Az Armel Operaverseny és Fesztivál döntőjére a Szegedi Nemzeti Színházban október 6. és 15. között kerül sor. A fesztiválnak otthont adó Szegedi Nemzeti Színház idei bemutatójának - Riccardo Zandonai Francesca da Rimini című darabjának Paolo szerepére a rendező Juronics Tamás nem talált megfelelő versenyhangot, így aztán Malatestino szerepét jelölte ki új versenyszerepként. Így Francesca szerepét elnyerő Miksch Adrienn partnere a dominikai származású Enrique Pina lesz a döntőben. Andreas Rosarnak, a Théâtre Bienne-Soleure rendezőjének Joseph Mysliveček Antigona című operájához okozott gondot a férfi szerep (Euristeo) kiosztása, így a verseny vezetése ezt a karaktert törölni kényszerült a versenyszerepek sorából. Ermione szerepét a fiatal portugál lírai koloratúr szoprán, Raquel Camarinha nyerte el. Viktor Ullmann Atlantisz császárában az Opera Krakowska produkciójában szintén szerepcsere történt. Beata Redo-Dobber a Császár szerepe helyett Harlequin figurájára talált megfelelő jelöltet a szerb származású Alexander Petrovic személyében. Partnere a Halál szerepében az ukrán basszus Vaszil Slipak lesz. Alföldi Róbert Rigolettójában, a plzeňi Josef Kajetán Tyl Színház produkciójának versenyszerepeiben nem volt szükség változtatásra. Szakács Ildikó alakítja Gilda szerepét, a mantovai herceget szerepét pedig a francia Paul Gauglerre osztotta a rendező. Alföldi eddig minden évben részt vett a fesztiválon rendezőként, idén kapott feladatként először klasszikus operát: "Nagyon furcsa volt Verdit hallgatni, szinte nehéz. Annyira hozzászoktam a kortárs darabokhoz, hogy nekem szinte már az a természetesebb. A rendezésről talán annyit, hogy szerettem volna ezt a kusza, szenvedélyes, sötét darabot minél profánabban, egyszerűbben és világosabban megmutatni. Egyátalán nem kiforgatni, csak megszabadítani attól a romantikus máztól, ami az évek során rárakódott. Talán sikerült, mert a nagyrészt klasszikus rendezésekhez szokott pizeni közönségnek nem volt ellene kifogása." Michael Dellaira A titkosügynök című darabjára - mely a világon először a fesztivál keretében kerül majd bemutatásra októberben Szegeden - a rendező, Sam Helfrich Miksch Adriennt és Nicolas Rigas-t szemelte ki. Mivel azonban Juronics Tamás is ragaszkodott Miksch Adriennhez Francesca szerepében, így hasonló helyzet adódott, mint két évvel korábban Nyári Zoltán esetében. Akárcsak akkor, az operaverseny művészeti igazgatósága végül úgy határozott, hogy a szoprán - a próbafolyamatok megfelelő koordinálásával - mindkét szerepet eljátszhatja a verseny keretében.
A versenyt illető sajtótájékoztatón az Armel vezetője, Havas Ágnes bejelentette, hogy idén a fesztivál ingyenes programokkal egészül ki: a Korzó Zeneházban Jakupcsek Gabriella beszélget Kulka Jánossal, Alföldi Róberttel, Mester Tamással, Juronics Tamással és Havas Ágnes filmproducerrel az operához való kötődésükről, a partner operaházak és a versenyzők minikoncertek keretében mutatkoznak be, míg a Szegedi Tudományegyetemmel közösen indított kulturális menedzsment képzés beharangozó programjaként Bernard Faivre d'Arcier és Jim Schaeffer az európai és tengerentúli kulturális szektor jelentőségével, működésének szabályszerűségeivel és kulisszatitkaival ismertetik meg az érdeklődőket.
A jövőt illetően a fesztiváligazgató elmondta, magyar operák ősbemutatóit is műsorra tűzik. Az első saját opera, a 2013-as év magyar ősbemutatója Mester Tamás Originum című szerzeménye lesz, mely New Yorkban debütál. A rockzenész élete fontos állomásának tartja a lehetőséget. "A zenét bonthatjuk kategóriákra, s ezt általában meg is tesszük, de számomra ezek a falak nem léteznek. Nem azért mert átjárhatók, hanem mert a jó zene nem az elme tartalmából születik, hiszen akkor csupán önismétlés lenne, vagy még rosszabb esetben mások ismétlése. Nagyon meglepett a felkérés, de talán nem véletlen hogy az első beszélgetés tizedik percében már a szinopszisról kezdtem beszélni, egy olyan művel kapcsolatban, aminek a megírási szándéka még jómagam számára sem volt nyilvánvaló. Próbálok nem megijedni a feladattól, és nem túlságosan komolyan venni magamat, mert attól könnyen elveszíthetném mindazt az ártatlanságot és ösztönösséget, ami egy ilyen mű megírásához szükséges" - nyilatkozta.
2014-ben Csapó Gyula Phaedrájának 4. felvonását viszi színre az Armel a Plzeni Nemzeti Színházzal közösen, s az este azzal a szintén egyfelvonásos darabbal egészül majd ki, melyre a fesztivál a plzeni színházzal közösen ír ki pályázatot az elkövetkezendő időszakban. Mindez a Plzen 2015 Európa Kulturális Fővárosa program felvezető évének attrakciója is egyben. Boronkay Antal, a felkérésben fontos szerepet vállaló Editio Musica és a szerző képviseletében annyit árult el a műről, hogy ez sem számít túlságosan hagyományos operának. Csapó négynyelvű, parodisztikus és tragikus öt felvonásos operájának minden felvonása önállóan is megállja a helyét a színpadon. Terjedelméből fakadóan a negyedik felvonás kerül majd bemutatásra, melyről idén októberben a Magyar Rádió is felvételt készít.
2015-ben Eötvös Péter új operáját amerikai és európai operaházak bevonásával mutatják be. Az egyfelvonásos Alessandro Baricco Senza Sangue című novellaregényéből készül. Eötvös Péter célja, hogy a művel Bartók Kékszakállújának olyan "párját" írja meg, amely atmoszférájában és dramaturgiájában is egységben van Bartók darabjával. A bemutató helyszíne még nem ismert, valószínűleg egy francia operaházban lesz, az viszont biztos, hogy Alföldi Róbert rendezi.
Az Avignoni Operaház szeretné "átvenni" az Armel Operafesztivált, ennek első lépésként az Opera d'Avignon 2012-ben vendégül látja színpadán a fesztivál nemzetközi zsűri által idén legjobbnak választott produkcióját.