Zenés színház

Náray Erika: „Előbb énekeltem, mint beszéltem”

2015.10.18. 19:15
Ajánlom
Náray Erika, aki a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola jazz tanszakán diplomázott énekesnőként nem csupán az egyik magyar kereskedelmi csatorna hangja, hanem körülbelül 60 sorozat, számos egyedi film - köztük népszerű rajzfilmek és reklámok - karaktereinek szinkronhangja is. Jelenleg egy francia vígjáték bemutatójára készül, de egyelőre csillogó szemekkel várja, hogy újra közönség elé léphessen a Milánói Világkiállításon.

- Kiskorod óta fontos szerepet tölt be életedben a zene. Ösztönösen, vagy valaki biztatására fordultál ebbe az irányba?

- Édesanyám elmondás szerint előbb énekeltem, mint beszéltem. Már kiskoromban felfedezték zenei tehetségemet és bár később anyukám egy helyi, Eger melletti általános iskolába szeretett volna beíratni, az óvó néni lebeszélte róla és egy énektanárnő támogatásának köszönhetően bekerültem egy zene tagozatos általános iskolába. Itt zenei és közismereti tudásom egyaránt erős alapokat kapott. Valamint még óvodás koromban nagymamám rendszeresen vitt magával templomokba, ahol az angol kisasszonyok rengeteg gyerek énekszólamot bíztak rám. Ezekre az eseményekre halványan emlékszem, az viszont maradandó élmény volt számomra, amikor általános iskolában kiválasztottak a főiskola énekkarába szólót énekelni. Máig tisztán él bennem az érzés, amikor 9 évesen kiállhattam énekelni egy nálam jóval idősebbekből álló kórussal.

- Színésznőként, operett-musical és jazz énekesnőként valamint szinkronhangként is ismernek. Melyik tölti be a legfontosabb szerepet az életedben?

- Lehetetlen egyiket a másik elé helyezni, hiszen nekem egyformán fontos mind. Inkább úgy tudnám megfogalmazni, hogy korszakok voltak az életemben. A főiskola elvégzése után rengeteget szinkronizáltam, sőt a Liszt Ferenc Főiskola végzése közben is jól össze tudtam egyeztetni a tanulmányaimat a szinkron feladataimmal. Amikor viszont az Operettszínházban elkezdtem dolgozni, akkor szinte csak a színháznak éltem.

- Az Operettszínházban számos szerepben láthattunk, ahol zömében musical dalokat énekeltél, most mégis jazz énekesnőként lépsz fel a Magyar Pavilonban.

- Nem váltottam műfajt, csak a hangsúlyok máshová kerültek. Jelenleg is játszom a József Attila Színházban a Cigánykerék című musicalben, de tény, manapság több időt szentelek a saját dolgaimnak. Akkoriban, amikor elhagytam az Operettet, változásra vágytam és éreztem, hogy tovább kell lépnem. Az ismeretlent választottam, de egy pillanatig sem bántam meg a döntésemet. Folyamatosan vannak felkéréseim, az új kihívások pedig erőt adnak nekem. Ráadásul a jazz mindig is közel állt a szívemhez és boldog vagyok, hogy most újra visszacsempészhettem a szakmai életembe.

- Hogyan fogadtad a felkérést a Milánói Expora és milyen érzések vannak most benned az első fellépésedet követően?

- Augusztus végén adtunk koncertet a Müpában "Magyar Hangja: Náray Erika" címmel, ahol amerikai klasszikusokat énekeltem magyarul. Az Expora ezt a koncertet hoztuk el egy mini, 3 fős zenekarral. A dalokat saját szöveggel, magyarul énekelem csakúgy, mint a Müpában. Nagyon nagy megtiszteltetés és nagyon különleges lehetőségként élem meg, hogy itt énekelhetek a pavilonban. Ez egy speciális helyzet, hiszen az ember nem tudhatja előre, hogy egy világkiállításon milyen közönségre számíthat, fog-e, illetve tud-e velük bármiféle kapcsolatot kialakítani. Természetesen azzal is tisztában vagyok, hogy nem miattam vannak itt az emberek, ezért van, aki csak egy-két szám erejéig hallgat bele az előadásba, mások pedig nagy érdeklődéssel követik végig a teljes koncertet. Az is előfordult, hogy egy olasz dobos hozott magával néhány eszközt, amivel beszállt a muzsikálásba, így bővítve ki a zenekaromat.

- Miben más egy színházi előadásban, mint egy koncerten énekelni?

- A színháznak megvan az az előnye, hogy az adott előadásban csak a saját dolgomra kell koncentrálnom. Ez bizonyos értelemben nagy kényelem, másrészről viszont nem te vagy a dolgok irányítója, hiszen a színház intéz, és dönt is mindenben. Az a fajta élet, amit én választottam a színház után, egy bizonytalanabb életformát jelent, ugyanakkor sokkal nagyobb benne a művészi szabadság.

- Milyen terveid vannak a jövőre nézve?

- Decemberben a Rózsavölgyi Szalonban lesz a következő bemutatóm, az Amazonok, amire már javában folynak az előkészületek. Annyit elárulhatok, hogy ez egy ötszereplős francia vígjáték, amit két éve mutattak be Párizsban és már a 900. előadáson is túl vannak. Azt remélem, nemsokára a Rózsavölgyi Szalon is ezzel dicsekedhet.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Nem adják fel a várat a színművészetisek, megtelt a Vas utca támogatókkal

Nem sikerült kiüríttetnie az egyetemi épületeket Szarkáéknak, sőt, a diákok visszafoglalták az Ódry Színpadot is. Pénteken este megtelt a Vas utca az egyetemfoglalókat támogató szimpatizánsokkal.
Klasszikus

Fiatal karmester áll a Nemzeti Filharmonikus Zenekar élére

A legfiatalabb Junior Príma-díjas karmester, Rajna Martin magyar szerzők műveit dirigálja az együttes élén vasárnap este a Müpában.
Jazz/World

10 lemez Londonból, ami után mást fogsz gondolni a jazzről

Az Egyesült Királyságban reneszánszát éli a jazz. Ahogy az lenni szokott, a műfaj időről időre kidugja a fejét az ágyásból, felbukkan itt-ott, néhány éve pedig szárnyakat kapott az olyan könnyebb műfajoktól, mint a hiphop, a dub, a techno és a trance. Összeszedtem azokat az albumokat, amiket hallanod kell, ha London és a jazz új arcára vagy kíváncsi.
Vizuál

Egy aszfaltpattanás is lehet műtárgy – A Fiat 500 a képzőművészetben

Olaszországban a mobilitást jelentette a nagy tömegek számára – voltak, akik egyenesen úgy fogalmaztak, hogy „ez volt az autó, mely a volán mögé ültette Itáliát”. Magyarországon az első nyugati autóként jelent meg a 60-as évek végén. Hangos volt, pici és a motorja is csak valamivel erősebb, mint egy robogónak, mégis a legtöbb tulajdonos számára feledhetetlen emlékek sora kötődött a mára már kultikus ikonná vált Fiat 500-hoz.
Színház

Lábnyomot kaptak a Halhatatlanok Társulatának új tagjai

Szombat délelőtt újabb lábnyomokkal gazdagodott a Pesti Broadway az Operettszínház előtt. Az 1996-ban alapított Halhatatlanok Társulata öt év kihagyás után választott új tagokat még májusban, most pedig ünnepélyes keretek között avatták fel a díj részeként fémbe öntött lábnyomokat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház kult50

Játszótárs mindenek felett – Wunderlich József a Kult50-ben

Érzékeny színpadi jelenléte és nagyfokú technikai tudása révén mindössze néhány év alatt meghatározó tagjává vált Wunderlich József a Vígszínház társulatának, ahol a nagyoktól tanulhat, a korosztályába tartozókkal pedig kísérletezve dolgozhat együtt, ami örömmel tölti el.
Zenés színház magazin

50 éve csendült fel először a Getsemane a Broadwayn

Andrew Lloyd Webber kultikus rockoperája, a Jézus Krisztus Szupersztár 1970-ben indult el hódító útjára. A mű, melynek szövegét Tim Rice írta, először albumként jelent meg, majd egy évvel később debütált a Broadwayn. Érdekessége, hogy prózai dialógusok nélkül meséli el Jézus életének utolsó hetét, megmutatva többek között Mária Magdolna és Júdás szemszögét is.
Zenés színház ajánló

Rockoperából szimfonikus opera lett az István, a király

Gyöngyösi Levente szimfonikus hangszerelésében, operaénekesek előadásában mutatja be Szörényi Levente és Bródy János csaknem 40 éve töretlen népszerűségű rockoperáját a Magyar Állami Operaház.
Zenés színház magazin

420 éves az első fennmaradt opera, amit a saját korában ki nem állhattak

Jacopo Peri, a Medici hercegi udvar magas rangú tagja 1595-ben zenés művet, dramma per musicát írt Dafné címmel. A kotta ugyan mára elveszett, de új műfaj született: az opera.
Zenés színház kult50

Zenés party – Kovács Adrián a Kult50-ben

Párhuzamosan komponálta a Pendragon-legenda, a Micimackó és A nagy Gatsby zenéjét. Régóta vágyik egy olyan időszakra, amikor csak magának ír zenét. Ehhez azonban mindent, amit eddig komponált, rendbe kellene tennie, kottát gyártani és jó minőségű felvételeket készíteni. Nagyjából 8 évnyi lemaradásban van magával.