Zenés színház

"Minden döntésemben a nézői érdek vezet"

2014.09.09. 07:00
Ajánlom
Hogyan lehet feldobni egy közel százéves repertoárt? Kinek szól egyáltalán az opera? Az idén százharminc éves Magyar Állami Operaház főigazgatójával, Ókovács Szilveszterrel az intézmény múltjától, jelenéről és jövőjéről beszélgettünk.

- Lényegében minden ötödik évre jut egy jubileum. A szimbolikus gesztuson túl van bármi jelentősége az évfordulóknak?

- Van-e bármi jelentősége a sokadik karácsonynak? A kérdés jogos. Igen, van, hisz az ünnepek keretben tartják az életet, tempót diktálnak és jó ürügyet adnak az emlékezésre, számvetésre. Százharminc év nem a legkerekebb, mégis sokkal többet jelenthet az intézménynek, mint az öt évvel ezelőtti. Akkor fel sem merülhetett az Operaház felújítása, az Erkel Színház újranyitása, a kapuk szélesre tárása valamennyi magyar polgár felé, sem az infrastruktúra fejlesztése. Kétszáz évvel az Operaház építőművészének születése és százharminc évvel az intézmény alapítása után mindezt ünnepeljük: nemcsak a felismerést, hogy a felsoroltak kulcsfontosságúak, hanem hitem szerint azt is, hogy három éve öles léptekkel indultunk el a megvalósítás útján.

- Ókovács Szilveszter kicsoda ebben a százharminc éve tartó történetben?

- Nem várható el tőlem, hogy szobrot faragjak magamnak vagy hogy álszerénységből tagadjam le az eredményeinket. Úgyhogy maradjunk abban: katalizátor és ragasztóanyag vagyok, aki reméli, hogy művészi és politikai részrehajlás nélkül képes egy nemzeti ügyet felfuttatni úgy, hogy közben sem a kormányzati, sem a társadalmi bizalmat nem veszíti el. Ez elég keskeny mezsgye... Vagy van egyszerűbb öndefinícióm is: most nem énekes, hanem könyörtelenül mindenevő néző vagyok, aki elvárja, hogy a lehető legszélesebb repertoárt kapja a lehető legmagasabb színvonalon. Minden döntésemben a nézői érdek vezet.

- Mivel készülnek az ünnepi évadra?

- Ebben az értelemben nem lesz kivételes évad, hisz az nem jó, ha csak karácsonykor lehetünk boldogok. Úgyhogy a soron következő években is nagyokat akarunk dobni: Faust-évad után majd Shakespeare-szezon következik. Mostani szeptemberünket az épületavatás évfordulója csak tovább gazdagítja, kirukkolunk egy reprezentatív képeskönyvvel két nyelven, filmet mutatunk be az Operaház elmúlt bő évszázadáról, és a korabeli megnyitó megidézésén túl különleges gálaesttel is emlékezünk, amelyen legendáink, az operajátszás „élő oszlopai" újra énekelni fognak: Marton Éva, Tokody Ilona, Gulyás Dénes, Molnár András, Berczelly István és Ötvös Csaba, Medveczky Ádám vezényletével.

- Az utóbbi években látható volt egy erős elmozdulás a rendezői színház irányába. Csak néhány név: Kovalik, Vidnyánszky, legutóbb Alföldi, jövőre pedig Mohácsi. Mit lát, mennyire vevő erre az Opera közönsége?

- A rendezői színház mint kategória szükségképpen fogyatékos. Mégis: egy operaház ma nem működhet csak "rendezői színházként". Mivel a masszív repertoár minimum százéves, rendezői konzsenialitás nélkül fenntarthatatlan volna a nézők érdeklődése. A rendezői sort pedig még tudnám fokozni, hisz az új művészeti igazgató, Anger Ferenc is kiváló kézzel nyúlt debütáló darabjához (Ariadné Naxosban) és két újabbra készül, illetve Arnaud Bernard (Falstaff) után három külföldi sztárrendező is bemutatkozik nálunk, miközben Vidnyánszky, M. Tóth és mások mellett négy végzős rendezőhallgatónak is adtunk feladatot. És én azt is tudhatom már, ami nem nyilvános: Menzel, Delnon és Znanieczi után lesz még bőven meglepetés a már letervezett szezonokban.

- Nemrég kritikusi életművét kötetbe gyűjtve is kiadta. Ha most egy előadást kellene mondania az utóbbi évekből, melyik lenne az, amelyikkel kritikusként is maximálisan elégedett volt?

- Az életmű címkét erős túlzásnak érzem, pláne negyvennégy évesen, ráadásul a Kritikám alul hatszáz oldalán a cikkeim egynegyede jelent meg, csak a klasszikus vokalitás által érintettek. Amíg volt időm és ez volt a dolgom, nagyon szerettem írni. Most viszont arra lennék büszke, ha az Operát infrastruktúrájában és repertoárjában teljesen megújítva, a megduplázott nézőszámot tartva, a támogatást a 2002-es szint (!) reálértékére visszaküzdve, és az intézményt a digitális dimenzióba is bevezetve érkeznénk el 2018 tavaszára. De hogy ne kerüljem meg a kérdést: a Szikora János rendezésével, Halász Péter zenei irányításával fémjelzett Strauss-bemutató, az Árnyék nélküli asszony nálam 95%-ot szerzett. Meg voltam hatva, úgy, ahogy egy edző a nagy menetelés végén győzni látja a csapatát.

- Játsszunk el a gondolattal: választhat a százharminc éves intézmény eddigi vezetői közül egyet. Erkeltől kezdve Mahleren át Nádasdyig. Kit hívna meg a stábjába?

- Csakis Bánffy Miklóst. Komoly, klasszis főzeneigazgatónk van Halász Péter személyében, a Magyar Nemzeti Balett is magas minőségi követelmények elé állítatott a nemzetközi pályát befutott Solymosi Tamás igazgatása alatt. Amit azonban Bánffy gróf a maga dúsgazdag polihisztorságában tudott, azt csekélységemben hiába keresem. Nem is a stábba hívnám, azzal nem hoznám zavarba magunkat: neki szívesen keze alá dolgoznám az Operát.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Az egyetlen Bach-darab, amit Glenn Gould utált

Mindig kerülte, hogy játszania kelljen ezt a darabot, egyszer, egy tévéműsorban meggyőzték, hogy tegye meg mégis. Nem volt benne öröme.
Színház

Sikerdarabokat tesz online elérhetővé a Játékszín

Június 3-tól szerdánként találkozhat a közönség a színház újranyitása óta műsorra tűzött, ám színpadon már nem látható produkciókkal.
Jazz/World

Hogyan szól a tambura? – Eredics Áron (Söndörgő)

A Söndörgő együttes idén ünnepli 25. születésnapját. Eredics Áron prímtamburán, tambura szamicán és darbukán játszik, valamint énekel a zenekarban. A Fidelio Hangszertár sorozatában most ő mutatja be a hangszereit.
Vizuál

Elhunyt a művész, aki épületeket csomagolt be és emberek ezreinek segített vízen járni

84 évesen, május 31-én New York-i otthonában elhunyt Christo. A tájépítész és térművész, valamint felesége és alkotótársa, Jeanne-Claude nevéhez olyan műalkotások fűződtek, mint 1985-ben a párizsi Pont Neuf és 1995-ben a berlini Reichtstag becsomagolása vagy egy olasz tavon úszósétány építése.
Vizuál

A hazai vásárlókra épít a közeljövőben a Faur Zsófi Galéria

„Meg fog változni a piac, a lokális vásárlókra kell felkészülni” – mondja Faur Zsófi, a Faur Zsófi Galéria tulajdonosa és vezetője, aki nagyon szeretné, ha az lenne ennek az elmúlt két hónapnak a tapasztalata, hogy igenis fontosak a lokális közösségek, a család, a barátok. Ők is ezt erősítik a Bartók Béla úton, azaz a Bartók Béla Boulevard-on, ahol a Kulturális Tizenegy Egyesület elnökeként online fesztivál szervezését vezeti.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Kihirdették az István, a király iskolába megy program győzteseit

A szereposztás kihirdetésével lezárult a Kárpát-medence magyar ajkú általános iskolásai számára elindított István, a király iskolába megy program versenyszakasza. A klasszikussá érett rockoperára épülő össznemzeti identitáserősítő program ezzel újabb állomásához érkezett: a kiválasztott külhoni és anyaországi kisdiákok részvételével hamarosan elkezdődhetnek az előkészületek, hogy nagyszabású premieren mutassák be a közönségnek az István, a király immár harmadik generációs változatát.
Zenés színház ajánló

Online, ingyenesen követhető az idei Wagner-napok

A Budapesti Wagner-napok 2006 óta páratlan nemzetközi sikerrel zajló eseménysorozata 2020-ban újabb jelentős mérföldkövéhez érkezik: a Müpa első alkalommal tesz mindenki számára ingyenesen elérhetővé egy teljes fesztiválnyi felvételt a Wagner-napok gazdag archívumából.
Zenés színház hír

Augusztus 20-án mutatja be a Bánk bánt a Coopera

Vidnyánszky Attila rendezésének díszbemutatóját a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon tartják.
Zenés színház hír

Elhunyt Gabriel Bacquier francia operaénekes

A 20. század egyik vezető baritonja 96 évesen halt meg szerdán otthonában, a normandiai Lestre-ben.
Zenés színház hír

Elmarad a miskolci operafesztivál

A koronavírus-járvány miatt idén nem tartják meg a Bartók Plusz Operafesztivált.