Zenés színház

Mongol és amerikai győztesek Domingo énekversenyén

2012.06.11. 20:14
Ajánlom
A Plácido Domingo alapította, huszadik alkalommal megrendezett nemzetközi énekverseny 2012-es döntőjét Pekingben rendezték június 4. és 10. között a Madárfészeknek is nevezett Nemzeti Előadó-művészeti Központban. Opera kategóriában egy mongol baritonnak és egy amerikai kontratenornak, zarzuela kategóriában pedig egy amerikai szopránnak ítélték oda az első díjat a versenyen.

Az Operaliát 1993 óta minden évben más városban rendezik. Két évvel ezelőtt Pécs és Budapest adtak otthont az elődöntőknek és a döntőnek, de járt már a verseny már Párizsban, Tokióban, Puerto Ricóban, Washingtonban, Mexikóvárosban és Bordeaux-ban is. A verseny zsűrijében neves énekesek, karmesterek, impresszáriók, castingigazgatók és a világ nagy operaházainak igazgatói foglalnak helyet, továbbá Plácido Domingo, aki nem szavaz. A zsűritagok az Operalián díjazottakat vagy az ott feltűnt tehetségeket rendszerint meghívják saját színpadaikra, és maga Plácido Domingo sem téveszti szem elől később a felfedezetteket, sem énekesi, sem karmesteri, sem operaház-igazgatói minőségében.

Évente általában 800-1000, 18 és 32 év közötti jelentkező küldi el a verseny párizsi központjába hangfelvételeit, közülük a négytagú előválogató zsűri negyven előadót juttat tovább. A negyeddöntőkben és az elődöntőkben zongorakísérettel adnak elő egy operaáriát, és amennyiben abban a kategóriában is versenyeznek, egy zarzuela áriát, a tíz énekes részvételével zajló döntőben pedig a Domingo vezényelte szimfonikus zenekar kíséretével lépnek fel. A versenyre nevezési díj nincs, az utazás és a szállás költségeit is a rendező alapítvány, valamint a nemzetközi szponzorok állják. Emellett odaítélik a Plácido Domingo szüleinek emléket állító díjakat a zarzuela legjobb férfi és női előadóinak, 2010 óta pedig átadják a Birgit Nilssonról elnevezett díjat Wagner és Strauss operaáriáinak legkiválóbb tolmácsolásáért.

Az Operalián indult el José Cura (1994), Joyce DiDonato (1998), Maja Kovalevszka (2006), Rafael Rojas (1996), Erwin Schrott (1998), Rolando Villazón (1999) karrierje is. 2008-ban, a Québecben rendezett döntőn a Madridban tanuló magyar bariton, Szemerédy Károly harmadik helyezést ért el, 2009-ben Kun Ágnes Anna jutott be a negyven legjobb közé.

Pekingben a verseny első díját opera kategóriában Amartuvshin 26 éves mongol bariton és Anthony Roth Costanzo 30 éves amerikai kontratenor (férfi alt) vehette át. Hjodzsong Kim dél-koreai tenor, Brian Jagde amerikai tenor és Gvan-Kun Ju (Guanqun Yu) kínai szoprán  kapta a második díjat. A harmadik díj két orosz énekesnek, Roman Burdenko baritonnak és Nagyezsda Karjazina mezzónak jutott. Zarzuela kategóriában Janai Brugger amerikai szoprán nyerte el az első díjat. Az énekverseny döntőjében Plácido Domingo vezényletével a Nemzeti Előadó-művészeti Központ (NCPA) zenekara működött közre. A nemzetközi zsűriben a világ nagy operaházainak, zenei intézményeinek vezető munkatársai dolgoznak, így a pénzdíjak mellett több rangos felkérést is kaptak a versenyzők. 

A China Daily című angol nyelvű kínai napilapnak adott interjújában Domingo elmondta, hogy Kínára nem csupán az opera műfaj következő nagy piacaként, hanem a feltörekvő tehetségek új forrásaként is tekint. Hozzátette: számtalan csodálatos - Kínából, Dél-Koreából és Japánból származó - énekest fedezett már fel. Ezeknek az előadóknak a többi országból származó énekessel azonos körülmények között kell megmérettetniük, legyőzve a nyelvi akadályokat, a színpadi mozgásban, illetve az egyéb gyakorlati ismeretekben rejlő nehézségeket - mutatott rá.

A kínai operarajongók legnagyobb örömére a jövőben valószínűleg teljesen új szerepben hallhatják és láthatják majd a tenort a pekingi előadó-művészeti központban - Domingo azonban nem árult el többet a produkcióról, amelynek hivatalos bejelentését udvariasan meghagyta az intézménynek. Az NCPA elnöke, Csen Ping (Chen Ping) hangoztatta: az áprilisban bemutatott, Giancarlo del Monaco vezényelte Tosca óriási sikere is arra ösztönzi őket, hogy minél több európai operát tűzzenek műsorra. A pekingi eseményeken részt vevő Andreas Magony operaénekes - utalva arra, hogy 2009-ben Budapest és Pécs adott otthont a versenynek - az MTI-hez eljuttatott beszámolójában reményét fejezte ki, hogy az Operalia és Pécs városa között kialakult kapcsolat a jövőben újabb együttműködésekre ad lehetőséget. Szeptember 8-ra például 2012 hangjai címmel terveznek koncertet, amelyen Peking után Pécsen, majd Európa más városaiban is színpadra lépnek az Operalia győztesei.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Könyv

Depressziós? Olvasson krimit!

Természetesen senkit nem arra buzdítunk, hogy a szakember segítsége vagy esetleg a gyógyszeres kezelés helyett essen neki az Agatha Christie-összesnek, mert mire a végére ér, kutya baj. Annyit azonban kutatások nélkül is állíthatunk, hogy egy jó könyv fel tudja dobni az ember napját.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.
Vizuál

Már biztos: mozifilm lesz a Downton Abbey-ből

Hosszú találgatás után most megerősítették, hogy filmváltozat készül az angol sorozatból. A hírek szerint az eredeti szereplőgárda tagjai is visszatérnek.
Vizuál

Így áll most a Liget-projekt – galéria

Töprengett mostanában azon, hogy haladhat a munka a Városligetben és a múzeumokban? Képek és átadási időpontok a cikkben.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Laki Péter: „Ez nem hagyományos gála”

A fiatal táncos komikus igazi showman, és karizmatikus színpadi jelenlétét a Budavári Palotakoncerteken is kamatoztatja: Kerényi Miklós Mátéval együtt látják el a házigazda feladatát.
Zenés színház operett

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.
Zenés színház interjú

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Zenés színház kritika

A mi Chicagónk

A Chicago a minőségi szórakoztatóipar egy legsikerültebb darabja. Nem azért persze, mert igen jól meg van csinálva. Inkább azért, mert jól ki van találva. Nemcsak a társadalmat leplezi le, de önmagát is. Alföldi Róbert rendezésében, a Kultúrbrigád és az Átrium előadásában pedig a mi, honi állapotainkat is.
Zenés színház interjú

„A Marica grófnőnek minden száma sláger”

A Fertő-tó partján, Mörbischben láthatja a közönség Kálmán Imre örökzöld alkotását, a Marica grófnőt, amely zeneileg és látványosságában is lenyűgözőnek ígérkezik. A produkcióról a Seefestspiele Mörbisch művészeti vezetőjét, Peter Edelmannt kérdeztük.