Zenés színház

Mennyire vendégszeretők a magyarok?

2016.04.25. 13:03
Ajánlom
A Kínai Nemzeti Opera előadása nem volt több egy hazai, hétköznapi Turandotnál, mégis megvette az Erkel Színház közönségét.

Nem újkeletű jelenség, hogy mi, a magyar közönség lelkesebben és hosszabban tapsolunk az idegenföldről érkezőknek, főleg, ha hitelt tulajdonítunk a vendégelőadóknak: Debussyt jobban elhisszük egy franciának, Verdit egy olasznak, könnyebben fogadjuk Bachot egy némettől. A Turandot pedig nagyobb hatást tesz ránk, ha valódi kínaiak éneklik a színpadon. Még akkor is, ha Puccini műve európai alkotás.

H16A3315p.rakossy resize

H16A3315p.rakossy resize (Fotó/Forrás: Rákossy Péter / Magyar Állami Operaház)

Európai hallgatóként ugyanis rendre felteszem magamnak a kérdést: milyen lehetett Turandot és Kalaf házassága? Enyhén szólva problémás, legalábbis ha a mi fogalmaink szerint értelmezzük a házasságot. Kalaf kiválóan ért a rejtvényfejtéshez, ettől eltekintve semmit nem tud róla újdonsült felesége, Turandotról viszont a kelleténél többet tud a férj, leginkább azt, hogy betegesen őrzi érintetlenségét, és jópár férfit küldött a halálba e cél érdekében. Kovalik Balázs rendezése például jelzi ezt a problematikát: a záró, szerelmes jelenet az elbukott kérők koponyái között zajlik.

H16A3424p.rakossy resize

H16A3424p.rakossy resize (Fotó/Forrás: Rákossy Péter / Magyar Állami Operaház)

A Scalában Nina Stemme tetőtől talpig fekete kosztümben játszotta a címszerepet, inkább volt démonikus, mint hercegnői. Az európai ember számára izgalmasan idegen, de sohasem otthonos és érthető Turandot története. Alig bírjuk ki, hogy ne ironizáljunk a kegyetlen hercegnő és az ismeretlen herceg szerelmén: egy közelmúltbeli zürichi előadáson Kalaf egyszerűen ráguglizott a három találós kérdésre.

H16A3096p.rakossy resize

H16A3096p.rakossy resize (Fotó/Forrás: Rákossy Péter / Magyar Állami Operaház)

A Kínai Nemzeti Opera produkciója nem gondolkozik ilyen problémákon. A rendező, Wang Huquan úgy tálalja a történetet, ahogy az megvan írva: a herceg vakmerő, a hercegnő kegyetlen, Liù önfeláldozó, Timur bölcs öregember, a három miniszter szórakoztató és humoros, egyedül Altoum császár ingatja a fejét az esküvői előkészületeket jelentő vérfürdő miatt, de az ő hangja már gyenge, és nem figyel rá senki. A rendezői kommentár hiánya is interpretáció, és ha valaki ismeri a keleti koan-irodalmat, észreveheti, hogy csak mi, nyugatiak akarunk megmagyarázni mindent. A koncepció tehát helytálló, de nem mentség a néhol bántóan sablonszerű és eltúlzott színészi játékra. Inkább mulatságos, mint meggyőző, ahogy Kalaf szemeit meresztve gondolkodik, Liù kínzatása pedig felér egy kényeztetéssel.

Igazságtalan lenne szigorúan szemrevételezni egy vendégprodukció díszleteit, de Ma Lianqing munkáját nem érheti panasz: a színpadon egy hatalmas, nyitott vörös kapu két szárnya, mögötte a császári trónig vezető lépcső. Zhao Yan jelmezei is szemet gyönyörködtetnek, Kalaf kifogásolható megjelenítésén szépít keményített köpenye, Turandot fehér kosztümben tündöklik. Láttunk továbbá egy imponáló férfitáncost, néhány valódinak tűnő katonai

H16A3880p.rakossy resize

H16A3880p.rakossy resize (Fotó/Forrás: Rákossy Péter / Magyar Állami Operaház)

páncélruhát, és egy tekintélyes méretű pipát Pong kezében. Li Shuang alkalmatlannak bizonyult Kalaf szerepére, és nem csak alacsony termete, hőstenorra alig emlékeztető megjelenése miatt. Hangját az elejétől kezdve erőtlennek hallottam, a Nessun dorma áriát pedig meglehetősen rosszul énekelte, és olyan bátortalanul futott neki a kétvonalas „A” hangnak, hogy izgulnom kellett, vajon megbirkózik-e vele. A slágerré vált énekszám ennek ellenére nagy tapsot kapott, és úgy vélem, a közönség inkább az áriát tapsolta meg, mint az ária énekesét. Wang Wei hangi teljesítménye már meggyőzőbb Turandot szerepében, de semmit nem tett hozzá a karakterhez: nem hallottam, hogy a drámai konfliktus akárhogy is megjelenne az énekszólamban, nem hallottam vívódást, belső változást, érzelmeket, csupán néhány szépen előadott áriát. Nem úgy Yao Hong. Liù megformálója valósággal ellopta a show-t a bizonytalan főszereplőktől, színészi alakítása meggyőző, éneklése még annál is jobb volt. Már az első felvonásban bemutatta hatásos, magabiztos és meghitt érzékenységű pianóját. Timur egy ősi krónikáskönyvből kilépő mondai alak benyomását kelti Tian Hao megformálásában, hangja is tekintélyt parancsoló. Wang Haimin épp az ellenkezője, megfáradt, erőtlen uralkodó. Az előadás üde színfoltja a három miniszter volt (Geng Zhe, Li Xiang, Liu Yiran), amelyek közül különösen a bariton, Geng Zhe érdemel dicséretet.

H16A3929p.rakossy resize

H16A3929p.rakossy resize (Fotó/Forrás: Rákossy Péter / Magyar Állami Operaház)

A Kínai Nemzeti Operaház Zenekara és Énekkara (élükön a női karmesterrel, Zhu Mannal) jöttek, zenéltek, és mentek – én mindenesetre pontosabb és élénkebb játékot vártam tőlük. A Turandot egy 1989 óta futó repertoárdarab Pekingben, a társulat nem is játszotta jobban, mint egy repertoárdarabot, az Erkel közönsége viszont úgy tapsolta, mint egy tündöklő premiert. Jogosan vádolnak gonosz iróniával, ha azt mondom: mindenki jól járt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

25 éve halt meg Róna Viktor, aki még Nurejevvel is jó barátságot ápolt

Adottságai egyáltalán nem predesztinálták a balettművész-pályára, szorgalmának köszönhetően mégis világhírnévre tett szert az 1994. január 15-én elhunyt Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas balettművész, aki Rudolf Nurejev pályájának is meghatározó alakja volt.
Klasszikus

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus

Ez az első élvonalbeli vonósnégyes, amelyben többségben vannak a nők

Az Artemis Quartetből kilépett két tag, nők érkeztek a helyükre. Ilyenkor felvetődik a kérdés: miért a férfiak uralják a kamarazenét?
Klasszikus

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Tánc

Februárban megnyit a Nemzeti Táncszínház várva várt új épülete

Négy év bizonytalan helyzet után február 15-én a Budapest Táncfesztivállal egybekötve adják át a nagyközönségnek az intézmény új épületét a Millenáris Parkban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház bécs

Anna Nyetrebko lesz az idei Bécsi Operabál díszvendége

Anna Nyetrebko orosz-osztrák sztárszoprán és férje, Yusif Eyvazov azerbajdzsán tenor lesz az idei Bécsi Operabál díszvendége.
Zenés színház hír

Meghirdették a XI. Nemzetközi Lehár Ferenc Operett Énekversenyt

Az operett nemzetközi népszerűsítése és új tehetségek felfedezése a célja a XI. Nemzetközi Lehár Ferenc Operett Énekversenynek.
Zenés színház premier

A Liliomfi zenés változatát mutatja be a Madách

A Liliomfi musicalváltozatát mutatja be március 23-án a Madách Színház. A zenés komédiát Szigligeti Ede műve alapján Szente Vajk írta, zenéjét Bolba Tamás szerezte.
Zenés színház gyász

Elhunyt a világhírű Wagner-énekes, Theo Adam

A német operaénekes, korának egyik nagy Richard Wagner- és Richard Strauss-előadója 92 éves volt.
Zenés színház magazin

Ma ünnepeljük a magyar musical napját

Azért esett a választás erre a napra, mert 1961. január 12-én mutatta be a Petőfi Színház az első magyar musicalt, az Egy szerelem három éjszakáját.