Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Bartók Plusz – Fesztiválnapló, 8. nap
2018.06.16. 15:30
Ajánlom
Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.

 

35401685_2271210302919140_7187312334572879872_o-152140.jpg

Bősze Ádám (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

 

Gondolom, Bősze Ádámot senkinek sem kell bemutatni, s a fesztiválnapló-olvasók számára már az is kiderült, hogy – mint az ország szinte minden fontos zenei eseményének, – a Bartók Plusznak is ő a házigazdája, fő konferansziéja. Tegnap délután azonban a nyúl felkapta a puskát: a miskolci közönség is tanúja lehetett a #szeretnekahallgatók című zenei stand-up estnek, melyet tavaly nyári bemutatója óta több alkalommal is előadott már a műsorvezető az ország különböző pontjain.

Jómagam most hallottam először a produkciót, és hát mit mondhatnék: borzalmas volt.

Bősze Ádám elsősorban az elmúlt tíz éves Bartók Rádiós pályafutásának „humoros” mozzanataiból gyúrta össze a nagyjából másfél órás műsort – illetve próbálta, de nem igazán sikerült neki: a gondolatmenet erőltetett volt, a beszéd pedig akadozott, és egyáltalán nem volt szórakoztató. A közönségnek bizonyára minden tagja megbánta, hogy eljött – ez a produkció után elkapott beszélgetésfoszlányokból is kiderült –, hiszen egy másodpercnyit sem nevettünk. Ráadásul álmosító is volt a stand-up, a műsorvezető ugyanis egyáltalán nem foglalkozott a publikummal.

Ja, és az egésznek az égvilágon semmi köze nem volt a zenéhez. Teljesen megértem azokat a rádióhallgatókat, akik szitkozódó üzeneteket küldenek neki élő adás közben.

Mielőtt nekem is hasonló olvasói véleményeket címeznének, kérem, fordítsák mindezt a visszájára! Bősze Ádám szerint ugyanis a rossz kritika a legjobb reklám, s bár ennek a produkciónak valószínűleg semmi szüksége rá, ezzel adóznék a nevetéstől való pukkadozásban eltöltött másfél óráért cserébe. A #szeretnekahallgatók természetesen fantasztikusan humoros volt.

35076716_2271203109586526_2888071249760616448_o-152140.jpg

Uğur Yılmaz mint Don Giovanni (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

Nem kevésbé az esti előadás, az idei operafesztivál gigaprodukciója, s a Bartók Plusz történetének talán legpimaszabb és egyben legzseniálisabb vállalkozása: a RockGiovanni. A Szüts Apor által átdolgozott Mozart-operát Kesselyák Gergely vezényelte és Vlad Troickij állította kilátóra, az előadásnak ugyanis a város emblematikus pontja, az Avasi kilátó adott helyet. Elolvasta a címet, és elképzelte, ahogyan bőrszerkós szereplők őrjöngenek a színpadon az elektromos gitárra és dobokra átdolgozott zenére? Nem, a RockGiovanni ennél sokkal többet takar: hihetetlen ötletgazdagságot, zenei sokszínűséget, az eredeti mű értését és tiszteletét. Ha már bátorkodunk hozzányúlni a zeneirodalom legnagyobb elefántcsont-tornyaihoz, akkor azt hiszem, így kell csinálni.

35436023_2271205142919656_4657533991153303552_o-152141.jpg

RockGiovanni (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

Szüts Apor eltalálta a tökéletes arányt:

míg az énekszólamokon egy hangot sem változtatott, így végig megvolt az az illúziónk, hogy Mozart zenéjét halljuk, a kíséretet a szereplők személyiségének és a fordulatos történet mozzanatainak megfelelően dolgozta át – rockbandával kiegészített nagyzenekarra, stílusok és műfajok végtelen palettáját felhasználva. Képzelje el Don Giovanni és Zerlina híres duettjét, a „Là ci darem la mano”-t forró, csábító hangzásban, Leporello áskálódását 20. századi groteszk zenével kísérve, vagy a rocker-duhajkodásba torkolló Pezsgőáriát. Csak kapkodtuk a fejünket, tátottuk a szánkat, és persze nevettünk, hogy jé, ez tényleg mind benne van Mozart zenéjében! Őszintén remélem, hogy hamarosan készül majd lemezfelvétel a RockGiovanniból, mert én bizony nagyon szívesen hallgatnám, minél többet.

35426828_2271203306253173_1478118243368435712_o-152141.jpg

Hábetler András (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

Unatkozni tehát egy másodpercnyi időnk sem volt, ennek oka a lehengerlő látványban is keresendő.

Troickij maximálisan kiaknázta a kilátó hatalmas épülete nyújtotta lehetőségeket: hatalmas létrákkal, emelvényekkel, oszlopokkal, füsttel és fényfestéssel kápráztatott el minket. Az énekes szólisták közül – a beavató előadáshoz hasonlóan – a Donna Elvirát alakító Vizin Viktóriát kell kiemelnem: énekesként és színészként is a legmagasabb színvonalat nyújtotta. A produkciónak azért volt egy-két hiányossága is, amit talán az esős időjárás miatt elmaradt próbáknak tudhatunk be, például a hangosítás aránytalansága, vagy egy-egy szereplő – egyébként elég jól kezelt – memóriazavarai. Bízom benne, hogy ezek is kiforrnak majd a ma esti, második előadásra. Ingyenes állóhelyek még vannak, aki teheti, jöjjön el – jó meleg ruhával felszerelkezve.

35348835_2271203336253170_651038590200971264_o-152142.jpg

A RockGiovanni előadása Miskolcon (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

Szüts Apor: „A Don Giovanni remekmű, nem lehet hozzátenni”

Kapcsolódó

Szüts Apor: „A Don Giovanni remekmű, nem lehet hozzátenni”

Szüts Apor a 21. század eklektikájához fordult Mozart Don Giovanni című operájának átdolgozásánál, amely a Bartók Plusz Operafesztiválon mutatkozik be. A fiatal komponistát az izgalmas projektről és a modern zeneszerző feladatáról kérdeztük.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

5 zongoraművész, aki megmutatta, mit jelent a női energia a színpadon

Tudta, hogy Schumann felesége egymaga is zenetörténetet csinált? És hogy Fischer Annie véreskezű diktátorral is szóba állt, hogy megmentse egy ismerősét? Összeszedtünk néhányat a legvagányabb és legbátrabb zongoraművésznők közül.
Vizuál

Online térképen böngészhetőek híres emberek egykori otthonai

Mindig is érdekelt egy utadba eső épület története? Esetleg az izgatott, hogy hol éltek a magyar kultúra ismert alakjai? A Lechner Tudásközpont két online térképével órákra le fogod foglalni magad.
Vizuál

Ingyen nézhetőek a Cirko filmjei online

A négyzet, a Táncterápia, a Férfiak fecskében, vagy személyes kedvencünk, a Tű, cérna, szerelem is bekerültek a Cirko Film új online videotékájába, ahol március 30-ig az is kényelmesen mozizhat, aki valami miatt nem jut el a moziba.
Klasszikus

Szombaton újra Bach zenéje szól a metró peronja mellett

Idén is lemerészkednek az Operaház zenészei a metróba, Bach műveiből nyújtanak ízelítőt a zeneszerző születésének 334. évfordulóján. Élmény lesz a tömegközlekedés!
Vizuál

Ruben Brandt, mocskos graffitik és barokk portré sültkrumplival

A csoportos kiállítás izgalmas keresztmetszetet ad egy csapatnyi kortárs magyar alkotó művészetéből - a Műcsarnok munkatársainak válogatásában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Szente Vajk rendezésében jön a zenés Liliomfi

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának március 23-i adásában beszélgetünk a Madách Színház új bemutatójáról a rendezővel, Szente Vajkkal, és vendégünk lesz továbbá Dobod Dániel zeneszerző, Simon Kornél színművész és G. Horváth László hegedűművész.
Zenés színház varázsfuvola

Papagenóból Csubakka lesz ebben a Varázsfuvola-rendezésben

A legtöbbet fecsegő operahős szőrbundát és rózsaszín melllbimbókat kapott a Norvég Nemzeti Opera előadásában. Nézze meg a teljes előadást!
Zenés színház magazin

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?
Zenés színház opera

Edita Gruberová visszavonul

Utolsó operaelőadására készül a neves szlovák szopránénekesnő, aki a közelmúltban az Erkel Színházban is fellépett.
Zenés színház hír

101 éves korában elhunyt Bán Elemér operaénekes

A művészt a debreceni Csokonai Színház – melynek örökös tagja volt – saját halottjának tekinti.