Zenés színház

Metróevangélium

2006.04.18. 00:00
Ajánlom
Az 1971-ben írt Godspell című musicalt Magyarországon 1986-ban mutatták be. Azóta több színház műsorára is felkerült. Előadták már commedia dell’arte-stílusban, játszották clownok, de helyezték drogos környezetbe is. Balikó Tamás hideg neonfényű pécsi rendezése azonban hangsúlyozottan a máról szól; némi megszorítással nevezhetnénk modern kori passió-Dekameronnak is.

Jelenet a Godspellből (fotó: FoTóth - www.pnsz.hu)

Horesnyi Balázs díszlete olyan, mintha a Mexikói úti telegraffitizett aluljáróba betolták volna az Astoria letisztított metrómegállóját. Már többen lézengenek itt. Teljesen hétköznapi emberek, a ruháik ismerősek, bármelyik plázában beszerezhetők. Majdnem mindenki egyedül van. Nem várnak semmire, inkább az az ember érzése: valami járvány törhetett ki a városban, és a nehéz időket átvészelni menekültek ide.

Az előadás címlapján nincsenek szerep-, csak szereplőnevek, a hagyománnyal ellentétben Jézus és Júdás megformálóját sem jelzi. A többi szerep - néhány daltól és jelenettől eltekintve - szabadon kezelhető, és éppen erről a felcserélhetőségről, személytelenségről szól a pécsi történet. A darabot tekinthetjük improvizációk sorának, amelyen éppen ezért nem kell szigorúan végigvinni egy rendezői elképzelést; mély szerepértelmezésről, vagy a játszók közötti kapcsolatrendszer aprólékos kidolgozásáról nincs szó. A Godspell dalai spirituális ihletettségűek, hajlításokkal, magas hangokkal és dinamikus kórusszámokkal vannak tele (ez utóbbiakban az énekkar playbackről segít). Előadásuk nem is kifejezetten színészi, mint inkább énekesi feladatot jelent.


Ujláb Tamás

Látunk egy valószínűleg motorbalesetben lesántult egykori rockert (Szebeni János) és egy rosszfiúnak öltöztetett Júdást (Ujláb Tamás). A lépcső alatt valaki (Fillár István) újságot olvas, a lapokat rendezgeti és a krédóról, a rutinok táráról, a sablonokról, a „világ proletárjai, egyesüljetek”-ről beszél. Hajléktalan filozófus lehet. A többiek nem is figyelnek rá (bár szövege az eredeti mennyiségéhez képest lerövidült.) Feketébe öltöztették Dorogi Barbarát és Németh Juditot is, Vermes Tímea bézs árnyalatú ruhákat kapott, de ez semmilyen többletjelentéssel nem bír.

Aztán megérkezik egy magas férfi (Csengeri Attila) napszemüvegben, fekete irattáskával, piros sállal, de kalapja, kabátja, nadrágja, inge egyaránt törtfehér. Talán egy üzleti tárgyalásról érkezett. Itt kívülálló. „Én vagyok a Mindenható” – mondja olyan hittel, ahogyan egy menedzsertréningen tanítják, és ugyanezzel a meggyőződéssel mondja a példázatokat is. Nehezen lehet hinni, hogy ez a társaság befogadja. Eljátsszák a bibliai történeteket, ő is résztvevő, de végig idegen. Az utolsó vacsoránál a „Vegyétek…”-jelenetben megszabadul minden világi hívságától. Odadobja a kocsikulcsot, az aranyórát, még a vékony keresztmedálos láncot is letépi nyakáról. A tekintetektől kísérve a metró elé veti magát. Öngyilkossága több, mint meglepő. Ruháját a félholdas, vörös- és Dávid-csillagos kipára emlékeztető fejfedőt viselő aluljáró-filozófus veszi fel. A következő önjelölt Megváltó? A táncosok keresztalakzatot vesznek fel. Sötétség. Mi következik ezután? Ki tudja.

Az előadás fő problémája az, hogy túl komolyan van véve, mintha a Pécsett hat éve, szinte ugyanezzel a szereplőgárdával bemutatott Jézus Krisztus Szupersztárt akarnák újra eljátszani. A Webber-musicalhez képest Stephen Schwartz dalai játékosabbak, könnyedebbek, a történet, az evangéliumi epizódok hangvétele lazább, mókásabb – nem is beszélve az epizódokat összekötő dialógusokról, amelyeken itt némileg módosítottak. Ezt a fajta erőszakos beavatkozást és aktualizálást nehezen bírja el a Godspell. Az előadás erénye viszont a szereplők magas színvonalú énektudása. Négy zenész kíséri őket élőben, s a Pécsi Balett négy tagja önálló táncbetétekkel (koreográfus: Földi Béla) gazdagítja a produkciót.

(2006. április 10. Pécsi Nemzeti Színház; Stephen Schwartz – David Greene – John Michael Tebelak: Godspell; fordította: Gebora György és Sinka Erika; A Pécsi Nemzeti Színház vendégjátéka a Vidéki Színházak Találkozója keretében; km.: Csengeri Attila, Gregorovics Tamás, Szebeni János, Fillár István, Petőcz András, Széll Horváth Lajos, Ujláb Tamás, Vincze Balázs, Rajnai Attila, Dorogi Barbara, Németh Judit, Vermes Tímea, Kozár Eszter, Czebe Tünde, Spala Korinna; díszlet: Horesnyi Balázs; jelmez: Pilinyi Márta; koreogr.: Földi Béla; zenei vez.: Bókai Zoltán; rend.: Balikó Tamás)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Miklósa Erika az örökbefogadásról mesélt: Nagyon vártuk ezt a kislányt!

Az operaénekesnő és férje, Csiszár Zsolt a Családvarázs sorozatban mesélt arról, hogy milyen kockázatot jelentett egy olyan csecsemőt magukhoz venni, aki halva született.
Klasszikus

Fáy Miklós: „Nem a zenekar, nem a komponista, hanem maga a szimfónia a főszereplő"

Fáy Miklós hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunk Menjél már című rovatában. Az augusztusi szám tartalmából.
Könyv

Nyáry Krisztián: Nem a politika, hanem az olvasó fogja eldönteni, milyen könyvet vesz a kezébe

A Líra Könyv Zrt. kreatív igazgatója szerint hiába erőlködnek a jobboldali, kormánypárti ideológusok, nem lehet az olvasók nélkül lecserélni az irodalmi kánont. És végső soron nem számít az író politikai beállítottsága, csak az, hogy milyen szöveget írt.
Könyv

950 személy számára állítottak ki igazolást arról, hogy Arany János rokona

Nem várt fordulat az Arany-kutatásban: az egyházi anyagkönyvek vizsgálata alapján akár 2000 élő rokona is lehet a költőnek, igaz, mind oldalági.
Jazz/World

Elkészült a Kossuth téri ünnepség és a tűzijáték zenéje

Az István király dicsérete című mű zeneszerzője Szarka Tamás, a Ghymes együttes alapító tagja, szólistaként Miklósa Erika operaénekesnő hallható.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Decemberig nem lesz opera az Operában, de azért vannak jó híreink is

Szeptemberben Billy Elliotot játszanak az Erkel Színházban, a társulat vidéken, Székelyföldön, New Yorkban turnézik. Kihirdették a 2019/20-as évadot. Alighanem az Erkel Színház is be fog zárni két évre. Mutatunk néhány fotót az Eiffel Műhelyház és az Ybl-palota felújításáról is.
Zenés színház videó

Miklósa Erika az örökbefogadásról mesélt: Nagyon vártuk ezt a kislányt!

Az operaénekesnő és férje, Csiszár Zsolt a Családvarázs sorozatban mesélt arról, hogy milyen kockázatot jelentett egy olyan csecsemőt magukhoz venni, aki halva született.
Zenés színház

Ritka hangfelvétel került elő Birgit Nilsson svéd operaénekesnőtől

Egyedülálló hangfelvétel került elő a legendás svéd szoprán, Birgit Nilsson (1918-2005) korai szakaszából, a hatperces operarészletet CD-n adják ki az énekesnő születésének 100. évfordulója alkalmából.
Zenés színház nyílt levél

Kesselyák Gergely megszólalt RockGiovanni-ügyben, és megvédte Szüts Aport

A múlt héten Kovács János és Szüts Apor nyílt leveleket váltott, most a Bartók Plusz Operafesztivál igazgatója is tollat ragadott: „Mi történt most a RockGiovanni körül? Egy provokatív cím végre átütötte az érdektelenség és felületesség ingerküszöbét.”
Zenés színház vélemény

Miért ijednek meg a rockosított Don Giovannitól az operarajongók?

Kovács János karmester nyílt levelet fogalmazott meg Szüts Apor RockGiovanni című Mozart-átirata ellen, a kérdés felzaklatta az operarajongó facebookozókat, és rámutatott néhány fontos dologra.