Zenés színház

Miklósa Erika szenvedélyei

2011.01.02. 10:21
Ajánlom
A Magyar Állami Operaházban a Rigoletto Gildájával ünnepelte pályafutásának huszadik évfordulóját, és a Metropolitan Operában a névjegyévé vált Éj királynője szerepével zárta a 2010-es évet, majd egy szenvedélyes albumot énekel lemeze argentin, portugál, francia, spanyol szerzők zenéjére. A Budapesti Tavaszi Fesztiválon a Don Pasquale Norinájaként először lép színpadra Juan Ponsszal.

- Milyen a viszonyod Verdi zenéjéhez és Gilda szerepéhez?

- A legcsodálatosabb Verdi-zene számomra a Rigoletto. Nincs olyan része az elejétől a végéig, amelyik engedné, hogy lelankadjon az ember figyelme. Csodálatos slágerekből áll az egész opera. Gilda szerepét azért szeretem, mert van benne egyfajta fejlődés lelkileg is, hangilag is. Hangilag az eleje sokkal nehezebb, viszont jellemfejlődésben, szerepmegformálásban a vége felé a legnehezebb. Gilda egy tizenhat éves szűz lány, aki életében először találkozik a szerelemmel, meggyalázzák, becsapják, csalódik. A történet az önfeláldozó szerelem példája, hiszen Gilda annyira szereti a herceget, hogy feláldozza magát érte: álruhában végül is őt szúrják le a kocsmában.

- Úgy érzed, van még hová fejlődnöd Gildaként?

- Persze, végül is nem énekeltem olyan sokszor, talán húsz alkalommal. Bár az is sok egy szerepnél, úgy érzem, tudok benne még tovább fejlődni.

- Vígopera lévén a Don Pasquale Norináját könnyebb megformálni?

- Nem. A Rigoletto számomra sokkal könnyebb. A Don Pasquale nem igazán igényel koloratúrszopráni képességet, ellentétben Gildával, őt énekelheti lírai szoprán is. Zeneileg nehezebb megoldani a Don Pasqualét, viszont Norina szerepe egy felhőtlen boldogság.

- Emlékezetes partnered volt a Don Pasqualéban Gregor József.

- Vele énekeltem a szerepet először és utoljára. Igazából nem is énekeltem azóta mással. Nagyon izgulok, bár Juan Pons személyében egy csodálatos partnerre fogok lelni. Ő a világ egyik legjobb baritonja, de még soha nem dolgoztunk együtt. Boldog vagyok, hogy vele játszhatom újra az operát.

- Milyen emlékeket őrzöl Gregor Józsefről, az ő színpadi partnerségéről?

- Jóska a mentorom volt. Hihetetlen sokat segített nemcsak nekem, hanem nagyon sok kezdő énekesnek. Még javában a pályám elején tartottam, amikor megismertem őt. Ő és a felesége a szárnyaik alá vettek: annyira gondoskodó volt velem, talán azért is, mert hasonlóképpen indultunk. Mindketten outsiderek, kívülállók maradtunk ebben a szakmában, ami még jobban összekötött minket. Nagyon hasonló, természetes volt az életfelfogásunk, ami szintén egy erős kapocs. Norina szerepében is sokat segített, egyáltalán abban, hogy az ember hogyan álljon hozzá szerepekhez, tanuláshoz. Megtanította, mennyire fontos az, hogy minden nap gyakoroljunk. Ma is ott cseng a fülemben, amit mondott: "Engem nem érdekel, hogy éppen nyaralok vagy sem, akkor is minden nap skálázom." Megtanultam tőle, hogyan kell karban tartanunk az izmainkat, mert akkor soha nem érheti az embert meglepetés.

- Van benned egyfajta drukk amiatt, hogy most nem vele állsz színpadra a Don Pasqualéban?

- Attól félek, hogy az érzelmeim megrohannak. Belegondolok abba a jelenetbe például, amikor pofon vágom Don Pasqualét. "Adj egy rendes pofont! - adta instrukcióként nekem Jóska. - Nem verted meg még a férjedet?" Mire adtam neki egy jó sportos pofont, amitől annyira meglepődött, hogy az előadás végéig kérdően nézett rám a nagy kék szemeivel.

- Világkarrier ide vagy oda, megőrizted a természetességedet, megmaradtál annak a lánynak, aki voltál.

- Ez a záloga annak, hogy működni tudok. Jó érzés, hogy leveleket, visszajelzéseket kapok arra vonatkozóan, hogy nemcsak a hangom, de a személyem is megérinti a nézőket, a hallgatókat.

- Az operettől a musicalig számos műfajban kalandozol. Legutóbb a Megasztárban énekelted a Time to say goodbye című duettet. Hiszel abban, hogy akár egy televíziós showműsorban is lehet értékeket közvetíteni?

- Igen, a Kökény Attilával énekelt duett a bizonyíték erre, aki rengeteg alázattal és sokat dolgozott. Ebben az esetben nem én voltam a főszereplő: egyfajta mentorként léphettem fel. Úgy fogtam fel a Megasztárt, hogy azért vagyok ott, hogy fogjam a kezét, segítsem őt.

- Manapság milyen egyéb, operán kívüli terveid vannak?

- Készülök egy szokatlan hangvételű lemezre, ami komoly lesz ugyan, de nem komolyzene. A Quartett Escualóval csinálom, akik áthangszereltek egy Piazzolla-számot, egy-két portugál fadót, argentin tangót, spanyol és francia zenét, Bizet Carmenjéből például a Habanérát. Mindez kiegészül Fekete Kovács Kornél jazz bigbandjével, a Modern Art Orchestrával. Egyelőre még nincs címe a lemeznek. Csak úgy hívjuk magunk között, hogy "a szenvedély".

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Zenés színház

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Klasszikus

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.
Klasszikus

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Fischl Mónika: „Vidám, színes kavalkád, sok humorral fűszerezve”

„A hazai operettjátszás koronázatlan királynője” – így mutatja be a Kult50 című kiadvány Fischl Mónikát – az emlékezetes Szilviát, Marica grófnőt, Glavári Hannát. Igazi primadonna alkat: hűvös, elérhetetlen és gyönyörűen énekel – a Palotakoncerteken is.
Zenés színház interjú

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Zenés színház interjú

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Zenés színház interjú

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház ajánló

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.