Zenés színház

Miskolci éjszaka Leonard Bernsteinnel

2017.06.20. 15:23
Ajánlom
Vasárnap egyáltalán nem lepődtem meg, hogy tömeg volt a miskolci fesztiválzónában. Szép idő, hétvége, változatos programkínálat: természetes, hogy sokan látogatták a Bartók Plusz előadásait. Legnagyobb meglepetésemre azonban hétfőn is ugyanez a kép fogadott: tele a tér, a sétálóutca, mindenki a programfüzetet forgatja.

Sajnos én szinte mindig, mindenhonnan elkésem. Itt viszont egészen pontosan kezdik a programokat, s így esett, hogy lemaradtam a Szent István térre a Székely fonó első beavató előadásaként meghirdetett program elejéről. Ezért azt sem sikerült megtudnom, hogy az előadás helyett miért egy koncert várt a szabadtéri színpadon: a Magyar Állami Operaház művészei – köztük Sáfár Orsolya és Wiedemann Bernadett – adtak elő operaáriákat. A műsorváltozás a látottak alapján azonban nem volt a közönség ellenére, a téren minden ülőhely foglalt volt, még a padkák is. A tűző nap sem riasztott el senkit, a pár napja eső ellen menedéket nyújtó ernyőket most napellenzőként használták az élelmes fesztiválozók. Hosszas helykeresés után lekuporodtam egy árnyékos helyre, és figyeltem a közönséget.

A szabadtéri koncerteknek természetes velejárója a lárma, főleg, ha

a tér szélén juhtúrós lepényt és gyulai pálinkát árulnak.

Itt viszont alig volt némi zsivaj, az is inkább a futkározó gyerekeké: mindenki figyelt, átadta magát a zenének, volt, aki dúdolta is a jól ismert áriákat. Közben barátok, családok, fiatalok és idősek találkoztak egymással. Bizonyára a fellépők közvetlensége is sokat hozzátett a jóleső hangulathoz, a koncert végén még azt is megkérdezték tőlünk, hogy heroikus vagy megható zárószámot szeretnénk-e. Persze – sírva vigad a magyar – meghatót kértünk.

Az operaműsort a Fourtissimo jazz-zenekar követte, este pedig Fekete Nándor orgonaművész Zene a képekben című koncertjét hallgattuk meg a szabadtéri színpadon. Illetve néztük is, hiszen közben K. Orosz Ila miskolci fotóművész az elhangzó darabokhoz összeállított fotósorozatait vetítették.

Közben a Nemzeti Színház toronyerkélyén szokás szerint megszólalt a rezesfanfár a Kékszakállúban, az ötödik ajtó kinyitása után elhangzó részlettel – még jó, így éppen odaértem a Nyári Színházba, ahol a műfaji határátlépések jegyében folytatódott az este. Leonard Bernstein musical-operettjét, a Voltaire azonos című regénye alapján írt Candide-ot adta elő a Theater Pforzheim társulata. Minden szempontból bravúros előadás volt: kifogástalan énekesi és színészi teljesítmény minden szereplő részéről, izgalmas rendezés, látványos jelmezek, igényes zenekari megszólalás. Csupán az időnként pontatlanul megjelenő magyar felirat vont le valamennyit az élményből. Az előadás az éjszakába nyúlt – bizonyára ennek köszönhető, hogy a teltházas nézőtér néhány sora kiürült a második felvonásra. Akik maradtak, jól tették: fergetegesen szórakoztunk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Felmondások és tiltakozás az SZFE-n Vidnyánszky Attila kinevezése miatt

Zsámbéki Gábor rendező 41 év tanítás után hagyja ott az Egyetemet, és követi példáját Gáspár Máté megbízott intézetvezető is, aki lemondásával az SZFE modellváltásának elve és gyakorlati megvalósítása ellen is tiltakozik. Mindez azután, hogy a minisztérium bejelentette: Vidnyánszky Attila vezetheti az Egyetemet fenntartó alapítvány kuratóriumát.
Zenés színház

Először vezényel női karmester a Salzburgi Ünnepi Játékokon

A világ legnagyobb komolyzenei fesztiváljának, az idén százéves Salzburgi Ünnepi Játékok programsorozatának szervezői a koronavírus-járvány árnyékában számos biztonsági intézkedést rendeltek el a fellépők és a nézők egészségének megóvása érdekében.
Színház

Otthagyja a Nemzetit Bánsági Ildikó

A színésznő a közösségi oldalán jelentette be, hogy felmondott a Vidnyánszky Attila vezette teátrumban.
Zenés színház

Pietro Mascagni sosem tudta felülmúlni a Parasztbecsület sikerét

Mascagni számos műfajban alkotott: első fia emlékére írt gyászmisét, komponált zongoradarabot, szimfóniát, kantátát, egyházi zenét, dalokat, operettet, sőt filmzenét is, ennek ellenére szinte csak erről az operájáról ismert. Hetvenöt éve, 1945. augusztus 2-án halt meg Pietro Mascagni olasz zeneszerző, a Parasztbecsület komponistája. 
Jazz/World

Két új könyv mesél a hazai popkultúra történetéről

Az NKA Hangfoglaló Program Magyar Könnyűzenei Örökség Megőrzését Támogató Alprogramjának két új, a hazai populáris zenei kultúra múltját kanonizáló könyve is megjelent. Az Azok a régi csibészek és a Hangok és ütemek új kötetei folytatják a sorozat hagyományait. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„Ez az a szívdobbanás, ami bennünk is él”

Az idei gálán két testvér, két virtuóz zenész, a Jávorkai Brothers is lenyűgöző produkciókkal várja majd az Oroszlános Udvarba érkező közönséget. Jávorkai Sándor és Jávorkai Ádám - egy hegedűművész és egy gordonkaművész –-, akik számos más díj mellett 2009-ben Ausztriában az Év Ifjú Művészei címet is elnyerték – a Budavári Palotakoncertek kapcsán az általuk megszólaltatott különleges hangszerek történetei mellett többek között az operettel kapcsolatos gondolataikat is megosztották velünk.
Zenés színház hír

Parkfoglaló gála Jonas Kaufmannal

Az Eiffel Műhelyház körüli hatalmas park ad otthont annak a nagyszabású gálaműsornak, amelyen az Opera művészei és napjaink legnépszerűbb tenorja, Jonas Kaufmann lépnek a közönség elé augusztus 19-én.
Zenés színház interjú

Az operett megoldást kínál és reményt ad az embereknek

A Budapesti Operettszínház művésze, Kalocsai Zsuzsa operettprimadonna is fellép az idei Budavári Palotakoncerteken. A Jászai Mari-díjas művésznővel nemcsak a műfajjal való első találkozást idéztük fel, de egyebek mellett arról is beszélgettünk, mi az a pótolhatatlan érték, amit manapság is nyújt számunkra.
Zenés színház magazin

Pietro Mascagni sosem tudta felülmúlni a Parasztbecsület sikerét

Mascagni számos műfajban alkotott: első fia emlékére írt gyászmisét, komponált zongoradarabot, szimfóniát, kantátát, egyházi zenét, dalokat, operettet, sőt filmzenét is, ennek ellenére szinte csak erről az operájáról ismert. Hetvenöt éve, 1945. augusztus 2-án halt meg Pietro Mascagni olasz zeneszerző, a Parasztbecsület komponistája. 
Zenés színház női karmester

Először vezényel női karmester a Salzburgi Ünnepi Játékokon

A világ legnagyobb komolyzenei fesztiváljának, az idén százéves Salzburgi Ünnepi Játékok programsorozatának szervezői a koronavírus-járvány árnyékában számos biztonsági intézkedést rendeltek el a fellépők és a nézők egészségének megóvása érdekében.