Zenés színház

„Minden Verdit elénekeltem”

2016.12.04. 08:23
Ajánlom
Oroszország legnagyobb és legjelentősebb opera- és balettszínházának szólistái érkeznek Budapestre. Az énekesek december 12-én Verdi és Puccini műveiből válogatva adnak áriaestet Medveczky Ádám és a Monarchia Szimfonikus Zenekar közreműködésével. A koncert kapcsán a fellépő művészek közül Jelena Zelenszkajával beszélgettünk.

- Harmadjára látogat hazánkba, milyen élményeket őriz?

- Több mint húsz évvel ezelőtt voltam először Magyarországon, az 1990-es Erkel–Kodály Énekversenyen, ahonnan elismerő oklevéllel térhettem haza. A második alkalom 2012-ben volt, amikor a mostanihoz hasonló koncertet adtunk Budapesten, csak nem a Bolsoj Színház, hanem a moszkvai Új Opera szólistáival. A karmester viszont akkor is Medveczky Ádám volt. Nagyszerű emlékeim vannak mindkét látogatásról, nagyon kedvesek a magyar emberek, és a közönség is fantasztikus.

A timpani mellől

Kapcsolódó

A timpani mellől

Medveczky Ádám karmester Ferencsik János zenekarában kezdte pályáját timpanistaként. A Kossuth-díjas művész, aki később Lamberto Gardelli mellett vált a bécsi klasszika, az olasz opera, valamit Kodály, Bartók és Erkel műveinek szakavatott dirigensévé, július 15-én ünnepli hetvenötödik születésnapját.

- Bár nem orosz születésű, meglehetősen gyorsan vezetett az út Moszkváig. Mi a titka?

- Bakuban születtem, és a zenei tanulmányaimat is Azerbajdzsánban kezdtem, néhány évvel később azonban a Glinka Énekverseny kapcsán felfigyeltek rám Moszkvában. Elsőként az Új Operához szerződtem, de ezzel párhuzamosan a Bolsoj színpadán is megfordultam, mígnem vezető szólistája lettem az dalszínháznak. Gyermekkorom óta énekeltem, és mindig is a társaság középpontja szerettem lenni, három évig balettórákat is vettem. Az énekesi karrier felé az édesapám tette meg velem az első lépést, aki bevitt a bakui konzervatóriumba, hogy hallgassanak meg. Azonnal felvettek, később, már Moszkvában pedig a legendás Irina Arhipovánál tökéletesíthettem a tudásomat.

A moszkvai Bolsoj is elindítja videó csatornáját

Kapcsolódó

A moszkvai Bolsoj is elindítja videó csatornáját

Bár az orosz főváros nagyszínházának ballett-előadásait eddig is nyomon követhettük a világ különböző mozi termeiből, szeptembertől akár valós időben nézhetünk végig minden a színházban zajló programot, előadást.

Roman Muravickij

Roman Muravickij

- Több helyen nyilatkozta, hogy a zenei világban az énekeseknek van a legnehezebb dolguk. Miért gondolja így?

- Bizonyos értelemben az énekesek a legigazibb muzsikusok, már csak azért is, mert a mi hangszerünk a testünkben van. Nemcsak a technikai tökéletesítésre kell energiát fordítanunk, de abban az értelemben is tudnunk kell bánni a hangszálainkkal, hogy megőrizzük ezt a különleges hangszert, és vigyázzunk rá.  Az énekes nem képes új hangszert vásárolni, lecserélni a régit, az énekhangja adott, és ami a legfontosabb, hogy egy pillanatra sem tudja letenni. 

Jelena Zelenszkaja

Jelena Zelenszkaja (Fotó/Forrás: bolshoi.ru)

A felelősségünk elsősorban saját magunkkal szemben az, hogy hogyan használjuk ki az adottságunkat, és hogyan gazdálkodunk vele. Ez nagyon komoly, pszichikai természetű kihívás is.

- Meg tud nevezni egy igazán emlékezetes fellépést vagy találkozást a karrierje során?

- Egy nagyon különös és maradandó élményem van Plácido Domingóval. Akkor találkoztunk először, amikor a New York-i Metropolitanben debütáltam. Az ő irányításával énekeltem Verdi Álarcosbáljában, és premierről lévén szó kimondhatatlanul izgultam. A szünetekben feljött hozzám az öltözőbe, és folyton csak biztatott, az előadás végén pedig hangos brávókkal ünnepelt. Sosem felejtem el azt az estét.

- A budapesti koncerten Verdi és Puccini műveiből hallhatunk majd részleteket. Milyen viszonyban van a két szerző operáival?

- Mindketten közel állnak a szívemhez, még úgy is, hogy az egyes alkotásaikra sokszor más és más stílus a jellemzőbb. Nemcsak a népszerű, de a kevésbé ismert alakjaikat is a magaménak érzem. Ilyen például Anna karaktere Puccini Lidércek című kétfelvonásosából, aminek előszöri megformálásáért külön elismerést is kaptam egy norvégiai fesztiválon.

Szvetlana Silova

Szvetlana Silova

Az általam repertoárszerűen megformált nagyobb szerepek, úgymint Tosca, Turandot, Manon vagy Minnie A nyugat lányából mind az erős női jellem megtestesítői, olyanok, akik mélyen és elkötelezetten élik meg a szerelmet, készek vállalni a szenvedéllyel járó szenvedés minden formáját. Ami Verdit illeti, szinte az összes szoprán szerepet énekeltem már, de a legkedvesebbek számomra Aida, Amelia az Álarcosbálból, Leonora A végzet hatalmából, Abigél a Nabuccóból és Odabella az Attilából. December 12-én az Aidából éneklek majd egy duettet Szvetlana Silovával, Tosca és Turandot nagyáriája mellett pedig a Gianni Schicchi talán legismertebb részletét hallhatja majd a közönség az előadásomban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Horgas Eszter: „Prés alatt vagyunk mindannyian”

Csak ülünk és teázunk. Két különböző lakásban, a monitor két oldalán. Hiába, az ember olyan könnyen megszokja a személyes találkozások luxusát. Interjú karantén idején – a gépeken keresztül – Horgas Eszter fuvolaművésszel.
Klasszikus

Ez az időszak próbatétel, nem büntetés

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nagycsaládi körben töltik az önkéntes izoláció idejét: fiuk, Gáspár oktatóvideókat készít, ők Leclair-műveket tanulnak. Ez az időszak próbatétel és kihívás, mondják.
Plusz

„A legelsők közt omlott össze és az utolsó lesz, ami talpra áll” – válságban a magyar zeneipar 

A hazai könnyűzene és azt működtető zeneipar szinte a járvány első pillanatában leállt és lefagyott. Koncertek, turnék, fesztiválok maradnak el, egy teljes iparág maradt az egyik pillanatról a másikra munka és bevétel nélkül, s persze a kreativitás terepei is beszűkültek és átalakultak. Zenészeket és zeneipari embereket – szervezőket, menedzsereket, sajtósokat, újságírókat – kérdeztünk arról, hogy mi történik velük most, hogyan élik meg a járványidőszakot és a válságot.
Klasszikus

Az interneten közvetítik a János-passiót a lipcsei Tamás-templomból

A koronavírus-járvány ellenére fel fog csendülni Johann Sebastian Bach János-passiója a lipcsei Tamás-templomban nagypénteken, az eseményt az interneten élőben közvetítik, és együtt éneklésre biztatják a nézőket.
Vizuál

A népharag miatt nem pótolta a Milói Vénusz karjait a Louvre restaurátora

A karokon kívül ékszerek és festék is volt eredetileg a szobron. Kétszáz éve, 1820. április 8-án fedezte fel az alkotást egy földműves.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház online közvetítés

Ingyenesen nézheti Andrew Lloyd Webber musicaljeit a YouTube-on

Bár a szolgáltatás ingyenes lesz, a nézőket arra bátorítják, hogy adakozzanak egy-egy alapítványnak a koronavírus-járvány közepette, amikor a színházak bezártak.
Zenés színház hír

Nem tartják meg idén a Bayreuthi Ünnepi Játékokat

Elmarad idén a Bayreuthi Ünnepi Játékok programsorozata a koronavírus-járvány miatt - jelentették be kedd este a világhírű németországi Wagner-fesztivál szervezői.
Zenés színház hír

Plácido Domingo elhagyhatta a kórházat

A veterán spanyol énekes azután került kórházba Mexikóban, hogy pozitív lett a koronavírus tesztje.
Zenés színház hír

2021-re halasztják a Turandot bemutatóját a Szentmargitbányai Kőfejtőben

Giacomo Puccini Turandot című operájának 2020. július 8-i premierjét és az idei nyárra tervezett összes további előadását 2021 nyarára tolják el a szervezők. A jegyek beválthatók a következő évi időpontokra.
Zenés színház bánk bán

Online tartják meg a Bánk bán előadásaira hirdetett meghallgatást

Nemcsak az internetre költöztette a meghallgatást, de a jelentkezési határidőt is meghosszabbította a Coopera április 15-ig.