Zenés színház

Milyen jó a miskolciaknak!

2017.06.17. 13:55
Ajánlom
"Borzasztóan irigylem a miskolciakat. Villamosoznak haza a munkából, futnak a boltba, vagy éppen fagyizva sétálnak a Széchenyi utcán, és egyszer csak egy Figaro-áriába botlanak." A június 16-i naplóbejegyzést Hózsa Zsófia írta.

Vagy egy szabadtéri színpadba, ahol éppen a színház zenekara játszik. Vagy egy parádés felvonulásba óriásbábokkal, jelmezbe öltözött operaénekesekkel, guruló zongorával. Dixieland-koncertbe, balettelőadásba, tűzijátékba... Miskolc belvárosában nem a közönség keresi a zenét, hanem a zene a közönséget. És szerencsére nincs menekvés.

Tegnap délután hatkor elindult a hagyományos felvonulás a Hősök teréről, hivatalosan is elstartolt az idei operafesztivál. Miközben én, az elsőfesztiválozó, szűz szemmel bámultam a forgatagot – vagyis inkább cikázott a tekintetem a változatos látnivalók között – azon gondolkodtam, hogy

milyen jó lehet azoknak, akik ezt minden évben átélhetik.

Akik ismerősként integetnek a Kékszakállút, a Mandarint és a fából faragott királyfit megtestesítő óriásbáboknak, közben pedig olyan tíz nap előtt állnak, amikor egy évre elegendő unikális élménnyel gazdagodhatnak. Az opera is éppen erről szól. Hagyományról, ami odavonz, és újdonságról, ami továbblendít.

A nyitóparádé végállomása a Miskolci Nemzeti Színház Zenekarának koncertje volt, melyen Karol Kevicky vezényletével és szólisták közreműködésével operarészleteket adtak elő. Közben elkezdett esni az eső. És nem, nem rohant haza a teljes közönség. Abai áriája közben csendben kinyíltak az esernyők, és a koncert ment tovább.

A Miskolci Nemzeti Színházban megrendezett nyitóhangverseny elején (melyet a Miskolci Balett utcai előadása előzött meg,) Krucsainé Herter Anikó, az EMMI helyettes államtitkára és Pfliegler Péter alpolgármester köszöntötte a hallgatóságot, a fesztivál igazgatója, Kesselyák Gergely pedig emlékeztetett a rendezvény állandó célkitűzésére: az opera legyen ismét a nagyközönség számára elérhető, érthető és megfizethető szórakozás. A szervezők az ötven éve elhunyt Kodály emléke előtt tisztelegtek a zeneszerző életművének két csúcsdarabja, a Psalmus Hungaricus és a Budavári Te Deum előadásával. A Pannon Filharmonikusok, a Kodály Kórus Debrecen és a Nyíregyházi Cantemus Kórus Bogányi Tibor vezényletével igazán ünnepi atmoszférát teremtettek, felemelő és érzékeny pillanatokban egyaránt gazdag estében volt részünk. Ezek közül is talán a legemlékezetesebb volt, amikor a Psalmusban megszólalt a közönség sorai mögé felállított gyermekkórus. Azt hiszem, nem én voltam az egyetlen a földszinten ülők közül, akinek libabőrös lett a háta.

A két Kodály-mű között egy ősbemutatónak lehettünk tanúi: Fekete Gyula a fesztivál felkérésére komponálta Csellóversenyét, ezzel is Kodály előtt tisztelegve, hiszen a zeneszerző maga is csellójátékos volt. Bevallom, izgultam. A szólista a fiatal Baranyai Barnabás. Az első ütemek után azonban megnyugodva dőltem hátra székemben, és a következő nagyjából húsz percet békés, vidám gyönyörködésben töltöttem. Ez a darab tökéletesen megfelel a fesztivál mottójának, és a kodályi jelmondatnak:

Legyen a zene mindenkié!

Dallamos, magával ragadó, hagyománykövető, mégis újdonsággal, meglepetésekkel teli. Baranyai Barnabás bámulatosan átszellemült, érzékeny szólójátékával mindezt tökéletesen át tudta adni a hallgatóságnak. Egy ilyen felemelő koncertről kilépve igazán odaillő volt a tűzijáték, levezetésképp a hazaúton pedig az a néhány operaária, amit a Széchenyi utca különböző pontjain hallhattunk – természetesen élőben, gitárkísérettel. Csak remélni tudom, hogy sikerül megemészteni mindezt az élményt, mielőtt belevágnék a második napba.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

A füttyművészet Paganinije: Hacki Tamás 75 éves 

Hacki Tamás füttyművész, a fütyülés Paganinijének is nevezett orvosprofesszor február 18-án lesz hetvenöt éves. 
Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Jazz/World

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Zenés színház opera

Vízzel árasztják el a színpadot a Gioconda premierjén

Meg a többi előadáson is. Velence csatornái vizes valójukban elevenednek meg Almási-Tóth András rendezésében, amely Ponchielli legsikerültebb művét állítja színpadra 2019. február 22-én az Erkel Színházban.
Zenés színház kritika

„Mindig ott van a Callas, akinek meg kell felelnem”

Itthon is vetítik a Maria Callasról szóló dokumentumfilmet. Kiderül, hogy a díva közelebbről is díva, a végzetnél pedig nincs hatalmasabb.