Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Bartók Plusz – Fesztiválnapló, 8. nap
2018.06.16. 15:30
Ajánlom
Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.

 

35401685_2271210302919140_7187312334572879872_o-152140.jpg

Bősze Ádám (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

 

Gondolom, Bősze Ádámot senkinek sem kell bemutatni, s a fesztiválnapló-olvasók számára már az is kiderült, hogy – mint az ország szinte minden fontos zenei eseményének, – a Bartók Plusznak is ő a házigazdája, fő konferansziéja. Tegnap délután azonban a nyúl felkapta a puskát: a miskolci közönség is tanúja lehetett a #szeretnekahallgatók című zenei stand-up estnek, melyet tavaly nyári bemutatója óta több alkalommal is előadott már a műsorvezető az ország különböző pontjain.

Jómagam most hallottam először a produkciót, és hát mit mondhatnék: borzalmas volt.

Bősze Ádám elsősorban az elmúlt tíz éves Bartók Rádiós pályafutásának „humoros” mozzanataiból gyúrta össze a nagyjából másfél órás műsort – illetve próbálta, de nem igazán sikerült neki: a gondolatmenet erőltetett volt, a beszéd pedig akadozott, és egyáltalán nem volt szórakoztató. A közönségnek bizonyára minden tagja megbánta, hogy eljött – ez a produkció után elkapott beszélgetésfoszlányokból is kiderült –, hiszen egy másodpercnyit sem nevettünk. Ráadásul álmosító is volt a stand-up, a műsorvezető ugyanis egyáltalán nem foglalkozott a publikummal.

Ja, és az egésznek az égvilágon semmi köze nem volt a zenéhez. Teljesen megértem azokat a rádióhallgatókat, akik szitkozódó üzeneteket küldenek neki élő adás közben.

Mielőtt nekem is hasonló olvasói véleményeket címeznének, kérem, fordítsák mindezt a visszájára! Bősze Ádám szerint ugyanis a rossz kritika a legjobb reklám, s bár ennek a produkciónak valószínűleg semmi szüksége rá, ezzel adóznék a nevetéstől való pukkadozásban eltöltött másfél óráért cserébe. A #szeretnekahallgatók természetesen fantasztikusan humoros volt.

35076716_2271203109586526_2888071249760616448_o-152140.jpg

Uğur Yılmaz mint Don Giovanni (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

Nem kevésbé az esti előadás, az idei operafesztivál gigaprodukciója, s a Bartók Plusz történetének talán legpimaszabb és egyben legzseniálisabb vállalkozása: a RockGiovanni. A Szüts Apor által átdolgozott Mozart-operát Kesselyák Gergely vezényelte és Vlad Troickij állította kilátóra, az előadásnak ugyanis a város emblematikus pontja, az Avasi kilátó adott helyet. Elolvasta a címet, és elképzelte, ahogyan bőrszerkós szereplők őrjöngenek a színpadon az elektromos gitárra és dobokra átdolgozott zenére? Nem, a RockGiovanni ennél sokkal többet takar: hihetetlen ötletgazdagságot, zenei sokszínűséget, az eredeti mű értését és tiszteletét. Ha már bátorkodunk hozzányúlni a zeneirodalom legnagyobb elefántcsont-tornyaihoz, akkor azt hiszem, így kell csinálni.

35436023_2271205142919656_4657533991153303552_o-152141.jpg

RockGiovanni (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

Szüts Apor eltalálta a tökéletes arányt:

míg az énekszólamokon egy hangot sem változtatott, így végig megvolt az az illúziónk, hogy Mozart zenéjét halljuk, a kíséretet a szereplők személyiségének és a fordulatos történet mozzanatainak megfelelően dolgozta át – rockbandával kiegészített nagyzenekarra, stílusok és műfajok végtelen palettáját felhasználva. Képzelje el Don Giovanni és Zerlina híres duettjét, a „Là ci darem la mano”-t forró, csábító hangzásban, Leporello áskálódását 20. századi groteszk zenével kísérve, vagy a rocker-duhajkodásba torkolló Pezsgőáriát. Csak kapkodtuk a fejünket, tátottuk a szánkat, és persze nevettünk, hogy jé, ez tényleg mind benne van Mozart zenéjében! Őszintén remélem, hogy hamarosan készül majd lemezfelvétel a RockGiovanniból, mert én bizony nagyon szívesen hallgatnám, minél többet.

35426828_2271203306253173_1478118243368435712_o-152141.jpg

Hábetler András (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

Unatkozni tehát egy másodpercnyi időnk sem volt, ennek oka a lehengerlő látványban is keresendő.

Troickij maximálisan kiaknázta a kilátó hatalmas épülete nyújtotta lehetőségeket: hatalmas létrákkal, emelvényekkel, oszlopokkal, füsttel és fényfestéssel kápráztatott el minket. Az énekes szólisták közül – a beavató előadáshoz hasonlóan – a Donna Elvirát alakító Vizin Viktóriát kell kiemelnem: énekesként és színészként is a legmagasabb színvonalat nyújtotta. A produkciónak azért volt egy-két hiányossága is, amit talán az esős időjárás miatt elmaradt próbáknak tudhatunk be, például a hangosítás aránytalansága, vagy egy-egy szereplő – egyébként elég jól kezelt – memóriazavarai. Bízom benne, hogy ezek is kiforrnak majd a ma esti, második előadásra. Ingyenes állóhelyek még vannak, aki teheti, jöjjön el – jó meleg ruhával felszerelkezve.

35348835_2271203336253170_651038590200971264_o-152142.jpg

A RockGiovanni előadása Miskolcon (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

Szüts Apor: „A Don Giovanni remekmű, nem lehet hozzátenni”

Kapcsolódó

Szüts Apor: „A Don Giovanni remekmű, nem lehet hozzátenni”

Szüts Apor a 21. század eklektikájához fordult Mozart Don Giovanni című operájának átdolgozásánál, amely a Bartók Plusz Operafesztiválon mutatkozik be. A fiatal komponistát az izgalmas projektről és a modern zeneszerző feladatáról kérdeztük.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A rezsiköltségek emelkedése miatt több színház is módosítja az évadát

A szombathelyi Weöres Sándor Színház egy hónapra felfüggeszti működését, Kecskeméten a következő évadra halasztanak három bemutatót, a Kaposvári Csiky Gergely Színház pedig módosított rendben működik tovább.
Színház

„Benett példája a követendő” – Janisch Attila is megszólalt a visszautasított díj kapcsán

Idén a Junior Prima Díj egyik idei kitüntetettje, Vilmányi Benett színművész személyes nézeteire hivatkozva nem vette át az elismerést. Az ügy kapcsán a kulturális élet több fontos szereplője is megszólalt, legutóbb Janisch Attila filmrendező.
Jazz/World

Soha nem látott képek kerültek elő a The Beatlesről

Bőrnadrág és fehér ing – egy szett, amiről valószínűleg senkinek sem jutna eszébe a legendás együttes, a The Beatles. A zenekarról nemrég felfedezett fényképek azonban újabb képet festenek a banda korai éveiről.
Színház

Tarr Béla a Freeszfe Egyesület elnökségének új vezetője

A Freeszfe küldöttgyűlése szeptember 29-én új tagokat választott, munkájukat külkapcsolatokért felelős tanácsadóként továbbra is Upor László dramaturg és Rihay-Kovács Zita jogász segíti.
Könyv

Nádas Péter: Ami ma Ukrajnában történik, azt Európa tovább fogja cipelni

„Az idővel a munka lett az otthonom. Más otthonom nincs, és nem is lesz" – jelentette ki Nádas Péter a születésnapja alkalmából rendezett háromnapos programsorozat záróeseményén. Az íróval egyebek közt Budapest dinamikájáról, írásról és emlékezésről beszélgettek.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„A sztereotípiákat felül lehet írni” – interjú Altsach Gergellyel

Altsach Gergely a Budapesti Operettszínház énekkarának oszlopos tagjaként állandó közreműködője a színházban játszott daraboknak, néhány éve pedig már karakterszerepekben is láthatja őt a közönség, többek között az októberben visszatérő Jekyll és Hyde-ban. Zenei múltjáról, a tanításról és a karakterszerepek összetettségéről is beszélgettünk.
Zenés színház galéria

Éneklő Kádár-kockák a kifutón – így készült a Soharóza új színházi divatbemutatója, a Keleti Blokk (GALÉRIA)

Szeptember 9-én mutatták be a Trafóban Halas Dóra és Nagy Fruzsina legújabb catwalk koncertjét, a Keleti blokkot, amely egy elképzelt jövőn keresztül tekint vissza a múltra. Dubniczki Attila fotókon keresztül mutatja be a premier előtti utolsó pillanatokat és a háttérben zajló munkát.
Zenés színház hír

Az év ősbemutatójának választotta az Opernwelt Eötvös Péter darabját

Az egyik legjelentősebb német kulturális folyóirat, az Opernwelt idén is évkönyv formájában összegezte az elmúlt évad legkiválóbb előadásait. Eötvös Péter Berlinben színre vitt, Sleepless című operáját a Zürichi Operában előadott Stefan Wirth-darabbal együtt választották a legjobb ősbemutatónak.
Zenés színház magazin

„Én tehát színésznő lettem!” – 150 éve hunyt el Déryné Széppataki Róza

A 19. század egyik legnépszerűbb színésznője, az első magyar opera-énekesnőként számon tartott művésznő több mint három évtizeden keresztül volt meghatározó és megkerülhetetlen alakja a magyar színházi életnek.
Zenés színház ajánló

A mozikban is láthatók a londoni Royal Opera House előadás-közvetítései

Szeptember végétől a hazai operabarátok is megtekinthetik a világ legnevesebb operaházai között számon tartott londoni Királyi Operaház előadásait: a 2022-23-as évad moziközvetítéseit – köztük több világpremiert – Budapesten és országszerte számos helyszínen tűzik műsorra a filmszínházak.