Zenés színház

„Minden színésznő álma egy igazi nadrágszerep” – interjú Lévai Enikővel a Mária főhadnagy bemutatója kapcsán

2023.01.25. 09:30
Ajánlom
Lévai Enikő, a Budapesti Operettszínház fiatal primadonnája egészen különleges évadot tudhat magáénak. Századik születésnapját ünneplő színháza centenáriumi gálaestjén lép színpadra február közepén, egy hónappal később pedig az 1848-49-es forradalom és szabadságharc 175. évfordulójának tiszteletére műsorra tűzött Mária főhadnagy címszerepében mutatkozik be.
IMG_0577_lr-130921.jpg

Lévai Enikő (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Mit jelent számodra a Budapesti Operettszínház?

Az Operettszínház az életem, a hobbim és a munkám. 2015-ben léptem fel először ezen a színpadon, és azóta rengeteg dolog történt. Játszottam fő- és mellékszerepeket, kipróbálhattam magam operettben és musicalben, részt vehettem különféle rendezvényeken, gálaesteken itthon és külföldön egyaránt. Tanulhattam a szakma nagyjaitól, operettcsillagok és musicalsztárok partnere lehettem. Elmondhatatlanul sokat kaptam ettől a színháztól emberként, színészként, énekesként. Szerencsés vagyok, hogy ennek a csapatnak a tagja vagyok, és azt csinálhatom, amit a világon a legjobban szeretek.

Milyen érzések és gondolatok kavarogtak benned a százéves születésnapi gálára készülve?

Óriási megtiszteltetés és persze hatalmas izgalom, mert az ember a legjobb oldalát szeretné megmutatni. Egy centenáriumi gálán fellépni nagyon nagy öröm, megrendezni pedig rendkívüli kihívás. Hogyan lehet száz évet egyetlen este színpadra varázsolni? Hogyan válogatsz a hatalmas operett- és musicalrepertoárból? Miként tudod megidézni azokat a művészeket, akik már nem lehetnek köztünk? Végül egy nagyon színes és színvonalas gála készült még decemberben a teljes társulat részvételével, amit februárban három alkalommal ismét műsorára tűz a színház. Remélem, hogy a nézőknek olyan pompájában tudjuk megmutatni ezt a száz évet, amilyennek mi látjuk.

Homonnay Zsolt rendezte a gálaestet, és most az ő irányítása alatt zajlik a Mária főhadnagy próbafolyamata is. A korábbi színpadi partnered egyszer csak a rendezői székből figyel. Hogy éled ezt meg?

Nagyon nagy kíváncsiság volt bennem, vajon mi fog történni. Zsolttal együtt állunk a színpadon mint Szilvia és Edwin a Csárdáskirálynőben, vagy mint Marica és Tasziló a Marica grófnőben. Annyira más formája ez a közös munkának, hogy izgatottan vártam, mi fog kisülni belőle, de

egyik pillanatról a másikra teljesen természetes volt, hogy már nem a partnerem, hanem a rendezőm.

Az pedig kifejezetten előny, hogy színész, mert így pontosan tudja, hogyan kell minket instruálni.

IMG_9201-130926.jpg

Lévai Enikő a Budapesti Operettszínház előadásában (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Mi az elképzelése a Mária főhadnagyról?

Zsolt nem egy operettet akar színpadra tenni, hanem emberi történeteket megmutatni. Ezért mindig azt kéri tőlünk a próbákon, hogy a lehető legtermészetesebben létezzünk az egyes szituációkban. Ennek nagyon örülök, mert én is azt gondolom, hogy az operett – épp úgy, mint bármely színdarab – akkor él meg igazán, ha belőlünk merítkezik,

ha a saját érzéseinket, gondolatainkat mutatjuk meg, ha valódi embereket lát a közönség a színpadon, nem papírmasé figurákat.

Csak így képes egy előadás olyan hatást elérni és olyan pluszt adni, amit a színházból kijőve is magukkal vihetnek a nézők, és akár napokig ott motoszkál a fejükben, a szívükben.

A színház közleményében az áll, hogy Zsolt modern előadást szeretne rendezni, de közben meg az eredeti, 1942-es szövegkönyvet és kottát használja. Ez mit jelent pontosan?

A színpadi megvalósítás modern, mind a díszletet, mind a jelmezeket, mind a színészi játékot illetően, de az alapanyag, a zene és a szöveg az eredeti Huszka – már amit sikerült belőle rekonstruálni. Ugyanis a kottaanyag néhány részlete az Operettszínház felújítása során elveszett, ezért az általunk ismert mű hiányos volt. A színház vezetése mindent megtett annak érdekében, hogy a hiányzó darabok is előkerüljenek, bekérte azokat a példányokat, amiket más színházakban használtak, és ezekből apránként összeállt az a változat, amit nagyvalószínűséggel az ősbemutató közönsége is hallhatott. Lesznek benne olyan dolgok, amik újdonságot jelentenek majd, de olyanok is, amiket esetleg hiányolni fognak a nézők, mert bár az évek során belekerültek a darabba, az eredetiben nem szerepeltek. Biztosan felhangzik majd Antónia és Draskóczy duettje, a Némán várni egy boldog percet, Mária és Jancsó Bálint közös dala, a Szabad-e remélni és Panni és Tóbiás nagy slágere, A bugaci határon.

IMG_0559-130921.jpg

Lévai Enikő a Budapesti Operettszínház előadásában (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Nem ez az első találkozásod a művel.

Valóban. Néhány éve Somogyi Szilárd rendezésében adták elő a színház stúdiósai, a vizsgaelőadásban „vendégként” Antóniát játszottam, a békéscsabai Jókai Színházban pedig a címszerepben debütálhattam. Mária megformálása nagyon komoly színészi kihívást jelent. Azt gondolom, minden színésznő álma egy igazi nadrágszerep.

Nem titok, hogy a párod koreográfus. Segít majd abban, hogyan lehetsz hiteles férfiruhába bújva a színpadon?

Egészen biztos, hogy kiváló tanácsokat fog adni. Nagyon fontos, hogy állsz meg, hogy nézel egy nőre, hogy fogod például a kardot, vagy egy hangsúly, hogyan szólsz oda valakinek.

Azt mondta, gondoljak arra, hogy otthon hogy osztom ki neki a konyhai és egyéb feladatokat. Ha úgy beszélek a színpadon, mint ezekben a helyzetekben, akkor biztos, hogy férfias leszek. (Nevet.)

Az olvasópróbán megkérdeztem Zsolttól, azt várja-e tőlünk, hogy mélyítsünk, és férfias hangon beszéljünk. Azt válaszolta, egyálalán nem kér ilyet, hiszen a néző úgyis tudja, hogy nem vagyunk férfiak. Sokkal inkább határozottságot, magabiztos fellépést és kiállást szeretne látni.

A te Máriádnak mi van a szívében? Mi vezeti őt?

Mária büszkén vállalja és viseli a magyarságát. Ő egy igazi harcos, aki tenni akar a nemzetéért, a szabadságért. Vakmerőn cselekszik, amikor elszökik bécsi otthonából, és nagynénje, Antónia segítségével elindul haza, Magyarországra. Az van a szövegkönyvben, hogy „amikor megláttam a magyar zászlót, tudtam, hogy hazamegyek”.

IMG_0527_lr-130920.jpg

Lévai Enikő (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Miközben ez egy emelkedett, nemzeti történet, egy fiatal nő fejlődéstörténete is, aki lerázza magáról a terheket, társadalmi elvárásokat, és kiáll önmagáért. Így tekintve abszolút mai sztori.

Így igaz. Van bátorsága kitörni abból az életből, amit rákényszerítenek, és ebben a hite és a hazaszeretete vezeti. Egy valódi öntudatos, modern nő. Csak úgy lehetséges, hogy csatákat nyerjen, hogy hisz saját magában és az ügyben. Az, hogy közben beleszeret egy magyar jurátusba, csak hab a tortán. Az ő esetében a szabadság és a szerelem nem jól hangzó szólam, hanem ténylegesen megvalósul. Az egészben egyébként az a legszebb, hogy Lebstück Mária egy valós, történelmi személy, aki tényleg férfiként harcolt a szabadságharcban, csatákat vezetett és elnyerte a főhadnagyi rangot. Lenyűgöz a története.

Számomra a legmegdöbbentőbb az, hogyan tudott fizikailag olyan erős lenni nő létére, hogy karddal vívjon, és úgy célozzon puskával, mint a férfiak.

Bár csodálom, mégis ezek tőlem nagyon távol álló dolgok. Mert én is jártam karatézni gyerekkoromban, de ma már nem hiszem, hogy bárkivel ölre mernék menni. Erre születni kell, nem kérdés.

Mit jelent számodra a tradíció, a hagyomány?

A tradícióink és a hagyományaink megkerülhetetlen részét képezik a történelmünknek, de a jelenlegi életünknek, a mindennapjainknak is alappillérei. A történelem a múltunk. Múlt nélkül nem lenne se jelen, se jövő. Ez határoz meg minket. Fontosak az ember életében a hagyományok és azok továbbadása is. Szükség van arra, hogy a következő nemzedék is megismerje és megértse, mi miért történt. Tudnunk kell tanulni, fejlődni abból, ami már elmúlt, és adott esetben büszkének lenni rá. Mint amilyen a mi Mária főhadnagyunk lesz. Modern, de a tradíciókat tiszteletben tartja. Épp ezért lehet majd izgalmas a fiatalok számára is. Azt gondolom, hogy a történelmet az ilyen előadások tudják közel hozni hozzánk, mert a könyvekből ismert száraz tények és távoli személyek a színpadon megelevenednek, ezáltal pedig nemcsak az értelmünkre, hanem az érzelmeinkre is képesek hatni. És talán, ha valóban megérinti a nézőket, hazamennek, és utánaolvasnak, hogy is történt mindez a valóságban. És mi más lenne a színház lényege, ha nem ez?

Fejléckép: Lévai Enikő (forrás: Budapesti Operettszínház)

Támogatott tartalom.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Elhunyt Galkó Balázs

75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színművész, rendező – adta hírül családja. Egész életét végigkísérték a versek, fia is egy költeménnyel búcsúzott tőle.
Jazz/World

Esztergályos Máté: „Megmutattuk, hogy lehet békésen működni egymás mellett a jazz-zenei térben”

Április 30-án a Dohnányi Ernő Zenei Központban ünnepli egyéves születésnapját a Szakcsi Rádió. Az évforduló alkalmából Esztergályos Mátéval, a csatorna főszerkesztőjével beszélgettünk az eddig elért eredményekről, visszajelzésekről és arról, hogyan fogadta őket a szakma.
Jazz/World

Animációs klip készült a Symbiosis 5 legújabb dalához

Április 28-án hallgathatja meg először a közönség a Symbiosis 5 Locked In A Box című dalát, amelynek sajátos világát a Cseuz Dániel által készített loop animáció egészíti ki. Az új klip cikkünkben is elérhető!
Színház

Nagy Viktor: „Nem érdemes mindig a fősodorral menni”

Nagyszínpadi Sherlock Holmes-előadással, Molnár Ferenc-darabbal, ír feketekomédiával érkezik a Rejtélyek évada a Thália Színházba. Nagy Viktor művészeti vezető a változó nézői igényekről, médiazajról és a nagy teherbírású társulatról is beszélt a Fideliónak. Interjú.
Színház

Elhunyt Bicskei István színművész

75 éves korában elhunyt Bicskei István Aase-díjas színművész, a vajdasági színjátszás fontos alakja – adta hírül az Újvidéki Színház. Élete során Újvidék mellett játszott Magyarkanizsán, Szabadkán, Békéscsabán és Debrecenben.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Mozart, Beethoven és Wagner áll a Magyar Állami Operaház következő évadának fókuszában

A Magyar Állami Operaház 2025/26-os évada 385 előadással várja a közönséget, köztük hét új bemutató, harminchatféle repertoár-előadás, tizennégyféle gyermek- és ifjúsági produkció, valamint több mint két tucat koncert és dalest szerepel.
Zenés színház interjú

Beavatás Brittennel – Novák János A kis kéményseprő készülő előadásáról

Benjamin Britten „szabadító operáját”, A kis kéményseprőt az OPERA Gyermekkarának közreműködésével, Hajzer Nikolett vezényletével Novák János rendező, csellóművész állítja színpadra az Eiffel Műhelyházban.
Zenés színház gyász

Elhunyt Szűcs Márta

A kiváló koloratúrszopránt, akit hazai sikerei mellett a nemzetközi operaélet is nagyra tartott, elsősorban a bel canto operák főszerepeinek megformálásáért, hetvenkét éves korában érte a halál.
Zenés színház ajánló

A jövő drámai hangjai – ingyen hallgatható Komlósi Ildikó mesterkurzusa

A világhírű magyar opera-énekesnő, Komlósi Ildikó ismét a budapesti Bartók Konzervatóriumban tart mesterkurzust, április 24–27 között. Ezúttal Mascagni ikonikus operája, a Parasztbecsület áll a képzés fókuszában.
Zenés színház hír

Fiatal tehetségekkel érkezik a Jégvarázs musical idén ősszel a Madách Színházba

A Madách Színház nyilvánosságra hozta a 2025 szeptemberében debütáló Jégvarázs musical szereposztását és alkotócsapatát. Az előadás rendezője a színház igazgatója, Szirtes Tamás.