Zenés színház

Most az éneklés az élete – Tarjányi Tamás

2008.06.28. 00:00
Ajánlom
Színész is, nem is. Énekes is, nem is. Végzett is, nem is. Mint a mesében. Színészdiplomája már a kezében, az énekesi diplomáért most dolgozik. Elsőre felvették a Színház-és Filmművészeti Egyetemre, majd az évek alatt rájött, hogy énektudását szeretné fejleszteni, ameddig csak lehet. Felvételizett a Zeneművészeti Egyetemre. Föl is vették.

Tarjányi Tamás

- Hogy tetszik az új, operista élet?

- Ez azért egy picit talán túlzás… Első éves vagyok a Zeneművészeti Egyetemen, klasszikus ének szakon. Az opera szakra három év után lehet jelentkezni. Oda vagy fölveszik az embert, vagy felvételizhet oratórium-énekes és tanár szakra is, ahol természetesen nagyrészt ugyanazok a tanárok tanítanak. Nagyon hasznosnak tartom, hogy tanulhatok, örülök, hogy itt vagyok. Büszke vagyok, hogy elvégeztem előtte a Színművészeti Egyetemet, mert úgy érzem, olyan biztos alapokat kaptam, amit itt is használni tudok.

- Esetedben nyilván az opera szak a cél.

- Ezt még nem tudom. Jövő év végén letelik a tizenkét, államilag finanszírozott félévem. Onnantól kezdve viszont félévente egymillió forintba kerülne, hogy zeneakadémista legyek. Nem gondolom, hogy ez rosszindulat vagy nyereségvágy, bárki részéről, valószínűleg ennyibe kerül, azonban ez rengeteg pénz, és elgondolkodtató, még abban az esetben is, ha valaki ezt megengedheti magának. A művészeti egyetemeknek nem elég annyi támogatás, mint egy bölcsészkarnak, itt nem háromszázan ülnek egy előadáson, hanem egyéni órák vannak, sőt, az sem ritka, hogy csak egy diák van bent és két tanár. Valószínűleg ezért is kerül ennyibe. Ezek a művésztanárok, akik tehetségüket arra is fordítják, hogy tanítsanak, adjanak a következő generációnak, a legtöbb esetben - gondolom - így is nevetséges összegekért tanítanak. Mindezektől eltekintve, ha úgy alakul, és lesz rá lehetőségem, nagyon szívesen tanulnék külföldön. Egyrészt a nyelvtudás miatt, másrészt azt hiszem, mindenkinek érdemes eltöltenie valamennyi időt külföldön, egyszerűen csak azért, hogy lássa, hogyan élnek az emberek más országokban, kultúrákban. A zenében talán ilyen szempontból könnyebb mozogni, mint a színházi világban, nincsenek akkora nyelvi korlátok. Ráadásul saját, illetve osztálytársaim példáját látva nehéz most színészként pályakezdőnek lenni. Persze biztosan máshol is. Ráadásul sokan azért nem dolgozhatnak, vagy várnak, mert nem kapnak a színházak elegendő támogatást. A kultúra, mint az oktatás is, non-profit ágazat. Ha nem támogatjuk, szerintem nem csak az lesz a következménye, hogy tönkremegy, hanem az is, hogy tizenöt-húsz év múlva annyira műveletlen és tudatlan lesz a társadalom, hogy nem lesz kedvünk élni se benne. Talán nem véletlen, hogy már most is nagyon sok fiatal külföldön próbál boldogulni, ott bontakozik ki, nem itthon kamatoztatja a tehetségét.

- Konkrétan operaénekes szeretnél lenni, azaz pályát változtatni, vagy olyan színész, aki játszva elénekel bármit?

- Mindig énekelni szerettem volna. Eleinte még nem klasszikus zenét, inkább könnyebb műfajokat. Éretlen voltam végzős gimnazistaként. Ascher Tamás és Novák Eszter felvettek az általuk indított zenés-színész osztályba, mintegy bizalmat szavazva a vokális képességeimnek, bízván abban, hogy később egy jól éneklő színész lesz belőlem, ami több-kevésbé - bár ezt inkább döntsék el az erre hivatottak - sikerült is. Az egyetem alatt döntöttem úgy, többek között az ő biztatásukra is, hogy szeretnék tovább énekelni tanulni.

- A vizsgaelőadásaitokban rendre kaptad a nehéz, irgalmatlan hangi kvalitást igénylő dalokat, a Vakrepülésben még a Bohéméletből is elénekelted Rodolfo áriáját - aki látta, hallotta, nem felejti. Tudatában voltál, hogy miket énekelsz? Hogy például a Rodolfo mennyire nehéz?

- Tudtam, hogy nehéz. Lehet, hogy most nem énekelném el… Hangtechnikai szempontból talán nem lett volna szabad, de az előadás miatt igen. Ha most végighallgatnám, valószínűleg azt gondolnám: ezt hogy mertem? De nem érdemes azon rágódni, hogy jó döntés volt-e. Akkor így láttam, láttuk jónak. Inkább tanulni kell belőle, mint egész életben rimánkodni mindenen. Persze sok olyan dolgot csináltam, amire később azt mondtam, ezt nem kellett volna. De a "mi lett volna ha…"-nak nincs jelentősége, nem viszi előre az embert.

- Színészileg mennyire hátráltat, hogy elkezdted az akadémiát?

- Amennyiben a színháztól való erőteljes elszakadás hátráltató tényezőnek számít, akkor eléggé! Ha aktív színész kell legyek, az leszek. Viszont nem éri meg egész életemben azon gondolkodni, hogy vajon milyen énekes lettem volna. Eldöntöttem, hogy ezt akarom, és ha van ehhez tehetségem, és a tanáraim is úgy látják, mert alkalmasnak találtak arra, hogy fölvegyenek, és énekest kezdjenek el faragni belőlem, akkor butaság, oktalanság lenne nem élni vele. Azért játszom még néhány előadást a Merlin Színházban az osztályunkból alakult HOPPart Társulattal, de az idei bemutatókban (Tovább is van… a Nemzeti Színházban, Halálkemény a Merlin Színházban) már nem voltam benne. Nincs rá időm, van itt elég dolgom. Élvezem. Jót tesz, színészként is, ha valaki időnként új közegbe kerül, új emberekkel találkozik.

- Mi az, amit a Színművészeti Egyetemen megtanultál, és itt most nagyon jól jön?

- Sok minden. Ascher Tamás és Novák Eszter két fantasztikus gondolkodású, nagyon széles látókörű ember, akiktől rengeteget tanultam. Ha valaki hagyja magát gondolkodásra késztetni a Színművészeti Egyetemen, akkor - talán a sok munka és ott töltött óra hatására - elég erős önismerettel és önkritikával rendelkezik, amikor kijön az egyetemről. Talán megtanultam egy kicsit lazábban kezelni a dolgokat.

- Picit sem sajnálod, hogy nem játszol, nem veszel részt az új darabokban?

- Néha. Bármi történhet. Lehet, hogy nem lesz belőlem énekes. Most azonban ez a vágyam, és megtehetem, hogy tegyek érte. A színházba, a társulatba egész emberek kellenek, akik szívvel-lélekkel akarják csinálni. Nem lehet kétfelé szakadni, egy dologgal érdemes csak foglalkozni, viszont azt a tőlünk telhető legtöbb energiával.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

A Hat hét nyerte a fődíjat, a Larry pedig tarolt a magyar filmkritikusok díjátadóján

Február 3-án délután adták át a 60. Magyar Filmkritikusok Díjakat, amelynek fődíját Szakonyi Noémi Veronika Hat hét című drámája hódította el, Grunwalsky Ferenc pedig életműdíjat vehetett át.
Színház

„Soha nem kellett méltatlan dolgot elvállalnom” – Moór Marianna 80 éves

Bakfisként 8750 kislány közül választották ki egy filmfőszerepre, amit több mint harminc filmes alakítás és száznál is több színházi bemutató követett. Moór Marianna életműve gazdag és teljes. A színésznő február 5-én tölti be a 80. életévét.
Könyv

Új regénnyel jelentkezik Murakami Haruki áprilisban

Egyelőre nem sokat tudni a japán művész áprilisban megjelenő könyvéről, a kiadó sem a címét, sem pedig a cselekmény részleteit nem árulta el.
Zenés színház

Elhunyt Jürgen Flimm

A neves színházi és operarendezőt, a Salzburgi Ünnepi Játékok és a Berlini Állami Opera egykori vezetőjét február 4-én, életének nyolcvankettedik évében érte a halál.
Jazz/World

Beyoncé megdöntötte Solti György Grammy-rekordját

Az amerikai énekesnő immár harminckét díjjal büszkélkedhet, ezzel neki van a legtöbb Grammyje. A legjobb album díját Harry Styles kapta meg a Los Angeles-i ceremónián.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Jürgen Flimm

A neves színházi és operarendezőt, a Salzburgi Ünnepi Játékok és a Berlini Állami Opera egykori vezetőjét február 4-én, életének nyolcvankettedik évében érte a halál.
Zenés színház videó

Az Éj királynője a levegőben

Az amerikai szoprán nem csupán virtuóz koloratúrkészségéről híres, hanem bravúros légtornászmutatványairól is, ráadásul képes ötvözni a kettőt: a levegőben lógva adja elő Az Éj királynőjének áriáját A varázsfuvolából.
Zenés színház hír

Áthelyezik a földrengésben megrongálódott színházépületből a pesarói Rossini Operafesztivál idei évre tervezett előadásait

Az opera-előadásokat a fesztivál által már korábban is használt sportcsarnokban, a Vitrifrigo Arénában rendezik meg, míg a koncertekre a város egy másik színházépületében kerül majd sor.
Zenés színház hír

Stephanie Blythe Gianni Schicchi szerepét énekli San Diegóban

Az énekesnő már korábban is énekelt férfi hangtartományban, egy koncertszerű Carmen-előadásban Don Joséként lépett színpadra. Most baritonszerepben debütál majd.
Zenés színház interjú

„Minden színésznő álma egy igazi nadrágszerep” – interjú Lévai Enikővel a Mária főhadnagy bemutatója kapcsán

Lévai Enikő századik születésnapját ünneplő színháza centenáriumi gálaestjén lép színpadra február közepén, egy hónappal később pedig a Mária főhadnagy címszerepében mutatkozik be.