Zenés színház

Mindennapos játék a zene

2015.12.29. 08:47
Ajánlom
A Színház- és Filmművészeti Egyetem oktatási rektorhelyettesével, Tallér Zsófiával a zeneszerzőszakma kihívásairól, az egyetemi munkáról, a Zeneakadémiával indított közös szak jelentőségéről és Kocsis Zoltánnal való első találkozásáról is beszélgettünk.

- Zongoristának készült, de máshogy alakult az élete. Hogyan emlékszik vissza?

Molnár Ágnes, Bakonyi Marcell, Tallér Zsófia

Molnár Ágnes, Bakonyi Marcell, Tallér Zsófia (Fotó/Forrás: Emmer László)

- Tehetséges voltam és versenyeket nyertem, a zongora mellett képzeltem el a jövőmet. Egy alkalommal Tőke Mariann jött el hozzánk Győrbe, bemutatóórát tartani, improvizációs gyakorlatokat játszottunk szigorú keretek között. Azt mondta, a zeneszerzés szakon a helyem, ami számomra teljesen abszurd volt, hiszen nekem Mozart és Bach voltak a zeneszerzők. Kicsi gyermekként sokat kellett utaznom az iskola és az otthonunk között, ez alatt mindig nagyzenekari művek szóltak a fejemben, ezzel szórakoztattam magam. Elmeséltem édesanyámnak, aki zenetanár volt, s láttam az arcán, hogy nagyon meglepődik. Ezen pedig én lepődtem meg, mert a zenei képzelődést mindennapos játéknak tartottam, azt gondoltam, semmi különleges nincs benne. Aztán a konziban már két szakon tanultam, a zongora mellé így került a zeneszerzés.

- Kocsis Zoltán nagy szerepet játszott az életében. Hogyan találkoztak?

- Általános iskolában, amikor ötöst kaptam, azzal jutalmaztam magam, hogy otthon felraktam Bach d-moll zongoraversenyét az ő előadásában. Meghallgattam, és ez nekem elég jutalom volt. Így aztán fokozottan nagy élmény volt, amikor a személye realizálódott az életemben. Egy országos zongoraversenyen, ahol nem is játszottam túl jól, ő volt a zsűri elnöke. Jelezte, hogy szeretne engem Pesten is meghallgatni. Felmentem hozzá tizenhat évesen, persze rettentően féltem. A mintegy háromórás zongoraóra után felajánlotta, hogy bármikor meghallgat a későbbiekben. Évekig éltem a lehetőséggel. Inspirálta a kreativitásomat, nem szólt rám, ha valamit másképp játszottam a megszokottnál. Ez az input első körben nagyon rosszat tett a zongorajátékomnak, mert egészen öntörvényűen és vadul kezdtem el játszani, de ekkor fordultam igazán a zeneszerzés felé.

Tallér Zsófia

Tallér Zsófia (Fotó/Forrás: Emmer László, Magyar Állami Operaház)

- A zenés színházzal mikor került kapcsolatba?

- Hatéves koromban az Operaházban pipiskedve néztem végig a Bánk bánt, még nem láttam ki a korlát mögül. Nem értettem az egészből semmit, de a műfaj drámaisága lenyűgözött. A zeneakadémista éveimben már tudatosan kerestem a kapcsolatot a színpaddal és a filmmel, érdekelt, hogyan viselkedik a zene, ha nem koncertszínpadon van. Első operapróbálkozásom is erre az időre datálódik, egy húszperces minioperát írtam egy művészeti fesztiválra. Akkor már Petrovics Emil tanársegédje voltam, tőle rengeteget tanultam a zenés színházról.

- Több éve, hogy elindult a Zeneakadémiával közös képzési forma, az alkalmazott zeneszerzés. Beváltotta az együttműködés a hozzá fűzött reményeket?

- A szak létesítése több lábon áll. Egyrészt a zeneszerzőszakma változásokon megy keresztül, válaszolni kellett az új területek igényeire. Másrészt a zeneszerző programok gombnyomásra adják ki a zenének tűnő hangokat, nagyon sok tehetségtelen és képzetlen amatőr garázdálkodik önjelölt filmzeneszerzőként. A harmadik, hogy a rendezőhallgatóknak is szükségük volt olyan stúdiumra, amely során a zeneszerzővel való munkát idejekorán megtanulhatják. Meg kellett tehát találnunk minderre az új képzési formát Fekete Gyulával. Számos hazai és nemzetközi díjunk van a szak indulása óta, két hallgatónk pedig Bécsben folytatja a tanulmányait.

Tallér Zsófia

Tallér Zsófia (Fotó/Forrás: Istvánffy Zsolt)

- Tavaly mutatták be gyerekoperáját. Milyen kihívások állnak most ön előtt?

- Az operaházi felkérésre született Leánder és Lenszirom gyerekeknek és felnőtteknek is szól: rendelkezik egy naiv síkkal, ami rögtön megtalálja a kisgyerekeket, de tele van öniróniával és szarkazmussal, amit igazán a nagyobbak és a felnőttek értenek. Most két kamaradalciklust írok, Vajda Júlia és Bátori Éva kérésére, emellett pedig tanítok az SZFE-n és az oktatási ügyeket is viszem.

- Nőként és édesanyaként nehéz összeegyeztetni a családot és a szakmai kihívásokat

- Szakmai hátrány zeneszerzőként sosem ért, inkább belső gátlásaim voltak, hiszen nincs klasszikus hagyománya a női zeneszerzésnek. A szakmai sikerek aztán persze felülírták a kezdeti szorongásaimat. Családanyaként pedig a mai napig nehezemre esik este otthon hagyni a fiamat egy koncert vagy színház miatt, pedig már kilencéves. Ezt nem mindig tolerálja a szakma. Számomra viszont így teljes értékű az élet.

Az alkalmazott zeneszerzés szakirány hallgatóival készült beszélgetés itt olvasható.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Megkezdte munkáját Antal Zsolt az SZFE Elméleti Intézetének élén

Sára Balázs és Bodolay Géza után újabb intézetvezető kezdte meg munkáját a Színház- és Filmművészeti Egyetemen.
Jazz/World

Három napon át minden a jazz körül forog

A kilenc éve minden évben április 30-án megrendezett Nemzetközi Jazznap (International Jazz Day) magyar eseményeit a koronavírus-járvány miatt elhalasztották, azonban a szervezők most online pótolják az elmaradt koncerteket, amiket három napon keresztül, öt budapesti és egy felvidéki helyszínről közvetítenek.
Színház

Online tartja legújabb bemutatóját a Pesti Színház

Elmesélhető-e a 20. század történelme egyetlen család, ház vagy kő történetén keresztül? Marius von Mayenburg A kő című drámájában generációról generációra hagyományozott titkok, falakba eltemetett történetek kerülnek felszínre, megértetve valamit saját múltunkból, de leginkább a jelenünkből. Michal Dočekal, a Prágai Városi Színházak igazgatójának rendezése december 5-én látható élő stream formájában.
Jazz/World

„Lesz még, aki rákérdez a hamisságra?” – Megérkezett Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint új klipje

Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint úgy döntöttek, hogy a pandémia okán lelassult időben nem egyben adják ki új lemezüket, hanem havonta bemutatnak egy-egy dalt. Íme a legújabb.
Színház

Auksz Éva: Szerencsére az élet visszaigazolta, hogy jó úton vagyok

A Partitúra december 5-én, szombaton 14.30-tól Dunaújvárosban kalandozik. Itt született a zenés és prózai előadásokban is emlékezetes alakításokat nyújtó Auksz Éva, aki színházi elfoglaltságai miatt nem tudott jelen lenni a Partitúra dunaújvárosi forgatásán, egykori néptáncos fellépéseinek helyszínén, a Bartók Kamaraszínházban, ahol Őze Áron, az intézmény igazgatója vitte körbe a stábot. Auksz Éva ugyanakkor a Fidelio.hu-nak mesélt fiatalkori útkereséséről, mesteréről, Iglódi Istvánról, és egy különleges előadásról, amely a Rózsavölgyi Szalonban megy majd – a korlátozó intézkedések feloldása után.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Magyar kontratenor főszereplésével debütál Philip Glass operája Finnországban

Daragó Zoltán alakítja Ehnatont az azonos című Philip Glass operában, amelyet minden remény szerint a jövő évben mutatnak be Helsinkiben.
Zenés színház ajánló

Az operettek királynőjével indul az Operett Online

Valódi közönségkedvenccel indítja el streaming szolgáltatását a Budapesti Operettszínház. Kálmán Imre egyik legismertebb operettje, a Csárdáskirálynő, december 5-én érkezik a nézők otthonába.
Zenés színház hír

Új bemutatóval várja 2021-et a Madách Színház

A Madách Színház újra egy világsikert hoz Magyarországra, a Broadway bemutató után először nálunk kerülhet színre Robert Horn musicalje, az Aranyoskám (Tootsie).
Zenés színház magazin

75 éves a színpad és a filmvászon koronázatlan királynője, Bette Midler

December 1-jén ünnepli hetvenötödik születésnapját Bette Midler amerikai színésznő, énekesnő, aki több mint fél évszázados karrierje alatt négy Grammy-díjat, négy Golden Globe-díjat, három Emmy-díjat, két Tony-díjat vehetett át, emellett hatszor kapta meg a legjobb komikának járó American Comedy Award kitüntetést.
Zenés színház hír

A változásra is reflektál Dolhai Attila új lemeze

A Visszatérés CD után két évvel új lemezzel jelentkezik Dolhai Attila. Az előző albummal ellentétben – ahol a színházi élmények egyfajta összefoglalása volt a cél – a színész ezúttal nem mások által megírt szerepek mentén szólal meg, hanem saját szerzeményeit gyűjtötte össze.