Zenés színház

Miklósa Erika másképp, őszintén

2011.12.10. 07:20
Ajánlom
Miklósa Erika kezdetben az operaszínpadokat hódította meg. Aztán új műfajokba kirándult: néhány évvel ezelőtt a West Side Story koncertváltozatában Mariát énekelte, majd a Budapesti Operettszínházban egy Kálmán Imre-operettben, A bajadérban új oldaláról mutatkozott be. A jazz és a latin zene felé kalandozó Másképp című lemezével, melynek már két komoly sikert arató koncertje volt a pécsi Kodály Központban és a Művészetek Palotája Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében, ismét meglepte a közönséget.

- Másképp a lemez címe. Azért, mert jól ismert dalokat, áriákat új feldolgozásban hallhatunk, vagy azért, mert egy új Miklósa Erikát ismerhetünk meg?

- Az eredeti cím A szenvedély útjai volt, hiszen az összes dal vagy ária intim és kitárulkozó, a szerelemről, a szeretetről, az odaadásról szól, így igazán a legbensőbb világomat, érzéseimet tudom megmutatni. Amikor három évvel ezelőtt bevállaltam a West Side Storyt az Operettszínház színészeivel, azzal egy új irányt vett a pályám, pozitív változásokat hozott, majd jött A bajadér, ami egészen másféle teljesítményt kívánt, mert prózát kellett mondani, és a tánc kategóriában sem maradhattam le. Ezek után sokkal bátrabban foghattam neki ennek a munkának, és a lemez nem jöhetett volna létre így, kompromisszum nélkül, ha nincs a mögöttem álló csapat, a Pentaton, és annak vezetője, Lőrinczy György, mert ez jóval több, mint egy egyszerű munkakapcsolat. 

- Az úgy van, hogy az ember elér a pályáján egy bizonyos pontra, amikor már bizonyított, amikor rá az örökös Éj királynőjeként néznek, amikor azonosítják a szereppel - amit az ünnepek alatt Münchenben énekelsz -, amikor komoly színészi munkát igénylő szerepeken van túl, és bátran kalandozhat tőle váratlan területekre is?

- Azt hiszem, én mindig is mertem, soha nem a félelmeimről voltam híres, és mindig azt gondoltam, bármit megtehet az ember. Fiatalon, - huszonévesen azért, mert az "ide nekem az oroszlánt is" bátorságával néz az ember a világra, később pedig a belső ösztön vezényel. Egy énekes arra vágyik, hogy azt énekeljen, amit szeretne. De nemcsak az énekesek, hiszen a fürdőszobában is a kedvenceinket dudorásszuk, nem? (Nevet.) Ehhez viszont idő kell, el kell jutni egy bizonyos érettségi fokra, sok mindenen túl kell lenni szakmailag és magánéletileg is. Az autósportot szoktam mindig példaként hozni: annak a Forma 1 a csúcsa, az operára pedig az éneklésben igaz ez. Állandóan élőben éneklünk, óriási színpadokon, óriási nézőterek előtt, ami szakmailag, emberileg, fizikailag, lelkileg hatalmas kihívás. Ugyanakkor, és ezzel biztosan fognak vitatkozni kollégák, az operát nem érzem kifejezőerőben elégnek, más műfajban sokkal inkább le tudok vetkőzni, meg tudom magam mutatni, a gondolataimat, az érzéseimet könnyebben ki tudom fejezni, több lehetőséget kapok arra, hogy megmutassam, mint nőben, előadóban mi van még bennem. És úgy gondoltam, ehhez a kedvenceimet hívom segítségül, általuk adom át ezt a töltetet. Bár a lemezen szerepelnek nagyoperák áriái, olyan meghatározó élmények, amelyek az életem részei voltak vagy lesznek, nem a szokványos utat választottuk, hanem egy latinos vagy egy jazzes világba ültettük át őket.

- Miért, hogyan segít ez a "csavar" az önkifejezésben?

- Lehet, hogy már magától attól a ténytől, hogy egy operaénekes egy latinos-jazzes lemezt mer készíteni? Vagy azért, mert olyan nagyszerű zenészekkel dolgozhattam, akikkel opera- vagy klasszikus koncertszínpadon dolgozhatnék? Nem tudom, valószínűleg mindkettő segít. Nekem mindig szükségem volt a klasszikus zenétől eltérő impulzusokra, mert ezek késztetnek a megújulásra, új világot nyitnak meg. A lemezen közreműködik a Modern Art Orchestra, a Quartett Escualo, Dolhai Attila, Kökény Attila és Szakcsi Lakatos Róbert, az átiratok, a hangszerelés Fekete-Kovács Kornélt dicsérik. Fantasztikus zenei barátságokat hoznak ezek az együttműködések, és húsz-huszonegy év után még mindig tudok tanulni, ami nagyszerű érzés.

- Hogyan, mennyi idő alatt készült el a lemez?

- Másfél év rákészülés, sok-sok próba és zártkörű koncert kellett hozzá, ahol tét nélkül, finoman adagolva mutattuk be, és formáltuk az anyagot. Majd következett a nagykoncert a Quartett Escualóval, ahol olyat éltem át, mint még soha: a közönség úgy tombolt, mint egy rockkoncerten. Akkor szembesültem azzal, hogy nem azért szeretnek az emberek, mert operaénekes vagyok, hanem a személyem miatt, és ez mélyen megérintett, mert ez sokkal nagyobb és fontosabb dolog annál, hogy szépen énekelek. Ez inspirál és ösztönöz arra, hogy minél többet, jobbat nyújtsak. A Modern Art Orchestrával pedig úgy kerültem kapcsolatba, hogy felkértem Fekete-Kovács Kornélt, készítsen egy operettmedley-t, és ezt Kínában, Sanghajban mutattuk be nagy sikerrel. Akkor fogalmazódott meg bennem, hogy a latin mellé kell a jazz is, mert elképesztő, hogy Kornél milyen zenei ízléssel, alázattal és tudással áll hozzá a klasszikus darabokhoz, így a Traviata Verdi komponálta Violetta-nagyáriája mellé nyugodt szívvel odatehető az ő átirata.

- Minden választás egyértelmű volt?

- Az első szám, aminek tudtam, hogy benne kell lenni, Lakmé Csengettyűáriája volt, mert laikusként életemben először egy kazettás magnón ezt hallottam Maria Callas előadásában, és tulajdonképp ez indított el a pályán. A mediterrán tájat nagyon szeretem, így került a lemezre a portugal fado, az Edith Piaf-sanzon, a Piazzolla-szerzemény, a Carmen-ária. A bigband hangulatához, hangzásához passzol Bernstein, Gershwin Summertime-ja vagy a Traviata. Két Attilával, akikhez munkakapcsolat fűz, Dolhai és Kökény Attilával pedig duettet énekelek.  Összességében a meghatározó élményeimet, utazásaimat szerettem volna felidézni, darabokat, szerepeket, országokat, filmeket, klasszikusokat, amiket évtizedekkel, évszázadokkal ezelőtt írtak, de örök érvényűek, és ma is frissnek, érvényesnek hangzanak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Meghalt Andy Vajna

A filmipari kormánybiztos hosszú betegség után hunyt el.
Klasszikus

Ez a nagybőgő elfér egy kézitáskában

A nagybőgősnek soha nem könnyű dolog az utazás, ezen segít a TravelBass nevű olasz cég. Persze egy kis trükk van a dologban.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Zenés színház

Signor Crescendo

Százötven éve hunyt el Gioachino Rossini. Ebből az alkalomból felavatták a zeneszerző mellszobrát a korszerűsítés alatt és állványok mögött álló Operaházban, ahol a dalszínház énekesei kedvenc áriáik előadásával tisztelegtek az olasz mester előtt.
Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház Film

Spielberg egy 17 éves, ismeretlen lányt választott a West Side Story női főszerepére

Steven Spielberg egy nyílt szereplőválogatáson feltűnt, ismeretlen 17 éves lányra bízta Maria szerepét a West Side Story új filmes feldolgozásában.
Zenés színház interjú

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Zenés színház magazin

Feladat sosem találja készületlenül – Misura Zsuzsa születésnapjára

A Liszt Ferenc-díjas szoprán, Misura Zsuzsa 1973-ban kezdte pályafutását a Magyar Állami Operaházban, amelynek örökös tagja. A napokban ünnepelte 75. születésnapját, ennek alkalmából köszöntjük őt.
Zenés színház

Signor Crescendo

Százötven éve hunyt el Gioachino Rossini. Ebből az alkalomból felavatták a zeneszerző mellszobrát a korszerűsítés alatt és állványok mögött álló Operaházban, ahol a dalszínház énekesei kedvenc áriáik előadásával tisztelegtek az olasz mester előtt.
Zenés színház bécs

Anna Nyetrebko lesz az idei Bécsi Operabál díszvendége

Anna Nyetrebko orosz-osztrák sztárszoprán és férje, Yusif Eyvazov azerbajdzsán tenor lesz az idei Bécsi Operabál díszvendége.