Zenés színház

Mit tehet egy díva, ha megöregszik?

2017.07.12. 16:30
Ajánlom
Lesley Garrett brit szopránénekesnő hatvankét éves, de nem nyugodna, ha nem énekelhetné a nagy szerepeket. Ugyanakkor nem helyesli, hogy egy opera főhősei csak fiatal nők lehetnek.

Egy primadonnának két választása lehet az ötvenhez közelítve. Egy, ha továbbra is énekli a fiatalabbaknak szánt szerepeket, hiszen a hardcore operarajongók úgyis szeretni fogják. Kettő, ha szép csendben visszavonul, mielőtt még abszurddá válik, hogy húsz-harminc évvel fiatalabb nők bőrébe bújik esténként. (Így tett Renée Fleming is pár hónapja.)

Lesley Garrett

Lesley Garrett (Fotó/Forrás: Jo Hale / Getty Images Hungary)

„Gyakran halljuk az idősebb színésznőktől, hogy nincs már számukra megfelelő szerep (...) – mondta Lesley Garrett a Telegraphnak. – „Nos, mi is így vagyunk az operában.” Az énekesnő ötvenkilenc évesen újult erővel vágott neki az operának, és habár az ajtók még mindig nyitva álltak előtte, nem igazán voltak csalogatóak számára a lehetőségek.

Táskás asszonyok és boszorkányok

– felelt arra, hogy milyen szerepekre tarthat számot. Pedig ennek nem így kellene lennie. „Az operát hagyományosan nem érdekli az a nő, aki már gyereket szült. Nincsen erejük, így senki nem ír számukra szerepeket” – tette hozzá Garrett arra célozva, hogy az opera főhősnője gyakran erős, egyedülálló nő, aki elbukik a férfiak világában.

Miért mindig a nők halnak meg az operákban?

Kapcsolódó

Miért mindig a nők halnak meg az operákban?

Leszúrják, megfojtják, lelövik, megmérgezik. Megőrül, öngyilkos lesz. Nem is olyan jó primadonnának lenni.

De ma már egy olyan világban élünk, ahol tapasztalt nők országokat és cégeket vezetnek.

Hol vannak ők az operákban? Vagy ha nincsenek benne, hogy mondhatjuk azt, hogy az opera kortárs művészeti forma? Kit fog érdekelni, ha az opera csak egy muzeális darab?”

A dívák pedig megöregednek, és kifogynak a szerepekből. „A nők elveszik a legmagasabb hangjaikat a menopauzával. Ez egy orvosi tény” – mondja Garrett, aki viszont elkerülte ezt a sorsot. „Nagyon jó technikát alkalmaztam, negyven éve minden héten énekórákat veszek, a dolog másik nyitja pedig három betű – HRT. Ez a szopránok megmentője.”

Lesley Garrett

Lesley Garrett (Fotó/Forrás: Dan Kitwood / Getty Images Hungary)

A HRT (hormone replacement therapy), magyarul a hormonpótló kezelés többféle tabletta szedését, gélek, krémek és felszívódó tapasz alkalmazását is jelentheti, melyeknek hatására a menopauzánát esett nők fiatalabbnak, kiegyensúlyozottabbnak érzik magukat, és ezek a szerek védik az érrendszert és csontokat is. „A HRT a legcsodálatosabb gyógyszer, ami létezik. Én már húsz éve szedem” – árulta el Lesley Garrett, aki szeretné, ha a kortárs opera másféle szerepeket is kínálna az énekeseknek, mint az elmúlt évszázadok.

Sok varázslatos idősebb nő van, akiket érdemes lenne felfedezni.

Gondoljunk Jackie Kennedyre vagy Angela Merkelre. Na jó, az utóbbira nem a varázslatos a legjobb szó, de mindenképpen erős nőről van szó. Vagy Christina Lagarde [az IMF igazgatója]. El tudnám magam képzelni a Chanel-blézerekben.” (via)

A lenti felvételen Lesley Garrett Verdi operájából, A végzet hatalmából énekli a La vergine degli angeli kezdetű himnuszt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

101 évesen elhunyt Hilde Zadek szopránénekesnő

Elhunyt Hilde Zadek német-osztrák operaénekesnő, a 20. század egyik legjelentősebb szopránja.
Zenés színház magazin

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Zenés színház interjú

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.