Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Bartók Plusz – Fesztiválnapló, 8. nap
2018.06.16. 15:30
Ajánlom
Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.

 

35401685_2271210302919140_7187312334572879872_o-152140.jpg

Bősze Ádám (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

 

Gondolom, Bősze Ádámot senkinek sem kell bemutatni, s a fesztiválnapló-olvasók számára már az is kiderült, hogy – mint az ország szinte minden fontos zenei eseményének, – a Bartók Plusznak is ő a házigazdája, fő konferansziéja. Tegnap délután azonban a nyúl felkapta a puskát: a miskolci közönség is tanúja lehetett a #szeretnekahallgatók című zenei stand-up estnek, melyet tavaly nyári bemutatója óta több alkalommal is előadott már a műsorvezető az ország különböző pontjain.

Jómagam most hallottam először a produkciót, és hát mit mondhatnék: borzalmas volt.

Bősze Ádám elsősorban az elmúlt tíz éves Bartók Rádiós pályafutásának „humoros” mozzanataiból gyúrta össze a nagyjából másfél órás műsort – illetve próbálta, de nem igazán sikerült neki: a gondolatmenet erőltetett volt, a beszéd pedig akadozott, és egyáltalán nem volt szórakoztató. A közönségnek bizonyára minden tagja megbánta, hogy eljött – ez a produkció után elkapott beszélgetésfoszlányokból is kiderült –, hiszen egy másodpercnyit sem nevettünk. Ráadásul álmosító is volt a stand-up, a műsorvezető ugyanis egyáltalán nem foglalkozott a publikummal.

Ja, és az egésznek az égvilágon semmi köze nem volt a zenéhez. Teljesen megértem azokat a rádióhallgatókat, akik szitkozódó üzeneteket küldenek neki élő adás közben.

Mielőtt nekem is hasonló olvasói véleményeket címeznének, kérem, fordítsák mindezt a visszájára! Bősze Ádám szerint ugyanis a rossz kritika a legjobb reklám, s bár ennek a produkciónak valószínűleg semmi szüksége rá, ezzel adóznék a nevetéstől való pukkadozásban eltöltött másfél óráért cserébe. A #szeretnekahallgatók természetesen fantasztikusan humoros volt.

35076716_2271203109586526_2888071249760616448_o-152140.jpg

Uğur Yılmaz mint Don Giovanni (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

Nem kevésbé az esti előadás, az idei operafesztivál gigaprodukciója, s a Bartók Plusz történetének talán legpimaszabb és egyben legzseniálisabb vállalkozása: a RockGiovanni. A Szüts Apor által átdolgozott Mozart-operát Kesselyák Gergely vezényelte és Vlad Troickij állította kilátóra, az előadásnak ugyanis a város emblematikus pontja, az Avasi kilátó adott helyet. Elolvasta a címet, és elképzelte, ahogyan bőrszerkós szereplők őrjöngenek a színpadon az elektromos gitárra és dobokra átdolgozott zenére? Nem, a RockGiovanni ennél sokkal többet takar: hihetetlen ötletgazdagságot, zenei sokszínűséget, az eredeti mű értését és tiszteletét. Ha már bátorkodunk hozzányúlni a zeneirodalom legnagyobb elefántcsont-tornyaihoz, akkor azt hiszem, így kell csinálni.

35436023_2271205142919656_4657533991153303552_o-152141.jpg

RockGiovanni (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

Szüts Apor eltalálta a tökéletes arányt:

míg az énekszólamokon egy hangot sem változtatott, így végig megvolt az az illúziónk, hogy Mozart zenéjét halljuk, a kíséretet a szereplők személyiségének és a fordulatos történet mozzanatainak megfelelően dolgozta át – rockbandával kiegészített nagyzenekarra, stílusok és műfajok végtelen palettáját felhasználva. Képzelje el Don Giovanni és Zerlina híres duettjét, a „Là ci darem la mano”-t forró, csábító hangzásban, Leporello áskálódását 20. századi groteszk zenével kísérve, vagy a rocker-duhajkodásba torkolló Pezsgőáriát. Csak kapkodtuk a fejünket, tátottuk a szánkat, és persze nevettünk, hogy jé, ez tényleg mind benne van Mozart zenéjében! Őszintén remélem, hogy hamarosan készül majd lemezfelvétel a RockGiovanniból, mert én bizony nagyon szívesen hallgatnám, minél többet.

35426828_2271203306253173_1478118243368435712_o-152141.jpg

Hábetler András (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

Unatkozni tehát egy másodpercnyi időnk sem volt, ennek oka a lehengerlő látványban is keresendő.

Troickij maximálisan kiaknázta a kilátó hatalmas épülete nyújtotta lehetőségeket: hatalmas létrákkal, emelvényekkel, oszlopokkal, füsttel és fényfestéssel kápráztatott el minket. Az énekes szólisták közül – a beavató előadáshoz hasonlóan – a Donna Elvirát alakító Vizin Viktóriát kell kiemelnem: énekesként és színészként is a legmagasabb színvonalat nyújtotta. A produkciónak azért volt egy-két hiányossága is, amit talán az esős időjárás miatt elmaradt próbáknak tudhatunk be, például a hangosítás aránytalansága, vagy egy-egy szereplő – egyébként elég jól kezelt – memóriazavarai. Bízom benne, hogy ezek is kiforrnak majd a ma esti, második előadásra. Ingyenes állóhelyek még vannak, aki teheti, jöjjön el – jó meleg ruhával felszerelkezve.

35348835_2271203336253170_651038590200971264_o-152142.jpg

A RockGiovanni előadása Miskolcon (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

Szüts Apor: „A Don Giovanni remekmű, nem lehet hozzátenni”

Kapcsolódó

Szüts Apor: „A Don Giovanni remekmű, nem lehet hozzátenni”

Szüts Apor a 21. század eklektikájához fordult Mozart Don Giovanni című operájának átdolgozásánál, amely a Bartók Plusz Operafesztiválon mutatkozik be. A fiatal komponistát az izgalmas projektről és a modern zeneszerző feladatáról kérdeztük.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Több mint egy hónapig ingyenesen nézhetünk klasszikus magyar filmeket

December 2. és január 6. között ingyen látható a FILMIO kínálatában szereplő összes klasszikus magyar film, több mint 450 alkotás a Meseautótól a Macskafogón át a Moszkva térig.
Klasszikus

Neves muzsikusok fogtak össze egy jó cél érdekében

December 8-án jótékonysági koncertet rendeznek a Zeneakadémián az autizmussal élő gyermekeket, fiatalokat segítő Világom Alapítvány támogatására. Az esemény mellett a hazai zeneélet nagyságai álltak ki.
Könyv

Beleolvasó – Grecsó Krisztián: Apám üzent

Az Apám üzent Grecsó Krisztián eddigi legszemélyesebb könyve, miközben valódi fikció. Regényes nyomozás a családi múlt után, amely a személyes vallomás látszatát kelti. Olvasson bele ön is a kötetbe!
Vizuál

Dargay Attila szellemisége elevenedik meg az új Csongor és Tünde-adaptációban

2025 tavaszán érkezik a mozikba a Csongor és Tünde egész estés animációs film. A családoknak szóló mesefilm Vörösmarty Mihály drámai költeménye nyomán, Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült. Cikkünkben megtekinthető az első teaser előzetes.
Vizuál

Téli képeslapok a boldog békeidőkből

A békebeli ünnepi képeslapok világát eleveníti fel a Várkapitányság és a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum november 29-én megnyílt közös adventi kiállítása a Budavári Palotanegyed újjászületett Csikós udvarán.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Új zenés színház jön létre az Erkel Színház épületében január 1-től

A november 28-án megjelent Magyar Közlöny szerint a kormány „új, önálló, állami fenntartású színházat” hoz létre, amely az Erkel Színház épületében üzemel majd. Lapértesülések szerint már meg is vannak az intézmény leendő vezetői.
Zenés színház ajánló

Karácsonyi dalokra épülő előadást mutat be az OPERA Gyermekkara

A szentestéhez kapcsolódó népdalokat, népszokásokat dolgoz fel a Magyar Állami Operaház Magyar karácsony című előadása, amit Ádám Jenő azonos című darabja nyomán, Kocsár Miklós rokon műveivel kiegészítve tűz műsorára az OPERA Gyermekkara és Zenekara.
Zenés színház interjú

A férfivá válás küzdelmei – Bartus Berci a Hamupipőke Hercegéről

Bartus Berci a közelmúltban debütált élete első nagyszínházi főszerepében: a Hamupipőke című új bemutató Hercegeként lépett a közönség elé a Budapesti Operettszínházban. A fiatal művésszel célokról, mesterekről, szakmai tapasztalatszerzésről beszélgettünk.
Zenés színház lapszemle

Az opera akkor lesz a népé, ha valaki finanszírozza – Kovalik Balázs és Márton Dávid a műfaj helyzetéről

Hosszú beszélgetést közölt a Színház folyóirat két jelentős, külföldön működő magyar operarendezővel, Kovalik Balázzsal és Márton Dáviddal. A két művész körüljárta a műfaj népszerűségének, társadalmi helyzetének kérdéseit. Lapszemle.
Zenés színház ajánló

Éltek-e még régi lányok? – Cseh Tamás és Bereményi Géza dalaira épülő zenés esttel készül a Thália

Zenés produkcióval bővül a Thália Színház repertoárja 2025 januárjában: érkezik a Fehér Babák, egy élő zenekar által kísért színházi est Cseh Tamás zeneszerző és Bereményi Géza költő dalaival.