Zenés színház

Mindennapos játék a zene

2015.12.29. 08:47
Ajánlom
A Színház- és Filmművészeti Egyetem oktatási rektorhelyettesével, Tallér Zsófiával a zeneszerzőszakma kihívásairól, az egyetemi munkáról, a Zeneakadémiával indított közös szak jelentőségéről és Kocsis Zoltánnal való első találkozásáról is beszélgettünk.

- Zongoristának készült, de máshogy alakult az élete. Hogyan emlékszik vissza?

Molnár Ágnes, Bakonyi Marcell, Tallér Zsófia

Molnár Ágnes, Bakonyi Marcell, Tallér Zsófia (Fotó/Forrás: Emmer László)

- Tehetséges voltam és versenyeket nyertem, a zongora mellett képzeltem el a jövőmet. Egy alkalommal Tőke Mariann jött el hozzánk Győrbe, bemutatóórát tartani, improvizációs gyakorlatokat játszottunk szigorú keretek között. Azt mondta, a zeneszerzés szakon a helyem, ami számomra teljesen abszurd volt, hiszen nekem Mozart és Bach voltak a zeneszerzők. Kicsi gyermekként sokat kellett utaznom az iskola és az otthonunk között, ez alatt mindig nagyzenekari művek szóltak a fejemben, ezzel szórakoztattam magam. Elmeséltem édesanyámnak, aki zenetanár volt, s láttam az arcán, hogy nagyon meglepődik. Ezen pedig én lepődtem meg, mert a zenei képzelődést mindennapos játéknak tartottam, azt gondoltam, semmi különleges nincs benne. Aztán a konziban már két szakon tanultam, a zongora mellé így került a zeneszerzés.

- Kocsis Zoltán nagy szerepet játszott az életében. Hogyan találkoztak?

- Általános iskolában, amikor ötöst kaptam, azzal jutalmaztam magam, hogy otthon felraktam Bach d-moll zongoraversenyét az ő előadásában. Meghallgattam, és ez nekem elég jutalom volt. Így aztán fokozottan nagy élmény volt, amikor a személye realizálódott az életemben. Egy országos zongoraversenyen, ahol nem is játszottam túl jól, ő volt a zsűri elnöke. Jelezte, hogy szeretne engem Pesten is meghallgatni. Felmentem hozzá tizenhat évesen, persze rettentően féltem. A mintegy háromórás zongoraóra után felajánlotta, hogy bármikor meghallgat a későbbiekben. Évekig éltem a lehetőséggel. Inspirálta a kreativitásomat, nem szólt rám, ha valamit másképp játszottam a megszokottnál. Ez az input első körben nagyon rosszat tett a zongorajátékomnak, mert egészen öntörvényűen és vadul kezdtem el játszani, de ekkor fordultam igazán a zeneszerzés felé.

Tallér Zsófia

Tallér Zsófia (Fotó/Forrás: Emmer László, Magyar Állami Operaház)

- A zenés színházzal mikor került kapcsolatba?

- Hatéves koromban az Operaházban pipiskedve néztem végig a Bánk bánt, még nem láttam ki a korlát mögül. Nem értettem az egészből semmit, de a műfaj drámaisága lenyűgözött. A zeneakadémista éveimben már tudatosan kerestem a kapcsolatot a színpaddal és a filmmel, érdekelt, hogyan viselkedik a zene, ha nem koncertszínpadon van. Első operapróbálkozásom is erre az időre datálódik, egy húszperces minioperát írtam egy művészeti fesztiválra. Akkor már Petrovics Emil tanársegédje voltam, tőle rengeteget tanultam a zenés színházról.

- Több éve, hogy elindult a Zeneakadémiával közös képzési forma, az alkalmazott zeneszerzés. Beváltotta az együttműködés a hozzá fűzött reményeket?

- A szak létesítése több lábon áll. Egyrészt a zeneszerzőszakma változásokon megy keresztül, válaszolni kellett az új területek igényeire. Másrészt a zeneszerző programok gombnyomásra adják ki a zenének tűnő hangokat, nagyon sok tehetségtelen és képzetlen amatőr garázdálkodik önjelölt filmzeneszerzőként. A harmadik, hogy a rendezőhallgatóknak is szükségük volt olyan stúdiumra, amely során a zeneszerzővel való munkát idejekorán megtanulhatják. Meg kellett tehát találnunk minderre az új képzési formát Fekete Gyulával. Számos hazai és nemzetközi díjunk van a szak indulása óta, két hallgatónk pedig Bécsben folytatja a tanulmányait.

Tallér Zsófia

Tallér Zsófia (Fotó/Forrás: Istvánffy Zsolt)

- Tavaly mutatták be gyerekoperáját. Milyen kihívások állnak most ön előtt?

- Az operaházi felkérésre született Leánder és Lenszirom gyerekeknek és felnőtteknek is szól: rendelkezik egy naiv síkkal, ami rögtön megtalálja a kisgyerekeket, de tele van öniróniával és szarkazmussal, amit igazán a nagyobbak és a felnőttek értenek. Most két kamaradalciklust írok, Vajda Júlia és Bátori Éva kérésére, emellett pedig tanítok az SZFE-n és az oktatási ügyeket is viszem.

- Nőként és édesanyaként nehéz összeegyeztetni a családot és a szakmai kihívásokat

- Szakmai hátrány zeneszerzőként sosem ért, inkább belső gátlásaim voltak, hiszen nincs klasszikus hagyománya a női zeneszerzésnek. A szakmai sikerek aztán persze felülírták a kezdeti szorongásaimat. Családanyaként pedig a mai napig nehezemre esik este otthon hagyni a fiamat egy koncert vagy színház miatt, pedig már kilencéves. Ezt nem mindig tolerálja a szakma. Számomra viszont így teljes értékű az élet.

Az alkalmazott zeneszerzés szakirány hallgatóival készült beszélgetés itt olvasható.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Rosszkedvű? – Vígjátékok karantén idejére

Nem a valóság elől menekülünk, egyszerűen csak szeretnénk egy kicsit jobban érezni magunkat. Ezért nézünk vígjátékokat és ezért ajánljuk őket. Szubjektív filmajánlónkban az HBO Go klasszikus és közelmúltbeli vígjátékaiból válogattunk.
Plusz

Hatezer műsort tesz közzé ingyenesen az MTVA

A NAVA, a Rádióarchívum és az M3 is ingyenessé tette tartalmainak egy részét, hogy komolyzene, hangoskönyvek, tévéfilmek és sorozatok által biztosítsák az igényes otthoni szórakozást.
Klasszikus

Elhunyt Peskó Zoltán világhírű magyar karmester

83 évesen, hosszas betegség után március 31-én elhunyt Peskó Zoltán - tájékoztatta lapunkat a művész családja.
Színház

Molnár Piroska: „A színházak nem köthetnek ki végleg az online térben”

A Kossuth-díjas színművész, a Nemzet Színésze azt mondja, hogy most is minden nap körbetelefonálják egymást Pogány Judittal és Csomós Marival, ki hogy van. Bizakodnak. Molnár Piroska arról is beszél, hogy ez a rendkívüli helyzet komoly lelki és szellemi erőpróba is, egy mentális maraton, ezért óvatosan kell bánnunk az energiáinkkal. Ő türelmes, de azért már nagyon hiányoznak neki a kollégák.
Klasszikus

26 fiatal nyert állami zenei ösztöndíjat

Három állami zenei ösztöndíj biztosít szakmai előrelépési lehetőséget a pályakezdő művészek számára. A rendszeres pénzbeli támogatáson és a fellépési lehetőségeken túl az ösztöndíjak segítik a tehetséges fiatalokat pályájuk elindításában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Nem tartják meg idén a Bayreuthi Ünnepi Játékokat

Elmarad idén a Bayreuthi Ünnepi Játékok programsorozata a koronavírus-járvány miatt - jelentették be kedd este a világhírű németországi Wagner-fesztivál szervezői.
Zenés színház hír

Plácido Domingo elhagyhatta a kórházat

A veterán spanyol énekes azután került kórházba Mexikóban, hogy pozitív lett a koronavírus tesztje.
Zenés színház hír

2021-re halasztják a Turandot bemutatóját a Szentmargitbányai Kőfejtőben

Giacomo Puccini Turandot című operájának 2020. július 8-i premierjét és az idei nyárra tervezett összes további előadását 2021 nyarára tolják el a szervezők. A jegyek beválthatók a következő évi időpontokra.
Zenés színház bánk bán

Online tartják meg a Bánk bán előadásaira hirdetett meghallgatást

Nemcsak az internetre költöztette a meghallgatást, de a jelentkezési határidőt is meghosszabbította a Coopera április 15-ig.
Zenés színház gyász

Elhunyt Kovács Zsuzsa

A művészt hosszas betegség után pénteken érte a halál, temetéséről később intézkednek.