Zenés színház

Mit tehet egy díva, ha megöregszik?

2017.07.12. 16:30
Ajánlom
Lesley Garrett brit szopránénekesnő hatvankét éves, de nem nyugodna, ha nem énekelhetné a nagy szerepeket. Ugyanakkor nem helyesli, hogy egy opera főhősei csak fiatal nők lehetnek.

Egy primadonnának két választása lehet az ötvenhez közelítve. Egy, ha továbbra is énekli a fiatalabbaknak szánt szerepeket, hiszen a hardcore operarajongók úgyis szeretni fogják. Kettő, ha szép csendben visszavonul, mielőtt még abszurddá válik, hogy húsz-harminc évvel fiatalabb nők bőrébe bújik esténként. (Így tett Renée Fleming is pár hónapja.)

Lesley Garrett

Lesley Garrett (Fotó/Forrás: Jo Hale / Getty Images Hungary)

„Gyakran halljuk az idősebb színésznőktől, hogy nincs már számukra megfelelő szerep (...) – mondta Lesley Garrett a Telegraphnak. – „Nos, mi is így vagyunk az operában.” Az énekesnő ötvenkilenc évesen újult erővel vágott neki az operának, és habár az ajtók még mindig nyitva álltak előtte, nem igazán voltak csalogatóak számára a lehetőségek.

Táskás asszonyok és boszorkányok

– felelt arra, hogy milyen szerepekre tarthat számot. Pedig ennek nem így kellene lennie. „Az operát hagyományosan nem érdekli az a nő, aki már gyereket szült. Nincsen erejük, így senki nem ír számukra szerepeket” – tette hozzá Garrett arra célozva, hogy az opera főhősnője gyakran erős, egyedülálló nő, aki elbukik a férfiak világában.

Miért mindig a nők halnak meg az operákban?

Kapcsolódó

Miért mindig a nők halnak meg az operákban?

Leszúrják, megfojtják, lelövik, megmérgezik. Megőrül, öngyilkos lesz. Nem is olyan jó primadonnának lenni.

De ma már egy olyan világban élünk, ahol tapasztalt nők országokat és cégeket vezetnek.

Hol vannak ők az operákban? Vagy ha nincsenek benne, hogy mondhatjuk azt, hogy az opera kortárs művészeti forma? Kit fog érdekelni, ha az opera csak egy muzeális darab?”

A dívák pedig megöregednek, és kifogynak a szerepekből. „A nők elveszik a legmagasabb hangjaikat a menopauzával. Ez egy orvosi tény” – mondja Garrett, aki viszont elkerülte ezt a sorsot. „Nagyon jó technikát alkalmaztam, negyven éve minden héten énekórákat veszek, a dolog másik nyitja pedig három betű – HRT. Ez a szopránok megmentője.”

Lesley Garrett

Lesley Garrett (Fotó/Forrás: Dan Kitwood / Getty Images Hungary)

A HRT (hormone replacement therapy), magyarul a hormonpótló kezelés többféle tabletta szedését, gélek, krémek és felszívódó tapasz alkalmazását is jelentheti, melyeknek hatására a menopauzánát esett nők fiatalabbnak, kiegyensúlyozottabbnak érzik magukat, és ezek a szerek védik az érrendszert és csontokat is. „A HRT a legcsodálatosabb gyógyszer, ami létezik. Én már húsz éve szedem” – árulta el Lesley Garrett, aki szeretné, ha a kortárs opera másféle szerepeket is kínálna az énekeseknek, mint az elmúlt évszázadok.

Sok varázslatos idősebb nő van, akiket érdemes lenne felfedezni.

Gondoljunk Jackie Kennedyre vagy Angela Merkelre. Na jó, az utóbbira nem a varázslatos a legjobb szó, de mindenképpen erős nőről van szó. Vagy Christina Lagarde [az IMF igazgatója]. El tudnám magam képzelni a Chanel-blézerekben.” (via)

A lenti felvételen Lesley Garrett Verdi operájából, A végzet hatalmából énekli a La vergine degli angeli kezdetű himnuszt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Zenés színház interjú

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Zenés színház interjú

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház ajánló

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Zenés színház palotakoncertek

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.