Zenés színház

Mi kerül 300 millióba egy operaelőadáson?

2014.06.19. 16:38
Ajánlom
Nagy felháborodást váltott ki a New Yorki Metropolitan Opera június 16-án nyilvánosságra hozott éves adóbevallása: miközben az intézmény súlyos megvonásokkal sújtotta dolgozóit, addig az operaház igazgatója aránytalanul magas fizetést utalt ki magának a tavalyi évad során.

A 131 éves operaház eddigi történetének legsúlyosabb gazdasági mélypontja előtt áll - kezdi cikkét a New York Times a június 16-án publikussá tett dokumentumok alapján. 

A lap értesülései szerint az éves adóelszámolás minden eddiginél érzékenyebben érintette az intézmény gazdasági helyzetét, ám a valódi botrányt mégsem ez robbantotta ki. Az operaház vezetője, Peter Gelb a 2012/13-as évad során ugyanis közel 1,8 millió dolláros honoráriumhoz jutott, miközben a dolgozókat folyamatos anyagi megvonásokkal sújtották az utóbbi időszakban. Gelb ugyan idén áprilisban 10%-kal csökkentette a fizetését, ám a szakszervezetek még így is aránytalanul magasnak tartják a díjazást.

A Met a támadásokra reagálva közleményt adott ki, amelyben jelezte, hogy Gelb hajlandó lenne a dolgozók bérével arányosan tovább csökkenteni fizetését.

A világ egyik leghíresebb operaközpontja a 2012/13-as évadban több mint 327 millió dolláros, azaz 74 milliárd forintos költségvetéssel futott.  Az összeg tűnjék is bármilyen magasnak, valójában épp csak a már meglévő szolgáltatások fenntartásához elegendő, fejlesztésekhez már nem: az intézmény 1600 teljes állású, és 1800 részmunkaidős dolgozót foglalkoztat. Éves szinten átlag 200 előadást láthat a közönség, amelynek jelentős része az élő közvetítéseknek köszönhetően a világ legtávolabbi pontjain is elérhetővé vált. Ez utóbbi, Magyarországon is elérhető MET Live projekt egyébként épp a most célkeresztbe került Gelb vívmánya volt.

A Met közleményéből kiderül továbbá, hogy míg egyetlen, teljes állásban foglalkoztatott kórustag évi 300.000 dollárjába kerül az intézménynek, addig egy zenekari tag esetében ugyanez az összeg valamivel kevesebbet, 285.000 dollárt jelent. A két fizetés közötti különbség a hivatalos indoklás szerint annak köszönhető, hogy a MET számtalan hosszú, teljes kórust felvonultató előadást játszik évente.

A most kialakult válság okai nem egyedülállóak a nemzetközi kulturális piacon: miközben a jegyeladások napról napra csökkennek, addig az intézmény általános kiadásai folyamatosan növekednek, és bár az elmúlt időszakban rekordmennyiségű adományt sikerült összegyűjteniük, a mutatók még így sem tudtak elmozdulni a negatív értékről. A Met mögött álló alapítvány értékét a tavalyi év során 253 millióra saccolták, miközben éves működési költségük 327 millióba került.

A Met által eszközölt megszorítások az intézmény közleménye szerint - amelyek érintenék a munkaszerződések módosításától kezdve a túlórák bérezésén át az egészségügyi támogatást - mindössze 16%-os kiesést  jelentenének a dolgozók számára. A szakszervezetek szerint ennél jóval többről van szó.

A kiugró díjazás ugyanakkor nem csak vezetői szinten volt tapasztalható. A beszámoló szerint az operaház három legjobban fizetett tagja - akiknek pontos munkaköréről csak annyit tudni, hogy tagjai voltak a színpadi dolgozókat tömörítő szakszervezetnek - egyenként mindegy 450.000 dollárt tehettek zsebre az elmúlt évben, miközben a legjobban fizetett zenekari tag csupán 394.000 dollárt tudhatott magáénak.

Peter Gelb, és az intézmény senior dolgozói utoljára a 2008-as világválság hatására csökkentették a fizetésüket 10%-kal - írja a New York Times. Az akkori megvonás következtében 1,35 millió helyett 1,215 millióra esett az intézményvezető fizetése. A lap hozzáteszi: a mostani megvonás következtében ennél valamivel többet, mintegy 1,395 millió dollárt tehet majd zsebre a vezető.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Csak röpülnék – beszélgetés Bodnár Erikával

Gyerekként József Attila versei adtak neki hitet. Sírni mindig szégyellt, nevetni csak a főiskolán tanult meg. Legendás művészekkel dolgozott együtt és sohasem elégedett meg azzal, ami már bevált. Új utakat keresve próbált meg röpülni, mindig egyre feljebb, s gondolatban talán most is egyik híres szerepében szárnyal. Bodnár Erika – Jászai-díjas, érdemes és kiváló művész – már két éve nem lépett színpadra. Megtisztelő, hogy az otthonában beszélgethettünk vele.
Zenés színház

74 évesen elhunyt Edita Gruberová

A „Szlovák Fülemüle” becenéven is emlegetett, világhírű szoprán énekesnő halálhírét a család közlése alapján müncheni ügynöksége, a Hilbert Artists Management tette közzé.
Zenés színház

Így búcsúztak a pályatársak Edita Gruberovától

A hetvennégy éves korában elhunyt, világhírű koloratúrszoprán, Edita Gruberová elvesztése nemcsak a közönséget sújtotta le, kollégái is fájó szívvel emlékeztek meg róla.
Klasszikus

Lengyel-magyar barátság - Emszt/Koszowski Duó első lemeze

A Folks című albumon lengyel és magyar zeneszerzők művei szólalnak meg az alkotók átiratában, szoprán szaxofonon és zongorán.
Klasszikus

Egy legendás tanárra emlékezik a legifjabb generáció a Zeneakadémián

Varga Tibor hegedűművész-tanár emlékének szenteli október 18-i koncertjét a Pannon Filharmonikusok, melyen négy csodagyerek-hegedűművész is közreműködik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

A művészet lázadása

Hargitai Iván legújabb rendezésével egy örök érvényű történethez nyúl, fiatalok útkeresésén, sikerein és bukásain keresztül beszél az életről. A székesfehérvári Vörösmarty Színház Fame-előadása eltávolodik a hagyományos színházi keretektől, már-már cirkuszi poronddá változtatva a teret.
Zenés színház interjú

„Körül szeretnék nézni a világban” – Interjú Fürjes Anna Csengével

Egyetlen magyarként került a IV. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny döntőjébe Fürjes Anna Csenge, aki fiatal kora ellenére több kisebb-nagyobb szerepet énekelt már a Magyar Állami Operaház produkcióiban is. A mindössze huszonöt éves mezzoszopránnal beszélgettünk.
Zenés színház ajánló

Isten, haza, család – és ami mögötte van

Alföldi Róbert legújabb rendezésében a kortárs néptánc formanyelvét arra használja, hogy tükröt tartson a valóságunknak, miközben vizsgálat tárgyává teszi a népikultúra egykori berendezkedését, hagyományaink visszásságait.
Zenés színház ajánló

Az Esterházy-kihívás

A Fuharosok sejtelmes történetéből írt monokoncert-operát Vajda Gergely. A tavaly bemutatott mű a Liszt Ünnepen – a Forte Társulat közreműködésével – Molnár Anna operaénekes és négy színész játékával elevenedik meg. De mire kellenek a labdák és a talicskák? Erről is olvashatnak a kultura.hu oldalán megjelent páros interjúban.
Zenés színház magazin

Így búcsúztak a pályatársak Edita Gruberovától

A hetvennégy éves korában elhunyt, világhírű koloratúrszoprán, Edita Gruberová elvesztése nemcsak a közönséget sújtotta le, kollégái is fájó szívvel emlékeztek meg róla.