté és a Danubia Zenekar azon igyekszik, hogy a legkülönfélébb emberek ráébredjenek, milyen fontos szerepet tölt be a zene az életünkben.
Zenés színház

Miklósa Erika alapítványával együttműködve indít posztgraduális képzést a Pécsi Tudományegyetem

Együttműködési megállapodást kötött a Miklósa Erika Kossuth-díjas operaénekes által alapított KvintEsszencia Mesteriskola Alapítvány és a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kara. Az együttműködés keretében posztgraduális képzést indít az egyetem.
Vizuál

Szembenéz a világ kihívásaival a Berlinale

Talán minden eddiginél bátrabbnak és politikusabbnak tekinthető az idei Berlini Nemzetközi Fesztivál, amelynek szervezői már a megnyitó előtt kereszttűzbe kerültek. Az elmúlt évekhez hasonlóan az idei szemlét is a sokszínűség és a tolerancia jegyében hirdették meg.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

A Manon Lescaut-t adja elő a Nemzeti Filharmonikusok a Müpában

Puccini operája hangzik el a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar következő koncertjén, a Manon Lescaut-t Vashegyi György vezényli és Káel Csaba rendezi.
Zenés színház hír

Miklósa Erika alapítványával együttműködve indít posztgraduális képzést a Pécsi Tudományegyetem

Együttműködési megállapodást kötött a Miklósa Erika Kossuth-díjas operaénekes által alapított KvintEsszencia Mesteriskola Alapítvány és a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kara. Az együttműködés keretében posztgraduális képzést indít az egyetem.
Zenés színház ajánló

Világhírű rendező Don Giovanni-produkciója látható az Operaházban

Salzburg, Berlin, Amszterdam, Madrid és Párizs után Budapesten is bemutatkozik Claus Guth 2008-as világhírű Don Giovanni-rendezése. A címszerepet kettős szereposztásban Bretz Gábor és Szemerédy Károly alakítja.
Zenés színház hír

Komlósi Ildikó Bartók-mesterkurzust tart

Az énekesnő, aki maga is számtalanszor formálta meg Judit szerepét A kékszakállú herceg várában, február végén négy napon át dolgozik a kurzuson részt vevő fiatal művészekkel.
Zenés színház kritika

A női csábítás démoni ereje

Hiánypótló feladatot töltött be a Magyar Állami Operaház: bár Dvořák Ruszalkája a nemzetközi operaszínpadok kedvelt darabja, az intézmény saját produkcióban sosem játszotta még. A február 2-i előadáson jártunk.