Zenés színház

„Most vagyok abban az időszakban, amikor már van jogom megformálni ezt a szerepet”

Beszélgetés Mester Viktória operaénekesnővel
2020.08.10. 13:00
Ajánlom
A Bánk bán című opera minden magyar szívében különleges helyet foglal el. Az egyik legjelentősebb operánk ezúttal a Coopera szervezésében, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon kel életre, Vidnyánszky Attila Kossuth-díjas rendező kezei nyomán. Az előadás egyik főszereplőjét, Gertrudot a Magyar Állami Operaház népszerű mezzoszopránja, Mester Viktória alakítja majd, akivel a készülő produkció kapcsán beszélgettünk.

Mit jelent számodra ez a darab?

Ez volt a legelső opera, amivel találkoztam. Tízévesen kaptam ajándékba egy kazettát, amin Simándy József énekelte a címszerepet. Egészen addig nem is gondoltam rá, hogy operaénekes legyek, de onnantól kezdve szinte habzsoltam ezt a muzsikát. Érdekes, hogy épp a Gertrudhoz kötődő részletek voltak rám a legnagyobb hatással: a parancsoló hangvétel, a csodálatos muzsika, az elsöprő erő, amit ez a zene sugároz. Gyermekként még nem kötődött hozzá a hazaszeretet érzése, de ma már kicsit el is érzékenyülök tőle, és hevesebben is kezd verni a szívem. Éppúgy, mint amikor a Himnuszt meghallja az ember.

mester_viktoria-133350.jpg

Mester Viktória (Fotó/Forrás: Zsólyomi Norbert / Co-Opera)

Különös egybeesés, hogy már gyermekként is épp Gertrud dalai voltak rád a legnagyobb hatással!

Igen, és most először éneklem majd őket közönség előtt. (nevet) Ráadásul úgy érzem, most vagyok abban az időszakban, amikor már van jogom megformálni ezt a szerepet. Gertrud nagyon érdekes karakter, akiről az emberek többségének elsőre annyi jut csak eszébe, hogy nagyon gonosz, szigorú és folyton üvölt. Én teljesen másképp látom. Valóban kell hozzá hangerő, hogy az egész zenekart áténekelje az ember, de sok benne a piano is, és rengeteg az érzelem.

Nem egy karót nyelt, szigorú, mérges nagyasszony.

Ha egy kicsit utánanézünk a történelmi háttérnek, megtudhatjuk, hogy mindössze 28 évesen gyilkolták meg! Nagyon szép, fiatal, játékos nő volt, aki élvezte és habzsolta az életet. Éppen a korlátlansága és a szabad szellemisége mozgatja, és ez az, ami nem tetszik a magyaroknak. A saját erkölcsi normái szerint él.

Mit tanít számodra Gertrud szerepe?

Szinte az összes női szerepem arra világít rá, hogy minden jellemvonás megvan valahol bennem is. Ha naivát kell játszani, az is ott él bennünk éppúgy, ahogy a Gertrud-féle provokatív nőiség, a büszkeség, vagy az, ahogy oroszlánként harcolva védi és képviseli a sajátjait. És van egy uralkodó énünk is, amely nemcsak egy háztartást, de akár egy országot is képes irányítani. Persze a művekben felerősítve jelennek meg ezek a jellemvonások, de minden szerepben magamra ismerek egy kicsit.

A mezzoszoprán szerepek egy-két kivételtől eltekintve többnyire mellékszereplők és nadrágszerepek. Könnyen elfogadtad ezt a hangfajt? Nem érezted hátránynak?

Mondjuk nem is volt más választásom, annyira egyértelműen mezzoszoprán voltam mindig.

Szokták viccelődve mondani, hogy az operairodalom nagy vesztesei a mezzók. Pedig ez nem így van!

A Carment például, amit 27 éves koromban kaptam meg először, és azóta minden évben eléneklek, sose vehetik el tőlünk! És nincs még egy olyan hangfaj, ami ennyi mindent meg tudna csinálni! Harmincévesen eljátszhatunk akár egy 16 éves fiút is, vagy ott van például a Rózsalovag, ami a világ egyik legszebb szerepe, a Sámson és Delila női címszerepe, vagy Rossini Olasz nő Algírban című operájának Isabellája! Csodálatos történetek, fantasztikus szerepek! Mi mezzók ráadásul sokkal tovább is tudunk énekelni! Egyedül Puccini az, akire kicsit haragszom: a világ legszebb zenéit írta, de mi összesen egy szerepet, Suzukit kaptuk tőle! Emiatt sajog egy kicsit a szívem.

Gyermekkorod óta kalandozgatsz a hangszerek világában is.

Igen, a szüleimnek hála, akik ezt engedték, sok területen kipróbálhattam magam. Hegedülni is tanultam például, de sajnos nem nagy sikerrel. Bár, ha több türelme lett volna a tanáromnak, ki tudja, talán jobb eredményeket érhettem volna el. A konzervatóriumban aztán újra felvettem a hegedűt, melléktárgyként. Ott már szuper tanárom volt, sok-sok türelemmel és jóindulattal. Jókat muzsikálgattunk együtt, de sosem sikerült igazán jól megtanulnom hegedülni. Zongorázni is tanultam később, aminek köszönhetően addig eljutottam, hogy magam tanulom meg a dalokat. A megfelelő tempóban le tudom pötyögni magamnak a szólamomat, kihallom az akkordokat, nem kell korrepetitorhoz járnom. De az én hangszerem mindig a torkomban volt, az éneklés az, ami gyerekorom óta a szívemből jön.

További információ és jegyvásárlás ide kattintva>>>

Támogatott tartalom.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

10+1 kihagyhatatlan program a Múzeumok Éjszakáján

Tárlatvezetések, komoly- és könnyűzenei koncertek, filmvetítések, táncelőadások, kézműves foglalkozások és még táncház is vár minket a 2022-es Múzeumok Éjszakáján. Összegyűjtöttünk 10+1 helyszínt, amelyet semmiképp sem érdemes kihagyni június 25-én. 
Vizuál

Bereményi Géza belemegy a játékba

Élvezetes, szerethető és szívet melengető portréfilm lett a Bereményi kalapja, amelyet elsősorban az irónia hat át, mintsem a túlzott komolyság és drámaiság. Mindazonáltal szép, őszinte pillanatoknak is szemtanúi lehetünk a napjaink egyik legnagyobb alkotójáról szóló filmben.
Klasszikus

Visszatérés a Walhallába

A Covid miatti kényszerű kihagyás miatt idén végre visszatérhetett a Budapesti Wagner-napok közönsége a Müpába, ahol már az első fanfárként felcsendülő Walhalla-motívum közben sokan érezték, ismét egy különleges utazás részesei lehetnek. Beszámoló az első Ring-sorozatról és a Rienziről.
Klasszikus

Schiff András kapta az idei Bach-medált

A Lipcse városa által 2003-ban alapított díjat Johann Sebastian Bach műveinek kimagasló interpretációjáért ítélték oda Schiff Andrásnak. Korábban többek között Gustav Leonhardt, Sir John Eliot Gardiner, Ton Koopman, Nikolaus Harnoncourt vagy Robert Levin munkásságát ismerték el a díjjal.
Vizuál

Nyári hangulat a Virág Judit Galériában

Egry József, Csók István, Vaszary János, Szőnyi István egy-egy műve is megidézi a kánikulát a Virág Judit Galéria legújabb kiállításán. Az idén huszonöt éves galéria új, ingyenesen megtekinthető kamaratárlatán minden egyes alkotás megvásárolható.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Julien király színpadra lép a Pesti Magyar Színházban

A Pesti Magyar Színház új évadának első premierjét, a Madagaszkárt Gémes Antos rendezi, zenei vezetője pedig Szemenyei János.
Zenés színház interjú

„Ez lesz a mi Képzelt riportunk” – Csorba Lóránt, a 80 nap alatt a Föld körül zenei munkálatairól

Verne Gyula klasszikusából, a 80 nap alatt a Föld körül című regényből készül a TRIP legújabb koncertszínházi előadása, melynek premierjét a Városmajori Szabadtéri Színpadon augusztus 18-án tartják. Csorba Lóránttal a színházi zeneszerzés kihívásairól és a „Make Love, Not War” eszményéről is beszélgettünk.
Zenés színház ajánló

Mozart, a zseni élete musicalben elmesélve

Mozart, a meg nem értett zseni zeneszerző élete musicalben kel életre a Margitszigeti Színházban. Michael Kunze és Sylvester Levay művében a zeneszerző fenegyerek története pazar dallamokkal és látvánnyal kerül színre június 24-én és 25-én. A produkció két különböző szereposztásban látható a Margitszigeten.
Zenés színház interjú

Fehér köpeny, kék szakáll – Beszélgetés Kovács Istvánnal

Akár Don Giovanni, Golaud vagy Kékszakállú szerepét, esetleg a június 24-ig látható A kairói lúd, avagy a rászedett vőlegény Don Pippóját énekli Kovács István az OPERA színpadán, karakterformálásában mindig érződik egy olyan analitikus elmélyültség, amely operaénekesi jártasságán túl eredeti, orvosi hivatásának látásmódjából is fakad. De mi módon valósul meg a gyógyítás a színpadon?
Zenés színház hír

Idén is élőben közvetíti a Wagner-napokat a Bartók Rádió

Élőben, egyenesen a Müpából követhetjük az egyik legjelentősebb komolyzenei rendezvény, a Budapesti Wagner-napok programját a Bartók Rádióban. Június 16. és 19. között A Nibelung gyűrűje, 22-én pedig a záró előadás, a Rienzi is hallható lesz.