Zenés színház

Merész művészlelkektől a zeneakadémiai Varázsfuvoláig

2013.06.18. 16:45
Ajánlom
A június 30-án sorra kerülő operavizsgáról és a Zeneakadémia rekonstruált, operajátszásra alkalmassá alakított kistermében rendezendő új produkciókról Almási-Tóth András, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem operaprogramjának koordinátora, egyben színpadi játék-tanára és házi rendezője árult el exkluzív részleteket. MAGAZIN

A Zeneakadémia opera mesterszakos hallgatói minden félév végén számot adnak tudásukról színpadon, éles körülmények között is. Idén januárban egy „opera patchwork"-öt vittek színre Almási-Tóth András rendezésében - Cavalli La Calisját a zeneszerzés tanszék hallgatói közösen hangszerelték újra - , egy évvel ezelőtt pedig Bella Máté A tavasz ébredése című új művét mutatták be a Magyar Állami Operaházban. 2013. június 30-án újra egy fiatal zeneszerző frissen komponált darabja: Solti Árpádnak Molnár Ferenc Az ibolya című egyfelvonásosa alapján írt  La Violettája lesz látható az Andrássy úton Gluck Orfeusz és Euridikéjének részleteivel és Offenbach Orfeusz az alvilágban című operettjével osztozva a programon.

A Marton Éva által vezetett Ének Tanszék és a Fekete Gyula irányítása alatt működő Zeneszerzés Tanszék szoros együttműködése nem véletlen, hiszen az egyetemi keretek között- tanáraik irányításával - olyan műhelymunka alakulhat ki zeneszerzők és énekesek között, ami szinte elképzelhetetlen manapság egy nagy operaházban. Az operavizsgákhoz hasonló közös projektekben formálódó együttműködés kölcsönösen előnyös, hiszen a Zeneakadémián tanuló, frissen végzett, vagy épp doktorandusz komponisták személyesen ismerik az énekeseket és képességeiket, azaz konkrétan az ő hangjukra írhatnak, az énekesek pedig kortárs darabokban próbálhatják ki magukat. Ebben támogatja őket az operavizsgák zenei felelőse, Sándor Szabolcs, illetve a mostani produkció vendégkarmestere, Kocsár Balázs is.

Az operavizsgák műsorát Almási-Tóth András állítja össze a tanszékvezetővel szoros egyeztetésben, fő szempontként arra koncentrálva, hogy a vizsgaelőadások keretében a hallgatók minél több oldalukról mutatkozhassanak be. A Zeneakadémia rendező-tanára így vall a darabválasztásról: „elsősorban azt veszem figyelembe, hogy a hallgatók a majdani professzionális előadói pályájukon hasznosítható színészi eszközöket, színpadi feladatokat tudjanak kipróbálni. A kortárs operákban a magasfokú koncentrációt és az energiák beosztását tanulhatják meg, a standard operarepertoár remekeiben vagy éppen egy-egy operettben pedig az igényes, egyszersmind felszabadult színpadi játékot".  A június 30-án bemutatandó produkció alcíme - Művészlelkek - a műsorra tűzött három darabot rokonító gondolatról árulkodik. „Olyan műveket kerestem, amelyekben a hallgatók saját „művészlétükről" tudnak vallani:  a La Violetta színházi kórusba felvételiző eltérő személyiségű énekeseket jelenít meg, a Gluck-mű a kedvesét a zene hatalmával visszaszerezni próbáló művészt ábrázolja, az Offenbach-darab pedig ennek a témának kifordítása, egy olyan világban, ahol a művészet önmagában már nem érték" - sorolja Almási-Tóth. Solti Árpád darabjával nem mellesleg Marton Évát köszönti 70. születésnapja alkalmából a Zeneakadémia.

Az előző félévek operavizsgáira visszapillantva azt gondolhatnánk, hogy a meglehetősen merész, fülledt erotikától és akrobatikus mutatványoktól sem tartózkodó rendezésekkel szemben a viszonylag konzervatív egyetemi közeghez szokott hallgatóknak és főtárgytanároknak egyaránt lehetnek ellenérzéseik. Almási-Tóth András azonban nem aggódik. Szerinte a hallgatók abszolút nyitottak a rendezői színházra, és kifejezetten élvezik, ha felszabadultak és merészek lehetnek, Marton Éva pedig annál is inkább támogatja törekvéseiben, hiszen a művésznő ott volt a Regietheater születésénél, és színpadtörténeti tény, hogy világhírű rendezők újító szándékú rendezéseinek volt emblematikus főszereplője. „A szélsőségekig szeretném elvinni a hallgatókat, hogy kipróbálhassák magukat egy sor olyan helyzetben, amit kortárs zenés színház elvár az énekesektől" - vallja Almási-Tóth. Mint mondja: „ha a diákjaink még tanulmányaik alatt megtapasztalják a határaikat, megismerik a korlátaikat, és levetkőzik a gátlásaikat, akkor felszabadultabban fogják magukat érezni egy hagyományos rendezésben is, de az sem fogja őket sokkolóan érni, amikor egy rendező extremitásokat kér tőlük. A legfontosabb, hogy őszinte színpadi személyiségekké váljanak, és igazi színészekként tudjanak működni mindenféle rendezői stílusban."

Különlegességekre számíthatunk június 30-án is: a La Violetta az expresszionista némafilmek eltúlzott, stilizált világára hajaz majd, az énekesek mozgását pedig megkomponált mozdulatok fogják jellemezni. A szünet után a két Gluck-jelenet szcenírozásában - melyek a halál témáját járják körül - Almási-Tóth András rémálomszerű, kórházi thriller-hangulatot ígér, melyben nem a külsőségek lesznek szélsőségesek, hanem a halállal való szembesülés színpadi megjelenítése. A műsort záró Orfeusz-operettben jöhetnek végül az extrém fordulatok: a színpadon a trash-kultúrára jellemző punkos, Lady Gagás futuro-látvány veszi át az uralmat, a pokol pedig a szó szoros értelmében elszabadul.

Az idei tanév a Művészlelkek-előadással ugyan véget ér, a zeneakadémiai operaprodukciók sora azonban folytatódik. Sőt, a hosszú évekig tartó rekonstrukció lezárultával újranyitó Liszt Ferenc téri épület operajátszásra alkalmas állapotra visszaalakított Kistermében minden korábbinál intenzívebb operaélet kezdődhet. Az előkészületek már javában folynak: mint Almási-Tóth András elmondta, az Ének Tanszék és a Zeneszerzés Tanszék újabb közös projektje keretében komponista-növendékek által írandó miniopera-ciklust mutatnának be. A tervek szerint a Kisterem „visszafoglalása" alkalmából 2014 januárjában háromnapos nemzetközi opereravizsga-seregszemle keretében két alkalommal is színre vinnék az új produkciót, de még előtte, 2013. november 8-án a Zeneakadémia X. termét avatják fel mint játszóhelyet egy Jeney Zoltán és Aaron Copland dalaira épülő performansszal.

A Kistermet mintegy ünnepélyesen átadó operaelőadásra pedig már a jegyárusítás is megkezdődött: Marton Éva művészeti vezetésével, Almási-Tóth András rendezésében, Alpaslan Ertüngealp vezényletével először december 6-án, majd még öt alkalommal lesz látható Mozart Varázsfuvolájának helyspecifikus, zeneakadémiai változata. Ebben az előadásban nem az opera tanszék diákjai, hanem néhány éve végzett, azóta befutott hallgatók kapnak szerepet. S hogy miért épp a talán már túlságosan is népszerű Mozart-operával nyit a kamaraoperává alakuló Kisterem? Almási-Tóth András szerint A varázsfuvola mindenekelőtt a zene hatalmáról szól, arról, hogy a konfliktusokat, válságos pillanatokat, sötétség-világosság, érzékiség és intellektus közötti ellentéteket egyedül a zene képes feloldani. „Mivel a Zeneakadémia mint műalkotás is a zene varázslatos ereje köré épül, úgy gondoltam (már csak a felújítás ürügyén is): maga az épület legyen az előadás főszereplője" - teszi hozzá az előadás rendezője. Az átadásának 105. évfordulójára kívül-belül megújuló épületet díszítő motívumok között ugyanis szép számmal akad szabadkőműves jelkép, a Mozart-opera szabadkőműves vonatkozásait pedig könyvtárnyi szakirodalom taglalja. A színpadon ezért megjelennek a ház terei és termei, a szecessziós motívumok és art deco díszítőelemek pedig a jelmezeken is visszaköszönnek majd. Az épületben virtuálisan egyre mélyebbre hatoló nézők így nyernek beavatást a zene bűvkörébe, a varázslat pedig akkor lesz teljes, amikor a bejárattal szemben látott kutat - a művészet forrását - viszontlátva Taminóékkal és Papagenáékkal együtt ráébredünk, hogy a megoldás életünk problémáira a zene.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Ezek Renée Fleming kedvenc szopránáriái

Az egyik legnépszerűbb amerikai operaénekes, Renée Fleming hat kedves áriáját gyűjtötte össze. Meglepő, de hiányzik egy nagyon fontos darab a listáról.
Plusz

Elhunyt Heller Ágnes

A filozófus kilencven éves volt, a 444 értesülése szerint Balatonalmádiban érte a halál.
Klasszikus

Holnap kezdődik a Fesztivál Akadémia a Zeneakadémián

A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagy koncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Zenés színház

Jesszumpeppi, az előzetes alapján borzasztónak tűnik a Macskák filmváltozata

Olyan világsztárok főszereplésével jön a Macskák című Lloyd Webber-musical filmváltozata, mint Taylor Swift, Ian McKellen és Judi Dench. Nem tűnik jónak.
Színház

Csákányi, Grecsó, Lackfi és a Sztalker Zsámbékon

Telt házzal mennek Zsámbékon a nyári színházi és felolvasószínházi előadások, amelyek a város több, emblematikus helyszínén várják a közönséget a Romtemplom és a Bázis vonzásában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

A „Hazám, hazám”-áriát is elénekli Ninh Long a Palotakoncerteken

Alig pár hét, és ismét operettslágerektől lesz hangos az Oroszlános udvar, ahol a hagyományokhoz híven idén is megrendezik a műfaj szerelmeseinek nyári ünnepét, a Budavári Palotakoncerteket. A Budapesti Operettszínház jól ismert sztárjai mellett új tehetségek is színpadra állnak, aki óriási lelkesedéssel vetették bele magukat a munkába.
Zenés színház ajánló

Az operettrajongók ünnepe lesz ez a két nap

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 20-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Auksz Évával, Lombos Pállal, Mits Gergellyel és Vadász Dániellel. Utóbbi a Budavári Palotakoncertek producere, amelyet augusztus 2-án és 3-án rendeznek meg.
Zenés színház előzetes

Jesszumpeppi, az előzetes alapján borzasztónak tűnik a Macskák filmváltozata

Olyan világsztárok főszereplésével jön a Macskák című Lloyd Webber-musical filmváltozata, mint Taylor Swift, Ian McKellen és Judi Dench. Nem tűnik jónak.
Zenés színház magazin

Ezek Renée Fleming kedvenc szopránáriái

Az egyik legnépszerűbb amerikai operaénekes, Renée Fleming hat kedves áriáját gyűjtötte össze. Meglepő, de hiányzik egy nagyon fontos darab a listáról.
Zenés színház hír

Paul McCartney filmklasszikusból ír musicalt

Az Amerikában kötelező karácsonyi filmnek számító Az élet csodaszép című 1946-os Frank Capra filmklasszikust dolgozza fel - írta meg a BBC News.