Zenés színház

Nagy Ervin: "Igény van a zenére a színházban"

2013.07.05. 07:30
Ajánlom
A Szegedi Szabadtéri Játékok idei programsorozatát Jacobi Viktor nagyoperettje, a Leányvásár nyitja július 5-én. A Gothár Péter rendezői fantáziájának köszönhetően cseppet sem megszokott közegben kibontakozó cselekmény részleteiről Tom (Miggles) Fleetwood megformálóját, Nagy Ervint kérdeztük. INTERJÚ

- Milyennek ígérkezik a szegedi Leányvásár?

- Újdonságként a kövérek szigetén fog játszódni az előadás, tulajdonképpen egy fogyipor környezetéről szól majd az egész történet. Maga a darab egyébként az abszurd felé hajlik. Kicsit a műfajjal is szórakozni fogunk; nem egy tradicionális operettet vezetünk majd elő.

- Nem ez az első közös munka Vinnai Andrással...

- Már többször dolgoztam vele együtt, ilyen szempontból ismerem őt, bár az alkalmazott dramaturgia azért más, mint amikor az ember saját művet ír. Mindenestre a Leányvásár abszolút "vinnais" lesz, leginkább még a Monty Pythont tudnám hozzá hasonlítani. Persze a szövegkönyvet meg kell majd mozgatni, mert nem biztos, hogy szabad téren is működik az, ha két ember nagyon nagy hülyeségeket mond egymásnak. Szerintem nagyon vicces, de filmen az ilyesmi néha jobban érvényesül, mi pedig mégiscsak Európa egyik legnagyobb színpadán állunk majd. Nagyon érdekes lesz egyébként a díszletünk is, és ez sokat jelent. Ha jó egy díszlet, és jól is lehet használni, az ilyen nagy színpad esetében már fél siker.

- Az operettnek Magyarországon erős a közönségbázisa, főleg vidéken. A műfajnak ez a modernizált, poénokra kifuttatott verziója tartósan működőképes lehet vajon színházi szempontból, vagy az ilyesmi kifejezetten a nyári színpadok világához tartozik?

- Ez nagyon érdekes felvetés. Valójában az a kérdés, hogy eltartja-e a darabot az a "bugyutaság", ami az operetteket alapjában véve azért jellemzi. És kérdés az is, hogy ezt a műfaji idézőjelet mennyire érti a közönség, illetve hogy mennyi ideig lehet ezt az előadás során fenntartani, mert a nézőnek egy idő után azért feltétlenül szüksége van valamiféle orientációra, olyan szálra, amivel együtt haladhat, együtt érezhet. Ezek leszünk mi. Én néha szándékosan komoly akarok lenni, mert ez az egész csak akkor működik, ha helyenként alkalmazzuk a bevett operett-patronokat is. Jó az, ha a közönséget hidegben-melegben ringatjuk, nem lehet végigviccelni egy előadást.

- Valamennyire mindenképpen muszáj komolynak lenni, mert a zene nem támasztja alá teljes egészében a paródiát.

- Egyáltalán nem.  Akad a darabban jó néhány, nagyon jófajta értelmeben vett hülyeség, Varró Dani most is rengeteg szövegpoént fűzött fel a dagadt-sovány ellentétre, és ez beépül a dalokba is. De azért időnként el kell komolyodni, mert legalább egy minimális szerelemről mégis szólnia kell az egésznek.

- Ha választani kellene, inkább az énekes-táncos, vagy a prózai szerepek vonzanának?

- Az énekes szerepek, de szerintem nincsenek éles határok. Énektechnikai szempontból egyébként ez egy klasszikus szerep, úgyhogy nagy kihívása az életemnek. Persze meg szoktam kínálni magam zeneileg ilyen nehézségekkel, ez jelenti a motivációt számomra. Ráadásul egyre inkább igény van a zenére a színházban általában véve is, mostanában már nehéz Pesten olyan előadást találni, aminek a zene elhanyagolható eleme.

- Merev a képzés ehhez a változáshoz képest?

- Nem, a képzés szerintem kifejezetten jól alkalmazkodik. Régebben már az esemény volt, ha valaki tudott zongorázni a Színművészetin. Most más a helyzet, látják a gyerekek, mekkora sikert lehet elérni a zenei képzettséggel.

- A Zeneakadémiával közös alkalmazott zeneszerzés-képzés sikeres, segíthet az ízlésváltozás követésében?

- Hogyne, minden évben érkeznek hallgatók a zenészek közül, akik sanzonokat írnak például. Ez szerintem hatalmas áttörés. Lehet ugyan ezt erősíteni még, de erősödik is magától. És az internetnek is jelentős a szerepe abban, hogy a fiatalok sokkal bátrabban mernek kísérletezni, csak lekapják le a netről, megcsavarják, és már töltik is vissza az ötleteket. Őket már nem zavarja az a régi a szemlélet, hogy ezt nem illik.

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

5+1 filmújdonság könnyű nyári estékre

Régen volt ilyen bőséges kínálat nyáron a mozikban, sőt őszre is számos filmbemutatót ígérnek a forgalmazók. Könnyű, nyári estékhez gyűjtöttünk össze néhány új filmet, amelyeket a kertmozik műsorán is érdemes keresgetni.
Zenés színház

Szirtes Tamás újra pályázik a Madách Színház igazgatói posztjára

Továbbra is a Madách Színház élén maradna a teátrum jelenlegi igazgatója, Szirtes Tamás, ezért beadta a pályázatát a posztra - adta hírül az Index.
Klasszikus

Összművészeti esttel emlékeznek a legendás bűvészre

Rodolfo születésének 110. évfordulója alkalmából, augusztus 8-án Zene+Bűvölet címmel rendeznek összművészeti estet a Várkert Bazárban, ahol fellép a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara és a Junior Prima Díjas zongoraművész, Vida Monika Ruth.
Könyv

A könyvek lapjain elevenedik meg Dante alakja

Az itáliai mester halálának évfordulója alkalmából Dante 700 címmel nyílik régi, muzeális könyveket is bemutató kiállítás július 30-án a szegedi Somogyi könyvtárban.
Tánc

A képzőművészet és a tánc harmóniája

A Gergye Krisztián Társulat Szinesztézia című különleges és rendkívül látványos összművészeti estjét, július 29-én a szentendrei MűvészetMalomban lehet megtekinteni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

„Azért dolgozunk, hogy értéket teremtsünk” – amerikai turnéra készül az Operettissima

Egyedülálló nemzetközi együttműködés jött létre az Operettissima és a legnagyobb amerikai közszolgálati televízió, a PBS között, melynek eredményeképpen egy stream koncerten, valamint egy nagyszabású turné keretében ismertethetik meg az alkotók az operettet a helyi közönséggel.
Zenés színház hír

Szirtes Tamás újra pályázik a Madách Színház igazgatói posztjára

Továbbra is a Madách Színház élén maradna a teátrum jelenlegi igazgatója, Szirtes Tamás, ezért beadta a pályázatát a posztra - adta hírül az Index.
Zenés színház interjú

„Istennek egy törvénye van: a szeretet”

A Hegedűs a háztetőn 1964-ben, a New York-i Broadwayn kezdte világraszóló karrierjét, 1966-ban mutatták be európai színpadon (Anatevka címen), 1971-ben film is készült belőle. Magyarországon 1973-ban, Vámos László emlékezetes rendezésével, Bessenyei Ferenc legendás főszereplésével debütált. Legújabb változatát július 31-én a Margitszigeti Szabadtéri Színházban, Bozsik Yvette rendezésében láthatja a közönség.
Zenés színház hír

Kazinczy Ferenc fiáról készít előadást a Madách Színház

Derzsi György és Meskó Zsolt darabja, a Kazinczy, a tizenötödik nyerte a III. Madách Musical Pályázatot, melyet a teátrum műsorra tűz a 2021/22-es évadban.
Zenés színház ajánló

Sztárgála és jótékonysági nap Patricia Petibonnal és Lawrence Brownlee-val az Opera Eiffel Műhelyházában

2021. augusztus 21-én 19:00 órától a kivételes francia koloratúrszoprán, Patricia Petibon és a legkeresettebb amerikai bel canto tenor, Lawrence Brownlee ad szabadtéri koncertet az Opera Eiffel Műhelyházának parkjában.