Zenés színház

„Merjük szabadon vállalni a műfajok keveredését”

November 4-én mutatták be a Budapesti Operettszínházban Lehár Ferenc meglepetésekkel, cselszövésekkel teli művét, a Luxemburg grófját. A hagyományos formákon túllépő előadásról a darab rendezőjével, Somogyi Szilárddal beszélgettünk.

- A  Luxemburg grófját korábban már megrendezte a kaposvári Csiky Gergely Színházzal közös előadásként. Mennyiben újult meg a mű színrevitele?

Somogyi Szilárd

Somogyi Szilárd (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

- A legnagyobb különbséget az azóta eltelt két év jelenti. Egy rendezés mindig átgondolja és újrakoncepcionálja saját magát, sok minden átértékelődik. Nagy változás az új szereposztás is – hiszek abban, hogy minden darabot az adott személyekhez kell igazítani. Tehát ilyen módon ez nem egy replika-előadás, az Operettszínházon belül is teljesen különböző a két szereposztás, bár természetesen ugyanazon koncepció mentén haladnak.

A Luxemburg grófjának szereplői – a primadonna, a bonviván, a buffó, a táncos-komikus vagy a szubrett – mind megfeleltethetők a commedia dell'arte állandó alakjainak, de leginkább a személyiségek megjelenítésének felfokozottsága, elnagyoltsága jelenik meg a történetben.

Emellett nagyon örültem annak, hogy a színészek hozták magukkal az ötleteiket, amelyekből szabadon válogathattam az alapján, hogy kinek mi áll jól.

Ez olyan típusú örömjátékot eredményezett, ami engem is hihetetlen energiákkal tudott feltölteni.

- Tudna példát mondani arra, mit adtak hozzá a színészek a produkcióhoz?

- Kálloy Molnár Péter például a kérésemre olyan rapszöveget írt egy Frankó Tündével közös duettjéhez, amit vétek lett volna kihagyni.

Egy nagyszerű zenész barátom, Podráczky Ákos pedig a Gimbelem-gombolom című, eredetileg keringőalapú dalhoz írt egy egészen fantasztikus, szvinges lüktetésű táncbetétet.

Luxemburg grófja

Luxemburg grófja (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Budapesti Operettszínház)

- Kálloy Molnár Péter egy korábbi, Fideliónak adott interjúban említi, hogy rendhagyó produkcióként tekintenek az előadásra.

Összeszokott páros az Operettszínház színpadán

Kapcsolódó

Összeszokott páros az Operettszínház színpadán

Az egyik legismertebb Lehár-operettben, a Luxemburg grófjában először állhat az ország legnagyobb zenés teátrumának színpadára Kálloy Molnár Péter és Kálid Artúr, akiket a munka izgalmairól kérdeztünk.

- Így van. Már a látványvilágában sem egy szokványos operett tükröződik, de a steampunk stílusú jelmezpark is a formabontó gondolkodásmódunkról árulkodik. Túri Erzsébet díszlettervezővel és Cselényi Nóra jelmeztervezővel nagyon jól tudtunk együtt dolgozni, valódi csapatmunka eredménye, amit a színpadon láthat a közönség. Barta Viktória koreográfus pedig a street dance stílust ötvözte klasszikus elemekkel, így

az előadás tulajdonképpen az operett és a musical határán lebeg.

Merjük szabadon vállalni a műfajok keveredését, amiből egy új stílus, egy új irányzat születik.

- A produkció létrehozásakor kifejezett céljuk volt az is, hogy az operett műfaját közelebb hozzák a fiatalokhoz.

- Csakúgy, mint a komolyzene vagy az opera esetében, általánosan elmondható, hogy öregszik a közönség, így fontos feladatunk, hogy új nézői réteget neveljünk. Hozzá kell tennem, hogy a főpróbán az idősebb korosztály is nagyon élvezte az említett újításokat, semmiféle megrökönyödést nem tapasztaltunk például Kálloy Molnár Péter rappelése után, sőt,

a közönség szinte szétverte a házat.

Emellett fontosnak tartom, hogy mindenkinek megadjuk azt, amit vár, de kimozdítsuk az embereket a komfortzónájukból.

- A profi énekesek mellett alapvetően prózai színészként ismert művészek – például Kálloy Molnár vagy Kálid Artúr – alkotják az előadás szereplőgárdáját. Hogyan egyeztethető össze ez a két attitűd?

Luxemburg grófja

Luxemburg grófja (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Budapesti Operettszínház)

- Mindketten zseniálisan megállják a helyüket a színpadon, mind hanggal, mind fizikummal.

Ezért is szoktam mondani, hogy nincs igazi határvonal prózai és zenés színház között ebben a tekintetben, az említett két színész úgy simul bele a társulatba, mintha mindig itt lett volna, óriási szeretetet és energiákat hozva magával.

- Hogyan tudná megfogalmazni a mű mondanivalóját?

- A darab alapüzenete csakúgy, mint száz éve, ma is nagyon fontos: az igaz szerelem nem vásárolható meg hatalommal, pénzzel, de az ember végül megtalálja, akihez tartozik.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Veszélyben van a szimfonikus zenekar intézménye?

Számos veszély fenyegeti a szimfonikus zenekarokat, de ha túlélik, az biztos, hogy a jövő zenekara nem olyan lesz, mint a mai. Fischer Iván szerint ideje megreformálni a zenekarok működését, hogy megfeleljen a következő generációk korszakának.
Színház

Kállai Ferenc, az egyik legsokoldalúbb magyar színész

Tíz éve, 2010. július 11-én halt meg Kállai Ferenc Kossuth-díjas színész, a nemzet színésze. 
Jazz/World

Kiütötték a Fonó falát!

A kényszerű koncertszünetben elkészült a Fonó új, szabadtéri színpada!
Vizuál

Elárverezik Katharine Hepburn Howard Hughesnak írott szerelmesleveleit

Hughes és Hepburn romantikus kapcsolata másfél évig tartott. Nem házasodtak össze, de szerelmi történetük nagy port kavart annak idején Hollywoodban, és a 2004-ben bemutatott Aviátor című filmben is megörökítették.
Klasszikus

Rácz Ödön nagybőgős rekordot döntött A dongóval

Rimszkij-Korszakov eredetileg hegedűre és zongorára írt darabját már majd' minden hangszercsoport képviselői eljátszották, most egy extra gyors nagybőgő verziót mutatunk. Videó!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Élő közvetítések sorozata New York-i Metropolitan Operából

Tizenkét élő közvetítésből álló sorozatot indít a New York-i Metropolitan Opera (MET) festői európai és amerikai helyszínekről olyan világsztárok szereplésével, mint Anna Netrebko, Diana Damrau vagy Jonas Kaufmann.
Zenés színház magazin

Schiller és Verdi tette halhatatlanná: 475 éve született Don Carlos

A 16. században élt spanyol infáns nevét Schiller drámája és az ennek nyomán született Verdi-opera tartotta fenn, de a történeti igazsághoz egyiknek sincs sok köze.
Zenés színház ajánló

Világsztárokkal indul a nyár a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon

A színház vezetése a már megtervezett programokból, valamint új eseményekből, koncertekből és előadásokból egy újraépített nyári repertoárral kívánja megszólítani és beinvitálni a közönséget.
Zenés színház interjú

Szántó Andrea: „Tőlem kérdezed, aki nem vagyok dívatípus?”

Mezzoszoprán és alt szerepekben egyaránt tündököl: Juditként érzékeny és megejtő, Carmenként vad és szenvedélyes. Ha nem söpri el a bemutatót a világjárvány, Kundry szerepében mutatkozott volna be az Operaház új Parsifal-előadásában. Szántó Andreát március elején faggattam operákról, operaszerepekről, de óhatatlanul is magasabb kérdések felé terelődött a beszélgetés.
Zenés színház hír

Szabadtéri koncertsorozatot indít júliusban az Operettszínház

A musical és az operett szerelmeseinek egyaránt kínálnak könnyed, nyáresti szórakozást egy különleges belvárosi helyszínen, a Pesti Vármegyeháza udvarán.