Zenés színház

„Minden Verdit elénekeltem”

2016.12.04. 08:23
Ajánlom
Oroszország legnagyobb és legjelentősebb opera- és balettszínházának szólistái érkeznek Budapestre. Az énekesek december 12-én Verdi és Puccini műveiből válogatva adnak áriaestet Medveczky Ádám és a Monarchia Szimfonikus Zenekar közreműködésével. A koncert kapcsán a fellépő művészek közül Jelena Zelenszkajával beszélgettünk.

- Harmadjára látogat hazánkba, milyen élményeket őriz?

- Több mint húsz évvel ezelőtt voltam először Magyarországon, az 1990-es Erkel–Kodály Énekversenyen, ahonnan elismerő oklevéllel térhettem haza. A második alkalom 2012-ben volt, amikor a mostanihoz hasonló koncertet adtunk Budapesten, csak nem a Bolsoj Színház, hanem a moszkvai Új Opera szólistáival. A karmester viszont akkor is Medveczky Ádám volt. Nagyszerű emlékeim vannak mindkét látogatásról, nagyon kedvesek a magyar emberek, és a közönség is fantasztikus.

A timpani mellől

Kapcsolódó

A timpani mellől

Medveczky Ádám karmester Ferencsik János zenekarában kezdte pályáját timpanistaként. A Kossuth-díjas művész, aki később Lamberto Gardelli mellett vált a bécsi klasszika, az olasz opera, valamit Kodály, Bartók és Erkel műveinek szakavatott dirigensévé, július 15-én ünnepli hetvenötödik születésnapját.

- Bár nem orosz születésű, meglehetősen gyorsan vezetett az út Moszkváig. Mi a titka?

- Bakuban születtem, és a zenei tanulmányaimat is Azerbajdzsánban kezdtem, néhány évvel később azonban a Glinka Énekverseny kapcsán felfigyeltek rám Moszkvában. Elsőként az Új Operához szerződtem, de ezzel párhuzamosan a Bolsoj színpadán is megfordultam, mígnem vezető szólistája lettem az dalszínháznak. Gyermekkorom óta énekeltem, és mindig is a társaság középpontja szerettem lenni, három évig balettórákat is vettem. Az énekesi karrier felé az édesapám tette meg velem az első lépést, aki bevitt a bakui konzervatóriumba, hogy hallgassanak meg. Azonnal felvettek, később, már Moszkvában pedig a legendás Irina Arhipovánál tökéletesíthettem a tudásomat.

A moszkvai Bolsoj is elindítja videó csatornáját

Kapcsolódó

A moszkvai Bolsoj is elindítja videó csatornáját

Bár az orosz főváros nagyszínházának ballett-előadásait eddig is nyomon követhettük a világ különböző mozi termeiből, szeptembertől akár valós időben nézhetünk végig minden a színházban zajló programot, előadást.

Roman Muravickij

Roman Muravickij

- Több helyen nyilatkozta, hogy a zenei világban az énekeseknek van a legnehezebb dolguk. Miért gondolja így?

- Bizonyos értelemben az énekesek a legigazibb muzsikusok, már csak azért is, mert a mi hangszerünk a testünkben van. Nemcsak a technikai tökéletesítésre kell energiát fordítanunk, de abban az értelemben is tudnunk kell bánni a hangszálainkkal, hogy megőrizzük ezt a különleges hangszert, és vigyázzunk rá.  Az énekes nem képes új hangszert vásárolni, lecserélni a régit, az énekhangja adott, és ami a legfontosabb, hogy egy pillanatra sem tudja letenni. 

Jelena Zelenszkaja

Jelena Zelenszkaja (Fotó/Forrás: bolshoi.ru)

A felelősségünk elsősorban saját magunkkal szemben az, hogy hogyan használjuk ki az adottságunkat, és hogyan gazdálkodunk vele. Ez nagyon komoly, pszichikai természetű kihívás is.

- Meg tud nevezni egy igazán emlékezetes fellépést vagy találkozást a karrierje során?

- Egy nagyon különös és maradandó élményem van Plácido Domingóval. Akkor találkoztunk először, amikor a New York-i Metropolitanben debütáltam. Az ő irányításával énekeltem Verdi Álarcosbáljában, és premierről lévén szó kimondhatatlanul izgultam. A szünetekben feljött hozzám az öltözőbe, és folyton csak biztatott, az előadás végén pedig hangos brávókkal ünnepelt. Sosem felejtem el azt az estét.

- A budapesti koncerten Verdi és Puccini műveiből hallhatunk majd részleteket. Milyen viszonyban van a két szerző operáival?

- Mindketten közel állnak a szívemhez, még úgy is, hogy az egyes alkotásaikra sokszor más és más stílus a jellemzőbb. Nemcsak a népszerű, de a kevésbé ismert alakjaikat is a magaménak érzem. Ilyen például Anna karaktere Puccini Lidércek című kétfelvonásosából, aminek előszöri megformálásáért külön elismerést is kaptam egy norvégiai fesztiválon.

Szvetlana Silova

Szvetlana Silova

Az általam repertoárszerűen megformált nagyobb szerepek, úgymint Tosca, Turandot, Manon vagy Minnie A nyugat lányából mind az erős női jellem megtestesítői, olyanok, akik mélyen és elkötelezetten élik meg a szerelmet, készek vállalni a szenvedéllyel járó szenvedés minden formáját. Ami Verdit illeti, szinte az összes szoprán szerepet énekeltem már, de a legkedvesebbek számomra Aida, Amelia az Álarcosbálból, Leonora A végzet hatalmából, Abigél a Nabuccóból és Odabella az Attilából. December 12-én az Aidából éneklek majd egy duettet Szvetlana Silovával, Tosca és Turandot nagyáriája mellett pedig a Gianni Schicchi talán legismertebb részletét hallhatja majd a közönség az előadásomban.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Napfény a dörzspapíron” – Szakácsi Sándor, a nyughatatlan lélek

Szakácsi Sándort, bár már gyerekkorában nagy jövőt jósoltak neki a színészi pályán, kisebb korában gúnyolták iskolatársai, felnőttként pedig alkoholproblémákkal küzdött, magát La Mancha lovagjának, szélmalomharcosnak nevezte. Saját bevallása szerint a szerepeiből merített erőt a folytatáshoz.
Klasszikus

A nagyok titkai

Vezető karmesterük, Kirill Petrenko vezényletével adta elő a Berlini Filharmonikusok Csajkovszkij Pikk dáma című operáját, saját koncerttermében, Berlinben. Az április 21-i, koncertszerű előadáson megpróbáltuk kideríteni, mit tudhat az a dirigens, akit egy ilyen jelentőségű zenekar mindenáron magának akart.
Könyv

Krasznahorkai László és Bödőcs Tibor kapta a Libri irodalmi elismeréseit

2022-ben a zsűri egy hosszú elbeszélést, míg a közönség egy politikai szatírát emelt ki a tíz döntős mű közül.
Jazz/World

Csak betyárosan: lemezbemutatót és turnézáró koncertet és táncházat tart a Góbé a Fonóban

Online már korábban megjelent, fizikai formájában tavasszal jött ki a Góbé Élem című lemeze, az első nagylemez, amelyet a zenekar megújult felállásában jelentetett meg. A csapat május 28-án turnézáró koncertet, lemezbemutatót tart a Fonóban, amit egy táncházzal fejelnek meg.
Klasszikus

Elhunyt Cser László hegedűművész

A Budapesti Fesztiválzenekar alapító tagjától Gál-Tamási Mária hegedűművész búcsúzott a zenekar közösségi oldalán, és megható sorokkal idézte fel mindazt a támogatást, amit az együttes a muzsikustól kapott.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„Csipike történetén keresztül nekünk is megadatik az önmagunkra találás lehetősége” – beszélgetés Molnár Levente operaénekessel

Csipikének, a fontoskodó, de jószándékú törpének kalandos történetei számos gyermek és felnőtt szívét meghódították már. Fodor Sándor meséje a Coopera gondozásában hamarosan egy családi opera formájában elevenedik majd meg. A készülő mű ötletgazdájával és művészeti vezetőjével, Molnár Levente Liszt Ferenc-díjas operaénekessel beszélgettünk egyebek mellett arról, milyen fejlődésen megy keresztül a történet során, és mi mindenre tanít meg bennünket is ez az erdélyi gyerekek és felnőttek körében egyaránt ismert és kedvelt kis mesehős.
Zenés színház hír

Elisabeth Sobotka lesz a Berlini Állami Opera új főigazgatója

A Bregenzi Fesztivál vezetője 2024 szeptemberében kezdheti meg munkáját az intézmény élén. A jelenlegi főigazgató, Matthias Schulz 2025-től a Zürichi Operát vezeti majd.
Zenés színház hír

Rost Andrea tart ősszel mesterkurzust

A világhírű énekesnő PályaStart címmel vezet összetett képzést az ősz folyamán a Magyar Állami Operaházban, melyen operaénekes-növendékek és pályakezdő művészek tökéletesíthetik tudásukat.
Zenés színház hír

Bretz Gábor kapta a Székely Mihály-emlékplakettet

Az Operaház egykori legendás énekesének emlékére létrehozott díjat egy arra érdemes énekesnek adják át, művészi és emberi magatartásának elismerésére. Idén a világszerte ismert basszbaritonra esett a választás.
Zenés színház interjú

„Az igazi nőnek mindig titka van” – interjú Fischl Mónikával

Fischl Mónika az operettirodalom csaknem minden jelentős primadonnaszerepét eljátszotta már, az évad végéhez közeledve pedig többek között a Csárdáskirálynőben és a Marica grófnőben lesz látható a Budapesti Operettszínházban. A színésznővel a nemrég átvett Liszt Ferenc-díjáról, tanításról, az operett és musical kapcsolatáról, valamint az előadások egyedi rendezői koncepciójáról beszélgettünk.