Zenés színház

Náray Erika: „Előbb énekeltem, mint beszéltem”

2015.10.18. 19:15
Ajánlom
Náray Erika, aki a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola jazz tanszakán diplomázott énekesnőként nem csupán az egyik magyar kereskedelmi csatorna hangja, hanem körülbelül 60 sorozat, számos egyedi film - köztük népszerű rajzfilmek és reklámok - karaktereinek szinkronhangja is. Jelenleg egy francia vígjáték bemutatójára készül, de egyelőre csillogó szemekkel várja, hogy újra közönség elé léphessen a Milánói Világkiállításon.

- Kiskorod óta fontos szerepet tölt be életedben a zene. Ösztönösen, vagy valaki biztatására fordultál ebbe az irányba?

- Édesanyám elmondás szerint előbb énekeltem, mint beszéltem. Már kiskoromban felfedezték zenei tehetségemet és bár később anyukám egy helyi, Eger melletti általános iskolába szeretett volna beíratni, az óvó néni lebeszélte róla és egy énektanárnő támogatásának köszönhetően bekerültem egy zene tagozatos általános iskolába. Itt zenei és közismereti tudásom egyaránt erős alapokat kapott. Valamint még óvodás koromban nagymamám rendszeresen vitt magával templomokba, ahol az angol kisasszonyok rengeteg gyerek énekszólamot bíztak rám. Ezekre az eseményekre halványan emlékszem, az viszont maradandó élmény volt számomra, amikor általános iskolában kiválasztottak a főiskola énekkarába szólót énekelni. Máig tisztán él bennem az érzés, amikor 9 évesen kiállhattam énekelni egy nálam jóval idősebbekből álló kórussal.

- Színésznőként, operett-musical és jazz énekesnőként valamint szinkronhangként is ismernek. Melyik tölti be a legfontosabb szerepet az életedben?

- Lehetetlen egyiket a másik elé helyezni, hiszen nekem egyformán fontos mind. Inkább úgy tudnám megfogalmazni, hogy korszakok voltak az életemben. A főiskola elvégzése után rengeteget szinkronizáltam, sőt a Liszt Ferenc Főiskola végzése közben is jól össze tudtam egyeztetni a tanulmányaimat a szinkron feladataimmal. Amikor viszont az Operettszínházban elkezdtem dolgozni, akkor szinte csak a színháznak éltem.

- Az Operettszínházban számos szerepben láthattunk, ahol zömében musical dalokat énekeltél, most mégis jazz énekesnőként lépsz fel a Magyar Pavilonban.

- Nem váltottam műfajt, csak a hangsúlyok máshová kerültek. Jelenleg is játszom a József Attila Színházban a Cigánykerék című musicalben, de tény, manapság több időt szentelek a saját dolgaimnak. Akkoriban, amikor elhagytam az Operettet, változásra vágytam és éreztem, hogy tovább kell lépnem. Az ismeretlent választottam, de egy pillanatig sem bántam meg a döntésemet. Folyamatosan vannak felkéréseim, az új kihívások pedig erőt adnak nekem. Ráadásul a jazz mindig is közel állt a szívemhez és boldog vagyok, hogy most újra visszacsempészhettem a szakmai életembe.

- Hogyan fogadtad a felkérést a Milánói Expora és milyen érzések vannak most benned az első fellépésedet követően?

- Augusztus végén adtunk koncertet a Müpában "Magyar Hangja: Náray Erika" címmel, ahol amerikai klasszikusokat énekeltem magyarul. Az Expora ezt a koncertet hoztuk el egy mini, 3 fős zenekarral. A dalokat saját szöveggel, magyarul énekelem csakúgy, mint a Müpában. Nagyon nagy megtiszteltetés és nagyon különleges lehetőségként élem meg, hogy itt énekelhetek a pavilonban. Ez egy speciális helyzet, hiszen az ember nem tudhatja előre, hogy egy világkiállításon milyen közönségre számíthat, fog-e, illetve tud-e velük bármiféle kapcsolatot kialakítani. Természetesen azzal is tisztában vagyok, hogy nem miattam vannak itt az emberek, ezért van, aki csak egy-két szám erejéig hallgat bele az előadásba, mások pedig nagy érdeklődéssel követik végig a teljes koncertet. Az is előfordult, hogy egy olasz dobos hozott magával néhány eszközt, amivel beszállt a muzsikálásba, így bővítve ki a zenekaromat.

- Miben más egy színházi előadásban, mint egy koncerten énekelni?

- A színháznak megvan az az előnye, hogy az adott előadásban csak a saját dolgomra kell koncentrálnom. Ez bizonyos értelemben nagy kényelem, másrészről viszont nem te vagy a dolgok irányítója, hiszen a színház intéz, és dönt is mindenben. Az a fajta élet, amit én választottam a színház után, egy bizonytalanabb életformát jelent, ugyanakkor sokkal nagyobb benne a művészi szabadság.

- Milyen terveid vannak a jövőre nézve?

- Decemberben a Rózsavölgyi Szalonban lesz a következő bemutatóm, az Amazonok, amire már javában folynak az előkészületek. Annyit elárulhatok, hogy ez egy ötszereplős francia vígjáték, amit két éve mutattak be Párizsban és már a 900. előadáson is túl vannak. Azt remélem, nemsokára a Rózsavölgyi Szalon is ezzel dicsekedhet.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

„Fel kell találni magunkat” – Interjú Bretz Gáborral

Bretz Gábor az Opera állandó művésze, aki az elsők között kapta meg a Kamaraénekesi címet, egy-egy évad során több szerepet is alakít. Legutóbb a – címlapfotót is inspiráló – Don Carlos online premierjén láthattuk. A világhírű basszbaritonnal a pandémia teremtette kihívásokról, az énektanítás rejtelmeiről és arról is beszélgettünk, mit kívánna egy jótündértől.
Színház

Új bemutatókkal kezdi jubileumi évadát a Vígszínház

Több mint 90 éves hagyományát követve a Vígszínház május 1-jén megkezdte a következő évad bérleteinek értékesítését. Bár egyelőre csak decemberig hirdettek műsort, az elmúlt időszak közönség előtt be nem mutatott előadásai mellett újdonságokat is tartogat a 2021/2022-es szezon.
Klasszikus

„Újraéled a karanténba zárt kultúra”- kihirdette a Budapesti Fesztiválzenekar 2021–22-es évadát

Fischer Iván rendezte új operaelőadás, Richard Strauss-maraton és nemzetközi sztárok, köztük Danyiil Trifonov vagy Jordi Savall is szerepelnek a Budapesti Fesztiválzenekar 2021–22-es évadjában.
Klasszikus

A Liszt Ferenc Kamarazenekar Juliane Banse operaénekessel és Várdai Istvánnal búcsúztatja az évadot

Nemcsak különleges vendégekkel, hanem izgalmas átiratokkal is készül a 2020/21-es zeneakadémiai évad online szezonzáró koncertjére a Liszt Ferenc Kamarazenekar. Az együttes május 14-én először Várdai Istvánnal Bach-szonátát játszik kamarazenekari felállásban, ezt követően a világhírű Juliane Banse közreműködésével Mendelssohn jól ismert dalai csendülnek fel új köntösbe bújtatva.
Színház

Lehoczky Zsuzsa a Nemzet Színésze

Május 11-én új tagot választottak a Nemzet Színésze cím birtokosai. A Törőcsik Mari halálával megüresedett helyre Lehoczky Zsuzsát választotta a jelenlegi tizenegy tag.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Erőt adó gesztus - Szemenyei János és Horgas Ádám új klippel adózik az egészségügyi dolgozók munkája előtt

A Szegedi Nemzeti Színház produkciójaként mutatja be Szemenyei János és Horgas Ádám legújabb a Lélegzet börtönében című videóklipjét. A klipet május 15-től lehet megtekinteni a színház közösségi média csatornáin.
Zenés színház gyász

Elhunyt Demény Attila, a Kolozsvári Magyar Opera főrendezője

Demény Attila zeneszerző, Nádasdy-díjas operarendező, karmester, zongoraművész, fesztiválszervező, a kolozsvári operastúdió egykori alapítója 66 éves korában, 2021. május 11-én hunyt el. A hírt Szilágyi Enikő színésznő osztotta meg közösségi oldalán. 
Zenés színház ajánló

Teraszkoncertekkel nyit a Madách Színház

Május végén újra megnyitja kapuit a Madách Színház, hogy immár nézők előtt elevenítse fel a nyári duett koncertek emlékét.
Zenés színház interjú

„Fel kell találni magunkat” – Interjú Bretz Gáborral

Bretz Gábor az Opera állandó művésze, aki az elsők között kapta meg a Kamaraénekesi címet, egy-egy évad során több szerepet is alakít. Legutóbb a – címlapfotót is inspiráló – Don Carlos online premierjén láthattuk. A világhírű basszbaritonnal a pandémia teremtette kihívásokról, az énektanítás rejtelmeiről és arról is beszélgettünk, mit kívánna egy jótündértől.
Zenés színház hír

Egy békacsalád története – Cigány Punkopera az OFF-Biennálén

A Független Színház Magyarország május 16-án tartja Balogh Rodrigó és Illés Márton Békamesék című darabjának ősbemutatóját. Az előadásban énekelve, fájó humorral fűszerezve jelenítik meg egy család három generációjának életét, akik azért harcolnak, hogy kitörjenek a békáknak rendelt mocsárból, és elfogadja őket a többségi társadalom.