Zenés színház

Mester Viktória: "Időben ki kell nyitnunk az ajtókat!"

2013.11.09. 07:12
Ajánlom
Az énekesnő évek óta a Magyar Állami Operaház egyik sokat foglalkoztatott és elismert művésze. Találkozhattunk vele Carmenként, Dorobellaként vagy Octavianként. Novemberben Bartók A kékszakállú herceg vára című operájában Juditot formálja meg, az est másik felében színre kerülő Mario és a varázslóban pedig Angiolierei asszonyt játssza az Erkel Színházban.

Mester Viktóriával Richard Strauss A rózsalovag című operájának egyik felújító próbája után találkoztam. A rigai Andrejs Žagars által rendezett produkció újra szerepel a dalszínház repertoárján, Mester Viktória Octaviant alakítja. „Egy mezzoszoprán számára A rózsalovag főszerepe Isten legnagyobb ajándéka - mondja mosollyal a szemében. - A harmadik felvonásban van egy csodálatos tercett; ha a Jóisten azt akarta, hogy énekes legyek, akkor valószínűleg azért, hogy ezt elénekelhessem."

03DD7289-A500-4FDF-B0AB-7AC158423662

Mester Viktória (Forrás: Magyar Állami Operaház)

Ha Mester Viktóriát látjuk és halljuk az operaszínpadon, akkor könnyen megállapíthatjuk, hogy a Jóisten valószínűleg tényleg azt akarta, hogy ő énekes legyen. A mezőtúri születésű lány Békéscsabára járt zeneművészeti szakközépiskolába, de utána még nem következett azonnal az opera, hiszen jelentkezett Toldy Mária musical stúdiójába. Ezt a lépést ma ferde kanyarnak tekinti, és úgy érzi, bár semmi baja nincs magával a műfajjal, nem szívesen lenne musicalénekes. A rövid kitérő után bekerült a Magyar Rádió Énekkarába, majd a Nemzeti Énekkarba. 1998-ban vették fel a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemre, ahol először magánéneket tanult, majd opera szakon szerzett diplomát. Osztály főnöke az Európában is elismert rendező, Kovalik Balázs volt.

„Kovalik óriási tehetségű ember, igazi rendező. Német iskolán nőtt fel, de mindenfelé nyitott szemmel járt a világban. Nagyon fontosnak tartotta, hogy ezt a nyitottságot és a szakmai maximalizmusra való törekvést, az új iránti kifogyhatatlan kíváncsiságot a tanítványainak a legjobb tudása szerint átadja" - vallja az énekesnő egyik legfontosabbnak tartott mesteréről. A Kovalik-osztály sok izgalmas vállalkozásban részt vett, játszottak különleges helyszíneken, a Vasúttörténeti Parktól egykori gyárcsarnokig, és többen, mint Mester Viktória is, főszerepeket kaptak a Mozart-maraton darabjaiban. Az emlékezetes sorozatot, melynek keretében Mozart három operája - a Figaro házassága, a Così fan tutte és a Don Giovanni - került színre, szintén Kovalik rendezte. Viktória a Così fan tutte Dorabellájaként tette le névjegyét a vizsgának is beillő produkcióban.

„Összetartó osztály voltunk - idézi fel az egyetemi éveket. - Ha egy csapat tagjai nem képesek egymásért szurkolni, akkor nem ér az egész semmit." Tanárai közül megemlíti még Andor Évát, Medveczky Ádámot és Selmeczi Györgyöt. Utóbbinak köszönheti az első Carment: Bizet operájának címszerepét először Miskolcon énekelte, ahol négy évig folyamatosan dolgozott. Az Operába Győriványi Ráth György vette fel, rögtön el is halmozták feladatokkal, s ma is jellemző, hogy számítanak rá az intézményben. „Az Operaházban fantasztikus énekesekkel vagyok körbevéve. Szeretjük egymást például Hajnóczy Julival, aki Sophie-t énekli A rózsalovagban, és osztálytársam volt a Zeneakadémián. Az elmúlt években nem voltak üres heteim, hónapjaim, nem éreztem egyetlen percig sem, hogy elhanyagolnának."

Énekelte és énekli is a Carment, volt Olga az Anyeginban, Cherubino és  Dorabella a Così fan tuttében, Rosina A sevillai borbélyban. November elején egy fontos, új feladat várja. Galambos Péter az Erkel Színházban viszi színre Bartók Béla A kékszakállú herceg vára című egyfelvonásosát, ebben Mester Viktória Juditot formálja meg. Az est másik részében pedig Vajda János Mario és a varázsló című műve látható, utóbbiban Angiolierei asszonyt alakítja majd. A Bartók-művel nem ez az első találkozása. Évekkel ezelőtt Kovalik Balázs rendezésében Bretz Gábor partnereként, akárcsak most, már énekelte Juditot. Ma úgy érzi, hogy akkor még lelkileg nem volt elég érett a szerepre.  „Ilyenkor megszólal a kis csengő belül, hogy még nem jött el az idő" - mondja. Lelkileg megterhelte a feladat, sőt egyszerűen úgy érezte, hogy „kifacsarta" ez a történet.

„A darab két ember iszonyatos drámája, arról szól, hogy egy kapcsolatban mikor nyitunk olyan ajtókat, amelyeket nem szabadna, vagy már késő, amikor végre kinyitottuk. Nagyon lényeges, hogy képesek legyünk a másikhoz úgy szólni, hogy ne törjük őt össze, ne semmisítsük meg. Kovalik Balázsnál egy ilyen próbafolyamat rendkívül intenzív. És én mindig a véremet teszem bele a munkába. Azt is mondhatják, hogy belehalós vagyok. Szóval a mai eszemmel úgy gondolom, hogy kell egyfajtalelki érettség és magánéleti tapasztalat ezeknek a bizonyos ajtóknak a kinyitásához. Nagyon kíváncsi vagyok, izgat a feladat. Nagy boldogság és öröm, hogy gyermekkorunktól kezdve mindent, amit megélünk, be lehet építeni a színpadi munkába. Nevezhetnek amatőrnek, de bármilyen énekessel vagy karmesterrel dolgozom, ha nincs mögötte emberi szeretet, akkor az nem ér semmit. Számomra ez a legfontosabb, még akkor is, ha ezért azt mondják rám, hogy nem vagyok profi."

Barátaival, kollégáival gyakran vállal az Operán kívüli helyszíneken is fellépéseket, kisebb koncerteket. „Nagy élmény olyanoknak énekelni egy koncerten vagy egy zenei könyvtárban, akik ritkán vagy alig jutnak el az Operába" - állítja. Ami pedig a jövőt illeti, 2014-ben újabb kihívások várják: a freiburgi operában lép majd fel. A szerepálmokra vonatkozó kérdéseket általában el szokta hárítani, most is azt hangsúlyozza, hogy leginkább olyan szerepeket kedvel, amelyek „jólesnek a hangszálainak". Charlotte szerepét viszont szívesen énekelné Massenet Werther című opeájában. Azért is izgatja ez, mert Charlotte figurája nem megszokott a mezzo szerepkörben. Az viszont már biztos, hogy februárban Freiburgban Wagner Tannhäuserében Vénuszt alakítja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Plusz

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.
Klasszikus

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház billy elliot

Amerikáig is eljutott a nagy port kavart Billy Elliot-ügy híre

Az egyik legnépszerűbb hollywoodi portál „gaygate”-ről, azaz meleg-botrányról ír az elmaradt előadásokkal kapcsolatban.
Zenés színház magazin

Gördülő titkárság az Operában

Az Ybl-palota korszerűsítése új kihívások elé állította az Opera művészeti osztályait, a nehézségekből azonban igyekeznek előnyt kovácsolni: az Andrássy úti játszóhely kiesését az új évadban is nagyszabású turnék egész sorával tervezik ellensúlyozni.
Zenés színház opera

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Zenés színház operaház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Zenés színház interjú

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.