Zenés színház

Művészi hitvallása nem üres szólam – Kalmár Magda 75

2019.03.04. 15:10
Ajánlom
A Fidelio köszönti a 75 éves Kalmár Magdát, Kossuth-díjas operaénekest, a Magyar Állami Operaház örökös tagját és mesterművészét. Az említetteken túl még egy tucat érem és oklevél birtokosa, amelyek közül talán érdemes kiemelni a Melis György-díjat, hiszen az alapítót – bár játékostársa volt – mesterének tekinthette.

„Nekem szerencsém volt, mert kitűnő generáció fogadott be. Melis Györggyel, Gregor Józseffel, Simándy Józseffel, Radnai Györggyel, Bende Zsolttal szinte végigénekeltem az életemet. Ágai Karola, László Margit, Andor Éva mindvégig a példaképeim maradtak” – mondta a Fideliónak mintegy másfél évtizeddel ezelőtt. A színpadi gyakorlatot általuk és közöttük szerezte meg.

kalmar_don_giovanni_1982_resize-101703.jpg

Kalmár Magda a Don Giovanni című operában (Fotó/Forrás: Operaház Archívuma)

Az érettségi után egy postai irodában dolgozott, ahonnan véletlenszerűen került énekmesterhez, azután a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolába, a konziba. Utolsó éves növendékként jelentkezett a dalszínház kórusába, ahová nem vették fel, ellenben ösztöndíjas szerződést kínáltak számára.

Okkal, hiszen természetes adottságként könnyedén énekelt háromvonalas G-t.

Az Operaház 84. évadjában mindjárt hat kisebb-nagyobb szereppel debütált: Az álarcosbál Oszkárjával, a Figaro házassága Fanchette-jével, a János vitéz Francia királykisasszonyával, a Poppea megkoronázása Ámorával. A varázsfuvola első fiúját a majdani Pamina, a Rigoletto Apródját a későbbi Gilda formálta meg.

Kalmár Magda első szezonjának sokrétűsége egész pályáját jellemzi.

A Mozart-univerzum vidám, kissé akaratos nőalakjait keltette életre, a Cosí fan tuttéban Despinát, a Szöktetés a szerájból Blondéját, a Figaro házasságában egyszer Cherubinót, máskor Suzannát, a Don Giovanniban Zerlinát. Britten vígoperájában, az Albert Herringben a Ladyt, Donizetti két „rászabott” hősnőjét, Norinát és Adinát, majd Bozay Attila Csongor és Tündéjének ősbemutatóján Ilmát.

KalmarMagda-Figaro2-1977_resize-101704.jpg

Kalmár Magda a Figaro című operában (Fotó/Forrás: Operaház Archívuma)

Fantasztikus teherbírásának a 98. évadban adta tanúbizonyságát: mindössze negyedév különbséggel játszotta el Dzsufi udvari bolond nadrágszerepét Ránki György egyfelvonásosában a Pomádé király új ruhája című darabjában, majd a címszerepet alakította, Lulut Alban Berg operájában, Mihály András vezényletével, Mikó András rendezésében.

A második bécsi iskola kiválóságának műve extra színészi és hangbeli adottságú szereplőket kíván, a címszerep még annál is többet: fizikai állóképességet, lelki odaadást.

Kalmár Magda 1973-as Luluja elképesztő sikert aratott, de az énekesnőtől nem kevés áldozatot, a széria végén kiadós pihenést kívánt.

A produkció jelentősége a magyar operatörténetben kiemelkedő. Hazai zenés színház sem addig, és azóta sem tűzte műsorára a Lulut.

„Az őszinteség minden körülmények között átjön a színpadról, ebben a műfajban nem lehet hazudni. Alázat nélkül nem lehet hitelesen megformálni az adott szerepet.” Művészi hitvallása nem üres szólam. Így lépett színpadra több mint ötven szerepben – a lírai szoprán szerepek után a kisebb karaktereket is ambícióval keltette életre, mert nem ismert alantas feladatokat.

KalmarMagda-Szerelmibajital2-1978_resize-101703.jpg

Kalmár Magda a Szerelmi bájital című operában (Fotó/Forrás: Operaház Archívuma)

Neve oratóriumalbum, valamint számos operett- és nótalemez borítóján olvasható. És mintegy húsz operalemezén, többek között Ferencsik János, Lamberto Gardelli hívta oratórium és operalemezek közreműködőjéül, Fischer Ádám korszakos Goldmark felvételén, a Sába királynőjében Asztarót szólamát énekelte. A színpadon együttműködő volt, magánemberként nem mutatkozott simulékonynak. A szakma mégsem feledkezhet meg róla.

Fejléckép: Kalmár Magda a Don Pasquale című operában (forrás: Operaház Archívuma)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Fidelio Tours

A Gyógyítókerttől a Pajtaszínházig – Partitúra az Őrségben

Az Őrségben kalandozik a Partitúra kulturális felfedezőműsor szeptember 26-án, szombaton 14.30-tól a Duna tévén. Egyébként az Őrség onnan kapta a nevét, hogy a honfoglaló magyarok őrállókat telepítettek ide az ország nyugati kapujának védelmére.
Jazz/World

„Gyakran maga a hangszer ihlet meg" – Bögöthy Ádámmal beszélgettünk

Bár Bögöthy Ádám zenei tanulmányait gitáron kezdte meg, hamar kiderült, hogy a nagybőgő hangja is közel áll a szívéhez. A Kodolányi János Főiskolán és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen is jazz tanszéken tanult – a két képzést párhuzamosan végezte el –, azóta pedig számos versenyen bizonyította tehetségét. Három éve csatlakozott a Modern Art Orchestrához, ennek kapcsán beszélgettünk vele a zenekarról, jazzről, vallásról.
Színház

Hát én nem vagyok magyar? – Kondor Ernő, a pesti kabaré „feltalálója”

A magyar kabaré története szomorú históriákkal teli, a nagy nevettetők élete sokszor egyáltalán nem volt vidám. De talán az egyik legigazságtalanabb sors a honi kabaré alapítójának, Kondor Ernőnek jutott. Őt már az életében elfelejtették. Pedig pályatársa, Kellér Dezső joggal nevezte őt a műfaj feltalálójának, ugyanis az általa megteremtett irodalmi kabaré a világon egyedülálló volt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A New York-i Metropolitan Operaház lemondta az egész szezont

Közel 140 éves történelmében először lemondta egész szezonját a New York-i Metropolitan Operaház (Met), amely csak jövő szeptemberben nyitja meg ismét kapuit a közönség előtt.
Zenés színház interjú

„Káros az elitizmus” – interjú Philipp Györggyel

Philipp György a zenés színházi élet megkerülhetetlen kakukktojása. Formabontó és gondolatokat provokáló előadásaival a partvonalról céloz a dolgok közepébe. Karmester, énekes és rendező. Októberben az Artus társulattal készült Minden (is) című produkciójához zeneszerzőként járult hozzá.
Zenés színház interjú

„Szeretem az életem úgy, ahogy van”

Mozgalmasan kezdődik az évad Jónás Andrea számára. Próbál a Furcsa pár női változatásban és mindemellett önálló esttel készül. Október 3-án várja a közönséget Élek! címmel a Gaál Erzsébet Stúdióban.
Zenés színház hír

Tapssal tüntettek a nem biztonságos körülmények ellen a madridi operaházban

A Teatro Real közönsége úgy vélte, túl közel ültették őket egymáshoz, tapssal jelezték elégedetlenségüket. Addig-addig, hogy az előadást el sem lehetett kezdeni.
Zenés színház ajánló

Színháztörténetet írt a József Attila Színház

Vállaltan szubjektív beszámoló a „Színház” tollából. Sokszor leírtuk mi magunk is, ahogy mesélik is rólunk: nem csupán egy színház vagyunk, hanem A JASZ-Család. Nem túlzó a jelző, hisz szeretjük egymást, de néha őrületbe kergetjük a másikat.