Zenés színház

"Mit kezdjek a véres lándzsával?"

2013.05.24. 07:00
Ajánlom
A Parsifal különös, színpadot és szakralitást koncentrált szellemi energiákkal egyesítő cselekményének köszönhetően gyakran a húsvéti időszakban kerül színre a világ operaházaiban. A Művészetek Palotájának Wagner-fesztiválján azonban a komponista zenedrámáról valott elképzeléseinek bayreuth-i mintájára kap helyet júniusban: művészi beavatásként. MAGAZIN

"Mit kezdjek a véres lándzsával?" - tette fel a kérdést Wagner 1865 szeptemberében a Barna könyv lapjain részben magának, részben Cosimának. - A költemény szerint: a Grállal együtt kell behozni a lándzsát; hegyén egy vércsepp csillog. Anfortas sebét mindenesetre ez a lándzsahegy ütötte: hogy függ össze mindez? Nagy itt a zűrzavar.

Wagner rendszerint roppant elszántan élte bele magát alkotói dilemmáiba, a zűrzavarok feloldásának folyamatába, a Parsifal összefüggéseinek kibontása pedig különösen próbára tette. Nem kizárólag azért, mert az ártatlan balgaságánál, szent tudatlanságánál fogva legyőzhetetlen hőssel rendkívül mélyen azonosult, hol önmagát, hol fiát, eszményi teremtményét látva a színpadi figurában, hanem azért is, mert a középkori lovagregény-variánsok részleteiből kialakított szüzsének jóval összetettebb feladatot szánt, minthogy pusztán használható librettóként szolgáljon a zeneszerzői fantázia számára. Jóllehet a cselekményvázlat és a belőle kialakuló költemény bizonyos fokig ilyenformán is sikeres lehetett volna. Wagner ugyanis, bármennyire egyenetlenek voltak is irodalmi adottságai, remek érzékkel tudott szituációkat összefogni és hangulatokat ábrázolni.

Gigantikus hangkulisszákat teremtő fantáziája meghökkentően és lenyűgözően pontosan tudta megragadni egy-egy cselekmény közegének lényegét, illetve a történések és külső kereteik közti összefüggések szerkezeti jelentőségét. Épp ezért a Parsifalnak már az első, Barna könyvbeli prózavázlatában is magával ragadóan élő a Grált kereső lovagok középkori legendáinak világa, az egykori elbeszélések allegorikus fordulatainak ritmikus zártsága, magyarázatoktól tartózkodó egyszerűsége. Ugyanakkor Wagner azzal is tisztában volt, hogy a cselekmény színpadra való alkalmasságát mindez önmagában nem képes tartósan biztosítani, hogy a borzongatóan ódon helyszínek és szófordulatok ereje legfeljebb mindössze némi penészréteggel vonhatja be az egyébként látványosan profán szórakoztatást szolgáló, papírmasé díszleteket, az opera, a zenés színpadi dráma műfaját azonban egy tapodtat sem viheti közelebb ahhoz az ideálhoz, amelynek megteremtését a komponista célul tűzte ki. Ehhez a célhoz pedig Wagnernek megváltástörténetre volt szüksége, olyan cselekményre, amely lelki és technikai értelemben egyaránt megtisztító erejű, amely többé nem opera, hanem a műfajt magasabb szintre emelő, a színpad átlényegítő hatalmát mintegy megszentelő szakrális játék, Bühnenweihfestspiel. Nem egyszerűen visszatérés a dráma rituális gyökereihez, hanem a keresztény rítusba való beavatás, márpedig ez az elképzelés arra kárhoztatta a zeneszerzőt, hogy fáradhatatlan óvatossággal egyensúlyozzon a hívő elragadtatása és a blaszfémia határán. 

A színjátszás világában nemhogy a megváltás misztériumának, de az isteni (sőt sokáig az azt tükröző evilági) hatalom ábrázolásának sem volt helye. Szentségtörésnek és felségsértésnek számított. A hit erejének ábrázolása drámai értelemben tartózkodóbb műfajok számára volt fenntartva, amelyek Bach passióihoz hasonlóan sokkal inkább számítottak a titokzatos cselekmény kommentárjainak, semmint a megváltást tevékenyen megjelenítő színjátéknak. A 19. század képzelőereje azonban kevésbé kötött, közvetlen emocionális reakciókat kiváltó élményekre vágyott, és nem csekély mértékben éppen formálisan távolságtartó mivolta miatt veszítette el érdeklődését azon műfajok iránt, amelyek a vallásos áhítat kifejezésére és felidézésére évszázadokon át hivatottak voltak. Bizonyos formák ugyan viszonylagos népszerűségre tettek szert ebben az időben, mint a hátborzongatóan személyes kétségbeeséssel új életre galvanizált, a mise egykori rituális elemeit csak a tartalom külső kereteként alkalmazó requiem - ez a műfaj még a mellbevágóan életrevaló olasz opera olyan kiválóságait is megihlette, mint Verdi vagy Leoncavallo -, a romantikus esztétika elragadtatásideáljából kinőtt évszázad zenei ízlése azonban egyre inkább olyan benyomásokat kívánt, amelyek az érzékeket több fronton támadva bűvölik el a hallgatóságot, cselekménnyel, látvánnyal, szöveggel és zenével egyaránt szolgálva a művészi-szakrális beavatás élményét.

Az opera és a rítus újfajta, sajátságosan közvetlen kapcsolata mindebből következően alapjában véve logikus jelenség volt, mivel azonban bőségesen rejtett csapdákat, Wagnernek kellett születni ahhoz, hogy valakinek a feladat végrehajtásához kellőképpen letörhetetlen öntudata legyen. Mások, ha közeledni próbáltak is a kérdéshez, óvatosabban, áttételesebben tették. Mint Mascagni például, akinek 1890-ben bemutatott egyfelvonásosa, a Parasztbecsület a feltámadás reggelét csupán kontrasztként alkalmazza egy becsületgyilkosság feszes történetének ellenpontozásához, míg Wagner Parsifalja, a bayreuthi "színházvallás" fő műve magát az átlényegülés misztériumát igyekszik megragadni.

Ha van egyáltalán közös vonása a két alkotásnak, akkor az a női főszereplők súlya, a férfialakokéhoz képest összehasonlíthatatlanul bonyolultabb figurák cselekménymozgató ereje. A szerelmesét megalázott kétségbeesésében eláruló Santuzzáé és a nála is sokkal izgalmasabb, a világ megosztottságát, elátkozottságát és megváltását egyetlen személyben egyesítő Kundryé.

Ez a férfi princípiumtól függő, egyszerre becstelen és tiszta, tudathasadásosan feszült nőalak önmagában ugyan voltaképpen közhely, Wagner azonban olyan tulajdonságokkal  ruházta fel utolsó operájában a Grál szolgálólányát, amellyel nemcsak az operairodalom legösszetettebb figuráinak egyikét alkotta meg, hanem saját megváltástörténetének működését is lehetővé tette, amikor a szajha és a szent koreografikus kettősségét megjelenítő alakot személyiséggel, szarkasztikusan keserű, valóságos vonásokkal gazdagította. Ez az irodalmi gyökerein messze túlnőtt Kundry mindenestül Wagner teremtménye. Ő az, aki beteljesíti Parsifal küldetését, aki értelmet ad a Wagnert annyira foglalkoztató lándzsa kérdésének, aki csábító és vezeklő mivoltának ellentétét feloldva egymás mellé tudja rendelni a lándzsát és a kelyhet, hogy Klingsor varázskertjeinek alkonyi gyönyörűsége végül nagypéntek reggelének szépségévé, Gurnemanz szavaival szólva "a természet ártatlanságának napjává" változhasson.

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

A felújított Rumbach utcai zsinagóga a Zsidó Kulturális Fesztivál új helyszíne

„Éljük át újra!” - mottóval öt helyszínen, több mint húsz programot kínál a Zsidó Kulturális Fesztivál augusztus 22. és 30. között Budapesten. A fesztivál új helyszíne a felújított Rumbach Sebestyén utcai zsinagóga lesz.
Vizuál

Pazar Vaszary-válogatás a Kieselbach Galéria nyári tárlatán

Vaszary Jánostól nyolc kiváló olajfestmény és több jelentős grafika is látható a Kieselbach Galéria A legnagyobbak - Főművek és fontos képek Munkácsytól Kondorig címmel nyílt reprezentatív nyári tárlatán.
Könyv

„Digitális boomot várok” – beszélgetés Rózsa Dáviddal, az Országos Széchényi Könyvtár főigazgatójával

Az OSZK új főigazgatója tavaly márciusban lépett hivatalba, azóta felgyorsultak a digitalizációs folyamatok a nemzeti könyvtárban. Erről, és az augusztus elején nyíló, Babits Mihály és Török Sophie több mint 6600 dokumentumból álló levelezését feldolgozó adatbázisról is kérdeztük Rózsa Dávidot. 
Klasszikus

Klasszikus zene szólt „a magyar Salzburgban” - Beszámoló Tatáról

Egy hete ért véget Tatán a Klassz a pARTon fesztivál, a Cimbora Alapítvány rendezvényét támogatta és második alkalommal fogadta be a város. A szervezőket nemcsak a kisváros festői Öreg-tavának szépsége vonzotta Tatára, hanem a város múltja is, hiszen itt is, mint minden Esterházy-birtokon a zenének is fontos szerepe volt. A tatai Esterházyak is igen sokat tettek a helyi zenei élet fellendüléséért, a kastély történeti múltja és a kortárs zenei élet így mára összeért.
Klasszikus

Olasz, spanyol turnén járt a Fesztiválzenekar

Olaszországban és Spanyolországban játszott óriási sikerrel a Budapesti Fesztiválzenekar július végén. A turné utolsó állomásán, az újabb lezárások előtti utolsó pillanatban, Kodály zenéje szólt az Adán Martín Auditórium fantasztikus épületében.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Szirtes Tamás újra pályázik a Madách Színház igazgatói posztjára

Továbbra is a Madách Színház élén maradna a teátrum jelenlegi igazgatója, Szirtes Tamás, ezért beadta a pályázatát a posztra - adta hírül az Index.
Zenés színház interjú

„Istennek egy törvénye van: a szeretet”

A Hegedűs a háztetőn 1964-ben, a New York-i Broadwayn kezdte világraszóló karrierjét, 1966-ban mutatták be európai színpadon (Anatevka címen), 1971-ben film is készült belőle. Magyarországon 1973-ban, Vámos László emlékezetes rendezésével, Bessenyei Ferenc legendás főszereplésével debütált. Legújabb változatát július 31-én a Margitszigeti Szabadtéri Színházban, Bozsik Yvette rendezésében láthatja a közönség.
Zenés színház hír

Kazinczy Ferenc fiáról készít előadást a Madách Színház

Derzsi György és Meskó Zsolt darabja, a Kazinczy, a tizenötödik nyerte a III. Madách Musical Pályázatot, melyet a teátrum műsorra tűz a 2021/22-es évadban.
Zenés színház ajánló

Sztárgála és jótékonysági nap Patricia Petibonnal és Lawrence Brownlee-val az Opera Eiffel Műhelyházában

2021. augusztus 21-én 19:00 órától a kivételes francia koloratúrszoprán, Patricia Petibon és a legkeresettebb amerikai bel canto tenor, Lawrence Brownlee ad szabadtéri koncertet az Opera Eiffel Műhelyházának parkjában.
Zenés színház interjú

„Remélem, a nézők is velünk énekelnek” – interjú Dolhai Attilával a Palotakoncertek kapcsán

Július 23-án és 24-én ismét megrendezik a Budavári Palotakoncertet az Oroszlános Udvarban, amely idén Operettünnep címmel várja a zenés színház kedvelőit. A koncertről, a visszatérésről és a jövőbeli tervekről az est egyik szólistájával, Dolhai Attilával beszélgettünk.