Zenés színház

Mennyire vendégszeretők a magyarok?

2016.04.25. 13:03
Ajánlom
A Kínai Nemzeti Opera előadása nem volt több egy hazai, hétköznapi Turandotnál, mégis megvette az Erkel Színház közönségét.

Nem újkeletű jelenség, hogy mi, a magyar közönség lelkesebben és hosszabban tapsolunk az idegenföldről érkezőknek, főleg, ha hitelt tulajdonítunk a vendégelőadóknak: Debussyt jobban elhisszük egy franciának, Verdit egy olasznak, könnyebben fogadjuk Bachot egy némettől. A Turandot pedig nagyobb hatást tesz ránk, ha valódi kínaiak éneklik a színpadon. Még akkor is, ha Puccini műve európai alkotás.

H16A3315p.rakossy resize

H16A3315p.rakossy resize (Fotó/Forrás: Rákossy Péter / Magyar Állami Operaház)

Európai hallgatóként ugyanis rendre felteszem magamnak a kérdést: milyen lehetett Turandot és Kalaf házassága? Enyhén szólva problémás, legalábbis ha a mi fogalmaink szerint értelmezzük a házasságot. Kalaf kiválóan ért a rejtvényfejtéshez, ettől eltekintve semmit nem tud róla újdonsült felesége, Turandotról viszont a kelleténél többet tud a férj, leginkább azt, hogy betegesen őrzi érintetlenségét, és jópár férfit küldött a halálba e cél érdekében. Kovalik Balázs rendezése például jelzi ezt a problematikát: a záró, szerelmes jelenet az elbukott kérők koponyái között zajlik.

H16A3424p.rakossy resize

H16A3424p.rakossy resize (Fotó/Forrás: Rákossy Péter / Magyar Állami Operaház)

A Scalában Nina Stemme tetőtől talpig fekete kosztümben játszotta a címszerepet, inkább volt démonikus, mint hercegnői. Az európai ember számára izgalmasan idegen, de sohasem otthonos és érthető Turandot története. Alig bírjuk ki, hogy ne ironizáljunk a kegyetlen hercegnő és az ismeretlen herceg szerelmén: egy közelmúltbeli zürichi előadáson Kalaf egyszerűen ráguglizott a három találós kérdésre.

H16A3096p.rakossy resize

H16A3096p.rakossy resize (Fotó/Forrás: Rákossy Péter / Magyar Állami Operaház)

A Kínai Nemzeti Opera produkciója nem gondolkozik ilyen problémákon. A rendező, Wang Huquan úgy tálalja a történetet, ahogy az megvan írva: a herceg vakmerő, a hercegnő kegyetlen, Liù önfeláldozó, Timur bölcs öregember, a három miniszter szórakoztató és humoros, egyedül Altoum császár ingatja a fejét az esküvői előkészületeket jelentő vérfürdő miatt, de az ő hangja már gyenge, és nem figyel rá senki. A rendezői kommentár hiánya is interpretáció, és ha valaki ismeri a keleti koan-irodalmat, észreveheti, hogy csak mi, nyugatiak akarunk megmagyarázni mindent. A koncepció tehát helytálló, de nem mentség a néhol bántóan sablonszerű és eltúlzott színészi játékra. Inkább mulatságos, mint meggyőző, ahogy Kalaf szemeit meresztve gondolkodik, Liù kínzatása pedig felér egy kényeztetéssel.

Igazságtalan lenne szigorúan szemrevételezni egy vendégprodukció díszleteit, de Ma Lianqing munkáját nem érheti panasz: a színpadon egy hatalmas, nyitott vörös kapu két szárnya, mögötte a császári trónig vezető lépcső. Zhao Yan jelmezei is szemet gyönyörködtetnek, Kalaf kifogásolható megjelenítésén szépít keményített köpenye, Turandot fehér kosztümben tündöklik. Láttunk továbbá egy imponáló férfitáncost, néhány valódinak tűnő katonai

H16A3880p.rakossy resize

H16A3880p.rakossy resize (Fotó/Forrás: Rákossy Péter / Magyar Állami Operaház)

páncélruhát, és egy tekintélyes méretű pipát Pong kezében. Li Shuang alkalmatlannak bizonyult Kalaf szerepére, és nem csak alacsony termete, hőstenorra alig emlékeztető megjelenése miatt. Hangját az elejétől kezdve erőtlennek hallottam, a Nessun dorma áriát pedig meglehetősen rosszul énekelte, és olyan bátortalanul futott neki a kétvonalas „A” hangnak, hogy izgulnom kellett, vajon megbirkózik-e vele. A slágerré vált énekszám ennek ellenére nagy tapsot kapott, és úgy vélem, a közönség inkább az áriát tapsolta meg, mint az ária énekesét. Wang Wei hangi teljesítménye már meggyőzőbb Turandot szerepében, de semmit nem tett hozzá a karakterhez: nem hallottam, hogy a drámai konfliktus akárhogy is megjelenne az énekszólamban, nem hallottam vívódást, belső változást, érzelmeket, csupán néhány szépen előadott áriát. Nem úgy Yao Hong. Liù megformálója valósággal ellopta a show-t a bizonytalan főszereplőktől, színészi alakítása meggyőző, éneklése még annál is jobb volt. Már az első felvonásban bemutatta hatásos, magabiztos és meghitt érzékenységű pianóját. Timur egy ősi krónikáskönyvből kilépő mondai alak benyomását kelti Tian Hao megformálásában, hangja is tekintélyt parancsoló. Wang Haimin épp az ellenkezője, megfáradt, erőtlen uralkodó. Az előadás üde színfoltja a három miniszter volt (Geng Zhe, Li Xiang, Liu Yiran), amelyek közül különösen a bariton, Geng Zhe érdemel dicséretet.

H16A3929p.rakossy resize

H16A3929p.rakossy resize (Fotó/Forrás: Rákossy Péter / Magyar Állami Operaház)

A Kínai Nemzeti Operaház Zenekara és Énekkara (élükön a női karmesterrel, Zhu Mannal) jöttek, zenéltek, és mentek – én mindenesetre pontosabb és élénkebb játékot vártam tőlük. A Turandot egy 1989 óta futó repertoárdarab Pekingben, a társulat nem is játszotta jobban, mint egy repertoárdarabot, az Erkel közönsége viszont úgy tapsolta, mint egy tündöklő premiert. Jogosan vádolnak gonosz iróniával, ha azt mondom: mindenki jól járt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Díjat nyert Cserhalmi György és Dunai Tamás Los Angelesben – Nézd meg közös kisfilmjüket!

Az Independent Short Awards online gáláján havi szinten díjazza a fesztiválra beküldött, hazájukban már sikerrel bemutatott alkotásokat. A véletlenszerűen kiválasztott és meghívott szakértők a nagy kitüntetésekhez hasonlóan itt is különböző kategóriákban értékelik a műveket, amikkel a világ minden tájáról lehet pályázni.
Plusz

„Az igazi beszélgetés az, amiben az igazság megmutatja magát” – Feldmár András 80 éves

Úgy véli, szabadságra vagyunk ítélve, és ez nehéz dolog. Hiszen ez nem a saját szabadságunkat jelenti, hanem elsősorban az élet szabadságát. És ha bántanak, akkor szabad arrébb menni. Sőt, kell. Születésnapját ünnepli a Kanadában élő pszichoterapeuta és gondolkodó, Feldmár András.
Színház

Szüleik ellen lázadó fiatalokról szól Vidnyánszky új rendezése a Nemzetiben

Shakespeare Rómeó és Júlia című művét tűzi műsorra a Nemzeti Színház Vidnyánszky Attila rendezésében; a szerelem mindenhatóságáról szóló darab olvasópróbáját kedden tartotta meg a társulat, a bemutatót december elejére tervezik.
Klasszikus

A Concertgebouw tiszteletbeli karmestere lett Fischer Iván

A Budapesti Fesztiválzenekar alapító-karmestere 2021 szeptemberétől az amszterdami Concertgebouw zenekarával is dolgozik.
Plusz

Állami kitüntetéseket kaptak művészeink október 23. alkalmából

Állami kitüntetéseket és egészségügyi díjakat adott át Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere és Latorcai Csaba, a tárca közigazgatási államtitkára hétfőn Budapesten.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„A legfontosabb alapelv az élet szeretete” – interjú Földes Tamással

Bár a színházak csak most kezdenek visszatérni a megszokott munkarendre, Földes Tamás számára már a karantén-időszak is új lehetőségeket, elismerést tartogatott: neki ítélték oda a Kaszás Attila-díjat, emellett forgat, szinkronizál és az évad elindulásával új szerepek várják.
Zenés színház hír

A legkiemelkedőbb művészeket díjazták a Magyar Operett Napján

Immár hagyomány, hogy a Budapesti Operettszínház Kálmán Imre születésének és Lehár Ferenc halálának évfordulóján – amit 2002 óta a Magyar Operett Napjaként tartanak számon – díjazza az évadban legjobb teljesítményt nyújtó színészeket.
Zenés színház hír

A képzelt beteg – Vajda János operájának ősbemutatójára készül az Opera

Az előadás a CAFe Budapest részeként, de annak időtartamán kívül, október 30-án látható először az Eiffel Műhelyházban, Szabó Máté rendezésében.
Zenés színház hír

Eladta alapítója portréját a londoni Királyi Operaház, hogy túlélje a járványt

A képet David Hockney, az egyik legkeresetebb élő művész készítette még a hetvenes években. Értékét az is növeli, hogy Hockney alig fest felkérésre. A portrét követően harminc évig nem vállalt hasonló megbízást.
Zenés színház interjú

Dobri Dániel: „Szavak nélkül mesélek el egy történetet”

Dobri Dániel szemtelenül fiatal és jóképű zeneszerző, zenei vezető. A József Attila Színházban most bemutatott Amadeus zenei világa is az ő „gyermeke”. Ennek kapcsán beszélgettünk színházról, muzsikáról, egy előadás létrejöttéről.