Zenés színház

Megtisztulási kísérlet sci-fibe ágyazva – Almási-Tóth András a Lohengrinről

2025.10.30. 15:10
Ajánlom
Kettős szereposztásban, a nemzetközi zenei élet feltörekvő Wagner-énekesei és hazai művésznagyságok közreműködésével kerül sor november 15-én a Magyar Állami Operaház új évadának első premierjére, Wagner Lohengrinjére. A produkció rendezőjével, Almási-Tóth Andrással beszélgettünk.

Az interjú eredetileg az Opera Magazin 2025. őszi számában jelent meg.

Nem számított rá, hogy valaha színre állítja a hattyúlovag történetét, vallja meg a Magyar Állami Operaház művészeti igazgatója, hiszen ahogy látja, a darabban csupa problematikus részletre bukkanhatunk: „Egy mindenki fölött álló, Übermensch-szerű figura jelenik meg a földi létben, akit ugyanakkor profanizál az emberek világa, így végül tovább kell indulnia” – magyarázza Almási-Tóth András. „Mindezt könnyen értelmezhetjük a germán felsőbbrendűség-érzés megnyilvánulásaként. Ráadásul egy erős férfitársadalom jelenik meg az operában, ahol a nő csak nagyon alárendelt viszonyban létezhet, még azt sem kérdezheti meg, ki is valójában a férje. Ezek a vonások nem teszik túl szimpatikussá a karaktereket” – teszi hozzá. A nemzetközi operaéletben az utóbbi években mindig a történetnek valamiféle átalakításával, gyakran kifordításával próbáltak úrrá lenni a nehézségeken, de ő úgy gondolja, az volna a cél, hogy miközben a mű cselekménye kerül színpadra, mégis képes legyen eredeti erejével hatni, tehát a zene által sugallt érzelmi világot képezze le.

Koncepciója középpontjában a fény és a sötét örök harca áll, a mű tétje valójában az, hogy melyik oldalon köteleződik el Brabant új uralkodója, a gyermek Gottfried – a Lohengrin által képviselt világosság, vagy az Ortrud által vezetett démoni erők mellett.

Ez egy metafizikai probléma, valójában a világ sorsáról van szó.

A Grál-elbeszélés után nem sokkal a lovag el is mondja: Gottfried lelke megtisztulhatott volna Ortrud hatása alól, ha Elsa egy évig Lohengrinnel marad, így viszont az emberek változatlanul kapják vissza a leendő uralkodójukat. Ez pedig nem sok jót ígér.” A rendező arra is kitér, hogy Elsa igazából csak eszköz az egész történetben. Épp az okozza tragikus vesztét, amikor erre rájön, hiszen mindaddig teljesen átadta magát a férfinak. „Megálmodott magának egy hőst, és egyszer csak eljött valaki, aki ezt az ideált beteljesíti. Csakhogy ettől kezdve általában semmi mást nem látunk, mint amire vágyunk. Elsa is elveszíti a kapcsolatát a valósággal, és amikor mégis szembesül vele, abba belehal.”

A rendező Elsa alakját a görög mitológiai hősnőhöz, Szemeléhez hasonlítja, aki szintén nem bírta elviselni, amikor kedvese, Zeusz teljes isteni valójában jelent meg előtte. „De nem arról van szó, hogy a nő elrontja a helyzetet azáltal, hogy felteszi a tiltott kérdést. Ortrud egyfajta emancipált figuraként jelenik meg, aki ráébreszti: így nem lehet élni. És akkor Elsa azt kérdezi magától: ki is vagyok én ebben a történetben? Ahhoz, hogy rájöjjek, tisztában kell lennem azzal, te ki vagy. Részéről ez egy lépés az önmegismerés és afelé, hogy a saját viszonyait reálisan szemlélje.”

Lohengrin és Ortrud ellentétét ugyanakkor a rendező mégsem látja pusztán jó és rossz szembenállásának, hiszen ennél mindkét figura összetettebb szerepkört tölt be a darabban.

Ortrudot sokkal őszintébbnek érzem, mint Lohengrint, akinek hazudnia és titkolóznia kell, hogy maradhasson.

A nő zsigeri lény, és még ha a démoni erőket is képviseli, a két oldal csak együtt tud létezni. Wagnernél központi kérdés, hogyan lehet az érzékiséget integrálni az intellektusba, jó példa rá Kundry alakja a Parsifalban, amit szintén megrendeztem, de már a Tannhäuser Vénuszánál is ezzel a kérdéssel találkozhatunk. Ez a kettősség a díszletben is megjelenik: két szobát látunk majd egymás mellett, Lohengrinéké arany, míg Ortrudé fekete színű, és párhuzamosan zajlanak az események. Két hattyú is feltűnik a színen, szintén egy fekete és egy arany, amelyek között állandó feszültség lesz tapasztalható.”

SebastianHannak_diszlet-esvilagitastervezo_latvanyterve_a_Lohengrinhez-150942.jpg

Sebastian Hannak látványterve a Lohengrinhez (Fotó/Forrás: Magyar Állami Operaház)

A rendező alkotótársaival Sebastian Hannak díszlet- és Lisztopád Krisztina jelmeztervezővel igen sajátos látványvilágot álmodtak meg. „A steampunk filmstílusból indultunk ki, amely tulajdonképpen a Verne-regények világa, egy jövőbe helyezett 19. század. A korszak elemei futurisztikus motívumokkal keverednek, hiszen

Wagner is egyesítette a középkort a 19. századdal, egyfajta fantáziavilágban és szinte filmes időkezeléssel.

Ennek a megjelenítésmódnak erősen stilizált változata adja majd az előadás keretét, amelyben egészen szürreális dolgok történnek: egyszer csak kinőnek a virágok, megjelenik a két hattyú. A színpadi környezetnek sci-fi- és meseszerű vonásai lesznek.”

A produkció dirigensével, Rajna Martinnal, az OPERA első karmesterével jelenleg elsősorban a praktikus kérdésekről, a térelrendezés és az akusztika lehetőségeiről egyeztetnek. Az énekkar szerepe igen speciális, miközben nagyon sokat vannak a színen, eléggé passzívan vesznek részt az eseményekben – magyarázza a rendező –, a görög drámák kórusára emlékeztetnek. „Csak sodródnak az eseményekkel, önálló szándékuk nincs. Minden vezető képes manipulálni őket, igazából mindegy nekik, hogy Lohengrin, Heinrich, Telramund vagy Ortrud uralkodik. Meg se kérdezik, ki ez a hattyúval érkező, titokzatos idegen, csak hódolnak előtte, ami szintén erre utal.” Az alkotók ennek megfelelően igyekeznek megtalálni a megfelelő helyüket a színpadon, hogy a szereplők viszonya is egyértelmű legyen, de persze mindenki a lehető legjobban hallatsszon. 

Az előadás kettős szereposztásban lesz látható, az egyikben a nemzetközi operaélet külföldön már bizonyított Wagner-előadói hallhatók: a fiatal amerikai tenor, Christopher Sokolowski, aki nemrég Németországban debütált Lohengrinként, Johanni van Oostrum, aki már sokfelé énekelte Elsa szerepét, többek között a Bajor Állami Operaházban. Telramundot a Budapesten már többször fellépő Egils Siliņš formálja meg, míg Ortrud az erdélyi származású Met-sztár, Kutasi Judit lesz. A másik szereposztás énekeseit alighanem egyetlen operarajongónak sem kell bemutatni: Brickner Szabolcs, Kolonits Klára, Szemerédy Károly és Rálik Szilvia lép színpadra.

„Tavaly tanítottam a Solti Akadémián, utána pedig nálunk is koncertet adtak a képzés korábbi, már híressé vált növendékei. Akkor merült fel, hogy létre kellene hozni egy előadást csupa feltörekvő vagy nem olyan régen befutott sztárral. Most ezt sikerül megvalósítani, aminek köszönhetően két nagyon különböző típusú előadás jön majd létre” – magyarázza a rendező.

Nem mindegy, hogy a szerepet idősebb vagy fiatalabb előadó, egy törékenyebb alkatú vagy egy határozottabb kisugárzással rendelkező művész alakítja majd.

Persze a koncepció ugyanaz marad, de közben valahol mégis kétfajta produkciót kell rendezni. Épp ettől lesz izgalmas.”

Fejléckép: Almási-Tóth László (fotó/forrás: Emmer László / Magyar Állami Operaház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Nyílt hétvégével ünnepli százötvenedik születésnapját a Zeneakadémia

November 8–9-én ingyenes programkavalkád várja az érdeklődőket a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem főépületében rendezett nyílt hétvégén, az intézmény a 150. évfordulóját pedig november 14-én nagyzenekari esttel, másnap Liszt-maratonnal ünnepli.
Klasszikus

Palesztinpárti tüntetők gyújtogattak Schiff András párizsi koncertjén

November 6-án este az Izraeli Filharmonikus Zenekar Schiff András szólójával lépett fel a Párizsi Filharmóniában, mikor palesztinpárti tüntetők fáklyákkal és skandálással zavarták meg a koncertet. A beszámolók szerint egy helyen a székek is lángra kaptak.
Klasszikus

Sztárénekesek és világhírű kórus csatlakoznak a Fesztiválzenekar karácsonyi koncertjéhez

A következő hónapokra is számos koncertkülönlegességet tartogat az együttes, csúcspontként pedig december 26-án Bach Karácsonyi oratóriumát adják elő, parádés szereposztással.
Könyv

Különleges francia irodalmi díjjal ismerték el Nádas Pétert

A Prix Médicis nevű rangos elismerés hírhedten szigorú zsűrije egy kifejezetten a magyar szerzőt és művét elismerő, ebből az alkalomból létrehozott különdíjjal jutalmazta a Világló részletek francia nyelvű kiadását.
Könyv

„És akkor ott álltam a reflektorfényben, apám helyett” – interjú Grecsó Krisztiánnal

Az Egy életem című stand-upban Grecsó Krisztián önironikusan mesél a sikerhez vezető kudarcokkal teli útjáról, leszámol az irodalmi toposzokkal, és rámutat, miért fontos, hogy a humor segítségével beszéljünk a legnehezebb kérdésekről. Az előadás az ötvenedik esthez közelít, ennek kapcsán kérdeztük.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

88 éves korában elhunyt Kálmán Yvonne, a világhírű zeneszerző, Kálmán Imre lánya

A világhírű magyar zeneszerző, Kálmán Imre lányát hosszú betegség után, életének 89. évében érte a halál. November 7-én, pénteken hunyt el Los Angelesben.
Zenés színház ajánló

A jubiláló Pál Tamás vezényletével mutatják be a Don Pasqualét Szegeden

Gaetano Donizetti egyik legnépszerűbb vígoperája, a Don Pasqualeismét látható Szegeden: december 19-től Toronykőy Attila rendezésében, várja a nézőket, címszerepben a Magyar Állami Operaház magánénekeseivel, Cseh Antallal és Kálmán Péterrel.
Zenés színház ajánló

Szerelem, kincs, kaland vérpezsdítő zenével – jön A cigánybáró premierje az Operettszínházban

Javában zajlanak ifj. Johann Strauss A cigánybáró című nagyoperettjének próbái a Budapesti Operettszínházban. A hármas szereposztásban látható premierre november 21-én pénteken, 22-én szombaton és 23-án vasárnap 19 órától kerül sor.
Zenés színház ajánló

Lohengrin, steampunk környezetben – jön az Operaház idei első premierje

Látványos kivitelben, nemzetközi és magyar szereposztással, Almási-Tóth András rendezésében és Rajna Martin vezényletével mutatja be Wagner Lohengrin című operáját november 15-én a Magyar Állami Operaház.
Zenés színház ajánló

Budapesten is bemutatkozik a Veres 1 Színház vadonatúj szving-musicalje, az Amerikai komédia

A nagy sikerű bemutatót követően országos turnéra indult az idén tizenegy éves független társulat legfrissebb bemutatója, az Amerikai komédia. Peller Károly rendezése november 19-én és december 10-én Budapesten, a Vidám Színpadon vendégszerepel.