Zenés színház

„Ne akarjunk senkire sem hasonlítani”

2016.09.07. 08:23
Ajánlom
Marton Éva, Nemzet Művésze címmel kitüntetett Kossuth-díjas operaénekessel, a Zeneakadémia Professor Emeritájával a szeptember 19–25. között második alkalommal megrendezendő Marton Éva Nemzetközi Énekverseny eddigi tapasztalatairól és jövőjéről, valamit az énekes szakma jelenéről beszélgettünk.

Marton Éva művésznővel a Szent István Rend odaítélése előtt beszélgettünk.

A legmagasabb állami kitüntetést vehette át Marton Éva

Kapcsolódó

A legmagasabb állami kitüntetést vehette át Marton Éva

Makkai Ádám műfordító mellett Marton Éva operaénekes vehette át a Magyar Szent István Rendet Áder János Köztársasági elnöktől augusztus 20-án a Sándor-palota Tükörtermében.

- Mi az első budapesti megmérettetés mérlege, és hogyan készülnek az idei versenyre?

- A két évvel ezelőtti verseny a visszajelzésekből ítélve sikeres volt, hála a Zeneakadémia alapos és kiváló szervezőmunkájának és a kivitelezésnek. Az énekverseny előkészítésében lényeges változás nem történt, mert úgy érzem, már az első alkalommal jól lefektettük az alapokat.

- Az idei megmérettetésen újrajelentkezőkkel is találkozhatunk. Mennyit számít egy-két év  egy fiatal énekes életében?

- Az első meghallgatás során nem figyeltünk arra, hogy hány „újrajelentkező” van. Az első verseny óta eltelt idő felér egy egyetemi képzés mesterfokozatával, így a fejlődésben két év igenis sokat jelent. Miért ne lehetne újra jelentkezni?

Húsz nemzet énekesei mérik össze tudásukat a Zeneakadémián

Kapcsolódó

Húsz nemzet énekesei mérik össze tudásukat a Zeneakadémián

Szeptember 19-25. között a nagyközönség számára is nyilvános fordulóihoz érkezik a II. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny.

Marton Éva

Marton Éva

- Az énekverseny után néhány napos mesterkurzusra is sor kerül. Mi ennek a szerepe?

- Tulajdonképpen ez egy felajánlás a részemről, hogy a versenyben résztvevőkkel – az elért eredményüktől függetlenül – amennyiben arra igényt tartanak, egy háromnapos workshop keretében átbeszéljük a problémáikat, elmondjam nekik az észrevételeimet, és esetleg olyan tanácsokkal lássam el őket, amelyeknek később hasznát vehetik.

- A zsűri összetétele jelentősen megváltozott. Van ennek jelentősége?

- A zsűritagok között természetes a fluktuáció, ugyanakkor szeretnék a távol-keleti régiók felé is nyitni. Magától értetődőnek gondolom, hogy a nemzetközi zsűri magyar tagja – rajtam kívül – Meláth Andrea és Ókovács Szilveszter, a külföldi vendégek között pedig itt lesz a barcelonai Teatro Liceu művészeti vezetője, Christina Scheppelmann, a Francisco Viñas Énekverseny vezetője, Miguel Lerin és a deutschlandsbergi Feruccio Tagliavini Énekverseny vezetője, Vittorio Terranova. Új tag a zsűriben Anatoli Goussev, egy milánói énekiskola professzora, akire kiváló növendékei miatt figyeltem fel, szintén új résztvevő Honghai Ma, a pekingi Központi Zeneakadémia professzora, valamint Dél-Koreából az egyik fontos művészeti egyetem dékánja, Sung Bin Kim. Fontosnak tartom, hogy az európai zenekultúrára oly fogékony távol-keleti országok fiataljai is megismerkedjenek a magyar hagyományokkal, Budapesttel, a Zeneakadémiával és az Operával.

Marton Éva és Almási-Tóth András a 2013. januári operavizsga előtt

Marton Éva és Almási-Tóth András a 2013. januári operavizsga előtt (Fotó/Forrás: Felvégi Andrea)

- Milyen különbségeket lát egy európai és egy távol-keleti énekes az énekművészethez és a versenyhez való hozzáállásában?

- Miután a nemzetközi operaélet zavartalan működése újabb és újabb kihívások elé néz, a megfelelő utánpótlás biztosítása, kinevelése elengedhetetlen feladatunk. Szükségünk van és lesz a meglévő, az ismert operakultúrán nevelkedett fiatal énekes generáció mellett a minél nagyobb számban jelentkező távol-keleti énekesekre.

- A tendencia, hogy egy fiatal tehetséget a közvélemény azonnal egy korábban élt nagysághoz kezdi hasonlítani, áldás vagy inkább átok?

- Fontos, hogy a fiatalok az egészséges önbizalom mellett a kezdő évek alatt egy megbízható repertoárt építsenek ki. Ki kell alakítani a saját egyéniségünket. Lehetnek példaképeink, de ne akarjunk senkire sem hasonlítani. Hány „új Callas” pályafutása végződött egészen rövid időn belül!

Marton Éva

Marton Éva (Fotó/Forrás: Emmer László / Opera Magazin)

- Hogyan értékeli a hazai és a nemzetközi ének- és operaművészet helyzetét a tanítás tükrében?

- A hazánkban működő oktatási forma, a rendszeres, „testre szabott” képzés emeli ki intézetünket az átlagból, de szükségesnek tartom egy posztgraduális képzés elindítását is, ami „átmenetet” képezne a zeneakadémiai oktatás és a valós operaélet között. Nagyon sok külföldi dalszínházban működik operastúdió, és a jövőt illetően nagyon biztató, hogy itthon is megvan az akarat egy ilyen rendszer kialakítására.

Így néz ki az Opera új épülete felülnézetből

Kapcsolódó

Így néz ki az Opera új épülete felülnézetből

Lemaradt az Eiffel Műhelyház hétvégi megnyitójáról? Akkor most alig egy percben bepótolhatja az egészet.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Zenés színház

Bartók Plusz Operafesztivál: Rohanok koncertről koncertre

Milyen jó is azoknak, akik nem szeretik a klasszikus zenét! Jaj nem, persze nem úgy értem, szóval milyen könnyű is azoknak... Hm, nem, nem könnyű, sőt... Akkor meg milyen jó azoknak, akik két-három helyen is tudnak lenni egyszerre! Olyan meg nincs...
Klasszikus

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.
Színház

Székely Krisztát, Kováts Adélt és a kolozsvári társulatot is díjazta a POSZT

A XVIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó szakmai, színész- és közönségzsűrije idén is döntött a fesztivál díjairól. A Kolozsvári Állami Magyar Színházé a legjobb előadásnak járó elismerés, a Fidelio támogatásával átadott legjobb 30 év alatti színésznőnek járó díjat Szakács Hajnalka vehette át. Íme a díjazottak listája!

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház közönségszavazás

Szavazzon: ki kapja az Operettszínház közönségdíját?

A közönségdíjat a legtöbb lájkot bezsebelő művész kapja majd a június 24-én tartandó díjátadón. Szavazásra fel!
Zenés színház bartók plusz 2018

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Ismerik azt a keserédes érzést, amikor felvirrad egy várva várt esemény utolsó napja? Ezzel ébredtünk ma Miskolcon immár túl operabáron, régi keresztény hagyományokat idéző felvonuláson, és a RockGiovanni második előadásán is.
Zenés színház bartók plusz 2018

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Zenés színház opera

Erkel Ferenc, a nemzeti opera megteremtője

Százhuszonöt éve, 1893. június 15-én halt meg Erkel Ferenc, a magyar nemzeti opera megteremtője, a Himnusz megzenésítője. A jubileum alkalmából Erkel-emlékévet tartanak.
Zenés színház bartók plusz 2018

Bartók Plusz Operafesztivál: Rohanok koncertről koncertre

Milyen jó is azoknak, akik nem szeretik a klasszikus zenét! Jaj nem, persze nem úgy értem, szóval milyen könnyű is azoknak... Hm, nem, nem könnyű, sőt... Akkor meg milyen jó azoknak, akik két-három helyen is tudnak lenni egyszerre! Olyan meg nincs...