Zenés színház

Minden a karakterekről szól

2014.09.13. 13:02
Ajánlom
A két klasszikus egyestés opera, a Parasztbecsület és a Bajazzók rendezője, Georges Delnon személyében ismét egy nemzetközi hírű rendezővel ismerkedhet meg az Operaház közönsége, aki mögött intendánsként is jelentős karrier áll. Az általa vezetett Theater Basel kétszer nyerte el az év operaháza címet az Opernwelt szaklap szavazásán, a nagy múltú Schwetzinger Festspielét szintén a legizgalmasabb fesztiválok közt tartják számon; mindezek mellett 2015-től a Hamburgi Staatsoper igazgatását átvevő Delnon tanít is. OPERA MAGAZIN

Az 1958-as, berni születésű Georges Delnon a helyi és freiburgi egyetemen szerzett művészettörténet és zenetudomány szakos diplomát, de zongora-zeneszerzés szakon tanult a berni konzervatóriumban is. Szülővárosához kötik első rendezését is, amit hamarosan Biel/Bienne és Luzern színházai követtek. Az országhatárokat Delnon könnyedén lépte át, számos németországi operaházban és fesztiválon rendezett, de a nyelvi-kulturális határok sem okoznak neki nehézséget: dolgozott Franciaországban és a tengerentúlon is. Ha életrajzát megnézzük, szembetűnik, hogy az Aidától a Parsifalig, a Carmentől a Traviatáig terjedő klasszikus repertoár mellett a kortársakra is nagy figyelmet fordít, több opera (köztük Mark Andre: 22,13., Carola Buckhort: Hellhörig, Gavin Bryars: G, Bernhard Lang: Der Alte vom Berge, Wolfgang Rihm: Drei Frauen) ősbemutatója fűződik a nevéhez, alapítótagja a berni Ateliers 20 kortárs zenei és zenés színházi műhelynek.

Vallja, hogy a kultúra fontos szerepet játszik az emberek mentális egészségének tekintetében, a színház pedig egyfajta kommunikációs forma és eszköz. Georges Delnon praktikus alkotó, aki nem hisz az öncélú művészetben, baseli munkája kapcsán például minden egyes alkalommal elmondja, hogy a város, a régió lakóinak szól a színháza. Ugyanakkor hisz a sokféleségben: a különböző művészeti ágak egymást erősítő hatásában, a különböző generációk közti dialógus megteremtésének szükségességében. Ezeket az elveket vezetői credójának is tekinthetjük.

Intendánsi karrierjét 1996-ban Koblenzben kezdte, ezt követték az „áldott állapotnak" nevezett mainzi évek, ahol a közönség körében is sikert ért el, a teátrum pedig valódi társadalmi fontosságot kapott. Aztán 2007-től Baselben dolgozott. Egy interjúban elmondta, gyerekként Bernből ezt látta „az" operaháznak, ez az intézmény jelentette számára az álmot. A mélyről és régről eredő elhivatottság, lelkesedés és a szakmai munka eredményezte azt, hogy a lecsökkent nézőszámú, kevéssé jegyzett háromtagozatos Theater Baselt 2009-ben és 2010-ben is az év operaházává választotta a műfaj egyik legtekintélyesebbje, az Opernwelt magazin ötven kritikusból álló plénuma. Próféta azonban még ezek után sem lehetett szűkebb pátriájában, az egyik, Delnont kevéssé kedvelő helyi újság a hírt apró betűvel épp csak leközölte. „Még szerencse, hogy van két másik regionális lap is" - tette hozzá lakonikusan, amikor erről kérdezték. Az eredmények felkeltették a figyelmet, néhány éve hívta a berlini Deutsche Oper, de akkor nemet mondott. A világ élmezőnyébe tartozó hamburgi opera ajánlatának már nem állt ellen - ott Kent Nagano lesz fő-zeneigazgatóként a legfőbb munkatársa -, igaz, ő maga Olaszországban keresgélt.

Mint minden alkotóművész, ő is az állandó újdonságkeresés mellett teszi le a voksát, arra, hogy a járt utakon túl rá kell térni a járatlanokra, azaz a bevált, berögzült tradíciók helyett friss formákra van szükség. Utolsó baseli évadát nem akarta különlegesre, inkább csak az elmúlt években kitett hangsúlyokat akarja erősíteni, ennek megfelelően lesz benne ősbemutató, svájci premier, gyakran és ritkábban játszott klasszikus, kifejezetten családi/gyerekprodukció.

A baseli igazgatással párhuzamos hamburgi készülődés mellett Budapesten Georges Delnon bemutatkozásként mindjárt két operát is rendez. A klasszikus egyestés „double bill"-hez különleges a viszonya. Édesanyja, Julianne Bise operaénekes volt, így a rendező gyerekként megismerte a klasszikus repertoárt. Ezt a két művet, úgy emlékszik, tizenegy-tizenkét évesen hallotta először, és a Bajazzók jobban megfogta (orvos édesapja is ebből az operából dudorászott otthon).

A budapesti rendezés az egyes karaktereket igyekszik középpontba állítani, és természetesen nem fog elfeledkezni annak a bizonyos „olasz mentalitásnak" a kibontásáról sem. „Nem vagyok olasz, illetve egy picit mégis, mert az egyik nagymamám olasz, de sok szálon kapcsolódom Olaszországhoz, úgyhogy azt hiszem, ismerem őket" - mondja annak kapcsán, mit várhatunk a két darab színrevitelétől. Annak a két műnek az új operaházi feldolgozásától, amelyekről egy alkalommal Richard Jones úgy fogalmazott: a Parasztbecsület a karmester, a Bajazzók a rendező darabja. Jones jó barátja Georges Delnonnak, aki nevet az előbbi bon mot-n, de a barátság ellenére nem ért egyet az állítással. „Mindkét darab elsősorban az énekeseké, csak utánuk következik a karmester és a rendező. Rendezői színház ide vagy oda, a végén mindig a karaktereknél kötünk ki: a rendezőnek az a feladata, hogy segítsen érdekessé tenni a megírt szereplőket, a jellemeket. Mindkét darab nagyon erőteljes. A Bajazzók talán abból a szempontból problémásabb, hogy benne a valóság és a fikció határán járunk, és ennek a hiteles ábrázolása a 21. században, amikor például a virtuális valóságokban jóval többször kerülünk erre a vékony mezsgyére, sokkal nehezebb feladat."

A magyar énekesekkel viszont könnyű dolga van. Már három hetet dolgozott velük, dicséri felkészültségüket, nem fukarkodik a tehetséget és a hangi kvalitásokat illető jelzőkkel. Baselből, a világ egyik fontos operaműhelyéből Georges Delnon megnyugtat bennünket, úgy látja, jó helyen vagyunk: Budapest tartja a lépést repertoár és képesség tekintetében a legjobbakkal. Ezért is jött ide dolgozni, és ezért biztos abban, hogy számos együttműködésre kerül majd sor a Magyar Állami Operaház és más operaszínpadok művészei között.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Vizuál

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Klasszikus

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Vizuál

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Klasszikus

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház armel

Keszei Bori: Közel kell mennünk a közönséghez!

Bécsben mutatja be a hazánkban sikert arató Figaro házassága-előadást az Armel Operafesztivál. A Susanna szerepét éneklő Keszei Borival a Mozart-műről és a fesztiválról beszélgettünk.
Zenés színház ajánló

Puccini ritkán hallható műve, A fecske az Operaházban

Az itáliai zeneszerző minden operáját felvonultató PucciniFeszt részeként a Kolozsvári Magyar Opera május 26-án és 27-én A fecske című darabbal vendégeskedik ez Erkel Színházban.
Zenés színház operett

Az Operett új vezetése bemutatta új évadát

A 2019/20-as évad legfontosabb bemutatója a Csárdáskirálynő lesz, de Mohács tragédiája is megjelenik egy új rockmusicalben.
Zenés színház pesti vigadó

Bejelentették Royal Opera House 2019/20-as előadásait

Az élő közvetítésekből vagy ismétlésekből álló mozis évad a Pesti Vigadó Sinkovits Imre Kamaratermében dobogtatja meg a nézők szívét.
Zenés színház hír

Gustavo Dudamel vezényel majd Spielberg West Side Story-filmjében

A Bernstein-musical újabb filmfeldolgozásáról egyre többet tudunk, de még várnunk kell 2020 karácsonyáig, hogy láthassuk.