Rossini: A sevillai borbély – Figaro áriája
Ezt a felvételt meghallgatva nem is lehet kétségünk, miért Melis Györgyről neveztek el egy szép magyar szövegejtésű énekeseknek adható elismerést. Bizony, Figaro nyaktörő áriájában is minden szó érthető, miközben a zene sem szenved csorbát. Az 1977-es felvétel külön érdekessége, hogy a karmester a fiatal Fischer Ádám – de kétszer kell ránéznünk, hogy megismerjük.
Kacsóh Pongrác: János vitéz – Egy rózsaszál...
Melis György gazdag pályája során egyáltalán nem zárkózott el a könnyebb műfajoktól, még magyar nótákból is készített felvételeket. De eszünkbe jut-e a „könnyű” szó, ha ezt a szívszorítóan gyönyörű dalt hallgatjuk? Kacsóh Pongrác ma már klasszikusnak számító daljátékát bemutatója óta számos kiváló operaénekes énekelte, nem véletlenül érezzük úgy, hogy a mű egy ilyen ragyogó produkcióknál bontakozik csak ki igazán.
Schubert: A rémkirály
Ez a baritonok sorsa, rendszeresen kell rémisztő, netán egyenesen gonosz figurákat megformálniuk. Egy dal persze más készségeket igényel, mint egy operaszerep, de azért ebben a három szereplőt és narrátort is megszólaltató Schubert-darabban is jól hallhatjuk, Melis György a karakterábrázolás milyen gazdag eszköztárával rendelkezett. Csodás hangja mellett ez tette olyan népszerűvé a színpadon.
Fejléckép: Melis György (forrás: Magyar Állami Operaház Archívuma)