Zenés színház

Megtalálták az Aida partitúráját, amelyből Verdi vezényelt a párizsi premieren

2017.07.13. 14:23
Ajánlom
Az 1876-os, kézírásos kotta a legkorábbi teljes partitúra, melyet ismerünk, és hatalmas kincs a történészek és a zenetudósok számára.

Ez az egyetlen fennmaradt partitúra, melyet Verdi használt, mégpedig az 1876-os párizsi premieren, melyre saját maga válogatta és tanította be Amneris és Aida megformálóit. „Nagyon fontos kincs ez – mondta Heather Hadlock, a Stanford Egyetem professzora. – Pótolhatatlan kapocs az opera eredeti formájához, mely Kairóban és Milánóban elhangzott.” Az Aidát 1871-ben mutatták be Kairóban, de ez ekkor használt partitúra megsemmisült egy tűzben.

aida003 1

aida003 1

Az 1876-os kotta most a Stanfordi Egyetem Könyvtárához került, miután 2015-ben egy bibliográfus, Mimi Tashiro lefoglalta azt az egyetem számára egy árverésen.

Verdi az Aida vezénylése közben 1880-ban, Párizsban

Verdi az Aida vezénylése közben 1880-ban, Párizsban (Fotó/Forrás: gallica / Wikimedia Commons)

Nagyon nehéz ilyen teljes partitúrákat találni, de folyamatosan keressük őket, hogy elősegítsük az ilyen irányú kutatásokat és tanítást

– mondta Tashiro. Verdi kottájában számos ceruzával írt megjegyzés olvasható, melyek többsége dinamikai, frazeálási utasításokat jelöl. „Úgy tűnik, a legtöbb Verditől származik” – tette hozzá Hadlock.

A zenetudóst ugyanakkor meglepte, hogy alig van különbség a régi és a ma használt partitúra között. A 19. századi operaszerzőknél ugyanis gyakorlat volt, hogy számos módosítást végrehajtottak a premier után. Verdi egyes operái (Macbeth, A végzet hatalma, Don Carlos) több változatot is megértek. Az Aida esetében a karrierje csúcsán álló szerző úgy érezte, hogy sikerült elsőre tökéleteset alkotnia.

Hogy miként volt képes Verdi a közönség igényeivel összhangban alkotni, arról itt írtunk.

Az opera régen hatalmas buli volt, ma meg csak ülünk a sötétben

Kapcsolódó

Az opera régen hatalmas buli volt, ma meg csak ülünk a sötétben

Az opera fénykorának közönsége evett, ivott és beszélgetett Verdi operái alatt, mégis tudta, mikor kell ünnepelni egy új művet, és mikor kell színpadra kérni a szerzőt. Hogyan zajlott egy operaelőadás egykor, és hogyan zajlik ma?

(via Stanford.edu)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Jazz/World

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Könyv

Radnóti üzenetet küldött a Messengeren: Vesd le ruhádat, már esik is kinn ;)

Magyar költők verseinek részletei kerülnek plakátokra. Segít vajon a modernizálás a fiatalok irodalmi érdeklődésének felkeltésében?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Zenés színház opera

Vízzel árasztják el a színpadot a Gioconda premierjén

Meg a többi előadáson is. Velence csatornái vizes valójukban elevenednek meg Almási-Tóth András rendezésében, amely Ponchielli legsikerültebb művét állítja színpadra 2019. február 22-én az Erkel Színházban.
Zenés színház kritika

„Mindig ott van a Callas, akinek meg kell felelnem”

Itthon is vetítik a Maria Callasról szóló dokumentumfilmet. Kiderül, hogy a díva közelebbről is díva, a végzetnél pedig nincs hatalmasabb.