Zenés színház

Nagy változások és nagy tervek az Operában

2011.01.11. 07:15
Ajánlom
Módosuló műsorrend, a következő szezont érintő nagy tervek, lemezfelvétel, egyeztetés az Erkel Színház megnyitásáról, lassan lezáruló átvilágítás – zajlik az élet az Andrássy úton.

Győriványi Ráth György, a dalszínház megbízott fő-zeneigazgatója az MTI-nek adott interjújában elmondta, a műsorrendhez nem akartak jelentősen hozzányúlni, de mivel A bolygó hollandi januári premierjét nem találták megfelelően előkészítettnek, így az elmarad, és az előadásokat balettekkel és egyéb repertoárdarabokkal pótolják. "A következő premier Verdi Macbethje, ami rendben van. Ezután Tennessee Williams drámája, A vágy villamosa táncváltozata következne. Néhány napja a zeneszerző, Dés László arról értesített, hogy nem készül el időre. Kérte, halasszuk a következő évadra a bemutatót. Így a következő szezonra tervezett balettfelújítás, A bahcsiszeráji szökőkút még ebben az évadban sorra kerül" - folytatta az évad második felét illető műsorrendváltás magyarázatát a fő-zeneigazgató, aki hozzátette, szereplőváltozásokra azért lesz szükség, mert nem voltak szerződések és próbarendek. Kiderült, ha az eredeti tervhez ragaszkodnának, ütközések lennének, hiszen egy ember egyszerre nem lehet két helyen. Beszámolt arról is, hogy Reneé Fleming májusünnepi fellépése még mindig bizonytalan, tárgyalnak az énekesnővel, de sem a műsorban, sem egyéb "extrákban" nem tudtak még megállapodni. A Művészetek Palotájával közös júniusi Lohengrin-premier azonban szintén "rendben van".

Az Operaházban az utóbbi időszakban több fiatal vendégművész is bemutatkozott. Ezt így indokolta Győriványi: "Meg akartam fiatalítani a Bohémélet szereplőgárdáját. Nagy örömömre a Marcellót éneklő Alik Abdukajumov igazolta, hogy komoly világkarrier előtt áll. Musetta szerepében Anna Gorbacsova is kitűnő teljesítményt nyújtott. A mi erőink is remekeltek: Szegedi Csaba szenzációs Schaunard volt, Cser Krisztián és Bretz Gábor kiváló volt Colline-ként. Rost Andrea lenyűgöző Mimi, Létay Kiss Gabriella pedig egyre érettebb alakításokat nyújt."

A következő évad terve is elkészült, a jelentős vendégek felkérésén még dolgoznak. "Sikerült megnyerni Leo Nuccit két Rigoletto-előadásra, mantuai hercegként tér vissza a Traviata Alfrédjaként megismert Charles Castronovo, az egyik legjobban futó olasz-amerikai tenorista. Az első premierünk a Simon Boccanegra lesz Lukács Gyöngyivel, Alexandru Agachéval és Giacomo Prestiával a főszerepekben. A Gabriele Adorno alakjára kiszemelt tenorral még tárgyalunk. A premiert én vezénylem, a rendező és látványtervező Ivan Stefanutt" - részletezte a 2011/2012-es szezon első bemutatóját Győriványi Ráth György.

Az évad második premierje a Don Giovanni lesz Gianfranco De Bosio rendezésében. "Egy trilógiát tervezünk vele, a Da Ponte-librettóra készült Mozart-operákat. A Don Giovannival kezdünk, mert a jelenlegi előadást, úgy érzem, sem az énekesek, sem a közönség nem nagyon kedveli. De Bosio ötlete, hogy jelenítsük meg Palladio színháza, a vicenzai Teatro Olimpico perspektivikus színpadképét és ugyanebben díszletben játszódjék azután a Figaro házassága és a Così fan tutte is."

A következő évadban indul a ház másik nagy vállalkozása, a Ring-ciklus is A Rajna kincsével, amelyet Achim Freyer rendez, de ő tervezi a díszletet és a jelmezeket is. "Valójában egy meglévő Los Angeles-i produkciót vennénk át. Tudom, az egész világ arra törekszik, hogy 2013-ra, Wagner 200. születésnapjára kiállítsa a Ringet. Mi megelőlegezzük az ünnepet és megnyújtjuk 2015-ig, mire elkészülünk a Tetralógiával" - fűzte hozzá Győriványi Ráth György.

Az évadtervezés közben folyik a NEFMI átvilágító bizottságának ellenőrző munkája is, amelynek előreláthatólag február végén lesz eredménye. Mint ismeretes, az intézménynek új ügyvezető igazgatója van Mozsár István személyében, mellette új gazdasági igazgató kezdte meg munkáját Horváth Ádám miniszteri biztos felkérésére. Hajduné Sipos Erika a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumból érkezett.

Horváth Ádám arra a kérdésre, hogy milyen főigazgatói pályázat várható az Operaházban, kifejtette: ez a tárca kompetenciája, ő még ötleteket sem akar adni. "Számomra csak az a fontos, hogy olyan pályázatok szülessenek, amelyek a tiszta gazdálkodást és a lehető legmagasabb művészi színvonal elérését célozzák, illetve követelik meg. Olyan ember ne indulhasson a főigazgatói posztért, aki valamiféle megélhetési helynek képzeli a Magyar Állami Operaházat" - hangsúlyozta a miniszteri biztos az MTI-nek, ám elárulta, hogy valószínűleg maga is pályázni fog. Szerinte egy működőképes struktúrában szükség lesz egy főigazgató-helyettesre is, aki a munkája mellett az operatív feladatok ellátásában is segíti a főigazgatót, így a ház vezetőjének arra is elegendő ideje maradhat, hogy a Magyar Állami Operaházat ismét a nemzetközi figyelem és elismerés középpontjába vezesse. Ha a ház vezetésére megbízást kap - tette hozzá -, az éneklést nem hagyja abba.

Horváth Ádám bízik az Erkel Színház megnyitásában: "Nincs a közönségnek olyan színháza, ahol magas színvonalú magyar nyelvű előadásokat nézhet megfizethető áron, ahová vidékről busszal az ifjúság felutazhat. Emellett a középkorúak és az idősebb generáció számára is szükséges egy olyan dalszínház, amelynek rendszeres látogatása nem okoz anyagi gondot. Mindezen igényeket kielégíti az Erkel Színház" - indokolta véleményét a biztos, aki szerint reális esély van arra, hogy az Erkel még 2011-ben megnyissa kapuit. Horváth Ádám szerint az újranyitásához természetesen szükség van alapvető felújításra, ennek keretében zenekari és egy kórus-próbateremre, valamint megfelelő minőségű és mennyiségű öltözőre, továbbá egy olyan helyiségre is, ahová bármikor beköltözhet egy hangstúdió, amely nemcsak a rádiós és televíziós közvetítéseket tenné lehetővé, hanem operák, balettek, szimfonikus koncertek rögzítésére is alkalmasnak bizonyulna, s a felvételekkel a közoktatást segíthetnék.

Az Erkel Színháznak az Operaházzal közös intendatúrája lenne, ám az Erkelben önálló ügyvezető igazgató és fő-zeneigazgató hozná a döntéseket, az előadásokban pedig rezidens zenekar közreműködne, mivel a jelenlegi operaházi zenekari létszám már nem elég a két ház kiszolgálásához. Az első évadban legfeljebb száz előadást tarthatnak, a második évben azonban ez felmehet 130-ra is, ám még mindig maradna szabad kapacitása a háznak, tehát befogadhatna külsős előadásokat, illetve teret adhat vidéki és határon túli magyar operatársulatok bemutatkozásának is.

Az Operaház új vezetése támogatást kért és kapott a Nemzeti Erőforrás Minisztérium vezetőjétől, Réthelyi Miklós minisztertől és Szőcs Géza kultúráért felelős államtitkártól arra, hogy felvehessék Erkel Ferenc Bánk bán című operájának ősváltozatát. A felvétel munkálatai ezekben a napokban kezdődtek. A CD az operaház gondozásában és kiadásában jelenik meg. A lemezből 1500 a minisztérium segítségével iskolákhoz jut el. Az operaházi kiadványok sora azzal a Diótörő DVD-vel folytatódik, amelyet a Magyar Televízióban HD minőségben láthattak a nézők.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Kiderült, kik ők: Kult50 – A kultúra 50 arca

Megvan A kultúra 50 arca, a legújabbak, akik 2018-ban „pörgették a magyar kultúrát”, és jelentős teljesítményük miatt tíz kategóriában bekerültek az idei Kult50-be. A Fidelio kiadványát és egész évre kiterjedő programját ma délelőtt mutatták be a Rózsavölgyi Szalonban.
Klasszikus

"Tartozunk Bartóknak és Kodálynak" – Rohmann Ditta és a Söndörgő a Kult50-ben

Indul a Kult50 videósorozata! Hetente két alkalommal jelentkezünk videóval, melyekben párosával mutatjuk be az idei Kult50 szereplőit. Az első részben Rohmann Ditta csellóművészt és Eredics Benjamint, a délszláv népzenét játszó Söndörgő zenekar egyik tagját ültettük le beszélgetni, akik korábban soha nem találkoztak személyesen.
Klasszikus

Balogh Eszter: „Nem nyerni akartam, hanem hatni a közönségre!”

Elsöprő győzelmet aratott a londoni Hӓndel Énekversenyen Balogh Eszter mezzoszoprán. Megosztotta velünk a megmérettetésen szerzett tapasztalatait, gondolatait az opera szerepéről napjainkban, és azt is elárulta, hogy mi a célja az énekléssel.
Klasszikus

Túlélte a Notre Dame orgonája, de nem tudjuk, meg fog-e szólalni

A hangszerben három-négy évszázad orgonaépítői tapasztalata egyesült, különlegessége éppen a korában rejlett. Szívfájdító belegondolni, hogy lehet, soha nem fog megszólalni.
Plusz

Lángolt a Notre-Dame

Hétfő délután a fa tetőszerkezet kapott lángra a renoválás alatt álló katedrális - valószínűleg éppen a felújítással összefüggésben. A tűz gyorsan terjedt az egész épületben. Egy torony és a tetőszerkezet egy része is beomlott. A párizsiak döbbent csendben vagy vallásos énekeket énekelve álltak az utcán és figyelték az eseményeket.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Posztumusz Igaz Ember díjat kapott Kálmán Imre

A Holokauszt Magyarországi Áldozatainak Emléknapján a zeneszerző lánya, Kálmán Yvonne vette át a díjat az Operettszínházban.
Zenés színház opera

4 operaelőadás 26 órán belül? Kelemen Zoltánnak belefért

Három Bajazzókat és egy Bánk bán előadást vészelt át a szegedi Kelemen Zoltán operaénekes 26 órán belül. Nem is akárhogyan!
Zenés színház interjú

„Molnár Ferenc világraszóló zseni volt”

Április 26-án mutatja be az Operettszínház Béres Attila rendezésében a Liliomot. Az előadás két prózai szereplőjével, Nagy-Kálózy Eszterrel és Jordán Tamással arról is beszélgettünk, mi az a „molnárferenciség”, amihez a musicalben is ragaszkodni kell.
Zenés színház gyász

Elhunyt László Margit operaénekes

A Liszt-díjas lírai szopránénekesnőt, Érdemes művészt nyolcvannyolc éves korában érte a halál.
Zenés színház magazin

Gúnyt űz az Operaház a feketékből, vagy a kultúrájukat népszerűsíti?

A Porgy és Bess előadását kezdettől fogva botrány kísérte, pedig csak egy közepesen előadott kiváló operáról van szó, ami soha nem lesz olyan, mint fekete hangokkal.