Zenés színház

Mozart-remix

2013.12.01. 07:06
Ajánlom
A Zeneakadémia egykori, főként főtárgyvizsgák céljára fenntartott kisterme a felújítás után zsinórpadlással és zenekari árokkal felszerelt kamaraopera-műhelyként született újjá Solti György Kamaraterem néven. Az új helyszín első operaelőadása Mozart Varázsfuvolájának Marton Éva művészeti vezetése alatt álló bemutatója lesz. A készülő produkcióról a rendezőt, Almási-Tóth Andrást kérdeztük. INTERJÚ

- Olyan régen nem láthatta már senki a termet az eredetire akár csak emlékeztető állapotban sem, hogy visszanyert funkciói szinte tökéletes újdonságnak számítanak. Milyenek az első tapasztalatok, hogy lehet használni a Solti György Kamaratermet operaelőadások helyszíneként?

- Elég speciális színházi tér ez, a legsajátosabb benne, hogy a színpad mérete kicsi, a nézőtér közel van, és ez lehetőséget ad arra, hogy érdekes, intim viszonyt alakíthassunk ki az énekesek és a közönség között. Nincs hasonló, operajátszásra alkalmas, zenekari árokkal rendelkező helyszín hazánkban, és számos opera éppen egy ilyen bensőséges teret kíván meg.

- Ugyanakkor a színpad mérete feltétlenül kihívást jelent még A varázsfuvola esetében is, pedig ez a darab nem mozgat túlságosan sok szereplőt egyszerre a színpadon. Hogyan lehet testre, illetve teremre szabni a kompozíciót?

-  Legfőképpen arra törekedtem, hogy megfosszam a művet a patetikus vonásoktól: egy ilyen pici térben könnyen nevetségessé válik minden operai közhely. Ez a helyszín kétségtelenül nem teszi lehetővé a látványos effektusokat, szcenikai bravúrokat sem, tehát nem lehet elfedni vizuális elemekkel az emberi viszonyok részletező kibontását, ahogy sok Varázsfuvola-előadás esetében tapasztaljuk. Máshogy alakulnak az energiák, mint egy nagy színpadon, a szereplők egymás közti és a nézőkkel fenntartott viszonya egyaránt hangsúlyt kap.

- Ebben a pátoszmentes hangvételben valószínűleg szerepe lesz annak is, hogy Varró Dániel fordítja újra a Singspiel szövegét a produkció számára.

- Varró Dani fordítása volt az első gondolatom, amikor töprengeni kezdtem a megvalósításon. Nagyon sok belemagyarázás tapadt az idők során A varázsfuvolára, ami elnyomta a darab humorát, báját, fiatalos lendületét. Értelmezték már szabadkőműves szimbólumok felől közelítve, volt már a humánum története és a sötétség-világosság harcának metaforája - ezek mind leegyszerűsítik a mű összetettségét. Ezért azt gondoltam, itt az idő, hogy újraolvassuk, lefejtsük róla mindezt. Ennek érdekében még a számok sorrendjét is átszerkesztettem. Ironikus szemléletet látok megnyilvánulni a szerzők részéről a cselekményben, ami mindent áthat, az egyes szereplők jellemét és tetteit is, és ezt Varró remekül jeleníti meg. Schikaneder szórakoztató librettót írt egy külvárosi színház számára. Mozart zenéje, persze, túlmutat mindezen, éppen ezért érzem fontosnak, hogy a történet könnyedén érthető legyen, mert így lehetőségünk nyílik arra, hogy a zene bontsa ki a sokrétű cselekményt.

- Hogyan szerkesztette át a tételek sorrendjét?

- Kihasználtam, hogy a Singspiel műfaji sajátossága, a prózai részletek miatt több variációs lehetőség adódik, mint egy végigkomponált opera esetén. Alapjában véve úgy látom, hogy a színpadi változatosságra való törekvés miatt Schikaneder sok felesleges kört futott a librettóban, és arra törekedtem, hogy ezeket leegyszerűsítsem. Ezért szereplőket megjelenítő pilléreket, tömböket hoztam létre, amelyek Sarastróra, Taminóra, Paminára és a többiekre épülnek. Az áriákat arra használom, hogy a szereplők egyénisége, személyes sorsa táruljon fel bennük, ne betétszámok legyenek. Vegyük példának az Éj királynőjét: hagyományosan a két áriája során szinte semmi nem történik vele, mi azonban kihasználjuk, hogy az egyes áriák, jelentek alatt adott esetben mások is a színpadon vannak, akiknek a jelenléte árnyalja az egyes figurákat, feltárja a színpadi sorsukat: az Éj királynője áriáiban feltárul egész múltja, Sarastróval való igen bonyolult viszonya. Mivel erőteljesen meghúztuk a prózai részeket, felértékelődött az énekelt szöveg, ez fogja kifejteni a cselekményt.

- Bizonyos értelemben voltaképpen operaszerűbb lett a darab.

- Lényegében igen.

- A karmester, Alpaslan Ertüngealp hogyan viszonyul ezekhez a változtatásokhoz?

- Tapasztalataim szerint nagyon toleráns a rendezői színházzal szemben, készségesen elfogadja az értelmezésemet. Kifejezetten üdvözölte, hogy sűrűbb lett a zenei anyag.

- Az interjú elején említette, hogy a kisterem színpadán korábban operavizsgákat rendezett. Milyen lesz az őszi szemesztert lezáró előadás koncepciója?

- Mivel összesen négy lány van pillanatnyilag az opera szakon, ennyi a "társulatom", ezért rájuk szabom az előadást. A címe Don Juan-project lesz. Mozart-koncertáriákat választottam tartóoszlopoknak, melyekre az Álruhás kertészlány néhány áriájának felhasználásával egyfajta sci-fi thrillert írtam. Arra, hogy a Mozart-áriákat zenével összekössék, zeneszerzés szakos hallgatókat kértem fel, így egy sajátos, végigkomponált opera fog születni. Emellett most először rendezzük meg az operavizsga-fesztivált is. Sok operavizsgát láttam már külföldön, amelyeknek az inspiráló frissességét mindig nagyon fontosnak éreztem, ezért régi vágyam volt, hogy a magyar közönség is megismerkedhessen a látásmódjukkal. Az új kezdeményezés értelmében minden évben más intézmények előadásait tervezzük meghívni. Most stockholmiak érkeznek majd egy elektronikus produkcióval, firenzeiek egy Dido és Aeneas-előadással, a zágrábiak pedig A katona történetét állítják színpadra.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Koronavírusban halt meg Böröndi Tamás

A Vidám Színpad 65 éves igazgatójának nem volt alapbetegsége - tudta meg a Blikk.
Klasszikus

Átadták a Junior Prima Díjakat zeneművészet kategóriában

Idén is tíz fiatal tehetség vehette át a Junior Prima Díjat zeneművészet kategóriában csütörtökön, a járvány miatt online közvetített díjátadón.
Jazz/World

Debussy a klasszikus címkéje nélkül

Megjelent Harcsa Veronika, Razvaljajeva Anasztázia és Fenyvesi Márton első közös lemeze, amelyen Debussy-dalok hallhatók modern és izgalmas köntösben, úgy, ahogy még biztosan nem találkoztunk velük. Hiányzik az a hang, amit ez a megjelenés képvisel.
Vizuál

Spilák Klára rövidfilmes alakítását díjazták New Yorkban

A magyar színésznőt az SZFE hallgatójának, Rosanics Patrik diplomamunkájában nyújtott alakításáért díjazták.
Plusz

Black Friday helyett válaszd a fenntartható életet!

Fogyasztás helyett boldogság, pénz helyett élet! Ezt üzenik ismert művészek, köztük Vecsei H. Miklós, Pokorny Lia és Kollár-Klemencz László.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Online Mikulásünnep a Talamba Ütőegyüttessel

A Zichy Szín-Műhely Mikulás alkalmával egy igazán különleges meglepetéssel készül december 5-én és 6-án.
Zenés színház hír

Lévay Szilveszter legendás musicalje a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon

2021 augusztusában ismét Budapestre érkezik Lévay Szilveszter és Michael Kunze darabja, a Mozart!. A Budapesti Operettszínházban évekig sikerrel futó musical ezúttal a Veszprémi Petőfi Színház vendégjátékaként tér vissza.
Zenés színház hír

Indul a SzínpadON – a Madách Színház újra online játszik

A nyári sikeres online bemutatóit követően újra jelentkezik a Madách Színház streaming szolgáltatása. A SzínpadON keretein belül ismét látható lesz az Örökké fogd a kezem és a Jövőre, veled, ugyanitt.
Zenés színház hír

Sikerrel mutatkozott be Londonban a k2 Színház

Meghívást kapott a Voila! Europe színházi fesztiválra a k2 Színház Búcsúkoncert című előadása. A sikeres bemutató után a Mozart Requimjére épülő, szöveg nélküli produkciót a független színházi előadásokat díjazó OffFest színházi díjra is jelölték.
Zenés színház hír

Pitti Katalin a Magyar Állami Operaház Örökös Tagjai között

Átadták az idei év kitüntetéseit az Eiffel Műhelyház Bánffy Miklós termében Magyar Opera Napja alkalmából. A hagyományosan Erkel Ferenc születésnapján tartott ünnepségen köszöntötték az Operaház új Örökös Tagját, valamint díjazták a szakma legjelentősebb képviselőit.