Zenés színház

Miklósa Erika: Nincs visszaút, csak út van

2017.01.11. 15:05
Ajánlom
Sokak számára ő a legismertebb hazai operaénekesnő, a nagybetűs primadonna, az operai keménymag viszont állandóan fanyalog teljesítménye miatt. Dolgozott Abbadóval, Mutival, Levine-nal, ötvenszer volt Éj királynője a Metben. Fáy Miklós beszélgetett Miklósa Erikával, ebből az interjúból szemezgetünk.

Jó az, ha a kritikus leül néha az operaénekessel beszélgetni, ha másért nem, hát azért, mert az énekes végül visszacsíphet, visszaszólhat a fanyalgó firkászoknak. Miklósa Erika ezt rögtön meg is teszi: „Mint például te...” – veti közbe arra az észrevételre, hogy a vájtfülű operalátogatók rendre kifogásokat támasztanak az énekesnő technikájával, hangképzésével szemben. Aztán jó pár sorral alább kiderül, hogy lehet várat építeni a kritikából is: „... ti voltatok, akik előre lökdöstetek a pályán.” Miklósa sportember, a dorgálás ösztönzi, és meg akarja mutatni, hogy meg lehet csinálni.

406313 33

406313 33

Korai lenne arról beszélni, hogy eljárt volna felette az idő, mégis van egy kis szenvtelen nosztalgia ebben a beszélgetésben. Szerencsére kiderül, hogy Miklósát láthatóan kevésbé foglalkoztatja az öregedés, mint az interjú készítőjét. Az énekesnő szerint nem visszaút van, hanem út, amelynek most fontos része a gyereknevelés, fontosabb, mint New York, Boston, a glóbusz számos pontján vállalt fellépések. A díjak sem emiatt nyomasztják, inkább a felelősség miatt, amelyet a Kossuth-díj, a Prima Primissima és a többi elismerés jelent. Persze a beszélgetők felidézik azt is, hogy Miklósa tizennyolc évesen került az Operába, Fáy Miklós úgy emlékszik rá, mint egy gyerekre. És hogy karrierjének egyik csúcspontja volt, amikor az Operaház tagja lett, néhány évvel később pedig nemzetközileg keresett művésszé vált.

„Milyen volt Claudio Abbadóval dolgozni?” – csap le a kérdéssel Fáy, amit aztán jó néhány kitérő után meg is válaszol az énekesnő. „Nem volt érinthetetlen, mégis éreztük, hogy hol a határ, amit nem szabad átlépnünk.” Hétköznapi embernek írja le, aki észrevétlen adta át a tudását.

„Mondott egy koloratúra megoldást, ami addig eszembe sem jutott. Azt gondoltam róla, hogy egy isten, aztán rájöttem, hogy nem isten, de pont az a jó benne.”

Az interjú végén újra előkerül az életösszegzés kérdése. Szerencsére Miklós Erika nem akar annyira összegezni, inkább énekelni. A jövőtől sem akar félni.

„Félek. De odaállok a zongorához, elkezdek gyakorolni, és azt mondom, hogy jaj, de hülye vagyok. Majd ha nem érzem, hogy van kedvem hozzá, ha unottan csinálom, majd akkor félek igazán.”

A teljes beszélgetés elolvasható Fáy Miklós blogján.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Elhunyt Venczel Vera

A Jászai Mari-díjas színművész idén márciusban töltötte be 75. életévét. Több mint ötven éven át volt a Vígszínház tagja, halálának hírét színháza tette közzé.
Zenés színház

Kiemelkedő alkotókat díjaztak a Magyar Operett Napján

A hagyományokhoz híven idén is átadták a Budapesti Operettszínházban az évad legjobb musical- és operettszínészének járó kitüntetéseket, valamint díjazták a legígéretesebb pályakezdőt. Emellett elismerést adott át a Musica Hungarica Kiadó képviseletében Éliás Tibor, a kiadó alapítója is.
Vizuál

„Ég a napmelegtől a kopár szík sarja” – Online nézhető Jankovics Marcell Toldi-sorozata

A Duna Televízió vetítéssorozatát követően a Médiaklikk oldalra költözött Jankovics Marcell nagyszabású, utolsó animációs sorozata, a Toldi. Az Arany János eposzából készült, festői látványvilágú animációs film igazi mestermű, amelyből már készül az egész estés változat is. 
Jazz/World

Magyarországon lép fel a norvég jazzdíva, Rebekka Bakken

November 2-án pótolja tavaly elmaradt koncertjét a Müpában Rebekka Bakken, aki zenéjével előszeretettel távolodik el a hagyományos műfaji kategóriáktól és otthonosan mozog a pop, illetve blues világában is.
Vizuál

Ahol a diákok szombaton is iskolába akarnak járni - Erős István rektor a Képzőművészeti Egyetem jubileumi évéről

A jubileumi, 150. tanév gazdag programsorozatáról, a képzőművészet újrapozicionálásáról, pedagógiai módszerekről és új tanszékek indításáról beszélgettünk a Magyar Képzőművészeti Egyetem nemrég kinevezett rektorával, Erős Istvánnal, aki azt is elárulta, hogy mitől tart a legjobban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Zenés színházi kísérlet az Örkény Színházban

Mindössze egy színész és zenész, egy szobába zárva – a helyzet, sőt a Winterreise sem ismeretlen a színházszerető közönség számára, hiszen az elmúlt években számos feldolgozása született már. Tarnóczi Jakab rendezésében az Y generáció önemésztő magányossága fogalmazódik meg Schubert Téli utazás-dalciklusán keresztül.
Zenés színház kritika

Traumatikus elbeszélések

Vajda Gergely Fuharosok című, Esterházy Péter regényéből készült operáját és George Benjamin Into the Little Hill című művét játszották egyetlen este, október 21-én a Liszt Ünnepen, a Müpában.
Zenés színház hír

Kiemelkedő alkotókat díjaztak a Magyar Operett Napján

A hagyományokhoz híven idén is átadták a Budapesti Operettszínházban az évad legjobb musical- és operettszínészének járó kitüntetéseket, valamint díjazták a legígéretesebb pályakezdőt. Emellett elismerést adott át a Musica Hungarica Kiadó képviseletében Éliás Tibor, a kiadó alapítója is.
Zenés színház ajánló

Vérpezsdítő musical a nőkről

A Nők az idegösszeomlás szélén egy különleges, ugyanakkor végtelen kedvességgel hangolt fordulatos történet lányokról, asszonyokról, elhagyott és elhagyás előtt álló nőkről a Veres 1 Színház előadásában.
Zenés színház magazin

Minden részlet a helyére kerül

Célegyenesbe ért az Eiffel Műhelyház ünnepélyes átadása. A látványosan megújult egykori mozdonyjavító műhelyben kialakított játszóhelyeket hivatalosan október 25-én veheti birtokba a publikum, ám az elmúlt időszakban az Opera csapata már belakta a komplexum tereit, ahol több nyilvános előadást is tartottak. A munkálatok a járványhelyzet miatti kényszerű bezárás alatt is folyamatosan zajlottak, az utolsó simításokról Józsa Ankát, a Magyar Állami Operaház beruházó építészét kérdeztük.