Zenés színház

Milyen jó a miskolciaknak!

2017.06.17. 13:55
Ajánlom
"Borzasztóan irigylem a miskolciakat. Villamosoznak haza a munkából, futnak a boltba, vagy éppen fagyizva sétálnak a Széchenyi utcán, és egyszer csak egy Figaro-áriába botlanak." A június 16-i naplóbejegyzést Hózsa Zsófia írta.

Vagy egy szabadtéri színpadba, ahol éppen a színház zenekara játszik. Vagy egy parádés felvonulásba óriásbábokkal, jelmezbe öltözött operaénekesekkel, guruló zongorával. Dixieland-koncertbe, balettelőadásba, tűzijátékba... Miskolc belvárosában nem a közönség keresi a zenét, hanem a zene a közönséget. És szerencsére nincs menekvés.

Tegnap délután hatkor elindult a hagyományos felvonulás a Hősök teréről, hivatalosan is elstartolt az idei operafesztivál. Miközben én, az elsőfesztiválozó, szűz szemmel bámultam a forgatagot – vagyis inkább cikázott a tekintetem a változatos látnivalók között – azon gondolkodtam, hogy

milyen jó lehet azoknak, akik ezt minden évben átélhetik.

Akik ismerősként integetnek a Kékszakállút, a Mandarint és a fából faragott királyfit megtestesítő óriásbáboknak, közben pedig olyan tíz nap előtt állnak, amikor egy évre elegendő unikális élménnyel gazdagodhatnak. Az opera is éppen erről szól. Hagyományról, ami odavonz, és újdonságról, ami továbblendít.

A nyitóparádé végállomása a Miskolci Nemzeti Színház Zenekarának koncertje volt, melyen Karol Kevicky vezényletével és szólisták közreműködésével operarészleteket adtak elő. Közben elkezdett esni az eső. És nem, nem rohant haza a teljes közönség. Abai áriája közben csendben kinyíltak az esernyők, és a koncert ment tovább.

A Miskolci Nemzeti Színházban megrendezett nyitóhangverseny elején (melyet a Miskolci Balett utcai előadása előzött meg,) Krucsainé Herter Anikó, az EMMI helyettes államtitkára és Pfliegler Péter alpolgármester köszöntötte a hallgatóságot, a fesztivál igazgatója, Kesselyák Gergely pedig emlékeztetett a rendezvény állandó célkitűzésére: az opera legyen ismét a nagyközönség számára elérhető, érthető és megfizethető szórakozás. A szervezők az ötven éve elhunyt Kodály emléke előtt tisztelegtek a zeneszerző életművének két csúcsdarabja, a Psalmus Hungaricus és a Budavári Te Deum előadásával. A Pannon Filharmonikusok, a Kodály Kórus Debrecen és a Nyíregyházi Cantemus Kórus Bogányi Tibor vezényletével igazán ünnepi atmoszférát teremtettek, felemelő és érzékeny pillanatokban egyaránt gazdag estében volt részünk. Ezek közül is talán a legemlékezetesebb volt, amikor a Psalmusban megszólalt a közönség sorai mögé felállított gyermekkórus. Azt hiszem, nem én voltam az egyetlen a földszinten ülők közül, akinek libabőrös lett a háta.

A két Kodály-mű között egy ősbemutatónak lehettünk tanúi: Fekete Gyula a fesztivál felkérésére komponálta Csellóversenyét, ezzel is Kodály előtt tisztelegve, hiszen a zeneszerző maga is csellójátékos volt. Bevallom, izgultam. A szólista a fiatal Baranyai Barnabás. Az első ütemek után azonban megnyugodva dőltem hátra székemben, és a következő nagyjából húsz percet békés, vidám gyönyörködésben töltöttem. Ez a darab tökéletesen megfelel a fesztivál mottójának, és a kodályi jelmondatnak:

Legyen a zene mindenkié!

Dallamos, magával ragadó, hagyománykövető, mégis újdonsággal, meglepetésekkel teli. Baranyai Barnabás bámulatosan átszellemült, érzékeny szólójátékával mindezt tökéletesen át tudta adni a hallgatóságnak. Egy ilyen felemelő koncertről kilépve igazán odaillő volt a tűzijáték, levezetésképp a hazaúton pedig az a néhány operaária, amit a Széchenyi utca különböző pontjain hallhattunk – természetesen élőben, gitárkísérettel. Csak remélni tudom, hogy sikerül megemészteni mindezt az élményt, mielőtt belevágnék a második napba.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Kilép a POSZT-ot szervező cégből a Magyar Színházi Társaság

A szervezet azt sérelmezi, hogy nem tudják megfelelően gyakorolni tulajdonosi és ellenőrzési jogukat. FRISSÍTÉS: Karsai György kilép a POSZT Tanácsadó Testületéből.
Klasszikus

Nem vagyok kétlaki - Interjú Selmeczi Györggyel 

Kisorosziban Selmeczi György, Orbán György, Vajda János és Csemiczky Miklós zeneszerzők fogadták a Partitúra stábját. Miklósa Erika és Batta András a kamerák előtt pillanthatott be a kortárs magyar zeneszerzés Négyek-nek is nevezett csoportja semmihez sem hasonlítható alkotói miliőjébe.
Színház

Balogh Tibor válasza Karsai Györgynek

A POSZT Szakmai Tanácsadó Testületének tagja nyílt levélben reagál Karsai György egyetemi tanár, színikritikus hétfőn közzétett írására, amelyben lemond a POSZT Tanácsadó Testületi tagságáról.
Klasszikus

Alig egy hónap, és kezdődik Érdi Tamás nyári fesztiválja

Ötödik alkalommal rendezik meg a Klassz a pARTon! fesztivált. Idén negyven koncertet, összesen 62 programot látogathatunk a hazai vízpartokon.
Klasszikus

Így gyakorolj! – Tabea Zimmermann brácsaművész tanácsai

A hazánkban is gyakran megforduló brácsaművész, Várjon Dénes zenészpartnere a Strad hasábjain hat pontban szedte össze tanácsait a fiatal (vonós)hangszereseknek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Olyan ez, mint egy jókedvű sütés-főzés

Opera és festői nyáreste Szentendrén – 100 százalék élmény! Megadja a kulturális nyár alaphangját a június 29-ei szentendrei Operagála.
Zenés színház operett

Népi tánc színesíti idén a Budavári Palotakoncerteket

Elemi szenvedélyek – ez a címe a Budapesti Palotakoncertek idei gálaműsorának, amelyet a budai vár Oroszlános udvarában rendeznek augusztus 2-án és 3-án.
Zenés színház interjú

Fischl Mónika: „Ez az este örömzene lesz”

Első szerepe operaszerep volt, ma az Operettszínház primadonnájaként ismerjük Fischl Mónikát, akit nyáron egy operagálán is hallhatunk Szentendrén. Interjúnkban felelevenítettük pályájának lényeges mozzanatait.
Zenés színház koktélparti

5 dolog, amit talán nem tudtál Wagner Ringjéről

Wagner tetralógiája, A Nibelung gyűrűje megkerülhetetlen monstruma a zenetörténetnek. Összeszedtünk öt dolgot, amit talán nem tudtál róla.
Zenés színház interjú

Kendi Lajos: Sportot űztem a beugrásokból

Kendi Lajos baritont, a tavalyi szegedi Rigoletto főszereplőjét nem kell bemutatni a magyar operaszerető közönségnek. Az énekes elmesélte, hogy miért szerette sokáig a merész beugrásokat, és miért meghatározó mű a Figaro házassága karrierjében.