Zenés színház

Mennyire vendégszeretők a magyarok?

2016.04.25. 13:03
Ajánlom
A Kínai Nemzeti Opera előadása nem volt több egy hazai, hétköznapi Turandotnál, mégis megvette az Erkel Színház közönségét.

Nem újkeletű jelenség, hogy mi, a magyar közönség lelkesebben és hosszabban tapsolunk az idegenföldről érkezőknek, főleg, ha hitelt tulajdonítunk a vendégelőadóknak: Debussyt jobban elhisszük egy franciának, Verdit egy olasznak, könnyebben fogadjuk Bachot egy némettől. A Turandot pedig nagyobb hatást tesz ránk, ha valódi kínaiak éneklik a színpadon. Még akkor is, ha Puccini műve európai alkotás.

H16A3315p.rakossy resize

H16A3315p.rakossy resize (Fotó/Forrás: Rákossy Péter / Magyar Állami Operaház)

Európai hallgatóként ugyanis rendre felteszem magamnak a kérdést: milyen lehetett Turandot és Kalaf házassága? Enyhén szólva problémás, legalábbis ha a mi fogalmaink szerint értelmezzük a házasságot. Kalaf kiválóan ért a rejtvényfejtéshez, ettől eltekintve semmit nem tud róla újdonsült felesége, Turandotról viszont a kelleténél többet tud a férj, leginkább azt, hogy betegesen őrzi érintetlenségét, és jópár férfit küldött a halálba e cél érdekében. Kovalik Balázs rendezése például jelzi ezt a problematikát: a záró, szerelmes jelenet az elbukott kérők koponyái között zajlik.

H16A3424p.rakossy resize

H16A3424p.rakossy resize (Fotó/Forrás: Rákossy Péter / Magyar Állami Operaház)

A Scalában Nina Stemme tetőtől talpig fekete kosztümben játszotta a címszerepet, inkább volt démonikus, mint hercegnői. Az európai ember számára izgalmasan idegen, de sohasem otthonos és érthető Turandot története. Alig bírjuk ki, hogy ne ironizáljunk a kegyetlen hercegnő és az ismeretlen herceg szerelmén: egy közelmúltbeli zürichi előadáson Kalaf egyszerűen ráguglizott a három találós kérdésre.

H16A3096p.rakossy resize

H16A3096p.rakossy resize (Fotó/Forrás: Rákossy Péter / Magyar Állami Operaház)

A Kínai Nemzeti Opera produkciója nem gondolkozik ilyen problémákon. A rendező, Wang Huquan úgy tálalja a történetet, ahogy az megvan írva: a herceg vakmerő, a hercegnő kegyetlen, Liù önfeláldozó, Timur bölcs öregember, a három miniszter szórakoztató és humoros, egyedül Altoum császár ingatja a fejét az esküvői előkészületeket jelentő vérfürdő miatt, de az ő hangja már gyenge, és nem figyel rá senki. A rendezői kommentár hiánya is interpretáció, és ha valaki ismeri a keleti koan-irodalmat, észreveheti, hogy csak mi, nyugatiak akarunk megmagyarázni mindent. A koncepció tehát helytálló, de nem mentség a néhol bántóan sablonszerű és eltúlzott színészi játékra. Inkább mulatságos, mint meggyőző, ahogy Kalaf szemeit meresztve gondolkodik, Liù kínzatása pedig felér egy kényeztetéssel.

Igazságtalan lenne szigorúan szemrevételezni egy vendégprodukció díszleteit, de Ma Lianqing munkáját nem érheti panasz: a színpadon egy hatalmas, nyitott vörös kapu két szárnya, mögötte a császári trónig vezető lépcső. Zhao Yan jelmezei is szemet gyönyörködtetnek, Kalaf kifogásolható megjelenítésén szépít keményített köpenye, Turandot fehér kosztümben tündöklik. Láttunk továbbá egy imponáló férfitáncost, néhány valódinak tűnő katonai

H16A3880p.rakossy resize

H16A3880p.rakossy resize (Fotó/Forrás: Rákossy Péter / Magyar Állami Operaház)

páncélruhát, és egy tekintélyes méretű pipát Pong kezében. Li Shuang alkalmatlannak bizonyult Kalaf szerepére, és nem csak alacsony termete, hőstenorra alig emlékeztető megjelenése miatt. Hangját az elejétől kezdve erőtlennek hallottam, a Nessun dorma áriát pedig meglehetősen rosszul énekelte, és olyan bátortalanul futott neki a kétvonalas „A” hangnak, hogy izgulnom kellett, vajon megbirkózik-e vele. A slágerré vált énekszám ennek ellenére nagy tapsot kapott, és úgy vélem, a közönség inkább az áriát tapsolta meg, mint az ária énekesét. Wang Wei hangi teljesítménye már meggyőzőbb Turandot szerepében, de semmit nem tett hozzá a karakterhez: nem hallottam, hogy a drámai konfliktus akárhogy is megjelenne az énekszólamban, nem hallottam vívódást, belső változást, érzelmeket, csupán néhány szépen előadott áriát. Nem úgy Yao Hong. Liù megformálója valósággal ellopta a show-t a bizonytalan főszereplőktől, színészi alakítása meggyőző, éneklése még annál is jobb volt. Már az első felvonásban bemutatta hatásos, magabiztos és meghitt érzékenységű pianóját. Timur egy ősi krónikáskönyvből kilépő mondai alak benyomását kelti Tian Hao megformálásában, hangja is tekintélyt parancsoló. Wang Haimin épp az ellenkezője, megfáradt, erőtlen uralkodó. Az előadás üde színfoltja a három miniszter volt (Geng Zhe, Li Xiang, Liu Yiran), amelyek közül különösen a bariton, Geng Zhe érdemel dicséretet.

H16A3929p.rakossy resize

H16A3929p.rakossy resize (Fotó/Forrás: Rákossy Péter / Magyar Állami Operaház)

A Kínai Nemzeti Operaház Zenekara és Énekkara (élükön a női karmesterrel, Zhu Mannal) jöttek, zenéltek, és mentek – én mindenesetre pontosabb és élénkebb játékot vártam tőlük. A Turandot egy 1989 óta futó repertoárdarab Pekingben, a társulat nem is játszotta jobban, mint egy repertoárdarabot, az Erkel közönsége viszont úgy tapsolta, mint egy tündöklő premiert. Jogosan vádolnak gonosz iróniával, ha azt mondom: mindenki jól járt.

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kulka János tanítja újra beszélni a sztrókon átesett Lang Györgyit

Az énekesnő erről a Klubrádió Ötös című műsorában beszélt Falusi Mariannak, akivel korábban együtt vezették a műsort – számolt be róla a Színház Online.
Klasszikus

59 éves korában elhunyt Patkós Sándor fagottművész

Tragikus hirtelenséggel, életének 59. évében, január 26-án elhunyt Patkós Sándor fagottművész, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító tagja.
Zenés színház

Visszatérés a varázserdőbe – a Szentivánéji álom az Eiffel Műhelyházban

Január 28-tól újra látható az Opera műsorán Britten operája, a Szentivánéji álom. Az eredetileg operavizsgaként létrejött produkció csaknem hat év után kerül ismét színre.
Klasszikus

Mozart első műve

Mindenki tudja, hogy Wolfgang Amadeus Mozart csodagyerek volt, aki már egészen ifjú korában elbűvölte a zeneszerető közönséget. De melyik volt az ifjú komponista legelső darabja, és hány évesen alkotta meg?
Tánc

Élőben, a színpadon festenek majd a Feledi Project legújabb táncszínházi bemutatójában

Feledi János Csehov Sirályát állítja színpadra február 7-én a Nemzeti Táncszínházban. Az előadás érdekessége, hogy Bánki Ákos festőművész a teljes előadás alatt a színpadon fog festeni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Könnyed játékok következménye – interjú Polyák Lillával

Polyák Lillát legutóbb Guido múzsájaként, Claudia Nardiként láthatta a Budapesti Operettszínház közönsége a Nine-ban, ezúttal pedig a Kálmán Imre Teátrum színpadán esküszik bosszút Valmont vikomt ellen a Veszedelmes viszonyokban. A történethez fűződő kapcsolatáról, Merteuil márkinéról és a darab különleges zenei világáról beszélgettünk.
Zenés színház hír

Meghirdette nyári előadásait az Újszegedi Szabadtéri Színpad

Az új előadásokat Barnák László, a Szegedi Szabadtéri Játékok főigazgatója jelentette be Facebookon.
Zenés színház ajánló

Saját belső démonaikkal küzdenek meg a Tünet Együttes alkotói legújabb bemutatójukban

A Nothing Personal című darabban Szabó Réka, Peer Krisztián és Szász Dániel saját meséjüket alkotják meg, amelyhez Boldizsár Ildikó meseterápiás módszere adott inspirációt. A premiert február 25-én tartják a Jurányi Házban.
Zenés színház ajánló

Visszatérés a varázserdőbe – a Szentivánéji álom az Eiffel Műhelyházban

Január 28-tól újra látható az Opera műsorán Britten operája, a Szentivánéji álom. Az eredetileg operavizsgaként létrejött produkció csaknem hat év után kerül ismét színre.
Zenés színház ajánló

Teljes gőzzel – Beszélgetések és könnyed programok az Eiffel Műhelyházban

Az Eiffel Műhelyház sebességet vált: az új évadban öt vadonatúj programsorozat indul itt, melyek a lehető legtágabb értelemben véve kölcsönzik témáikat az opera társművészetei köréből. Közélet, humor, irodalom, és persze zene, zene, zene.