Zenés színház

Minden részlet a helyére kerül

2021.10.21. 13:55
Ajánlom
Célegyenesbe ért az Eiffel Műhelyház ünnepélyes átadása. A látványosan megújult egykori mozdonyjavító műhelyben kialakított játszóhelyeket hivatalosan október 25-én veheti birtokba a publikum, ám az elmúlt időszakban az Opera csapata már belakta a komplexum tereit, ahol több nyilvános előadást is tartottak. A munkálatok a járványhelyzet miatti kényszerű bezárás alatt is folyamatosan zajlottak, az utolsó simításokról Józsa Ankát, a Magyar Állami Operaház beruházó építészét kérdeztük.

Az alábbi cikk az Opera Magazin 2021-es őszi számában jelent meg.

Nem fog hinni a szemének, aki ellátogat az egykori Északi Járműjavító épületéhez, hiszen az elmúlt évek során rendkívüli változáson ment át az ország legnagyobb, állami kézben lévő műemléképülete. Itt alakították ki ugyanis a Magyar Állami Operaház új logisztikai és művészeti központját, amely a próba-, gyártó- és raktárhelyek mellett több játszóhelyet és egy korszerű hangstúdiót is magában foglal. Az Operaház épületének korszerűsítésével párhuzamosan zajló nagyszabású beruházás során a pincétől a padlásig újragondolták a létesítményt, hogy megfeleljen a 21. századi kívánalmaknak – így egy valóban modern és minden igényt kielégítő komplexummal gazdagodott az Opera.

eiffel_banffy_terem_foto_nagy_attila-121231.jpg

Bánffy Miklós terem (Fotó/Forrás: Nagy Attila / Magyar Állami Operaház)

A tervezés és a kivitelezés az Operaház beruházó építésze, Józsa Anka kezében összpontosul, aki 2015-ben kapcsolódott be az Eiffel Műhelyház munkálataiba. Máig élénken él benne az első alkalom, amikor bejárta az akkor még merőben más arcát mutató járműcsarnokot. „Emlékszem, hogy nagyon meleg volt, és mindenhol erős olajszag terjengett.

Építészként azonban rögtön az épületben rejlő fantasztikus lehetőséget láttam meg! Magával ragadott a csarnok szokatlan mérete, a hatalmas terek és a hely eleven történelme, hiszen egy fontos műemlékről van szó.

A kivitelezést minden esetben aprólékos tervezés előzte meg, amely során igazi kihívást jelentett a védendő múlt és a korszerű megoldások megfelelő ötvözése, ám a tervezők nem ismertek lehetetlent.

Jól eltalált építészeti megoldásnak gondolom, hogy érintetlenül hagytuk az eredeti szegecselt acéltartókat, és azoktól függetlenül, teljesen új anyagból hoztuk létre azokat a belső tereket, »dobozokat«, amelyek a ház a házban elvvel összhangban kizárják a külső zajokat és közben maximálisan ellátják a szükséges funkciókat.

Ugyancsak fontos gesztus, hogy rekonstruáltuk az eredeti tégla homlokzatot, amely a műhelyház markáns arculatát adja.”

eiffel_kulso_foto_rakossy_peter-111507.jpg

Az Eiffel Műhelyház kívülről (Fotó/Forrás: Rákossy Péter / Magyar Állami Operaház)

Az elmúlt időszakban próbaüzemre is lehetőség nyílt az Eiffel Műhelyházban, amely sok hasznos tapasztalattal szolgált az épületen dolgozó csapat számára, a járványhelyzet alatti leállást pedig igyekeztek a lehető legjobban kihasználni, hogy immár minden készen várja az októberi ünnepélyes átadó közönségét. A végső mozzanatok között szerepelt egy filmvetítésre és káprázatos színpadi látványvilág kialakítására alkalmas mozirendszer kiépítése, valamint az ország legnagyobb zenei hangfelvétel-stúdiójának kialakítása, de befejeződtek egy 630 négyzetméteres belső kert munkálatai is.

A látványos oázist, amely a nyugalom helye, a tetőszerkezet alatt, a varrodák fölött alakítottuk ki, ide egyaránt feljöhetnek a kollégák és a nézők pihenni, nézelődni, illetve kisebb rendezvények megtartására is alkalmas a tér.

Ezenkívül Ókovács Szilveszter főigazgató úr ötlete nyomán elkészült a mozdonycsarnok új színezése, kikerültek Saxon-Szász János geometriai alkotásai, továbbá befejeztük a jelmezraktár épületét, amely a kalapos- és cipészműhelynek is otthont ad. Ebben egy direkt ide tervezett egyedi tartórendszert alakítottunk ki, amely 1500 folyóméternyi jelmez tárolására alkalmas. Ez nagyon komoly lépés volt a modern logisztika irányába, hiszen az Opera korábban nem rendelkezett ilyen tárolási lehetőséggel – ráadásul még így sem fér el minden öltözék az új raktárban, olyan gazdag jelmezanyagról van szó! Közben elvégeztük a csarnok melletti park füvesítését is, és folyamatosan érkeznek a 301-es szériából való gőzmozdony alkatrészei, amely ugyancsak itt kap helyet.”

Ottrubayoazis_Foto_NagyAttila-141724.jpg

Ottrubay oázis (Fotó/Forrás: Nagy Attila / Magyar Állami Operaház)

Szinte megkoronázta a munkálatokat az a látványos mozzanat, amikor felkerültek az Opera stratégiai partnere, a Herendi Porcelánmanufaktúra műhelyében készült különleges, hófehér évszámok az épület homlokzatára. Mint Józsa Ankától megtudjuk, a timpanonon olvasható 1886-os dátum az építés befejezésének feltételezett éve, amikor a csarnok elnyerte a most megőrzött, műemléki védettséget élvező, impozáns megjelenését.

Ám megnyugodhat-e a főépítész néhány hónappal az átadó előtt?

Nehéz úgy végigmenni az épületen, hogy ne a még befejezetlen részeket szúrjam ki, de azért már vannak olyan napok, amikor sikerül elengednem a maximalizmusomat,

főleg amikor szakmabelieket vagy ismerősöket vezetek körbe. Nagyon szerencsésnek tartom magam, hogy ilyen fiatalon részese lehettem egy olyan nagyszabású munkának, mint az Eiffel Műhelyház kialakítása. Ritkán adódik ekkora lehetőség egy építész életében!”

Fejléckép: Mozdonycsarnok (fotó: Nagy Attila / Magyar Állami Operaház)

Bejártuk az Eiffel Műhelyházat

Kapcsolódó

Bejártuk az Eiffel Műhelyházat

Az október 25-i hivatalos átadóünnepség előtt a sajtó képviselőinek lehetőségük volt megtekinteni az Opera új, multifunkcionális játszóhelyét, ahol a próbatermek, műhelyek és raktárak is helyet kaptak.

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Bach és a létezés szakrális matematikája

Milyen zeneeszmény vezette Johann Sebastian Bachot odáig, hogy saját és Isten nevét egyetlen ütemben rejtse el a kottában? A lipcsei zeneszerzőt gyakran emeljük a legmagasabb piedesztálra, miközben merőben máshogy gondolkodott a zenéről, mint ahogy mi tesszük. Nem öncélú önkifejezésnek tartotta, hanem egy magasabb igazság keresésének.
Vizuál

5 érdekesség az új Woody Allen-filmről

A 86 éves örökifjú Woody Allen újra elbűvölő filmet készített. A filmtörténeti hommage-nak és keserédes vígjátéknak is egyaránt kiváló filmje, a Rifkin fesztiválja az év vége egyik legjobb moziélményének ígérkezik.
Zenés színház

Régi-új mesék – Beszélgetés Székely Krisztával

A Hoffmann meséinek van terjedelmes mennyiségű hiteles kézirata, kritikai kiadása, de nincs definitív verziója. Fodor Géza „ismeretlen remekmű”-nek nevezte Offenbach befejezetlenül maradt operáját, amelyre – szintén Fodort idézve – önmagában nem, csak interpretációtörténetileg tekinthetünk. Ezt a történetet írja tovább az Opera előadása, amelyet Székely Kriszta rendez.
Zenés színház

Polyák Lilla 20 év után távozik a Madách Színházból

A színésznő a hírt Facebook-oldalán jelentette be, köszönetet mondva a színház dolgozóinak az eddigi közös munkáért.
Színház

Wunderlich Józsefet két hétre felfüggesztette a Vígszínház

Ahogyan beszámoltunk róla, Wunderlich József a múlt héten többször is nyilvános Facebook-posztban kritizálta a Vígszínház vezetőségét, bírálta a Covid-ellenes intézkedéseket, illetve egy kolléganőjével szembeni bánásmódot. A színház belső vizsgálat lefolytatása mellett döntött.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Különleges produkcióval álltak színpadra a Madách Színházban a Baltazár Színház művészei

Rendhagyó előadással tisztelgett a Madách Színház december 2-án a sérült emberek előtt a fogyatékossággal élő emberek világnapja alkalmából. A Szerencsejáték Zrt. „Tarts velünk egy akadálymentes jövőért!” kampányának részeként ugyanis a Mamma Mia! egyik betétdalát az előadás szereplői a Baltazár Színház színészeivel közösen adták elő.
Zenés színház kritika

A mitológiai szörnyek valósága

Eötvös Péter-ősbemutatót tartott a Berlini Állami Opera. A zeneszerző Sleepless című opera-balladája Jon Fosse Trilógiája alapján készült, Mundruczó Kornél állította színpadra.
Zenés színház hír

Polyák Lilla 20 év után távozik a Madách Színházból

A színésznő a hírt Facebook-oldalán jelentette be, köszönetet mondva a színház dolgozóinak az eddigi közös munkáért.
Zenés színház interjú

Régi-új mesék – Beszélgetés Székely Krisztával

A Hoffmann meséinek van terjedelmes mennyiségű hiteles kézirata, kritikai kiadása, de nincs definitív verziója. Fodor Géza „ismeretlen remekmű”-nek nevezte Offenbach befejezetlenül maradt operáját, amelyre – szintén Fodort idézve – önmagában nem, csak interpretációtörténetileg tekinthetünk. Ezt a történetet írja tovább az Opera előadása, amelyet Székely Kriszta rendez.
Zenés színház ajánló

Különleges repertoárdarabok újra az Opera Eiffel Műhelyházában!

Kenessey Jenő: Az arany meg az asszony/ Örkény István–Tóth Péter: Tóték című egyfelvonásosok és a világszerte is ritkán hallható Edgar című Puccini-darab ismét műsoron az Opera Eiffel Műhelyházában.