Zenés színház

Mester Tamás és Eötvös Péter operáit is bemutatják az Armel Operaversenyen

2011.09.21. 22:57
Ajánlom
Mester Tamás Originum című darabja 2013-ban New Yorkban debütál, Eötvös Péter Alessandro Baricco Senza Sangue című novellaregényéből készülő operája 2015-ben lesz látható.

Az Armel Operaverseny és Fesztivál döntőjére a Szegedi Nemzeti Színházban október 6. és  15. között kerül sor. A fesztiválnak otthont adó Szegedi Nemzeti Színház idei bemutatójának - Riccardo Zandonai Francesca da Rimini című darabjának Paolo szerepére a rendező Juronics Tamás nem talált megfelelő versenyhangot, így aztán Malatestino szerepét jelölte ki új versenyszerepként. Így Francesca szerepét elnyerő Miksch Adrienn partnere a dominikai származású Enrique Pina lesz a döntőben. Andreas Rosarnak, a Théâtre Bienne-Soleure rendezőjének Joseph Mysliveček Antigona című operájához okozott gondot a férfi szerep (Euristeo) kiosztása, így a verseny vezetése ezt a karaktert törölni kényszerült a versenyszerepek sorából. Ermione szerepét a fiatal portugál lírai koloratúr szoprán, Raquel Camarinha nyerte el. Viktor Ullmann Atlantisz császárában az Opera Krakowska produkciójában szintén szerepcsere történt. Beata Redo-Dobber a Császár szerepe helyett Harlequin figurájára talált megfelelő jelöltet a szerb származású Alexander Petrovic személyében. Partnere a Halál szerepében az ukrán basszus Vaszil Slipak lesz. Alföldi Róbert Rigolettójában, a plzeňi Josef Kajetán Tyl Színház produkciójának versenyszerepeiben nem volt szükség változtatásra. Szakács Ildikó alakítja Gilda szerepét, a mantovai herceget szerepét pedig a francia Paul Gauglerre osztotta a rendező. Alföldi eddig minden évben részt vett a fesztiválon rendezőként, idén kapott feladatként először klasszikus operát: "Nagyon furcsa volt Verdit hallgatni, szinte nehéz. Annyira hozzászoktam a kortárs darabokhoz, hogy nekem szinte már az a természetesebb. A rendezésről talán annyit, hogy szerettem volna ezt a kusza, szenvedélyes, sötét darabot minél profánabban, egyszerűbben és világosabban megmutatni. Egyátalán nem kiforgatni, csak megszabadítani attól a romantikus máztól, ami az évek során rárakódott. Talán sikerült, mert a nagyrészt klasszikus rendezésekhez szokott pizeni közönségnek nem volt ellene kifogása." Michael Dellaira A titkosügynök című darabjára - mely a világon először a fesztivál keretében kerül majd bemutatásra októberben Szegeden - a rendező, Sam Helfrich Miksch Adriennt és Nicolas Rigas-t szemelte ki. Mivel azonban Juronics Tamás is ragaszkodott Miksch Adriennhez Francesca szerepében, így hasonló helyzet adódott, mint két évvel korábban Nyári Zoltán esetében. Akárcsak akkor, az operaverseny művészeti igazgatósága végül úgy határozott, hogy a szoprán - a próbafolyamatok megfelelő koordinálásával - mindkét szerepet eljátszhatja a verseny keretében.

A versenyt illető sajtótájékoztatón az Armel vezetője, Havas Ágnes bejelentette, hogy idén a fesztivál ingyenes programokkal egészül ki: a Korzó Zeneházban Jakupcsek Gabriella beszélget Kulka Jánossal, Alföldi Róberttel, Mester Tamással, Juronics Tamással és Havas Ágnes filmproducerrel az operához való kötődésükről, a partner operaházak és a versenyzők minikoncertek keretében mutatkoznak be, míg a Szegedi Tudományegyetemmel közösen indított kulturális menedzsment képzés beharangozó programjaként Bernard Faivre d'Arcier és Jim Schaeffer az európai és tengerentúli kulturális szektor jelentőségével, működésének szabályszerűségeivel és kulisszatitkaival ismertetik meg az érdeklődőket.

A jövőt illetően a fesztiváligazgató elmondta, magyar operák ősbemutatóit is műsorra tűzik. Az első saját opera, a 2013-as év magyar ősbemutatója Mester Tamás Originum című szerzeménye lesz, mely New Yorkban debütál. A rockzenész élete fontos állomásának tartja a lehetőséget. "A zenét bonthatjuk kategóriákra, s ezt általában meg is tesszük, de számomra ezek a falak nem léteznek. Nem azért mert átjárhatók, hanem mert a jó zene nem az elme tartalmából születik, hiszen akkor csupán önismétlés lenne, vagy még rosszabb esetben mások ismétlése. Nagyon meglepett a felkérés, de talán nem véletlen hogy az első beszélgetés tizedik percében már a szinopszisról kezdtem beszélni, egy olyan művel kapcsolatban, aminek a megírási szándéka még jómagam számára sem volt nyilvánvaló. Próbálok nem megijedni a feladattól, és nem túlságosan komolyan venni magamat, mert attól könnyen elveszíthetném mindazt az ártatlanságot és ösztönösséget, ami egy ilyen mű megírásához szükséges" - nyilatkozta.

2014-ben Csapó Gyula Phaedrájának 4. felvonását viszi színre az Armel a Plzeni Nemzeti Színházzal közösen, s az este azzal a szintén egyfelvonásos darabbal egészül majd ki, melyre a fesztivál a plzeni színházzal közösen ír ki pályázatot az elkövetkezendő időszakban. Mindez a Plzen 2015 Európa Kulturális Fővárosa program felvezető évének attrakciója is egyben. Boronkay Antal, a felkérésben fontos szerepet vállaló Editio Musica és a szerző képviseletében annyit árult el a műről, hogy ez sem számít túlságosan hagyományos operának. Csapó négynyelvű, parodisztikus és tragikus öt felvonásos operájának minden felvonása önállóan is megállja a helyét a színpadon. Terjedelméből fakadóan a negyedik felvonás kerül majd bemutatásra, melyről idén októberben a Magyar Rádió is felvételt készít.

2015-ben Eötvös Péter új operáját amerikai és európai operaházak bevonásával mutatják be. Az egyfelvonásos Alessandro Baricco Senza Sangue című novellaregényéből készül. Eötvös Péter célja, hogy a művel Bartók Kékszakállújának olyan "párját" írja meg, amely atmoszférájában és dramaturgiájában is egységben van Bartók darabjával. A bemutató helyszíne még nem ismert, valószínűleg egy francia operaházban lesz, az viszont biztos, hogy Alföldi Róbert rendezi.

Az Avignoni Operaház szeretné "átvenni" az Armel Operafesztivált, ennek első lépésként az Opera d'Avignon 2012-ben vendégül látja színpadán a fesztivál nemzetközi zsűri által idén legjobbnak választott produkcióját.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Megértés és tolerancia a középpontban – évadot hirdetett a Fesztiválzenekar

Don Giovanni-minifesztivál, A kékszakállú herceg vára, Wagner, Mahler, Mozart, világhírű énekes szólisták és hegedűművészek sora várja a BFZ közönségét a 2025–26-os évadban.
Klasszikus

15 sor klasszikus: Tenor-Passió

A Fidelio 15 sor címmel futó rovatát azért indítottuk el, hogy szubjektív módon mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás Orosz Balázs énekművész diplomahangversenyéről szól. 15 sor klasszikus zene.
Színház

„Meghallja-e a színház a segélykiáltásokat?” – itt a színházi világnapi üzenet

„Működhet-e a színház a különbözőségek együttélésének műhelyeként vérző traumáink figyelembevétele nélkül?” – Theodórosz Terzopulosz görög rendező sorai a színházi világnap kapcsán.
Színház

Kazári András: „Még nem találtunk föl a színháznál jobbat”

Kazári András már kamaszként közel került a színházhoz, rajong a szakmájáért a mai napig. Az Újszínház művészét legfrissebb bemutatójuk, A hóhér kötele kapcsán a szerep kihívásairól, egy mesekastélyszerű színházépületről és a TikTok-generációról kérdeztük.
Zenés színház

Operaversenyt hirdet a Magyar Állami Operaház

A Magyar Állami Operaház 2025-ben első alkalommal rendezi meg az Országos Operaversenyt, amely elsősorban a magyarországi és határon túli intézmények énekesnövendékeit célozza meg.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Egy történet, tizenhat variáció – különleges előadás a Pesti Vigadóban

Április 27-én a SZÓ • SZÍN • JÁTÉK sorozat következő előadásán az érdeklődők egy izgalmas, egyedülálló darabot láthatnak, Tóth Péter Stílusgyakorlatok című kabaré-operája új színeket és hangulatokat csempész a színházi élmények világába.
Zenés színház hír

Operaversenyt hirdet a Magyar Állami Operaház

A Magyar Állami Operaház 2025-ben első alkalommal rendezi meg az Országos Operaversenyt, amely elsősorban a magyarországi és határon túli intézmények énekesnövendékeit célozza meg.
Zenés színház gyász

Elhunyt Németh József operaénekes

A Liszt-díjas, érdemes művészt március 15-én, életének nyolcvanharmadik évében érte a halál. A Magyar Állami Operaház és a Szegedi Nemzeti Színház is megemlékezett a neves baritonról.
Zenés színház interjú

A maszk szabadsága – beszélgetés A cirkuszhercegnő három bonvivánjával

Hármas szereposztásban mutatta be februárban a Budapesti Operettszínház Kálmán Imre nagyoperettjét, a produkció legközelebb március végén lesz látható. Az előadásban a titokzatos artista, Mister X szerepét Sándor Péter, Laki Péter és Papp Balázs formálja meg.
Zenés színház interjú

„Benne van minden, ami egy nővel megtörténhet” – interjú David Yengibarian harmonikaművésszel

A Csokonai Nemzeti Színház Magyarországon elsőként mutatta be élőzenével, kőszínházi előadásként Astor Piazzolla María de Buenos Aires című tangóoperáját. A produkcióban fellép David Yengibarian örmény harmonikaművész, aki harminc éve él és alkot Magyarországon, és aki maga is Piazzolla szerelmese.