Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Bartók Plusz – Fesztiválnapló, 8. nap
2018.06.16. 15:30
Ajánlom
Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.

 

35401685_2271210302919140_7187312334572879872_o-152140.jpg

Bősze Ádám (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

 

Gondolom, Bősze Ádámot senkinek sem kell bemutatni, s a fesztiválnapló-olvasók számára már az is kiderült, hogy – mint az ország szinte minden fontos zenei eseményének, – a Bartók Plusznak is ő a házigazdája, fő konferansziéja. Tegnap délután azonban a nyúl felkapta a puskát: a miskolci közönség is tanúja lehetett a #szeretnekahallgatók című zenei stand-up estnek, melyet tavaly nyári bemutatója óta több alkalommal is előadott már a műsorvezető az ország különböző pontjain.

Jómagam most hallottam először a produkciót, és hát mit mondhatnék: borzalmas volt.

Bősze Ádám elsősorban az elmúlt tíz éves Bartók Rádiós pályafutásának „humoros” mozzanataiból gyúrta össze a nagyjából másfél órás műsort – illetve próbálta, de nem igazán sikerült neki: a gondolatmenet erőltetett volt, a beszéd pedig akadozott, és egyáltalán nem volt szórakoztató. A közönségnek bizonyára minden tagja megbánta, hogy eljött – ez a produkció után elkapott beszélgetésfoszlányokból is kiderült –, hiszen egy másodpercnyit sem nevettünk. Ráadásul álmosító is volt a stand-up, a műsorvezető ugyanis egyáltalán nem foglalkozott a publikummal.

Ja, és az egésznek az égvilágon semmi köze nem volt a zenéhez. Teljesen megértem azokat a rádióhallgatókat, akik szitkozódó üzeneteket küldenek neki élő adás közben.

Mielőtt nekem is hasonló olvasói véleményeket címeznének, kérem, fordítsák mindezt a visszájára! Bősze Ádám szerint ugyanis a rossz kritika a legjobb reklám, s bár ennek a produkciónak valószínűleg semmi szüksége rá, ezzel adóznék a nevetéstől való pukkadozásban eltöltött másfél óráért cserébe. A #szeretnekahallgatók természetesen fantasztikusan humoros volt.

35076716_2271203109586526_2888071249760616448_o-152140.jpg

Uğur Yılmaz mint Don Giovanni (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

Nem kevésbé az esti előadás, az idei operafesztivál gigaprodukciója, s a Bartók Plusz történetének talán legpimaszabb és egyben legzseniálisabb vállalkozása: a RockGiovanni. A Szüts Apor által átdolgozott Mozart-operát Kesselyák Gergely vezényelte és Vlad Troickij állította kilátóra, az előadásnak ugyanis a város emblematikus pontja, az Avasi kilátó adott helyet. Elolvasta a címet, és elképzelte, ahogyan bőrszerkós szereplők őrjöngenek a színpadon az elektromos gitárra és dobokra átdolgozott zenére? Nem, a RockGiovanni ennél sokkal többet takar: hihetetlen ötletgazdagságot, zenei sokszínűséget, az eredeti mű értését és tiszteletét. Ha már bátorkodunk hozzányúlni a zeneirodalom legnagyobb elefántcsont-tornyaihoz, akkor azt hiszem, így kell csinálni.

35436023_2271205142919656_4657533991153303552_o-152141.jpg

RockGiovanni (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

Szüts Apor eltalálta a tökéletes arányt:

míg az énekszólamokon egy hangot sem változtatott, így végig megvolt az az illúziónk, hogy Mozart zenéjét halljuk, a kíséretet a szereplők személyiségének és a fordulatos történet mozzanatainak megfelelően dolgozta át – rockbandával kiegészített nagyzenekarra, stílusok és műfajok végtelen palettáját felhasználva. Képzelje el Don Giovanni és Zerlina híres duettjét, a „Là ci darem la mano”-t forró, csábító hangzásban, Leporello áskálódását 20. századi groteszk zenével kísérve, vagy a rocker-duhajkodásba torkolló Pezsgőáriát. Csak kapkodtuk a fejünket, tátottuk a szánkat, és persze nevettünk, hogy jé, ez tényleg mind benne van Mozart zenéjében! Őszintén remélem, hogy hamarosan készül majd lemezfelvétel a RockGiovanniból, mert én bizony nagyon szívesen hallgatnám, minél többet.

35426828_2271203306253173_1478118243368435712_o-152141.jpg

Hábetler András (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

Unatkozni tehát egy másodpercnyi időnk sem volt, ennek oka a lehengerlő látványban is keresendő.

Troickij maximálisan kiaknázta a kilátó hatalmas épülete nyújtotta lehetőségeket: hatalmas létrákkal, emelvényekkel, oszlopokkal, füsttel és fényfestéssel kápráztatott el minket. Az énekes szólisták közül – a beavató előadáshoz hasonlóan – a Donna Elvirát alakító Vizin Viktóriát kell kiemelnem: énekesként és színészként is a legmagasabb színvonalat nyújtotta. A produkciónak azért volt egy-két hiányossága is, amit talán az esős időjárás miatt elmaradt próbáknak tudhatunk be, például a hangosítás aránytalansága, vagy egy-egy szereplő – egyébként elég jól kezelt – memóriazavarai. Bízom benne, hogy ezek is kiforrnak majd a ma esti, második előadásra. Ingyenes állóhelyek még vannak, aki teheti, jöjjön el – jó meleg ruhával felszerelkezve.

35348835_2271203336253170_651038590200971264_o-152142.jpg

A RockGiovanni előadása Miskolcon (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

Szüts Apor: „A Don Giovanni remekmű, nem lehet hozzátenni”

Kapcsolódó

Szüts Apor: „A Don Giovanni remekmű, nem lehet hozzátenni”

Szüts Apor a 21. század eklektikájához fordult Mozart Don Giovanni című operájának átdolgozásánál, amely a Bartók Plusz Operafesztiválon mutatkozik be. A fiatal komponistát az izgalmas projektről és a modern zeneszerző feladatáról kérdeztük.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Nézze meg, hogy lepték meg Anna Nyetrebkót a Met-ben!

Ön emlékszik rá, hogy az Aida melyik jelenetében hangzik el a Boldog szülinapot? Először Anna Nyetrebkónak sem derengett.
Plusz

Nyilvánosságra hozták a Prima Primissima idei jelöltjeit

Idén már tizenhatodik alkalommal adják át a Prima Primissima díjakat, amelyre tavaly óta határon túli magánszemélyek, illetve alkotóközösségek is jelölést kaphatnak. Mutatjuk a 2018-as Prima Primissima díj tíz kategóriájának három-három jelöltjét. 
Vizuál

Aki Egy nappal sikert aratott Cannes-ban – interjú Szilágyi Zsófiával

Szilágyi Zsófia Egy nap című filmje Cannes-ban debütált, és rögtön meg is nyerte a nemzetközi kritikuscéh díját. Egy háromgyerekes család életének átlagos (másfél) napjába kapunk szépítés nélküli bepillantást az anya szemszögéből, aki töretlenül menedzseli a gyerekeket, a munkáját és az elintézendőket, miközben a háttérben talán épp szétesik a házassága.
Zenés színház

Kétszáz meztelen nő jelenik meg a színpadon egy új Don Giovanni-rendezésben

Az ausztrál Queensland-i Opera kétszáz nőt keres, aki hajlandó meztelenül megjelenni a Don Giovanni új előadásában, amely a #MeToo-kérdést járná körül.
Klasszikus

Járt már a Vigadóban koncerten? Most itt a lehetőség!

Játsszon a Fidelióval, és legyen ott a Liszt Ferenc Kamarazenekar ünnepi hangversenyén, az NKA 25 Fesztivál eseményén szeptember 25-én a Vigadó dísztermében!

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház london

A brit Királyi Operaház szerint három szó taszítja a nézőiket: a „Királyi”, az „Opera” és a „Ház”

Kulturális és közösségi térré akar válni a londoni Királyi Operaház, amely megújult tereivel és kibővített szolgáltatásaival ezentúl csaknem egész nap nyitva áll majd a nagyközönség előtt.
Zenés színház musical

Öngyilkos tinisztori-musical az elmúlt Broadway-évad legnagyobb szenzációja

Igazi fiatal zsenipáros áll a Dear Evan Hansen című musical mögött, akik két éven belül nyerték el az Oscart, a Tonyt és a Grammyt is. A musicalban komplex, ellentmondásos karakterekkel mutatnak be kemény és fontos témákat.
Zenés színház hír

Kétszáz meztelen nő jelenik meg a színpadon egy új Don Giovanni-rendezésben

Az ausztrál Queensland-i Opera kétszáz nőt keres, aki hajlandó meztelenül megjelenni a Don Giovanni új előadásában, amely a #MeToo-kérdést járná körül.
Zenés színház

A fiatalok két euróért vásárolhatnak jegyet a milánói Scala előadásaira

Huszonöt év alatti fiatalok 2 euróért (650 forintért) vásárolhatnak jegyet a decemberrel kezdődő új évadban a milánói Scala egyes előadásaira - jelentette be Alberto Bonisoli olasz kulturális miniszter, miután találkozott kedden a világhírű operaház főigazgatójával, Alexander Pereirával.
Zenés színház videó

Nézze meg, hogy lepték meg Anna Nyetrebkót a Met-ben!

Ön emlékszik rá, hogy az Aida melyik jelenetében hangzik el a Boldog szülinapot? Először Anna Nyetrebkónak sem derengett.