Zenés színház

Mesterkurzuson Schönbergnél

2010.01.06. 11:22
Ajánlom
Legutóbb a Miskolci Operafesztiválon beszélgettünk Schönberg Mózes és Áronjáról Kocsis Zoltánnal. A nem befejezett, de mégis hiánytalannak ható zenedrámához a zongorista-karmester megírta a harmadik felvonást.

- Egy-egy mű befejezetlenségét nem mindig az objektív körülmények magyarázzák - mondta Kocsis Zoltán. - Egész egyszerűen az elkészült részek önmagukban is megjelenítik a teljességet, függetlenül attól, hogy tudjuk: az eredeti szerzői koncepció szerint a mű csonka maradt. Ilyennek gondolom például Schubert Befejezetlen szimfóniáját. Ebben az értelemben késznek érzem és látom a Mózes és Áront is. A két felvonásosnak hagyott kompozíció zenéjével nincs, ám eszmeiségével komoly bajom van. Ezt akkor éreztem először a bőrömön, amikor Miskolcon prózában hangzott el a harmadik felvonás. Megpróbálom elmagyarázni, miért. Mózes és Áron között ekkorra már többé-kevésbé kialakul a közös nevező, de még mindig két pólust képviselnek. Nemcsak azért, mert Mózes dadog, Áron pedig ékesszólóan énekel, hanem azért is, mert Mózes az eszmékben hisz, miközben Áron még mindig képtelen feldolgozni azt, hogy az eszme a valóság fölött állhat. Ha a harmadik felvonást pusztán végigbeszélik, akkor a tartalom megjelenítése elkerülhetetlenül uniformizálódik, ami borzasztó nagy esés a darab dramaturgiájában. Mindenképpen zenét kíván, oly módon, hogy Mózes továbbbeszél, Áron pedig továbbénekel. A harmadik felvonás így sem hoz egyértelmű megoldást, de drámai értelemben feloldást jelent.

- Néhány ütemnyi vázlaton kívül semmi sem maradt fenn Schönbergtől. Miből lehetett kiindulni?

- Felhasználtam három Schönberg-vázlatot, és vettem át ütemeket az első és a második felvonásból is. Nem egyszerűen a cselekményre utalnak vissza, jellegük, dramaturgiai szerepük is indokolttá teszik visszaidézésüket. Természetesen más hangszerelésben, és más zenei kontextusban. Ilyenek például Mózes felháborodásai, vagy a nép felvonásvégi vonulás-zenéi. Ily módon körülbelül harminc-negyven ütem köthető Schönberghez, a többi teljesen az én kompozícióm. A szöveg rövid, ám sokszor éreztem úgy, hogy a szövegmotívumok zenekari kommentárt, bővebb zenei kifejtést, illusztrációt igényelnek. Például a felemlegetett három emblematikus képet, a sziklát, a csipkebokrot és a pusztát, önálló hangszeres részletek is érzékeltetik. Használom a darab schönbergi sorát, tehát a reihét, a dodekafon technika alapegységét, de újabb sort is ki kellett alakítanom. Végig az motivált, hogy a hallgató ne vegye észre az átmeneteket, ne tudja, hol kezdődik Schönberg, és hol végződik az én zeném.

-  A harmadik felvonás elkészült zenéjének fényében óhatatlanul máshogyan kell vezényelni az első kettőt.

- Igen, de megfordítanám a felvetést. A darab intenzív tanulmányozása - ami komponáláskor különösen elmélyült - egy csomó rejtett összefüggés felismeréséhez vezetett, olyanokra, melyekre nyáron, az előadás során nem figyeltem fel. Olyan fokú zeneszerzői tudással találkoztam, ami már-már ijesztő. Úgy éreztem, mintha egy Schönberg-zeneszerzés mesterkurzuson vettem volna részt.

2010. január 16. 19:30
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Schönberg: Mózes és Áron - a Nemzeti Filharmonikus Zenekar előadása
A Nemzeti Filharmonikusok és a Miskolci Operafesztivál közös produkciója

Km.: Wolfgang Schöne (bariton), Daniel Brenna (tenor), Nemzeti Énekkar (karig.: Antal Mátyás), Budapesti Énekes Iskola Kórusa (karig.: Bubnó Tamás)
Vez.: Kocsis Zoltán

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Vidnyánszky Attila: Vecsei H. Miklós a saját elképzeléseit is megvalósíthatja a Nemzeti társulati tagjaként

A Nemzeti Színház oldalán megjelent interjúban ismertette a következő évaddal kapcsolatos terveket Vidnyánszky Attila. Az intézmény vezérigazgatója saját Marx-rendezésének tervéről is beszélt.
Színház

Visszakérhetik vagy az alapítványnál hagyhatják pénzüket a Tompos Kátya gyógykezelését támogatók

A gyűjtést szervező Fábián Juli Emlékalapítvány közleményben tájékoztatta az adományozókat, hogy a színésznő halála után mi lesz a sorsa az általuk felajánlott összegnek.
Klasszikus

Koncerttel zárul az Eötvös Alapítvány mesterkurzusa

A hallgatók koncertjével ér véget június 15-én a BMC-ben az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány Eötvös 80 című mesterkurzusa, amelynek tervezésében a márciusban elhunyt zeneszerző is részt vett még.
Színház

Összefogás indul a független színházakért és társulatokért

Támogatási kampányt indítanak és közösségi gyűjtést szerveznek a független színházak és társulatok finanszírozásának megsegítésére június 12-étől július 31-ig. Az eSzínház kezdeményezéshez elismert színészek, rendezők, írók és dramaturgok is csatlakoznak.
Plusz

Elmarad a zalai Margófeszt

A szervezők azzal indokolták a döntést, hogy elegendő támogatás hiányában nem képesek biztosítani azt a színvonalat és minőséget, amit a Margótól elvárhatnak a résztvevők.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Bradley Jaden a legismertebb musicalslágerekkel érkezik a Margitszigetre

Izgalmas estére készülhetnek a musical rajongók június 18-án, amikor Bradley Jaden, a West End színpadainak csillaga egyedülálló koncertet ad sztárvendégeivel a Margitszigeti Színházban.
Zenés színház hír

Bukarestben vendégszerepelt az Opera Manon Lescaut-produkciója

Az előadás főbb szerepeit Létay Kiss Gabriella, Pataki Adorján és Szegedi Csaba formálták meg, a Magyar Állami Operaház Zenekarát és a Bukaresti Nemzeti Opera Énekkarát Dénes István vezényelte.
Zenés színház kritika

A klasszikus operarendezés rehabilitálása – Don Giovanni Velencében

Damiano Michieletto csaknem tizenöt évvel ezelőtti produkcióját vette elő a velencei La Fenice színház. Az igen klasszikusnak ható Don Giovanni-színrevitel május 21-i előadásán jártunk.
Zenés színház kritika

Magyar opera világhódító úton – Eötvös Péter Valuskája Regensburgban

A Regensburgi Színház mutatta be először Eötvös Péter utolsó operájának német változatát. Vajon hogyan él meg idegen környezetben egy a magyar világban ilyen mélyen gyökerező darab? A kérdésre a széria utolsó, május 11-i előadásán kerestük a választ.
Zenés színház ajánló

Vajda Gergely és a Savaria Szimfonikus Zenekar indítja a nyarat Kőszegen

A Kőszegi Várszínház Nagy nyári nyitány című, június 1-jei koncertjén népszerű dallamok, opera- és operettrészletek hangoznak el, Miklósa Erika, valamint az énekesnő tehetséggondozó programjában részt vevő fiatal szoprán, Subedi Anna közreműködésével.