Zenés színház

Művész vagy artista?

2006.01.12. 00:00
Ajánlom
Pavarotti elmúlt hetven, végeláthatatlan turnén lazsálja le gálaestjeit; Domingo a még kimondatlan búcsúzás szűkülő köreit vezényli-rendezi-igazgatja-énekelgeti; Carreras biztonsági kűröket fut baritonfekvésben, és korábbi ázsiójához képest gyanúsan gyakran tűnik fel Budapesten...

A sztárutódok kimenedzselése csak nem sikeredik. Roberto Alagna - bár elsőrangú kvalitás - énekesi hisztijét négyzetre emeli Angela Gheorghiuval kötött házassága. Nevelgetik Juan Diego Florest is, de koloratúrtenor még Luigi Alva korában se nőhetett bálvánnyá. Hős kell ide: ifjú, borotvareklám-arcú, egynyolcvan fölötti, médiaálló bevonatú, magával ragadó művész - cseppet sem mellesleg pedig sosem gikszerező, bő torkú énekes.

Hát... a világcég által reptetett Joseph Calleja nem sokat pipálhat ezen az űrlapon. Huszonhét évesnek írják, ez rendben, ám paróka és fogyókúra máris szükséges volna. Második szólólemeze a piacon, előbbit Chailly, a mostanit Carlo Rizzi dirigálja, méghozzá Sir Neville Marriner legendás együttese, az Academy of St. Martin-in-the-Fields élén. Tizennégy csábos operarészlet, a szervezőelvet mégse lelem. Hacsak nem a magasságmutogatás volna az. Bár akkor felesleges Nemorino vagy Fernando szívszorító áriáit ennyire iskolásan, vékony és unalomba fúló hangon felénekelni. Csak mert a végén fogható egy délceg A, C? A csúcsok nyitottan, mégsem visítva szólnak, elképesztenek, persze - de mit tegyünk egy operaszereppel, vagy adjuk lejjebb: egy csepp a tengerben elvű áriával? Amelynek szirtjeit hangi-lelki folyamatként illene mászni, s ahol a hallgató folyamatos ébren tartása elengedhetetlen?

Calleja fiatal, még felnőhet saját, kivételes felső adottságához. De két portrélemez után ugyan ki magyarázza el a rokonszenves máltainak, hogy amit eddig csinált, attól nem "artist" lesz, csak artista marad?

JOSEPH CALLEJA: THE GOLDEN VOICE/DECCA CD, 2005.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

75 éve halt meg Csortos Gyula - PORTRÉ

Hetvenöt éve, 1945. augusztus 1-jén halt meg Csortos Gyula, a két világháború közötti korszak egyik legkedveltebb magyar színésze, a Hyppolit, a lakáj című film főszereplője. 
Vizuál

Herceg a vasfüggöny mögül – Róna Viktor kiállítás

A Petőfi Irodalmi Múzeum – Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet új időszaki kiállítását Róna Viktor balettművésznek szenteli.
Színház

Egy klasszikus és kortárs színházi társulat élete és hirtelen halála

Molière, Bulgakov, Szophoklész, Shakespeare művei, a szereplők improvizációi alapján készül és a jelen történéseire reflektál a Szentendrei Teátrum ősbemutatója, a Függöny. A rendező, Sardar Tagirovsky, arról is beszélt, hogy ami Molière korában történt, és ami most történik, aközött nincs nagy különbség.
Zenés színház

Először vezényel női karmester a Salzburgi Ünnepi Játékokon

A világ legnagyobb komolyzenei fesztiváljának, az idén százéves Salzburgi Ünnepi Játékok programsorozatának szervezői a koronavírus-járvány árnyékában számos biztonsági intézkedést rendeltek el a fellépők és a nézők egészségének megóvása érdekében.
Zenés színház

„Jó volt felfedezni, hogy van egy könnyedebb, komikusabb vénám is”

Augusztus 8-án debütál a Budavári Palotakoncertek fellépőjeként Bojtos Luca, a Budapesti Operettszínház mindig mosolygós és energikus szubrettje, aki többek között Stázi szerepében is elbűvölte már a közönséget. Ezúttal nemcsak a humorát, tánc- és énektudását csillogtatja majd meg, de a líraibb oldalát is megismerhetjük. A közelgő gálakoncert kapcsán arról is mesélt, milyen tulajdonságaira lelt rá az operettel való találkozásnak köszönhetően.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Az operett megoldást kínál és reményt ad az embereknek

A Budapesti Operettszínház művésze, Kalocsai Zsuzsa operettprimadonna is fellép az idei Budavári Palotakoncerteken. A Jászai Mari-díjas művésznővel nemcsak a műfajjal való első találkozást idéztük fel, de egyebek mellett arról is beszélgettünk, mi az a pótolhatatlan érték, amit manapság is nyújt számunkra.
Zenés színház magazin

Pietro Mascagni sosem tudta felülmúlni a Parasztbecsület sikerét

Mascagni számos műfajban alkotott: első fia emlékére írt gyászmisét, komponált zongoradarabot, szimfóniát, kantátát, egyházi zenét, dalokat, operettet, sőt filmzenét is, ennek ellenére szinte csak erről az operájáról ismert. Hetvenöt éve, 1945. augusztus 2-án halt meg Pietro Mascagni olasz zeneszerző, a Parasztbecsület komponistája. 
Zenés színház női karmester

Először vezényel női karmester a Salzburgi Ünnepi Játékokon

A világ legnagyobb komolyzenei fesztiváljának, az idén százéves Salzburgi Ünnepi Játékok programsorozatának szervezői a koronavírus-járvány árnyékában számos biztonsági intézkedést rendeltek el a fellépők és a nézők egészségének megóvása érdekében.
Zenés színház interjú

„Ma már el sem tudnám képzelni az életemet operett nélkül!”

Lévai Enikő operettprimadonna neve a Budapesti Operettszínház közönsége mellett a Budavári Palotakoncertek visszatérő nézői számára is sokat mond. Augusztus 8-án immár negyedik alkalommal örvendezteti majd meg az Oroszlános Udvarba érkezőket szívhez szóló, csodaszép melódiákkal. A közelgő gála kapcsán nemcsak azt árulta el, milyen dalokat hallhatunk idén az előadásában, de arról is mesélt, számára mi teszi különlegessé ezt a rendezvényt.
Zenés színház interjú

„Jó volt felfedezni, hogy van egy könnyedebb, komikusabb vénám is”

Augusztus 8-án debütál a Budavári Palotakoncertek fellépőjeként Bojtos Luca, a Budapesti Operettszínház mindig mosolygós és energikus szubrettje, aki többek között Stázi szerepében is elbűvölte már a közönséget. Ezúttal nemcsak a humorát, tánc- és énektudását csillogtatja majd meg, de a líraibb oldalát is megismerhetjük. A közelgő gálakoncert kapcsán arról is mesélt, milyen tulajdonságaira lelt rá az operettel való találkozásnak köszönhetően.