Zenés színház

„Most vagyok abban az időszakban, amikor már van jogom megformálni ezt a szerepet”

Beszélgetés Mester Viktória operaénekesnővel
2020.08.10. 13:00
Ajánlom
A Bánk bán című opera minden magyar szívében különleges helyet foglal el. Az egyik legjelentősebb operánk ezúttal a Coopera szervezésében, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon kel életre, Vidnyánszky Attila Kossuth-díjas rendező kezei nyomán. Az előadás egyik főszereplőjét, Gertrudot a Magyar Állami Operaház népszerű mezzoszopránja, Mester Viktória alakítja majd, akivel a készülő produkció kapcsán beszélgettünk.

Mit jelent számodra ez a darab?

Ez volt a legelső opera, amivel találkoztam. Tízévesen kaptam ajándékba egy kazettát, amin Simándy József énekelte a címszerepet. Egészen addig nem is gondoltam rá, hogy operaénekes legyek, de onnantól kezdve szinte habzsoltam ezt a muzsikát. Érdekes, hogy épp a Gertrudhoz kötődő részletek voltak rám a legnagyobb hatással: a parancsoló hangvétel, a csodálatos muzsika, az elsöprő erő, amit ez a zene sugároz. Gyermekként még nem kötődött hozzá a hazaszeretet érzése, de ma már kicsit el is érzékenyülök tőle, és hevesebben is kezd verni a szívem. Éppúgy, mint amikor a Himnuszt meghallja az ember.

mester_viktoria-133350.jpg

Mester Viktória (Fotó/Forrás: Zsólyomi Norbert / Co-Opera)

Különös egybeesés, hogy már gyermekként is épp Gertrud dalai voltak rád a legnagyobb hatással!

Igen, és most először éneklem majd őket közönség előtt. (nevet) Ráadásul úgy érzem, most vagyok abban az időszakban, amikor már van jogom megformálni ezt a szerepet. Gertrud nagyon érdekes karakter, akiről az emberek többségének elsőre annyi jut csak eszébe, hogy nagyon gonosz, szigorú és folyton üvölt. Én teljesen másképp látom. Valóban kell hozzá hangerő, hogy az egész zenekart áténekelje az ember, de sok benne a piano is, és rengeteg az érzelem.

Nem egy karót nyelt, szigorú, mérges nagyasszony.

Ha egy kicsit utánanézünk a történelmi háttérnek, megtudhatjuk, hogy mindössze 28 évesen gyilkolták meg! Nagyon szép, fiatal, játékos nő volt, aki élvezte és habzsolta az életet. Éppen a korlátlansága és a szabad szellemisége mozgatja, és ez az, ami nem tetszik a magyaroknak. A saját erkölcsi normái szerint él.

Mit tanít számodra Gertrud szerepe?

Szinte az összes női szerepem arra világít rá, hogy minden jellemvonás megvan valahol bennem is. Ha naivát kell játszani, az is ott él bennünk éppúgy, ahogy a Gertrud-féle provokatív nőiség, a büszkeség, vagy az, ahogy oroszlánként harcolva védi és képviseli a sajátjait. És van egy uralkodó énünk is, amely nemcsak egy háztartást, de akár egy országot is képes irányítani. Persze a művekben felerősítve jelennek meg ezek a jellemvonások, de minden szerepben magamra ismerek egy kicsit.

A mezzoszoprán szerepek egy-két kivételtől eltekintve többnyire mellékszereplők és nadrágszerepek. Könnyen elfogadtad ezt a hangfajt? Nem érezted hátránynak?

Mondjuk nem is volt más választásom, annyira egyértelműen mezzoszoprán voltam mindig.

Szokták viccelődve mondani, hogy az operairodalom nagy vesztesei a mezzók. Pedig ez nem így van!

A Carment például, amit 27 éves koromban kaptam meg először, és azóta minden évben eléneklek, sose vehetik el tőlünk! És nincs még egy olyan hangfaj, ami ennyi mindent meg tudna csinálni! Harmincévesen eljátszhatunk akár egy 16 éves fiút is, vagy ott van például a Rózsalovag, ami a világ egyik legszebb szerepe, a Sámson és Delila női címszerepe, vagy Rossini Olasz nő Algírban című operájának Isabellája! Csodálatos történetek, fantasztikus szerepek! Mi mezzók ráadásul sokkal tovább is tudunk énekelni! Egyedül Puccini az, akire kicsit haragszom: a világ legszebb zenéit írta, de mi összesen egy szerepet, Suzukit kaptuk tőle! Emiatt sajog egy kicsit a szívem.

Gyermekkorod óta kalandozgatsz a hangszerek világában is.

Igen, a szüleimnek hála, akik ezt engedték, sok területen kipróbálhattam magam. Hegedülni is tanultam például, de sajnos nem nagy sikerrel. Bár, ha több türelme lett volna a tanáromnak, ki tudja, talán jobb eredményeket érhettem volna el. A konzervatóriumban aztán újra felvettem a hegedűt, melléktárgyként. Ott már szuper tanárom volt, sok-sok türelemmel és jóindulattal. Jókat muzsikálgattunk együtt, de sosem sikerült igazán jól megtanulnom hegedülni. Zongorázni is tanultam később, aminek köszönhetően addig eljutottam, hogy magam tanulom meg a dalokat. A megfelelő tempóban le tudom pötyögni magamnak a szólamomat, kihallom az akkordokat, nem kell korrepetitorhoz járnom. De az én hangszerem mindig a torkomban volt, az éneklés az, ami gyerekorom óta a szívemből jön.

További információ és jegyvásárlás ide kattintva>>>

Támogatott tartalom.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

HVG: Kiszivárgott az SZFE huszonhat új oktatójának neve

Eljuttatták a hvg.hu-hoz az összes olyan főállású oktató nevét, akik újonnan kerültek a Színház- és Filmművészeti Egyetem állományába.
Zenés színház

„Nessun dorma” – Minek köszönheti rendkívüli népszerűségét Puccini operaáriája?

„Vincerò! Vincerò-ò-ò!!!” – És a fejünkben máris megszólal Pavarotti hangja, amint elnyújtva a magas H hangot, üdvrivalgásra készteti a stadionok közönségét. Kerülőúton vált Puccini áriája mindenki kedvencévé, és egy futball-világbajnoksággal indult az egész.
Vizuál

Tiziano-kiállítással ünnepli fennállásának 130. évfordulóját a bécsi Szépművészeti

Az évforduló alkalmából ingyenjeggyel és Tiziano-kiállítással kedveskedik látogatóinak a Kunsthistorisches Museum.
Színház

Interaktív kiadványként jelent meg idén a Radnóti Magazin

„Ez már a Gutenberg-galaxis utáni világ” – hirdeti a színház évados kiadványa, amelyet most digitálisan tettek közzé, számos interaktív és a későbbiekben is bővülő tartalommal.
Színház

„Minden szerettem volna lenni” – Sinkovits Imre élete képekben

A Tizedes, Dobó István és Tót, a tűzoltóparancsnok a tévénézők számára, Mózes, Macbeth és a Tudós a színház szerelmeseinek. Nem volt olyan szerep és karakter, amelyben Sinkovits Imre ne remekelt volna. A húsz éve elhunyt színészlegendára fotókkal emlékezünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A nyári szezonra készül a Margitszigeti Szabadtéri Színpad

Idén a vártnál jóval korábban, már január 18-án kihirdette nyári előadásait a Margitszigeti Szabadtéri Színpad. A minden eddiginél gazdagabb műsorkínálatban az operák, musicalek, balett-, valamint táncelőadások mellett rendhagyó koncerteket is láthatnak az érdeklődők, ahol az ünnepelt popsztárokon túl a klasszikus zene mesterei is képviseltetik magukat.
Zenés színház koktélparti

„Nessun dorma” – Minek köszönheti rendkívüli népszerűségét Puccini operaáriája?

„Vincerò! Vincerò-ò-ò!!!” – És a fejünkben máris megszólal Pavarotti hangja, amint elnyújtva a magas H hangot, üdvrivalgásra készteti a stadionok közönségét. Kerülőúton vált Puccini áriája mindenki kedvencévé, és egy futball-világbajnoksággal indult az egész.
Zenés színház ajánló

„Ez egy olyan történelmi pillanat, amelyben nagyon komoly döntéseket kell hozni” – Szabó Magda klasszikusa az Operett Online-on

Decemberben nagy sikerrel debütált az Operett Online képernyőjén az Abigél, Szabó Magda kultikus regényének musical-változata. A megújult szereposztással közvetített előadás egy csodálatos történet szeretetről, lemondásról, küzdelemről és persze a szerelemről. De mit adhat nekünk ma Abigél?
Zenés színház videó

Bellini-operát énekelnek az erdő állatai egy cuki videoklipben

Az olasz bel canto-stílus egyik alapművének részletéből, Vincenzo Bellini Norma című operájának egyik számából készült bájos animációs film.
Zenés színház ajánló

Kendőzetlenül őszinte és zavarba ejtően szókimondó – Boris Vian az Operett Online-on

Különleges produkciót tűz online műsorára január 15-én és 16-án a Budapesti Operettszínház. A Boris Vian életéről szóló, az ’50-es évek bohém Párizsát megidéző revü kiszakít a szürke hétköznapokból, és betekintést enged egy tragikus sorsú polihisztor életébe, aki amellett, hogy nagykanállal habzsolta az életet, korának meghatározó irodalmi alakjává vált.