Zenés színház

„Minden Verdit elénekeltem”

2016.12.04. 08:23
Ajánlom
Oroszország legnagyobb és legjelentősebb opera- és balettszínházának szólistái érkeznek Budapestre. Az énekesek december 12-én Verdi és Puccini műveiből válogatva adnak áriaestet Medveczky Ádám és a Monarchia Szimfonikus Zenekar közreműködésével. A koncert kapcsán a fellépő művészek közül Jelena Zelenszkajával beszélgettünk.

- Harmadjára látogat hazánkba, milyen élményeket őriz?

- Több mint húsz évvel ezelőtt voltam először Magyarországon, az 1990-es Erkel–Kodály Énekversenyen, ahonnan elismerő oklevéllel térhettem haza. A második alkalom 2012-ben volt, amikor a mostanihoz hasonló koncertet adtunk Budapesten, csak nem a Bolsoj Színház, hanem a moszkvai Új Opera szólistáival. A karmester viszont akkor is Medveczky Ádám volt. Nagyszerű emlékeim vannak mindkét látogatásról, nagyon kedvesek a magyar emberek, és a közönség is fantasztikus.

A timpani mellől

Kapcsolódó

A timpani mellől

Medveczky Ádám karmester Ferencsik János zenekarában kezdte pályáját timpanistaként. A Kossuth-díjas művész, aki később Lamberto Gardelli mellett vált a bécsi klasszika, az olasz opera, valamit Kodály, Bartók és Erkel műveinek szakavatott dirigensévé, július 15-én ünnepli hetvenötödik születésnapját.

- Bár nem orosz születésű, meglehetősen gyorsan vezetett az út Moszkváig. Mi a titka?

- Bakuban születtem, és a zenei tanulmányaimat is Azerbajdzsánban kezdtem, néhány évvel később azonban a Glinka Énekverseny kapcsán felfigyeltek rám Moszkvában. Elsőként az Új Operához szerződtem, de ezzel párhuzamosan a Bolsoj színpadán is megfordultam, mígnem vezető szólistája lettem az dalszínháznak. Gyermekkorom óta énekeltem, és mindig is a társaság középpontja szerettem lenni, három évig balettórákat is vettem. Az énekesi karrier felé az édesapám tette meg velem az első lépést, aki bevitt a bakui konzervatóriumba, hogy hallgassanak meg. Azonnal felvettek, később, már Moszkvában pedig a legendás Irina Arhipovánál tökéletesíthettem a tudásomat.

A moszkvai Bolsoj is elindítja videó csatornáját

Kapcsolódó

A moszkvai Bolsoj is elindítja videó csatornáját

Bár az orosz főváros nagyszínházának ballett-előadásait eddig is nyomon követhettük a világ különböző mozi termeiből, szeptembertől akár valós időben nézhetünk végig minden a színházban zajló programot, előadást.

Roman Muravickij

Roman Muravickij

- Több helyen nyilatkozta, hogy a zenei világban az énekeseknek van a legnehezebb dolguk. Miért gondolja így?

- Bizonyos értelemben az énekesek a legigazibb muzsikusok, már csak azért is, mert a mi hangszerünk a testünkben van. Nemcsak a technikai tökéletesítésre kell energiát fordítanunk, de abban az értelemben is tudnunk kell bánni a hangszálainkkal, hogy megőrizzük ezt a különleges hangszert, és vigyázzunk rá.  Az énekes nem képes új hangszert vásárolni, lecserélni a régit, az énekhangja adott, és ami a legfontosabb, hogy egy pillanatra sem tudja letenni. 

Jelena Zelenszkaja

Jelena Zelenszkaja (Fotó/Forrás: bolshoi.ru)

A felelősségünk elsősorban saját magunkkal szemben az, hogy hogyan használjuk ki az adottságunkat, és hogyan gazdálkodunk vele. Ez nagyon komoly, pszichikai természetű kihívás is.

- Meg tud nevezni egy igazán emlékezetes fellépést vagy találkozást a karrierje során?

- Egy nagyon különös és maradandó élményem van Plácido Domingóval. Akkor találkoztunk először, amikor a New York-i Metropolitanben debütáltam. Az ő irányításával énekeltem Verdi Álarcosbáljában, és premierről lévén szó kimondhatatlanul izgultam. A szünetekben feljött hozzám az öltözőbe, és folyton csak biztatott, az előadás végén pedig hangos brávókkal ünnepelt. Sosem felejtem el azt az estét.

- A budapesti koncerten Verdi és Puccini műveiből hallhatunk majd részleteket. Milyen viszonyban van a két szerző operáival?

- Mindketten közel állnak a szívemhez, még úgy is, hogy az egyes alkotásaikra sokszor más és más stílus a jellemzőbb. Nemcsak a népszerű, de a kevésbé ismert alakjaikat is a magaménak érzem. Ilyen például Anna karaktere Puccini Lidércek című kétfelvonásosából, aminek előszöri megformálásáért külön elismerést is kaptam egy norvégiai fesztiválon.

Szvetlana Silova

Szvetlana Silova

Az általam repertoárszerűen megformált nagyobb szerepek, úgymint Tosca, Turandot, Manon vagy Minnie A nyugat lányából mind az erős női jellem megtestesítői, olyanok, akik mélyen és elkötelezetten élik meg a szerelmet, készek vállalni a szenvedéllyel járó szenvedés minden formáját. Ami Verdit illeti, szinte az összes szoprán szerepet énekeltem már, de a legkedvesebbek számomra Aida, Amelia az Álarcosbálból, Leonora A végzet hatalmából, Abigél a Nabuccóból és Odabella az Attilából. December 12-én az Aidából éneklek majd egy duettet Szvetlana Silovával, Tosca és Turandot nagyáriája mellett pedig a Gianni Schicchi talán legismertebb részletét hallhatja majd a közönség az előadásomban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Díjat nyert Cserhalmi György és Dunai Tamás Los Angelesben – Nézd meg közös kisfilmjüket!

Az Independent Short Awards online gáláján havi szinten díjazza a fesztiválra beküldött, hazájukban már sikerrel bemutatott alkotásokat. A véletlenszerűen kiválasztott és meghívott szakértők a nagy kitüntetésekhez hasonlóan itt is különböző kategóriákban értékelik a műveket, amikkel a világ minden tájáról lehet pályázni.
Plusz

Petőfi menedzsere – Takács Ákos a Kult50-ben

Ezreket mozgat meg, százezreket ér el. A Red Bull Pilvaker ötletes performance-ként indult, mára viszont komoly misszióvá vált, amely kreatív módon népszerűsíti a magyar irodalmat a fiatalok körében. Ötletgazdája, Takács Ákos talán maga sem gondolta az elején, hova jut majd el a kezdeményezésük.
Színház

Kováts Kriszta: Az SZFE-s fiataloknak érezniük kell: nincsenek egyedül!

Múltról és jelenről, elismerésekről, kiállásról és természetesen az SZFE ügyről is beszélgettünk Kováts Krisztával. A Jászai Mari-díjas színésznő nemrégiben vehette át – maszkban – a Pro Artis Erzsébetvárosért díjat, amit értékteremtő művészeti tevékenységéért és kimagasló alkotómunkája elismeréseként kapott.
Zenés színház

A legkiemelkedőbb művészeket díjazták a Magyar Operett Napján

Immár hagyomány, hogy a Budapesti Operettszínház Kálmán Imre születésének és Lehár Ferenc halálának évfordulóján – amit 2002 óta a Magyar Operett Napjaként tartanak számon – díjazza az évadban legjobb teljesítményt nyújtó színészeket.
Könyv

Zsigerien ismerős történetek Szöllősi Mátyás új könyvében

Feszes, izgalmas és jelenkori próza Szöllősi Mátyás új kötete, amely két elbeszélést tartalmaz. Párdarabok: az egyik kíméletlen gyomros jelenkorunk Magyarországáról. A másik viszont gyönyörű katarzis a figyelmes olvasó számára. Spoilermentes kritika.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A legkiemelkedőbb művészeket díjazták a Magyar Operett Napján

Immár hagyomány, hogy a Budapesti Operettszínház Kálmán Imre születésének és Lehár Ferenc halálának évfordulóján – amit 2002 óta a Magyar Operett Napjaként tartanak számon – díjazza az évadban legjobb teljesítményt nyújtó színészeket.
Zenés színház hír

A képzelt beteg – Vajda János operájának ősbemutatójára készül az Opera

Az előadás a CAFe Budapest részeként, de annak időtartamán kívül, október 30-án látható először az Eiffel Műhelyházban, Szabó Máté rendezésében.
Zenés színház hír

Eladta alapítója portréját a londoni Királyi Operaház, hogy túlélje a járványt

A képet David Hockney, az egyik legkeresetebb élő művész készítette még a hetvenes években. Értékét az is növeli, hogy Hockney alig fest felkérésre. A portrét követően harminc évig nem vállalt hasonló megbízást.
Zenés színház interjú

Dobri Dániel: „Szavak nélkül mesélek el egy történetet”

Dobri Dániel szemtelenül fiatal és jóképű zeneszerző, zenei vezető. A József Attila Színházban most bemutatott Amadeus zenei világa is az ő „gyermeke”. Ennek kapcsán beszélgettünk színházról, muzsikáról, egy előadás létrejöttéről.
Zenés színház kult50

Szerepek csöndjében – Horváth Margit a Kult50-ben

Mindenki csak Huginak becézi. Anyaszínházának tartja a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházat, de saját bőrén tapasztalta meg, hogy senki nem lehet próféta a saját hazájában.