Zenés színház

"Minden sztori más zenét követel"

2014.10.05. 09:56
Ajánlom
Új Mozartokat avatott a Budapesti Operettszínház: Mészáros Árpád Zsolt mellett immár Kocsis Dénes és Veréb Tamás is formálja a bohém zsenit. Az előadást négy évnyi szünet után szeptemberben újította fel a színház. Ebből az alkalomból látogatott el Budapestre a darab Grammy-díjas zeneszerzője, Lévay Szilveszter. A komponistával munkamódszeréről és császári munkahelyéről is beszélgetettünk.

-  Honnan fakad az erős történelmi érdeklődése? Mindhárom eddig Pesten bemutatott darabja, az Elisabeth, a Mozart! és a Rebecca is a monarchia vagy környékének korát idézi. A témái rendszerint fodros, csipkés, nagy szoknyás történetek.

- Szabadkai születésű vagyok, a városunknak egy ideig Maria Thersiopolis volt a neve, hiszen Mária Terézia emelt bennünket városi rangra. Ebből fakadóan sokat tudtunk a császári családról. 1963-ban elköltöztem Németországba, később ott láttam a televízióban a Sissi-filmeket. Amikor megismertem a feleségemet, kiderült, nagy rajongója a királynénak, gyerekkora óta gyűjtötte az Erzsébetről szóló könyveket. Ekkor, általa kezdtem én is többet megtudni róla. Amikor megkaptam Michael Kunzétól az Elisabeth szövegkönyvét, akkor szembesültem vele, hogy szerelmi háromszöget talált ki a szereplőknek, a császárnénak, Ferenc Józsefnek és a Halálnak. Erre a helyzetre kellett nekem felépíteni a zenét. Elisabeth több mint száz éve élt, a Halál kortalan, királyné gyilkosa, Lucheni fiktív módon van jelen a történetben. Az az ötletem támadt, ennek megfelelően vegyítem a zenei stílusokat: a klasszikus a múltat, a modern pop a jelent, az elektronikus pedig a jövőt szimbolizálja. Bevallom, megtetszett ez a forma.

- Vagyis megtalálta a receptet a későbbi munkáihoz is.

- Így van. Szeretem ezt a kombinációt. Amikor a Mozart! - ot készítettük, újabb száz évet léptünk visszafele az időben. Meghatározta a munkánkat, hogy a világ egyik, ha nem a legnagyobb komponistájáról készítettünk darabot. Úgy meséljük el az életét, mint egy rocksztárét. Persze amikor Mozart komponál, beadok mindig egy kis eredeti zenét is tőle. A harmadik musical, a Rebecca érdekes fordulatot hozott, hiszen abban nincsenek idősíkok, ugyanakkor a darab főszereplője a történéskor nem él - így ide is beleszőhettem az elektronikus zenét, a klasszikus vonalat pedig a 30-as évek képviselik. A következő darabunk, a Marie Antoniette egy könyvből készült, kevesebb benne a fikció, így jóval kevesebb popot és elektronikát használtam. Ellenben az utolsó darabomban, a Lady Bessben, aminek áprilisban volt a bemutatója Tokióban, bőven teret adhattam ezeknek is. Lady Bess (I. Erzsébet) lánykori éveit beszéljük el, azt, amikor lemondott a szerelméről azért, hogy királynő lehessen Angliában. Az apja, VIII. Henrik lefejeztette az anyját, az asszony pedig szellemként jelenik meg a színpadon, ezzel kaptam lehetőséget arra, hogy becsempésszem a szférikus zenét. A klasszikus alap mellett megtalálhatóak benne keltikus elemek is. Mindebből látszik, nem sablonszerűen dolgozok, hiszen minden sztori más zenét követel.

- A fantázia viszont mindegyikben nagymértékben benne van.

- Anélkül nem is csinálnám. (nevet) Ha magamat másolnám, az unalmas lenne. Szeretem elvarázsolni a közönséget. Van, hogy a dráma, van, hogy a fikció sodorja magával a nézőket az előadás során. Az én felfogásomban a fantázia a reménnyel egyenlő.

- Tárgyaltak már arról, hogy az utolsó két darabot is bemutassák Pesten?

- Szó van róla, de még nem fixáltuk le, melyik legyen a kettő közül. Vannak preferenciák, ám nem tartunk még szerződéskötési stádiumban. Annyi biztos, hogy a színház és én is szeretnék egy következő magyarországi bemutatót.

- Térjünk rá a mostani pesti látogatásának apropójára, a Mozart! felújítására. Mit gondol, ha a zeneszerzőnek nem lett volna ennyire szigorú, a gyerekeit taktikusan terelő apja, válhatott volna belőle világklasszis zeneszerző? Vagy elveszik a bohémságban, aminek lehetősége ugyancsak felmerül a darabban.

- Ez egy nagyon jó kérdés, épp ma reggel gondolkoztam azon, milyen véletlenek történtek az én életemben is. Sokszor diskurálok barátokkal: vételen-e a véletlen? Mozart esetében nem tudom biztosra a választ. Azt sejtem, valamilyen módon sikerült volna elérnie ugyanezt a szintet, hiszen már gyerekkorában is nagyon erős volt az akarata. Szoktam máson is gondolkozni: Mozart 36 éves korában halt meg. Mi történt volna, ha mondjuk 65 évet él? Megírta volna minden komponista zenéjét előre? Lehet azt mondta neki a Jóisten: "gyere fiam hozzám, vannak másokkal is terveim, te már úgyis megírtál mindent, sőt többet is, nekem is szükségem van rád".

- Az igaz, hogy Önnek van egy dolgozószobája a schönbrunni kastélyban?

- Valóban, van egy lakásom a kastélyban, a harmadik emeleten.

- Valljuk be, ez elég inspiráló közeg lehet történelmi ihletésű darabok, zenék írásához.

- Ott szereztem a Mozart! egyik dalát. Készen volt már a darab, két hónappal voltunk a bemutató előtt, próbáltunk már a zenekarral, de éreztem, hiányzik még egy dal a bárónőnek. Schönbrunnban született a "Csillagok dala". Nagyon szeretek ott is komponálni. Ugyanakkor nem ez a főhadiszállásom, hiszen alapvetően Németországban élek, de sok időt töltök Bécsben is, hiszen ott élnek a gyerekeim.

- Magyarországra milyen gyakran tud ellátogatni?

- Attól függ. Ha például új darabot mutatunk majd be az Operettszínházban, sokkal több időt tudok majd itthon is eltölteni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

10+1 magyar jazzlemez, amit hallanod kell idén

Összeszedtük az elmúlt hónapok legfontosabb megjelenéseit a magyar jazzben: Lukács Miklós, a Subtones, Dés András, a Modern Art Orchestra és Juhász Gábor, valamint egy külföldi csapat tisztelgése Bartók előtt – a Fidelio válogatásában.
Színház

Trokán Péter Székesfehérvárra szerződött - Évadnyitót tartott a Vörösmarty Színház

Az Ember tragédiája 2-vel kezdődik az új évad a Vörösmarty Színházban, ezt követően azonban bőven lesz alkalma az önfeledt szórakozásra a nézőknek a Boeing, Boeing, leszállás Párizsban című bohózat, a Mágnás Miska, vagy a Koccanás megtekintésével.
Zenés színház

Parkfoglaló gála Jonas Kaufmannal

Az Eiffel Műhelyház körüli hatalmas park ad otthont annak a nagyszabású gálaműsornak, amelyen az Opera művészei és napjaink legnépszerűbb tenorja, Jonas Kaufmann lépnek a közönség elé augusztus 19-én.
Zenés színház

„Ez az a szívdobbanás, ami bennünk is él”

Az idei gálán két testvér, két virtuóz zenész, a Jávorkai Brothers is lenyűgöző produkciókkal várja majd az Oroszlános Udvarba érkező közönséget. Jávorkai Sándor és Jávorkai Ádám - egy hegedűművész és egy gordonkaművész –-, akik számos más díj mellett 2009-ben Ausztriában az Év Művészei címet is elnyerték – a Budavári Palotakoncertek kapcsán az általuk megszólaltatott különleges hangszerek történetei mellett többek között az operettel kapcsolatos gondolataikat is megosztották velünk.
Színház

Augusztus 23-ig lehet szavazni a Kaszás Attila-díj jelöltjeire

Az idei három jelölt: Csankó Zoltán (Győri Nemzeti Színház), Földes Tamás (Budapesti Operettszínház) és Vlahovics Edit (szombathelyi Weöres Sándor Színház). A szavazatok a díj megújult honlapján adhatók le augusztus 23-án éjfélig.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„Újra élünk” – Budapesten a két olasz sztárénekes

A legnépszerűbb Rossini-opera, A sevillai borbély két este, augusztus 7-én és 9-én látható a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. Figaro és Rosina szerepében Giorgio Caodurót és Annalisa Stroppát láthatja-hallhatja a magyar közönség. A két olasz művész a világ legnagyobb operaszínpadait külön-külön is meghódította, de közös történetük is van.
Zenés színház interjú

Fontos, hogy a magyar lelkünk is benne legyen ezekben az előadásokban

A Budavári Palotakoncert meghívott vendégeként augusztus 8-án két erdélyi művész, Hary Judit és Fülöp Márton is szívhez szóló, emlékezetes élményt nyújtó produkciókkal készül megajándékozni az Oroszlános Udvarba érkező közönséget. A Kolozsvári Magyar Opera művészeivel a közelgő gála kapcsán arról is beszélgettünk, hogy határon túli magyarokként miért kiemelkedő fontosságú számukra ez a találkozás és maga az operett műfaj.
Zenés színház interjú

„Ez az a szívdobbanás, ami bennünk is él”

Az idei gálán két testvér, két virtuóz zenész, a Jávorkai Brothers is lenyűgöző produkciókkal várja majd az Oroszlános Udvarba érkező közönséget. Jávorkai Sándor és Jávorkai Ádám - egy hegedűművész és egy gordonkaművész –-, akik számos más díj mellett 2009-ben Ausztriában az Év Művészei címet is elnyerték – a Budavári Palotakoncertek kapcsán az általuk megszólaltatott különleges hangszerek történetei mellett többek között az operettel kapcsolatos gondolataikat is megosztották velünk.
Zenés színház hír

Parkfoglaló gála Jonas Kaufmannal

Az Eiffel Műhelyház körüli hatalmas park ad otthont annak a nagyszabású gálaműsornak, amelyen az Opera művészei és napjaink legnépszerűbb tenorja, Jonas Kaufmann lépnek a közönség elé augusztus 19-én.
Zenés színház interjú

Az operett megoldást kínál és reményt ad az embereknek

A Budapesti Operettszínház művésze, Kalocsai Zsuzsa operettprimadonna is fellép az idei Budavári Palotakoncerteken. A Jászai Mari-díjas művésznővel nemcsak a műfajjal való első találkozást idéztük fel, de egyebek mellett arról is beszélgettünk, mi az a pótolhatatlan érték, amit manapság is nyújt számunkra.