Zenés színház

Műfaji kirándulások, de nem mindenáron

2008.07.07. 00:00
Ajánlom
Nagy Ervin abból nem csinál hiúsági kérdést, hogy ő nem bonviván alkat. Ha egyszer a B, a C, a H túl magasan van, ha van az a lage, ami elérhetetlen… Abból viszont igenis csinál, hogy hiperventilálás nélkül táncoljon, énekeljen és játsszon. INTERJÚ

Nagy Ervin

Fidelio Súgó: A Dóm téri Marica grófnő főszereplői közül te vagy az egyetlen alapvetően prózai színész. Nem volt emiatt kisebbségi komplexusod, biztos voltál magadban a próbák kezdetén?

Nagy Ervin: Amikor Eszenyi Enikő felhívott, és elmondta, hogy úgy gondolja, jól állna nekem a táncos-komikusi szerep, azt is megkérdezte, hogy el tudom-e énekelni. Tudok énekelni, bár a tudok és a tényleg tudok között azért van némi különbség… Szóval prózai színészhez képest jól énekelek, és nyolc éve játszom A talizmánban, amiben igaz, hogy nem száztagú zenekar húzza, hanem csak ketten kísérnek hangszeren, de nyolc-kilenc számot el kell énekelnem. Mozogni szeretek, mások szerint nem is csinálom rosszul. Operettben pedig még nem voltam táncos-komikus, és ki szerettem volna próbálni, milyen. Alapvetően magabiztosan álltam hozzá, mert Zsupán a műfaj egyik ziccerszerepe. Nem kötelező udvariassági kört akarok tenni, de tényleg hatalmas élmény volt Lukács Gyöngyivel dolgozni, aki a Metben is fellépett, és varázslatos a hangja. Vagy Nyári Zoltán, aki operettben, operában egyaránt énekel, és színészileg is nagyon keményen dolgozik. Vagy a vérprofi Lehoczky Zsuzsa, akinek tényleg minden a kisujjában van erről a világról, és úgy csavarja köré a közönséget, ahogy az a nagykönyvben meg van írva. Peller Annától pedig oda meg vissza vagyok, mert egy sajátos humorral megáldott nő, nem az a törékeny fajta, közben viszont igazi hercegnő.

FS: A négyezer főt befogadó nézőtér nem volt ijesztő egyetlen pillanatig sem?

NE: Inkább földob és előre visz. Ennyi ember elé, ekkora színpadra bemenni… Nagyon magabiztosnak éreztem magam, a próza, a poénok, a helyzetek működnek a darabban, és amikor a zenekar elkezd játszani, az fantasztikus, amolyan univerzum érzet, és ez jó, nagyon jó.

FS: Jársz te operett-előadásokra?

NE: Ritkán. Az én legnagyobb operettélményem élőben egy kaposvári előadás, a Luxemburg grófja volt. Ascher Tamás rendezte, Molnár Piroska, Bezerédi Zoltán játszották benne a főszerepet. Szerintem úgy kell operettet játszani. Vagy úgy, ahogy Mohácsi János a Csárdáskirálynőt rendezte, bár azt csak videón láttam. El kell énekelni, el kell táncolni, a műfaji konvenciókat be kell tartani, de a negédességtől meg kell szabadítani. A Színművészeti második évén Schilling Árpád rendezte a zenés vizsgánkat, a Mágnás Miskát. Teljesen kifordítottuk, a darab helyett a pamfletjét játszottuk. Az operettet jó kiforgatni, és szerintem ki is kell. Attól még levonulhat a lépcsőn a primadonna. Nem szeretem a prózisták részéről a lenézést, bár azért az is igaz, hogy operettben, musicalben a történet alapvetően a zene köré szerveződik, és ezért még mindig van némi hiányérzetem a zenés előadásokkal kapcsolatban. Amikor ezt a felkérést elvállaltam, hiúsági kérdést csináltam abból, hogy jól énekeljek és jól táncoljak.


Peller Annával a Marica grófnő tavalyi előadásán

FS: Aztán tavaly bekövetkezett a baleset, és a defektből effekt lett.

NE: Az, hogy abból olyan jól jöttünk ki, Zsuráfszki Zoltánnak, az ő játékintelligenciájának és tehetségének köszönhetem. Simán lelophatta volna a gesztusokat, amilyen karakteresen mozog, akár főszerepet is kreálhatott volna magának. Amíg próbáltunk, ütött, mint a lovat, majd amikor szakadt a szalag, ami egyáltalán nem volt kellemes, az ő jelenléte által igazi színházi pillanatokkal gazdagodott az előadás. Idén viszont meg lehet mutatni, mennyire megérte a befektetett munka, mert ha úgy vesszük, akkor ez lesz az igazi Marica grófnő. Igaz, most néha úgy érzem, háló nélkül ugrok. Körülbelül egy hetem lesz a szegedi próbákra, mivel éppen forgatok, és bár sokat nézem a tavalyi előadás-felvételt, izgulok, mert a magamnak felállított mércét teljesíteni akarom.

FS: Ha ettől az ideiglenes félelemtől eltekintünk, megjött a kedved a műfajhoz?

NE: Műfajilag tágabb színész vagyok annál, mint amire itt, a Katona József Színházban módom van. Ez jó munka és kellemes kirándulás volt, de ha legközelebb jön egy felkérés, csak azért, mert már játszottam operettet, nem feltétlenül vállalom el. Ha nem Eszenyi Enikő rendez, nem biztos, hogy igent mondok. Számomra, műfajtól függetlenül, fontos az, hogy a Katonában megtanult színházi kultúrát, morált képviseljem.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Egyik húzza a másikat – Almási Miklós bejegyzése

Valami titkos versenyfélének tűnhet az a csoporthatás, ahogy a klasszikus zene korszakos alakjai egymás mellett és által jutottak el a csúcsig. Almási Miklós Széchenyi-díjas esztéta, filozófus, esszéíró vendégcikke.
Plusz

Szabó T. Anna: „Elkötelezem magam az irodalommal. Mindörökké.”

Egy 1988-ból származó naplórészletet osztott meg néhány nappal ezelőtt közösségi oldalán Szabó T. Anna költő.
Plusz

Hátborzongatóan szép történet áll Bereményi Géza legnépszerűbb dalszövege mögött

A Kossuth-díjas művészt egy rádióműsorban kérdezték halhatatlanságról és a Nagy utazás című számáról, válaszul azonban az egyik legkedveltebb Cseh Tamás-dal, a Csönded vagyok keletkezésének történetét osztotta meg, amelynek versszakaiban valójában párbeszédet folytat egy elhunyt fiúval.
Plusz

Cate Blanchett Virág Emesétől tanult zongorázni a Tár című filmhez

A színésznő egy fiktív női karmestert alakít a Todd Field által rendezett életrajzi filmben. A figura életre keltéséhez karmesteri és zongoratanulmányokat is folytatott, ez utóbbit Virág Emese segítségével.
Zenés színház

Nézze vissza Mundruczó Kornél müncheni Lohengrin-rendezését!

December 3-án mutatta be a Bajor Állami Opera Wagner Lohengrinjét Mundruczó Kornél rendezésében. Az előadást a színház saját streamingfelülete és a BR-Klassik is közvetítette, ahol vissza is nézhető a produkció.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Nézze vissza Mundruczó Kornél müncheni Lohengrin-rendezését!

December 3-án mutatta be a Bajor Állami Opera Wagner Lohengrinjét Mundruczó Kornél rendezésében. Az előadást a színház saját streamingfelülete és a BR-Klassik is közvetítette, ahol vissza is nézhető a produkció.
Zenés színház hír

Új pályázatot írnak ki az Operaház főigazgatói tisztségére

A Kulturális és Innovációs Minisztérium csütörtökön tette közzé, hogy a Magyar Állami Operaház főigazgatói tisztségére kiírt előző pályázat érvénytelenül zárult, ezért új pályázatot írnak ki.
Zenés színház kritika

Történelmi naivitás

Schubert, az operakomponista, alighanem azok számára is kevésbé ismerős, akik egyébként otthon vannak a zeneszerző életművében, pedig a szerző színpadi művei a dalaihoz hasonlóan lebilincselő zenével rendelkeznek. A Helsinki Barokk Zenekar előadásában az Alfonso és Estrella szólalt meg a Müpában, november 17-én.
Zenés színház lapszemle

Mikor derül ki a Magyar Állami Operaház főigazgatói pályázatának eredménye?

Augusztus 8-án írta ki a Kulturális és Innovációs Minisztérium a Magyar Állami Operaház 2023. február 15-étől kezdődő ciklusára vonatkozó főigazgatói pályázatot, ám annak eredményét még mindig nem hozták nyilvánosságra.
Zenés színház hír

Elindult a Magyar Állami Operaház adventi kalendáriuma

December 24-ig minden nap egy meglepetéssel várja a közönséget a Magyar Állami Operaház, az intézmény honlapján található naptár ablakai mögött zenei csemegék és más ajándékok várják a közönséget.