Zenés színház

„Mindig ott van a Callas, akinek meg kell felelnem”

2019.02.14. 16:25
Ajánlom
Itthon is vetítik a Maria Callasról szóló dokumentumfilmet. Kiderül, hogy a díva közelebbről is díva, a végzetnél pedig nincs hatalmasabb.

„Maria by Callas” – ez a film eredeti angol címe (a magyar kicsit sutábbra sikerült: „A Maria Callas-sztori”), és én azt gondoltam, hogy arról fog szólni a bevallottan rajongó rendező, Tom Volf alkotása, hogy mennyire ég és föld volt a kettő. Callas a művész, a díva, a korszakos jelentőségű énekesnő, illetve Maria, a nő, a lány, a magánember.

Szólhatna erről is. Maria talán nem választotta volna a színpadot, ha anyja nem nyomja már kislánykorától ebbe az irányba. „A gyerekek csodálatos gyerekkort érdemelnek” – mondja az énekesnő a film egy pontján. Nem akar drámázni, hozzáteszi, hogy neki is az volt, csak hát rövid.

photo-maria-by-callas-1778-161721.jpg

Maria Callas (Fotó/Forrás: MK2Films)

„A Maria Callas-sztori” február 14-én mutatkozik be a magyar közönség előtt a hazai mozikban, én pár napja láttam, és egészen hatása alá vont. Na, nem is a film, hanem Maria Callas személye, amelyet a dokumentumfilm levelek, naplórészletek, videofelvételek alapján mutat be. Csakis a saját szavaival. Így aztán nem tudjuk meg, vajon mit gondolt Callasról az édesanyja, sem a nagyhatalmú operaigazgató, Rudolf Bing, amikor – úgymond – kipenderítette a Metropolitanből. Sem az első férje, aki egy idő után inkább volt öntelt menedzsere, mint társa. Sem élete szerelme, a zorbászi karakter, a napbarnított, tenger edzette, barnabőrű, sármos Arisztotelész Onasszisz.

Az a jó ebben a filmben, hogy Callas végre elmondhatja a sztoriját. Nem szól bele senki.

callas_3-161722.jpg

Maria Callas interjú közben David Frosttal (Fotó/Forrás: MK2Films)

A rendező, Tom Volfe nem erőlködik, nem akar szenzációt, se könnyfacsaró történetet csiholni ebből az amúgy tragikus sorsból. (Hogy miként pattant ki a fejéből a dokumentumfilm ötlete, azt ebben a cikkben meséltem el.) A számos archív felvétel, házi video, tévéinterjú és híradórészlet megteszi a magáét. És természetesen az áriák, mert azok annak rendje és módja szerint végigfutnak. Hiányoltam volna, ha nem hallom egyben a Casta divát vagy az Habanerát, szerencsére nem maradtam egyik nélkül sem.

Saját szavaival elevenedik meg Maria Callas élete egy új dokumentumfilmben

Kapcsolódó

Saját szavaival elevenedik meg Maria Callas élete egy új dokumentumfilmben

November 2-án vetítik először az Egyesült Államokban azt a dokumentumfilmet, amely a 20. század rajongott dívájának történetét a saját szavaival meséli el.

A végzet az végzet, nincs előle menekvés

– jelenti ki Callas abban a David Frosttal készült interjúban, amely a film keretét és vázát alkotja. (Hasztalan; nem sikerült fellelnem ezt a YouTube-on, kénytelenek lesznek, kedves Olvasók, elmenni moziba.) És lehet, hogy így volt Callas életében, a végzet irányított sok mindent. Azt biztosan, hogy dívának született; akkor is az volt, amikor csak recepteket vagdosott a magazinokból a görögországi tengerparti villájában, vagy az úszómedencéje mellett halogatta a nagy visszatérést. Amikor tréfálkozva verekedte át magát az újságírókon, vagy amikor a legbensőbb titkait is megosztotta egy interjúban.

photo-maria-by-callas-1781-161721.jpg

Maria Callas és Pasolini (Fotó/Forrás: MK2Films)

A dívát, aki legenda lett, kicsit közelebbről látjuk. A film megmutatja, hogy micsoda törés lehet egy énekesnőnek egy hörghurut, és hogy szenved egy lemondás miatt még Callas is. Aki kifakad az újságírók előtt, és percekig szidja a világ legnagyobb operaházát. Aki aztán bevallja, hogy mindig szeretett volna feleség, anya lenni, „normális” életet élni, de ez nem adatott meg neki, mert a karrier egész embert kíván. Nem hiányozhat a történetből a tragikus szerelem, amely valahogy mégis beteljesül, de csak pillanatokra. Mintha az operai hősnő megkapná a neki járó sorsot. A végzet hatalma. Aztán a szívünk is összeszorul, amikor Arisztotelész Onasszis a nő háta mögött feleségül veszi Jackie Kennedyt.

Jó ideig azon gondolkodom, hogy milyen nő volt Callas. Vajon erős volt, vagy gyenge? Néha úgy tűnik, hogy a Met igazgatójától kezdve élete szerelméig játszik vele mindenki. Elhagyják, megcsalják. Aztán leül, elmeséli, nem dühös, nem haragszik, nem hajol meg, de fáj neki. „Ez nem egy gyermek levele. Ez egy sebzett, fáradt nő levele” – írja szerelmének. Kitárul.

Ilyenkor Maria, a nő megjelenik, a díva arcképe egy pillanatra eltűnik. Aztán Maria, aki Callas is, Rolls Royce-ba ül, és elhajt.

És elénekli az egészet, mert azt mondja, egyedül ezt a nyelvet érti igazán: „Si tu ne m'aime pas, je t'aime, / Si je t'aime, prend garde à toi!” Ha nem szeretsz, én szeretlek, s ha szeretlek, jobb, ha vigyázol magadra!

Ezt jelentette Callasnál erősnek lenni.

Az operairodalom legszebb szerelmi duettjei

Kapcsolódó

Az operairodalom legszebb szerelmi duettjei

Az opera szerelmes műfaj: még ha rengeteg románc tragédiával is végződik, az elmondható, hogy nincs operatörténet szerelem nélkül – legalábbis ami a klasszikus darabokat illeti. Valentin-nap alkalmából összeszedtünk néhány gyönyörű részletet a Bohéméletből, a Lammermoori Luciából, az Otellóból és más művekből.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Elhunyt Judith Halász Bécsben élő operaénekes

A művész tragikus hirtelenséggel hunyt el, halálhírét férje, Papocsi Róbert karmester adta hírül közösségi oldalán.
Zenés színház

Hiánypótló szláv műveket mutat be jövő évadában a Magyar Állami Operaház

Meghirdette 2023/24-es évadát a Magyar Állami Operaház, melynek a Szláv Szezon címet adták. Színre kerül Dvořák Ruszalkája és Muszorgszkij Borisz Godunovja, valamint megismerheti a közönség Eötvös Péter első, magyar szövegre készült operáját is.
Vizuál

Ez után a magyar film után egy ideig nem lesz kedvünk „jóemberkedni”

Császi Ádám filmje egy tipikusan magyar társadalmi ügyről mesél úgy, hogy közben az egész nyugati világnak tart nem is annyira görbe tükröt.
Klasszikus

„Mindig is furcsának találtam, miért nincs magyar szín Az ember tragédiájában” – beszélgetés Gyöngyösi Leventével

Gyöngyösi Levente Tragoedia Temporis című alkotásáról beszélgettünk, mely a Müpa 2020-as Zeneműpályázatán díjat is nyert. A darab első felvonása április 12-én hallható a Müpában, a Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek kereteiben.
Vizuál

„Megszerettem menet közben az életet” – Interjú Ujj Zsuzsival

„Az a vihar, ami bennem tombolt hosszú évekig, elült” – mondja Ujj Zsuzsi fotós, performer, a Csókolom zenekar énekese, dalszerzője, akivel a Fidelio új, Dalok nyomában című sorozata kapcsán ültünk le beszélgetni, kikérdezve őt a zenekar legtöbbet feldolgozott szerzeményéről, a Dunántúli slágerről.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Judith Halász Bécsben élő operaénekes

A művész tragikus hirtelenséggel hunyt el, halálhírét férje, Papocsi Róbert karmester adta hírül közösségi oldalán.
Zenés színház ajánló

Dichterliebe – A tizenkét óriás: egy különös szerelem története különleges módon elevenedik meg az Átriumban

Egy fiú és egy lány, akik egy bulin megismerkednek, egy éjszakára egymásra találnak, majd reggelre a lány eltűnik. Álmodta a fiú az egészet vagy lezajlott a valóságban? Erről szól a Danubia Zenekar március 28-án és 29-én látható előadása az Átriumban.
Zenés színház interjú

„Anne akkor fogott bele az írásba, amikor még volt remény” – beszélgetés Süle Dalmával

Április 7-én, nagypénteken Feltámadás címmel tartanak ünnepi koncertet, április 16-án pedig a holokauszt magyarországi áldozataira emlékezve tűzik műsorra Grigori Frid Anne Frank naplója című mono-operáját.
Zenés színház hír

Hiánypótló szláv műveket mutat be jövő évadában a Magyar Állami Operaház

Meghirdette 2023/24-es évadát a Magyar Állami Operaház, melynek a Szláv Szezon címet adták. Színre kerül Dvořák Ruszalkája és Muszorgszkij Borisz Godunovja, valamint megismerheti a közönség Eötvös Péter első, magyar szövegre készült operáját is.
Zenés színház interjú

„A zene kapocs a Menny és a Föld között” – beszélgetés Vadász Zsolttal

A Budapesti Operettszínház március 10-én, 11-én és 12-én, hármas szereposztásban mutatta be Huszka Jenő Mária főhadnagy című művét, amelyben a népszerű bonvivánt, Vadász Zsoltot Draskóczy Ádám szerepében láthatja a közönség.