Zenés színház

Mongol és amerikai győztesek Domingo énekversenyén

2012.06.11. 20:14
Ajánlom
A Plácido Domingo alapította, huszadik alkalommal megrendezett nemzetközi énekverseny 2012-es döntőjét Pekingben rendezték június 4. és 10. között a Madárfészeknek is nevezett Nemzeti Előadó-művészeti Központban. Opera kategóriában egy mongol baritonnak és egy amerikai kontratenornak, zarzuela kategóriában pedig egy amerikai szopránnak ítélték oda az első díjat a versenyen.

Az Operaliát 1993 óta minden évben más városban rendezik. Két évvel ezelőtt Pécs és Budapest adtak otthont az elődöntőknek és a döntőnek, de járt már a verseny már Párizsban, Tokióban, Puerto Ricóban, Washingtonban, Mexikóvárosban és Bordeaux-ban is. A verseny zsűrijében neves énekesek, karmesterek, impresszáriók, castingigazgatók és a világ nagy operaházainak igazgatói foglalnak helyet, továbbá Plácido Domingo, aki nem szavaz. A zsűritagok az Operalián díjazottakat vagy az ott feltűnt tehetségeket rendszerint meghívják saját színpadaikra, és maga Plácido Domingo sem téveszti szem elől később a felfedezetteket, sem énekesi, sem karmesteri, sem operaház-igazgatói minőségében.

Évente általában 800-1000, 18 és 32 év közötti jelentkező küldi el a verseny párizsi központjába hangfelvételeit, közülük a négytagú előválogató zsűri negyven előadót juttat tovább. A negyeddöntőkben és az elődöntőkben zongorakísérettel adnak elő egy operaáriát, és amennyiben abban a kategóriában is versenyeznek, egy zarzuela áriát, a tíz énekes részvételével zajló döntőben pedig a Domingo vezényelte szimfonikus zenekar kíséretével lépnek fel. A versenyre nevezési díj nincs, az utazás és a szállás költségeit is a rendező alapítvány, valamint a nemzetközi szponzorok állják. Emellett odaítélik a Plácido Domingo szüleinek emléket állító díjakat a zarzuela legjobb férfi és női előadóinak, 2010 óta pedig átadják a Birgit Nilssonról elnevezett díjat Wagner és Strauss operaáriáinak legkiválóbb tolmácsolásáért.

Az Operalián indult el José Cura (1994), Joyce DiDonato (1998), Maja Kovalevszka (2006), Rafael Rojas (1996), Erwin Schrott (1998), Rolando Villazón (1999) karrierje is. 2008-ban, a Québecben rendezett döntőn a Madridban tanuló magyar bariton, Szemerédy Károly harmadik helyezést ért el, 2009-ben Kun Ágnes Anna jutott be a negyven legjobb közé.

Pekingben a verseny első díját opera kategóriában Amartuvshin 26 éves mongol bariton és Anthony Roth Costanzo 30 éves amerikai kontratenor (férfi alt) vehette át. Hjodzsong Kim dél-koreai tenor, Brian Jagde amerikai tenor és Gvan-Kun Ju (Guanqun Yu) kínai szoprán  kapta a második díjat. A harmadik díj két orosz énekesnek, Roman Burdenko baritonnak és Nagyezsda Karjazina mezzónak jutott. Zarzuela kategóriában Janai Brugger amerikai szoprán nyerte el az első díjat. Az énekverseny döntőjében Plácido Domingo vezényletével a Nemzeti Előadó-művészeti Központ (NCPA) zenekara működött közre. A nemzetközi zsűriben a világ nagy operaházainak, zenei intézményeinek vezető munkatársai dolgoznak, így a pénzdíjak mellett több rangos felkérést is kaptak a versenyzők. 

A China Daily című angol nyelvű kínai napilapnak adott interjújában Domingo elmondta, hogy Kínára nem csupán az opera műfaj következő nagy piacaként, hanem a feltörekvő tehetségek új forrásaként is tekint. Hozzátette: számtalan csodálatos - Kínából, Dél-Koreából és Japánból származó - énekest fedezett már fel. Ezeknek az előadóknak a többi országból származó énekessel azonos körülmények között kell megmérettetniük, legyőzve a nyelvi akadályokat, a színpadi mozgásban, illetve az egyéb gyakorlati ismeretekben rejlő nehézségeket - mutatott rá.

A kínai operarajongók legnagyobb örömére a jövőben valószínűleg teljesen új szerepben hallhatják és láthatják majd a tenort a pekingi előadó-művészeti központban - Domingo azonban nem árult el többet a produkcióról, amelynek hivatalos bejelentését udvariasan meghagyta az intézménynek. Az NCPA elnöke, Csen Ping (Chen Ping) hangoztatta: az áprilisban bemutatott, Giancarlo del Monaco vezényelte Tosca óriási sikere is arra ösztönzi őket, hogy minél több európai operát tűzzenek műsorra. A pekingi eseményeken részt vevő Andreas Magony operaénekes - utalva arra, hogy 2009-ben Budapest és Pécs adott otthont a versenynek - az MTI-hez eljuttatott beszámolójában reményét fejezte ki, hogy az Operalia és Pécs városa között kialakult kapcsolat a jövőben újabb együttműködésekre ad lehetőséget. Szeptember 8-ra például 2012 hangjai címmel terveznek koncertet, amelyen Peking után Pécsen, majd Európa más városaiban is színpadra lépnek az Operalia győztesei.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Díjat nyert Cserhalmi György és Dunai Tamás Los Angelesben – Nézd meg közös kisfilmjüket!

Az Independent Short Awards online gáláján havi szinten díjazza a fesztiválra beküldött, hazájukban már sikerrel bemutatott alkotásokat. A véletlenszerűen kiválasztott és meghívott szakértők a nagy kitüntetésekhez hasonlóan itt is különböző kategóriákban értékelik a műveket, amikkel a világ minden tájáról lehet pályázni.
Plusz

„Az igazi beszélgetés az, amiben az igazság megmutatja magát” – Feldmár András 80 éves

Úgy véli, szabadságra vagyunk ítélve, és ez nehéz dolog. Hiszen ez nem a saját szabadságunkat jelenti, hanem elsősorban az élet szabadságát. És ha bántanak, akkor szabad arrébb menni. Sőt, kell. Születésnapját ünnepli a Kanadában élő pszichoterapeuta és gondolkodó, Feldmár András.
Könyv

Zsigerien ismerős történetek Szöllősi Mátyás új könyvében

Feszes, izgalmas és jelenkori próza Szöllősi Mátyás új kötete, amely két elbeszélést tartalmaz. Párdarabok: az egyik kíméletlen gyomros jelenkorunk Magyarországáról. A másik viszont gyönyörű katarzis a figyelmes olvasó számára. Spoilermentes kritika.
Színház

Szüleik ellen lázadó fiatalokról szól Vidnyánszky új rendezése a Nemzetiben

Shakespeare Rómeó és Júlia című művét tűzi műsorra a Nemzeti Színház Vidnyánszky Attila rendezésében; a szerelem mindenhatóságáról szóló darab olvasópróbáját kedden tartotta meg a társulat, a bemutatót december elejére tervezik.
Klasszikus

A Concertgebouw tiszteletbeli karmestere lett Fischer Iván

A Budapesti Fesztiválzenekar alapító-karmestere 2021 szeptemberétől az amszterdami Concertgebouw zenekarával is dolgozik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„A legfontosabb alapelv az élet szeretete” – interjú Földes Tamással

Bár a színházak csak most kezdenek visszatérni a megszokott munkarendre, Földes Tamás számára már a karantén-időszak is új lehetőségeket, elismerést tartogatott: neki ítélték oda a Kaszás Attila-díjat, emellett forgat, szinkronizál és az évad elindulásával új szerepek várják.
Zenés színház hír

A legkiemelkedőbb művészeket díjazták a Magyar Operett Napján

Immár hagyomány, hogy a Budapesti Operettszínház Kálmán Imre születésének és Lehár Ferenc halálának évfordulóján – amit 2002 óta a Magyar Operett Napjaként tartanak számon – díjazza az évadban legjobb teljesítményt nyújtó színészeket.
Zenés színház hír

A képzelt beteg – Vajda János operájának ősbemutatójára készül az Opera

Az előadás a CAFe Budapest részeként, de annak időtartamán kívül, október 30-án látható először az Eiffel Műhelyházban, Szabó Máté rendezésében.
Zenés színház hír

Eladta alapítója portréját a londoni Királyi Operaház, hogy túlélje a járványt

A képet David Hockney, az egyik legkeresetebb élő művész készítette még a hetvenes években. Értékét az is növeli, hogy Hockney alig fest felkérésre. A portrét követően harminc évig nem vállalt hasonló megbízást.
Zenés színház interjú

Dobri Dániel: „Szavak nélkül mesélek el egy történetet”

Dobri Dániel szemtelenül fiatal és jóképű zeneszerző, zenei vezető. A József Attila Színházban most bemutatott Amadeus zenei világa is az ő „gyermeke”. Ennek kapcsán beszélgettünk színházról, muzsikáról, egy előadás létrejöttéről.