Zenés színház

"Minden döntésemben a nézői érdek vezet"

2014.09.09. 07:00
Ajánlom
Hogyan lehet feldobni egy közel százéves repertoárt? Kinek szól egyáltalán az opera? Az idén százharminc éves Magyar Állami Operaház főigazgatójával, Ókovács Szilveszterrel az intézmény múltjától, jelenéről és jövőjéről beszélgettünk.

- Lényegében minden ötödik évre jut egy jubileum. A szimbolikus gesztuson túl van bármi jelentősége az évfordulóknak?

- Van-e bármi jelentősége a sokadik karácsonynak? A kérdés jogos. Igen, van, hisz az ünnepek keretben tartják az életet, tempót diktálnak és jó ürügyet adnak az emlékezésre, számvetésre. Százharminc év nem a legkerekebb, mégis sokkal többet jelenthet az intézménynek, mint az öt évvel ezelőtti. Akkor fel sem merülhetett az Operaház felújítása, az Erkel Színház újranyitása, a kapuk szélesre tárása valamennyi magyar polgár felé, sem az infrastruktúra fejlesztése. Kétszáz évvel az Operaház építőművészének születése és százharminc évvel az intézmény alapítása után mindezt ünnepeljük: nemcsak a felismerést, hogy a felsoroltak kulcsfontosságúak, hanem hitem szerint azt is, hogy három éve öles léptekkel indultunk el a megvalósítás útján.

- Ókovács Szilveszter kicsoda ebben a százharminc éve tartó történetben?

- Nem várható el tőlem, hogy szobrot faragjak magamnak vagy hogy álszerénységből tagadjam le az eredményeinket. Úgyhogy maradjunk abban: katalizátor és ragasztóanyag vagyok, aki reméli, hogy művészi és politikai részrehajlás nélkül képes egy nemzeti ügyet felfuttatni úgy, hogy közben sem a kormányzati, sem a társadalmi bizalmat nem veszíti el. Ez elég keskeny mezsgye... Vagy van egyszerűbb öndefinícióm is: most nem énekes, hanem könyörtelenül mindenevő néző vagyok, aki elvárja, hogy a lehető legszélesebb repertoárt kapja a lehető legmagasabb színvonalon. Minden döntésemben a nézői érdek vezet.

- Mivel készülnek az ünnepi évadra?

- Ebben az értelemben nem lesz kivételes évad, hisz az nem jó, ha csak karácsonykor lehetünk boldogok. Úgyhogy a soron következő években is nagyokat akarunk dobni: Faust-évad után majd Shakespeare-szezon következik. Mostani szeptemberünket az épületavatás évfordulója csak tovább gazdagítja, kirukkolunk egy reprezentatív képeskönyvvel két nyelven, filmet mutatunk be az Operaház elmúlt bő évszázadáról, és a korabeli megnyitó megidézésén túl különleges gálaesttel is emlékezünk, amelyen legendáink, az operajátszás „élő oszlopai" újra énekelni fognak: Marton Éva, Tokody Ilona, Gulyás Dénes, Molnár András, Berczelly István és Ötvös Csaba, Medveczky Ádám vezényletével.

- Az utóbbi években látható volt egy erős elmozdulás a rendezői színház irányába. Csak néhány név: Kovalik, Vidnyánszky, legutóbb Alföldi, jövőre pedig Mohácsi. Mit lát, mennyire vevő erre az Opera közönsége?

- A rendezői színház mint kategória szükségképpen fogyatékos. Mégis: egy operaház ma nem működhet csak "rendezői színházként". Mivel a masszív repertoár minimum százéves, rendezői konzsenialitás nélkül fenntarthatatlan volna a nézők érdeklődése. A rendezői sort pedig még tudnám fokozni, hisz az új művészeti igazgató, Anger Ferenc is kiváló kézzel nyúlt debütáló darabjához (Ariadné Naxosban) és két újabbra készül, illetve Arnaud Bernard (Falstaff) után három külföldi sztárrendező is bemutatkozik nálunk, miközben Vidnyánszky, M. Tóth és mások mellett négy végzős rendezőhallgatónak is adtunk feladatot. És én azt is tudhatom már, ami nem nyilvános: Menzel, Delnon és Znanieczi után lesz még bőven meglepetés a már letervezett szezonokban.

- Nemrég kritikusi életművét kötetbe gyűjtve is kiadta. Ha most egy előadást kellene mondania az utóbbi évekből, melyik lenne az, amelyikkel kritikusként is maximálisan elégedett volt?

- Az életmű címkét erős túlzásnak érzem, pláne negyvennégy évesen, ráadásul a Kritikám alul hatszáz oldalán a cikkeim egynegyede jelent meg, csak a klasszikus vokalitás által érintettek. Amíg volt időm és ez volt a dolgom, nagyon szerettem írni. Most viszont arra lennék büszke, ha az Operát infrastruktúrájában és repertoárjában teljesen megújítva, a megduplázott nézőszámot tartva, a támogatást a 2002-es szint (!) reálértékére visszaküzdve, és az intézményt a digitális dimenzióba is bevezetve érkeznénk el 2018 tavaszára. De hogy ne kerüljem meg a kérdést: a Szikora János rendezésével, Halász Péter zenei irányításával fémjelzett Strauss-bemutató, az Árnyék nélküli asszony nálam 95%-ot szerzett. Meg voltam hatva, úgy, ahogy egy edző a nagy menetelés végén győzni látja a csapatát.

- Játsszunk el a gondolattal: választhat a százharminc éves intézmény eddigi vezetői közül egyet. Erkeltől kezdve Mahleren át Nádasdyig. Kit hívna meg a stábjába?

- Csakis Bánffy Miklóst. Komoly, klasszis főzeneigazgatónk van Halász Péter személyében, a Magyar Nemzeti Balett is magas minőségi követelmények elé állítatott a nemzetközi pályát befutott Solymosi Tamás igazgatása alatt. Amit azonban Bánffy gróf a maga dúsgazdag polihisztorságában tudott, azt csekélységemben hiába keresem. Nem is a stábba hívnám, azzal nem hoznám zavarba magunkat: neki szívesen keze alá dolgoznám az Operát.

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

68 éves korában elhunyt Ligeti András

A Kossuth-díjas karmester, hegedűművész súlyos betegség következtében, váratlanul hunyt el, tudatta családja.
Vizuál

Feljelentés áldozata lett az Anyáim története

Elmaradt az Ars Sacra Filmfesztivál versenyprogramjába meghívott film vetítése szombat este a Tabán moziban. A rendezők egy nappal a vetítés előtt tudták meg, hogy többen feljelentették a fesztivál szervezőit, és petíciót indítottak a szivárványcsaládok örökbefogadásáról szóló film vetítése ellen. 
Vizuál

A tudattalan titkos tempója - interjú Enyedi Ildikóval

Az Ezeregyéjszaka-szerűen dús, titokzatos szerelmi történet álarcában, Enyedi Ildikó új filmje, A feleségem története – Füst Milán regényéhez hűen – az élet összetettségéről, titokzatosságáról, uralhatatlan jellegéről mesél. A vetítés után kérdeztük a rendezőt.
Színház

„Csodálatos ez a bohóc-létezés” – Beszélgetés Mertz Tiborral

Szeptember 18-án mutatta be Székely Csaba Öröm és boldogság című drámáját a Budaörsi Latinovits Színház, Alföldi Róbert rendezésében. Mertz Tiborral, az előadás egyik szereplőjével beszélgettünk kíváncsiságról, társulati létezésről és véleménynyilvánításról.
Vizuál

Küldetés teljesítve – Lenyűgöző filmek sorát kínálta az idei CineFest 

Kilenc film. Ennyi fért abba a három napba, amelyet Miskolcon tölthettünk a CineFest Filmfesztivál vendégeként. Bár a versenyprogramnak csupán a töredékét láttuk, mégis varázslatos filmek emlékeit őrizzük magunkban - köztük a fődíjas és a közönségdíjas alkotásokét is. Fesztiválbeszámoló.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

A sors lépcsőfokain járva – interjú Dolhai Attilával

A Budapesti Operettszínház idei évadának első bemutatója a Federico Fellini 8 és ½ című önéletrajzi ihletésű filmje alapján készült Nine-Kilenc, amely egy alkotói válságban lévő rendező belső vívódásait, illetve nőkhöz való viszonyát mutatja be. A Guidót alakító Dolhai Attilával a főhősről, az előadásról és vallásról beszélgettünk.
Zenés színház ajánló

Ki lesz a vadak ura? – Új családi musical a láthatáron!

A TBG Production és a Soproni Petőfi Színház a Tesla musical alkotóinak közreműködésével bemutatja: a Vadak Ura – The Covenant musical show-t.
Zenés színház hír

Musical az ártatlanság koráról – a Nine premierjével indul az Operettszínház új évada

Közönségtalálkozóval egybekötött sajtótájékoztatón mutatkoztak be a Budapesti Operettszínház új bemutatójának szereplői. A Nine-Kilenc Federico Fellini Oscar-díjas 8 és ½ című filmje alapján készül Balázs Zoltán rendezésében.
Zenés színház kritika

Sanzon-szerelmek Pokorny Liával

Hányféle szerelem létezik? És melyik az igazi? Ismerős helyzetek, valódi drámák és félve elsuttogott vallomások váltják egymást a Centrál Színházban, Pokorny Lia zenés estjén, amely több, mint sanzonokká formált érzelmek kavalkádja: önmagunkkal való szembenézés.
Zenés színház ajánló

Mitől működik egy házasság? – II. János Pál pápa darabja az Opera Eiffel Műhelyházában sejteti a választ

Karol Józef Wojtyła, a későbbi II. János Pál pápa Az aranyműves boltja című darabját Krzysztof Penderecki zenéjével és székesfehérvári Vörösmarty Színházzal együttműködésben mutatja be 2021. szeptember 8-án a Magyar Állami Operaház.