Zenés színház

Miklósa Erika: Nincs visszaút, csak út van

2017.01.11. 15:05
Ajánlom
Sokak számára ő a legismertebb hazai operaénekesnő, a nagybetűs primadonna, az operai keménymag viszont állandóan fanyalog teljesítménye miatt. Dolgozott Abbadóval, Mutival, Levine-nal, ötvenszer volt Éj királynője a Metben. Fáy Miklós beszélgetett Miklósa Erikával, ebből az interjúból szemezgetünk.

Jó az, ha a kritikus leül néha az operaénekessel beszélgetni, ha másért nem, hát azért, mert az énekes végül visszacsíphet, visszaszólhat a fanyalgó firkászoknak. Miklósa Erika ezt rögtön meg is teszi: „Mint például te...” – veti közbe arra az észrevételre, hogy a vájtfülű operalátogatók rendre kifogásokat támasztanak az énekesnő technikájával, hangképzésével szemben. Aztán jó pár sorral alább kiderül, hogy lehet várat építeni a kritikából is: „... ti voltatok, akik előre lökdöstetek a pályán.” Miklósa sportember, a dorgálás ösztönzi, és meg akarja mutatni, hogy meg lehet csinálni.

406313 33

406313 33

Korai lenne arról beszélni, hogy eljárt volna felette az idő, mégis van egy kis szenvtelen nosztalgia ebben a beszélgetésben. Szerencsére kiderül, hogy Miklósát láthatóan kevésbé foglalkoztatja az öregedés, mint az interjú készítőjét. Az énekesnő szerint nem visszaút van, hanem út, amelynek most fontos része a gyereknevelés, fontosabb, mint New York, Boston, a glóbusz számos pontján vállalt fellépések. A díjak sem emiatt nyomasztják, inkább a felelősség miatt, amelyet a Kossuth-díj, a Prima Primissima és a többi elismerés jelent. Persze a beszélgetők felidézik azt is, hogy Miklósa tizennyolc évesen került az Operába, Fáy Miklós úgy emlékszik rá, mint egy gyerekre. És hogy karrierjének egyik csúcspontja volt, amikor az Operaház tagja lett, néhány évvel később pedig nemzetközileg keresett művésszé vált.

„Milyen volt Claudio Abbadóval dolgozni?” – csap le a kérdéssel Fáy, amit aztán jó néhány kitérő után meg is válaszol az énekesnő. „Nem volt érinthetetlen, mégis éreztük, hogy hol a határ, amit nem szabad átlépnünk.” Hétköznapi embernek írja le, aki észrevétlen adta át a tudását.

„Mondott egy koloratúra megoldást, ami addig eszembe sem jutott. Azt gondoltam róla, hogy egy isten, aztán rájöttem, hogy nem isten, de pont az a jó benne.”

Az interjú végén újra előkerül az életösszegzés kérdése. Szerencsére Miklós Erika nem akar annyira összegezni, inkább énekelni. A jövőtől sem akar félni.

„Félek. De odaállok a zongorához, elkezdek gyakorolni, és azt mondom, hogy jaj, de hülye vagyok. Majd ha nem érzem, hogy van kedvem hozzá, ha unottan csinálom, majd akkor félek igazán.”

A teljes beszélgetés elolvasható Fáy Miklós blogján.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

A néző bosszantása és kényeztetése – jegyzetek az idei POSZT-ról

Ha valaki valóban egy fesztiválra kíváncsi, arról szeretne összbenyomást kapni, leküzdhetetlen akadályokba ütközik. Csak látszólag egyszerű megoldás, hogy módszeresen végignézi valamennyi előadást.
Tánc

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Zenés színház

Bartók Plusz Operafesztivál: Rohanok koncertről koncertre

Milyen jó is azoknak, akik nem szeretik a klasszikus zenét! Jaj nem, persze nem úgy értem, szóval milyen könnyű is azoknak... Hm, nem, nem könnyű, sőt... Akkor meg milyen jó azoknak, akik két-három helyen is tudnak lenni egyszerre! Olyan meg nincs...
Vizuál

Hollywood elfeledett férfi ikonja

James Dean és Marlon Brando mellett a legnagyobb sztárok közé tartozott - míg rájuk azonban ma is emlékszünk, Montgomery Cliftnek csak zseniális filmjei maradtak fent.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház bartók plusz 2018

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Ismerik azt a keserédes érzést, amikor felvirrad egy várva várt esemény utolsó napja? Ezzel ébredtünk ma Miskolcon immár túl operabáron, régi keresztény hagyományokat idéző felvonuláson, és a RockGiovanni második előadásán is.
Zenés színház bartók plusz 2018

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Zenés színház opera

Erkel Ferenc, a nemzeti opera megteremtője

Százhuszonöt éve, 1893. június 15-én halt meg Erkel Ferenc, a magyar nemzeti opera megteremtője, a Himnusz megzenésítője. A jubileum alkalmából Erkel-emlékévet tartanak.
Zenés színház bartók plusz 2018

Bartók Plusz Operafesztivál: Rohanok koncertről koncertre

Milyen jó is azoknak, akik nem szeretik a klasszikus zenét! Jaj nem, persze nem úgy értem, szóval milyen könnyű is azoknak... Hm, nem, nem könnyű, sőt... Akkor meg milyen jó azoknak, akik két-három helyen is tudnak lenni egyszerre! Olyan meg nincs...
Zenés színház hír

Goethe-éremmel tüntetik ki Eötvös Pétert

A világhírű zeneszerző-karmester, korunk egyik legjelentősebb operaszerzője Német Szövetségi Köztársaság hivatalos érdemjelét veheti át augusztus 28-án Weimarban.