Zenés színház

„Ne akarjunk senkire sem hasonlítani”

2016.09.07. 08:23
Ajánlom
Marton Éva, Nemzet Művésze címmel kitüntetett Kossuth-díjas operaénekessel, a Zeneakadémia Professor Emeritájával a szeptember 19–25. között második alkalommal megrendezendő Marton Éva Nemzetközi Énekverseny eddigi tapasztalatairól és jövőjéről, valamit az énekes szakma jelenéről beszélgettünk.

Marton Éva művésznővel a Szent István Rend odaítélése előtt beszélgettünk.

A legmagasabb állami kitüntetést vehette át Marton Éva

Kapcsolódó

A legmagasabb állami kitüntetést vehette át Marton Éva

Makkai Ádám műfordító mellett Marton Éva operaénekes vehette át a Magyar Szent István Rendet Áder János Köztársasági elnöktől augusztus 20-án a Sándor-palota Tükörtermében.

- Mi az első budapesti megmérettetés mérlege, és hogyan készülnek az idei versenyre?

- A két évvel ezelőtti verseny a visszajelzésekből ítélve sikeres volt, hála a Zeneakadémia alapos és kiváló szervezőmunkájának és a kivitelezésnek. Az énekverseny előkészítésében lényeges változás nem történt, mert úgy érzem, már az első alkalommal jól lefektettük az alapokat.

- Az idei megmérettetésen újrajelentkezőkkel is találkozhatunk. Mennyit számít egy-két év  egy fiatal énekes életében?

- Az első meghallgatás során nem figyeltünk arra, hogy hány „újrajelentkező” van. Az első verseny óta eltelt idő felér egy egyetemi képzés mesterfokozatával, így a fejlődésben két év igenis sokat jelent. Miért ne lehetne újra jelentkezni?

Húsz nemzet énekesei mérik össze tudásukat a Zeneakadémián

Kapcsolódó

Húsz nemzet énekesei mérik össze tudásukat a Zeneakadémián

Szeptember 19-25. között a nagyközönség számára is nyilvános fordulóihoz érkezik a II. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny.

Marton Éva

Marton Éva

- Az énekverseny után néhány napos mesterkurzusra is sor kerül. Mi ennek a szerepe?

- Tulajdonképpen ez egy felajánlás a részemről, hogy a versenyben résztvevőkkel – az elért eredményüktől függetlenül – amennyiben arra igényt tartanak, egy háromnapos workshop keretében átbeszéljük a problémáikat, elmondjam nekik az észrevételeimet, és esetleg olyan tanácsokkal lássam el őket, amelyeknek később hasznát vehetik.

- A zsűri összetétele jelentősen megváltozott. Van ennek jelentősége?

- A zsűritagok között természetes a fluktuáció, ugyanakkor szeretnék a távol-keleti régiók felé is nyitni. Magától értetődőnek gondolom, hogy a nemzetközi zsűri magyar tagja – rajtam kívül – Meláth Andrea és Ókovács Szilveszter, a külföldi vendégek között pedig itt lesz a barcelonai Teatro Liceu művészeti vezetője, Christina Scheppelmann, a Francisco Viñas Énekverseny vezetője, Miguel Lerin és a deutschlandsbergi Feruccio Tagliavini Énekverseny vezetője, Vittorio Terranova. Új tag a zsűriben Anatoli Goussev, egy milánói énekiskola professzora, akire kiváló növendékei miatt figyeltem fel, szintén új résztvevő Honghai Ma, a pekingi Központi Zeneakadémia professzora, valamint Dél-Koreából az egyik fontos művészeti egyetem dékánja, Sung Bin Kim. Fontosnak tartom, hogy az európai zenekultúrára oly fogékony távol-keleti országok fiataljai is megismerkedjenek a magyar hagyományokkal, Budapesttel, a Zeneakadémiával és az Operával.

Marton Éva és Almási-Tóth András a 2013. januári operavizsga előtt

Marton Éva és Almási-Tóth András a 2013. januári operavizsga előtt (Fotó/Forrás: Felvégi Andrea)

- Milyen különbségeket lát egy európai és egy távol-keleti énekes az énekművészethez és a versenyhez való hozzáállásában?

- Miután a nemzetközi operaélet zavartalan működése újabb és újabb kihívások elé néz, a megfelelő utánpótlás biztosítása, kinevelése elengedhetetlen feladatunk. Szükségünk van és lesz a meglévő, az ismert operakultúrán nevelkedett fiatal énekes generáció mellett a minél nagyobb számban jelentkező távol-keleti énekesekre.

- A tendencia, hogy egy fiatal tehetséget a közvélemény azonnal egy korábban élt nagysághoz kezdi hasonlítani, áldás vagy inkább átok?

- Fontos, hogy a fiatalok az egészséges önbizalom mellett a kezdő évek alatt egy megbízható repertoárt építsenek ki. Ki kell alakítani a saját egyéniségünket. Lehetnek példaképeink, de ne akarjunk senkire sem hasonlítani. Hány „új Callas” pályafutása végződött egészen rövid időn belül!

Marton Éva

Marton Éva (Fotó/Forrás: Emmer László / Opera Magazin)

- Hogyan értékeli a hazai és a nemzetközi ének- és operaművészet helyzetét a tanítás tükrében?

- A hazánkban működő oktatási forma, a rendszeres, „testre szabott” képzés emeli ki intézetünket az átlagból, de szükségesnek tartom egy posztgraduális képzés elindítását is, ami „átmenetet” képezne a zeneakadémiai oktatás és a valós operaélet között. Nagyon sok külföldi dalszínházban működik operastúdió, és a jövőt illetően nagyon biztató, hogy itthon is megvan az akarat egy ilyen rendszer kialakítására.

Így néz ki az Opera új épülete felülnézetből

Kapcsolódó

Így néz ki az Opera új épülete felülnézetből

Lemaradt az Eiffel Műhelyház hétvégi megnyitójáról? Akkor most alig egy percben bepótolhatja az egészet.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a Mahlert hallgató macska az új netes kedvencünk

Mahler IX. szimfóniájának zárótétele csupa szenvedély, és ezt a négylábúak is átérzik. Ez derül ki ebből a videóból.
Vizuál

Meghalt Andy Vajna

A filmipari kormánybiztos hosszú betegség után hunyt el.
Klasszikus

Rangos nemzetközi díjat kapott Várjon Dénesék lemeze

Várjon Dénesé mellett Bartók-művek felvételeit is díjazta a rangos ICMA zsűrije.
Tánc

Carlos Acosta balettigazgató lett

A kubai utcagyerekből generációja egyik legkiemelkedőbb művészévé avanzsált táncost választották a Birmingam Royal Ballet új balettigazgatójának.
Vizuál

Társadalmi, politikai kérdéseket feszegetnek a 69. Berlinale versenyfilmjei

Összeállt a 69. Berlini Nemzetközi Filmfesztivál (Berlinale) versenyprogramja, az Oscar-díjas francia színésznő, Juliette Binoche vezette zsűrinek 17 alkotás közül kell kiválasztania a legjobbat. A magyar filmet Mészáros Márta, Buda Flóra Anna, Tóth Luca és Tasnádi Zsófia képviseli.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Feladat sosem találja készületlenül – Misura Zsuzsa születésnapjára

A Liszt Ferenc-díjas szoprán, Misura Zsuzsa 1973-ban kezdte pályafutását a Magyar Állami Operaházban, amelynek örökös tagja. A napokban ünnepelte 75. születésnapját, ennek alkalmából köszöntjük őt.
Zenés színház

Signor Crescendo

Százötven éve hunyt el Gioachino Rossini. Ebből az alkalomból felavatták a zeneszerző mellszobrát a korszerűsítés alatt és állványok mögött álló Operaházban, ahol a dalszínház énekesei kedvenc áriáik előadásával tisztelegtek az olasz mester előtt.
Zenés színház bécs

Anna Nyetrebko lesz az idei Bécsi Operabál díszvendége

Anna Nyetrebko orosz-osztrák sztárszoprán és férje, Yusif Eyvazov azerbajdzsán tenor lesz az idei Bécsi Operabál díszvendége.
Zenés színház hír

Meghirdették a XI. Nemzetközi Lehár Ferenc Operett Énekversenyt

Az operett nemzetközi népszerűsítése és új tehetségek felfedezése a célja a XI. Nemzetközi Lehár Ferenc Operett Énekversenynek.
Zenés színház premier

A Liliomfi zenés változatát mutatja be a Madách

A Liliomfi musicalváltozatát mutatja be március 23-án a Madách Színház. A zenés komédiát Szigligeti Ede műve alapján Szente Vajk írta, zenéjét Bolba Tamás szerezte.