Zenés színház

Milyen jó a miskolciaknak!

2017.06.17. 13:55
Ajánlom
"Borzasztóan irigylem a miskolciakat. Villamosoznak haza a munkából, futnak a boltba, vagy éppen fagyizva sétálnak a Széchenyi utcán, és egyszer csak egy Figaro-áriába botlanak." A június 16-i naplóbejegyzést Hózsa Zsófia írta.

Vagy egy szabadtéri színpadba, ahol éppen a színház zenekara játszik. Vagy egy parádés felvonulásba óriásbábokkal, jelmezbe öltözött operaénekesekkel, guruló zongorával. Dixieland-koncertbe, balettelőadásba, tűzijátékba... Miskolc belvárosában nem a közönség keresi a zenét, hanem a zene a közönséget. És szerencsére nincs menekvés.

Tegnap délután hatkor elindult a hagyományos felvonulás a Hősök teréről, hivatalosan is elstartolt az idei operafesztivál. Miközben én, az elsőfesztiválozó, szűz szemmel bámultam a forgatagot – vagyis inkább cikázott a tekintetem a változatos látnivalók között – azon gondolkodtam, hogy

milyen jó lehet azoknak, akik ezt minden évben átélhetik.

Akik ismerősként integetnek a Kékszakállút, a Mandarint és a fából faragott királyfit megtestesítő óriásbáboknak, közben pedig olyan tíz nap előtt állnak, amikor egy évre elegendő unikális élménnyel gazdagodhatnak. Az opera is éppen erről szól. Hagyományról, ami odavonz, és újdonságról, ami továbblendít.

A nyitóparádé végállomása a Miskolci Nemzeti Színház Zenekarának koncertje volt, melyen Karol Kevicky vezényletével és szólisták közreműködésével operarészleteket adtak elő. Közben elkezdett esni az eső. És nem, nem rohant haza a teljes közönség. Abai áriája közben csendben kinyíltak az esernyők, és a koncert ment tovább.

A Miskolci Nemzeti Színházban megrendezett nyitóhangverseny elején (melyet a Miskolci Balett utcai előadása előzött meg,) Krucsainé Herter Anikó, az EMMI helyettes államtitkára és Pfliegler Péter alpolgármester köszöntötte a hallgatóságot, a fesztivál igazgatója, Kesselyák Gergely pedig emlékeztetett a rendezvény állandó célkitűzésére: az opera legyen ismét a nagyközönség számára elérhető, érthető és megfizethető szórakozás. A szervezők az ötven éve elhunyt Kodály emléke előtt tisztelegtek a zeneszerző életművének két csúcsdarabja, a Psalmus Hungaricus és a Budavári Te Deum előadásával. A Pannon Filharmonikusok, a Kodály Kórus Debrecen és a Nyíregyházi Cantemus Kórus Bogányi Tibor vezényletével igazán ünnepi atmoszférát teremtettek, felemelő és érzékeny pillanatokban egyaránt gazdag estében volt részünk. Ezek közül is talán a legemlékezetesebb volt, amikor a Psalmusban megszólalt a közönség sorai mögé felállított gyermekkórus. Azt hiszem, nem én voltam az egyetlen a földszinten ülők közül, akinek libabőrös lett a háta.

A két Kodály-mű között egy ősbemutatónak lehettünk tanúi: Fekete Gyula a fesztivál felkérésére komponálta Csellóversenyét, ezzel is Kodály előtt tisztelegve, hiszen a zeneszerző maga is csellójátékos volt. Bevallom, izgultam. A szólista a fiatal Baranyai Barnabás. Az első ütemek után azonban megnyugodva dőltem hátra székemben, és a következő nagyjából húsz percet békés, vidám gyönyörködésben töltöttem. Ez a darab tökéletesen megfelel a fesztivál mottójának, és a kodályi jelmondatnak:

Legyen a zene mindenkié!

Dallamos, magával ragadó, hagyománykövető, mégis újdonsággal, meglepetésekkel teli. Baranyai Barnabás bámulatosan átszellemült, érzékeny szólójátékával mindezt tökéletesen át tudta adni a hallgatóságnak. Egy ilyen felemelő koncertről kilépve igazán odaillő volt a tűzijáték, levezetésképp a hazaúton pedig az a néhány operaária, amit a Széchenyi utca különböző pontjain hallhattunk – természetesen élőben, gitárkísérettel. Csak remélni tudom, hogy sikerül megemészteni mindezt az élményt, mielőtt belevágnék a második napba.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Beleolvasó – Karl Ove Knausgård: A harmadik birodalom

A Hajnalcsillag-sorozat harmadik részében Karl Ove Knausgård új fénytörésbe helyezi az első részben megismert szereplők életét, és ahogy gyűlnek a rejtélyek, egyre mélyebbre hatol az öröklét erdejébe. Olvasson bele ön is a kötetbe!
Klasszikus

Farkas Gábor a Zeneakadémia új rektora

Miután a Zeneakadémia szenátusa a zongoraművész pályázatát támogatta, a köztársasági elnök kinevezte Farkas Gábort a 2025. május 15. és 2030. május 14. közti időszakra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorává.
Zenés színház

„Én glóriával átallépem azt” – Stuart Mária-premier az Operaházban

Bár a Stuart Mária izgalmas történelmi dráma, igazi mondanivalója mégiscsak az, hogyan képes valaki mindezeket a küzdelmeket maga mögött hagyni, és a halál közelségének tudatában számot vetni életével. A május 10-i, bemutató előadáson jártunk.
Vizuál

Minden, amit tudni lehet Wes Anderson új filmjéről

Kézigránátok, abszurd karakterek, orgyilkosok, szimmetriák és persze sztárparádé. Május 29-étől látható a magyar mozikban napjaink egyik legnépszerűbb rendezőjének új, A föníciai séma című filmje. Összegyűjtöttük, mi mindent lehet tudni Wes Anderson új alkotásáról. 
Klasszikus

A klasszikus zene és a jazz kiválóságai vehettek át Bartók Rádió Zenei Díjat

Másodszor adta át a Bartók Rádió az előző év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseként díjait a hazai klasszikus zene kiválóságainak. A május 14-én, a Budapest Music Centerben rendezett díjátadón mások mellett elismerésben részesült Medveczky Ádám, Sümegi Eszter, Kelemen Barnabás és Dresch Mihály is.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

„Én glóriával átallépem azt” – Stuart Mária-premier az Operaházban

Bár a Stuart Mária izgalmas történelmi dráma, igazi mondanivalója mégiscsak az, hogyan képes valaki mindezeket a küzdelmeket maga mögött hagyni, és a halál közelségének tudatában számot vetni életével. A május 10-i, bemutató előadáson jártunk.
Zenés színház interjú

A szabadság kettőssége – Szabó Máté a Stuart Máriáról

Májusban először kerül az Operaház színpadára Gaetano Donizetti történelmi királydrámáinak egyik legfontosabb darabja, a Stuart Mária. A háromfelvonásos opera rendezője Szabó Máté, a Miskolci Nemzeti Színház művészeti vezetője.
Zenés színház hír

Már lehet jelentkezni Miklósa Erika Mesteriskolájába – a Pécsi Tudományegyetemen tanulhatnak a KvintEsszencia növendékei

Miklósa Erika Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend kitüntetettje tavaly indította el KvintEsszencia Mesteriskoláját, az új tanévre a jelentkezések a napokban kezdődtek el, és május 31-ig tartanak.
Zenés színház ajánló

Georg Zeppenfeld és Joyce DiDonato koncertje következik az Opera Sztárestek zongorával-sorozatában

A daléneklés két elhivatott világszínvonalú előadóját látja vendégül májusban az OPERA: május 12-én Georg Zeppenfeld német basszista az Eiffel Műhelyházban, május 28-án pedig Joyce DiDonato amerikai mezzoszoprán az Operaházban lép fel.
Zenés színház ajánló

Bel canto mesterműben énekel Kolonits Klára

Kolonits Klára, Balga Gabriella és Juraj Hollý főszereplésével, Rajna Martin vezényletével és Szabó Máté rendezésében először készül teljes értékű színpadi produkció Donizetti Stuart Mária című operájából Magyarországon.