Zenés színház

„Merjük szabadon vállalni a műfajok keveredését”

November 4-én mutatták be a Budapesti Operettszínházban Lehár Ferenc meglepetésekkel, cselszövésekkel teli művét, a Luxemburg grófját. A hagyományos formákon túllépő előadásról a darab rendezőjével, Somogyi Szilárddal beszélgettünk.

- A  Luxemburg grófját korábban már megrendezte a kaposvári Csiky Gergely Színházzal közös előadásként. Mennyiben újult meg a mű színrevitele?

Somogyi Szilárd

Somogyi Szilárd (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

- A legnagyobb különbséget az azóta eltelt két év jelenti. Egy rendezés mindig átgondolja és újrakoncepcionálja saját magát, sok minden átértékelődik. Nagy változás az új szereposztás is – hiszek abban, hogy minden darabot az adott személyekhez kell igazítani. Tehát ilyen módon ez nem egy replika-előadás, az Operettszínházon belül is teljesen különböző a két szereposztás, bár természetesen ugyanazon koncepció mentén haladnak.

A Luxemburg grófjának szereplői – a primadonna, a bonviván, a buffó, a táncos-komikus vagy a szubrett – mind megfeleltethetők a commedia dell'arte állandó alakjainak, de leginkább a személyiségek megjelenítésének felfokozottsága, elnagyoltsága jelenik meg a történetben.

Emellett nagyon örültem annak, hogy a színészek hozták magukkal az ötleteiket, amelyekből szabadon válogathattam az alapján, hogy kinek mi áll jól.

Ez olyan típusú örömjátékot eredményezett, ami engem is hihetetlen energiákkal tudott feltölteni.

- Tudna példát mondani arra, mit adtak hozzá a színészek a produkcióhoz?

- Kálloy Molnár Péter például a kérésemre olyan rapszöveget írt egy Frankó Tündével közös duettjéhez, amit vétek lett volna kihagyni.

Egy nagyszerű zenész barátom, Podráczky Ákos pedig a Gimbelem-gombolom című, eredetileg keringőalapú dalhoz írt egy egészen fantasztikus, szvinges lüktetésű táncbetétet.

Luxemburg grófja

Luxemburg grófja (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Budapesti Operettszínház)

- Kálloy Molnár Péter egy korábbi, Fideliónak adott interjúban említi, hogy rendhagyó produkcióként tekintenek az előadásra.

Összeszokott páros az Operettszínház színpadán

Kapcsolódó

Összeszokott páros az Operettszínház színpadán

Az egyik legismertebb Lehár-operettben, a Luxemburg grófjában először állhat az ország legnagyobb zenés teátrumának színpadára Kálloy Molnár Péter és Kálid Artúr, akiket a munka izgalmairól kérdeztünk.

- Így van. Már a látványvilágában sem egy szokványos operett tükröződik, de a steampunk stílusú jelmezpark is a formabontó gondolkodásmódunkról árulkodik. Túri Erzsébet díszlettervezővel és Cselényi Nóra jelmeztervezővel nagyon jól tudtunk együtt dolgozni, valódi csapatmunka eredménye, amit a színpadon láthat a közönség. Barta Viktória koreográfus pedig a street dance stílust ötvözte klasszikus elemekkel, így

az előadás tulajdonképpen az operett és a musical határán lebeg.

Merjük szabadon vállalni a műfajok keveredését, amiből egy új stílus, egy új irányzat születik.

- A produkció létrehozásakor kifejezett céljuk volt az is, hogy az operett műfaját közelebb hozzák a fiatalokhoz.

- Csakúgy, mint a komolyzene vagy az opera esetében, általánosan elmondható, hogy öregszik a közönség, így fontos feladatunk, hogy új nézői réteget neveljünk. Hozzá kell tennem, hogy a főpróbán az idősebb korosztály is nagyon élvezte az említett újításokat, semmiféle megrökönyödést nem tapasztaltunk például Kálloy Molnár Péter rappelése után, sőt,

a közönség szinte szétverte a házat.

Emellett fontosnak tartom, hogy mindenkinek megadjuk azt, amit vár, de kimozdítsuk az embereket a komfortzónájukból.

- A profi énekesek mellett alapvetően prózai színészként ismert művészek – például Kálloy Molnár vagy Kálid Artúr – alkotják az előadás szereplőgárdáját. Hogyan egyeztethető össze ez a két attitűd?

Luxemburg grófja

Luxemburg grófja (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Budapesti Operettszínház)

- Mindketten zseniálisan megállják a helyüket a színpadon, mind hanggal, mind fizikummal.

Ezért is szoktam mondani, hogy nincs igazi határvonal prózai és zenés színház között ebben a tekintetben, az említett két színész úgy simul bele a társulatba, mintha mindig itt lett volna, óriási szeretetet és energiákat hozva magával.

- Hogyan tudná megfogalmazni a mű mondanivalóját?

- A darab alapüzenete csakúgy, mint száz éve, ma is nagyon fontos: az igaz szerelem nem vásárolható meg hatalommal, pénzzel, de az ember végül megtalálja, akihez tartozik.

Programkereső

Legolvasottabb

Könyv

„Esterházy Péter túl fogja élni a könyveket” - Kemény István köszöntője az Esterházy Péter és Gitta Könyvtár megnyitóján

Az Evangélikus Országos Gyűjtemény legújabb ékessége, a mintegy 12 ezer kötetet számláló új könyvtár január 24-től látogatható előzetes regisztráció után. Az avató ünnepségen személyes hangú beszédet mondott Kemény István író is, aki elsőként a Fidelio olvasóival osztotta meg írását.
Klasszikus

A megérinthető zene - Megnyílt a Magyar Zene Háza

Tíz éves tartalmi és műszaki tervezés, majd építkezés után nyílt meg szombaton a Magyar Zene Háza. A zenei beavató intézmény koncertekkel, interaktív kiállítással, zenei kreatív térrel és zenepedagógiai foglakozásokkal várja a nagyközönséget. 
Vizuál

Ingyenes animációs filmekkel készül a Nemzeti Filmintézet a magyar kultúra napjára

Az ünnepi válogatásban olyan legendás alkotások is szerepelnek, mint Dargay Attila Lúdas Matyija, de különleges rövidfilmek is láthatóak lesznek a FILMIO kínálatában.
Színház

Tragikusan fiatalon elhunyt Mokány Csaba színművész

Negyvenhárom éves korában elhunyt Mokány Csaba füleki származású színész, rendező adta hírül a Komáromi Jókai Színház facebook oldala. "Isten veled, Csabi! Emléked megőrizzük!" - búcsúznak tőle kollégái.
Klasszikus

Főszerepben a Barenboim-család

A világhírű zongoraművész-karmester, Daniel Barenboim és hegedűművész fia, Michael ad koncertet január 26-án a Müpában. A műsoron Mozart-szonáták szerepelnek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A rokokó erotikája – Veszedelmes viszonyok a Budapesti Operettszínházban

Ősbemutatóra készül január 28-án és 29-én a Budapesti Operettszínház: a Choderlos de Laclos regénye nyomán készülő Veszedelmes viszonyok Kovács Adrián zenéjével és Kiss Csaba rendezésében kerül színre.
Zenés színház gyász

59 éves korában elhunyt Rafael Rojas tenor

A mexikói operaénekes több évadon át a Stefano Poda-féle Otellóban énekelt címszerepet a Magyar Állami Operaházban, ezt megelőzően pedig a Simándy100 gálát mentette meg a beugrásával Jonas Kaufmann helyett. Halálhírét az Opera közölte.
Zenés színház ajánló

Egy halálraítélt utolsó percei – Újra műsoron Jake Heggie operája, a Ments meg, Uram!

Mindössze egyetlen élő előadást ért meg a járványhelyzet miatt az Opera tavalyi kortárs bemutatója. Január 21-től ismét a közönség elé kerül Jake Heggie-nek az azonos című film története alapján készült operája, a Ments meg, Uram!
Zenés színház interjú

„Akkor is mosolyogni kell, amikor valami fáj” – interjú Széles Flórával

A mosoly országa Mi hercegnője után Széles Flóra egy kultikus mű, a Veszedelmes viszonyok Tourvelnéjeként debütál a Budapesti Operettszínházban. A zenedráma ősbemutatóként kerül színre a teátrumban, a két előadás közti párhuzamokról, szerelemről és az új bemutató különleges technikai megoldásairól beszélgettünk.
Zenés színház gyász

71 évesen elhunyt Maria Ewing operaénekes

1997-ben vonult vissza a színpadtól, de önálló esteken később is fellépet. Január 9-én, 71 éves korában hunyt el detroiti otthonában – számolt be róla a BBC.