Zenés színház

„Ne akarjunk senkire sem hasonlítani”

2016.09.07. 08:23
Ajánlom
Marton Éva, Nemzet Művésze címmel kitüntetett Kossuth-díjas operaénekessel, a Zeneakadémia Professor Emeritájával a szeptember 19–25. között második alkalommal megrendezendő Marton Éva Nemzetközi Énekverseny eddigi tapasztalatairól és jövőjéről, valamit az énekes szakma jelenéről beszélgettünk.

Marton Éva művésznővel a Szent István Rend odaítélése előtt beszélgettünk.

A legmagasabb állami kitüntetést vehette át Marton Éva

Kapcsolódó

A legmagasabb állami kitüntetést vehette át Marton Éva

Makkai Ádám műfordító mellett Marton Éva operaénekes vehette át a Magyar Szent István Rendet Áder János Köztársasági elnöktől augusztus 20-án a Sándor-palota Tükörtermében.

- Mi az első budapesti megmérettetés mérlege, és hogyan készülnek az idei versenyre?

- A két évvel ezelőtti verseny a visszajelzésekből ítélve sikeres volt, hála a Zeneakadémia alapos és kiváló szervezőmunkájának és a kivitelezésnek. Az énekverseny előkészítésében lényeges változás nem történt, mert úgy érzem, már az első alkalommal jól lefektettük az alapokat.

- Az idei megmérettetésen újrajelentkezőkkel is találkozhatunk. Mennyit számít egy-két év  egy fiatal énekes életében?

- Az első meghallgatás során nem figyeltünk arra, hogy hány „újrajelentkező” van. Az első verseny óta eltelt idő felér egy egyetemi képzés mesterfokozatával, így a fejlődésben két év igenis sokat jelent. Miért ne lehetne újra jelentkezni?

Húsz nemzet énekesei mérik össze tudásukat a Zeneakadémián

Kapcsolódó

Húsz nemzet énekesei mérik össze tudásukat a Zeneakadémián

Szeptember 19-25. között a nagyközönség számára is nyilvános fordulóihoz érkezik a II. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny.

Marton Éva

Marton Éva

- Az énekverseny után néhány napos mesterkurzusra is sor kerül. Mi ennek a szerepe?

- Tulajdonképpen ez egy felajánlás a részemről, hogy a versenyben résztvevőkkel – az elért eredményüktől függetlenül – amennyiben arra igényt tartanak, egy háromnapos workshop keretében átbeszéljük a problémáikat, elmondjam nekik az észrevételeimet, és esetleg olyan tanácsokkal lássam el őket, amelyeknek később hasznát vehetik.

- A zsűri összetétele jelentősen megváltozott. Van ennek jelentősége?

- A zsűritagok között természetes a fluktuáció, ugyanakkor szeretnék a távol-keleti régiók felé is nyitni. Magától értetődőnek gondolom, hogy a nemzetközi zsűri magyar tagja – rajtam kívül – Meláth Andrea és Ókovács Szilveszter, a külföldi vendégek között pedig itt lesz a barcelonai Teatro Liceu művészeti vezetője, Christina Scheppelmann, a Francisco Viñas Énekverseny vezetője, Miguel Lerin és a deutschlandsbergi Feruccio Tagliavini Énekverseny vezetője, Vittorio Terranova. Új tag a zsűriben Anatoli Goussev, egy milánói énekiskola professzora, akire kiváló növendékei miatt figyeltem fel, szintén új résztvevő Honghai Ma, a pekingi Központi Zeneakadémia professzora, valamint Dél-Koreából az egyik fontos művészeti egyetem dékánja, Sung Bin Kim. Fontosnak tartom, hogy az európai zenekultúrára oly fogékony távol-keleti országok fiataljai is megismerkedjenek a magyar hagyományokkal, Budapesttel, a Zeneakadémiával és az Operával.

Marton Éva és Almási-Tóth András a 2013. januári operavizsga előtt

Marton Éva és Almási-Tóth András a 2013. januári operavizsga előtt (Fotó/Forrás: Felvégi Andrea)

- Milyen különbségeket lát egy európai és egy távol-keleti énekes az énekművészethez és a versenyhez való hozzáállásában?

- Miután a nemzetközi operaélet zavartalan működése újabb és újabb kihívások elé néz, a megfelelő utánpótlás biztosítása, kinevelése elengedhetetlen feladatunk. Szükségünk van és lesz a meglévő, az ismert operakultúrán nevelkedett fiatal énekes generáció mellett a minél nagyobb számban jelentkező távol-keleti énekesekre.

- A tendencia, hogy egy fiatal tehetséget a közvélemény azonnal egy korábban élt nagysághoz kezdi hasonlítani, áldás vagy inkább átok?

- Fontos, hogy a fiatalok az egészséges önbizalom mellett a kezdő évek alatt egy megbízható repertoárt építsenek ki. Ki kell alakítani a saját egyéniségünket. Lehetnek példaképeink, de ne akarjunk senkire sem hasonlítani. Hány „új Callas” pályafutása végződött egészen rövid időn belül!

Marton Éva

Marton Éva (Fotó/Forrás: Emmer László / Opera Magazin)

- Hogyan értékeli a hazai és a nemzetközi ének- és operaművészet helyzetét a tanítás tükrében?

- A hazánkban működő oktatási forma, a rendszeres, „testre szabott” képzés emeli ki intézetünket az átlagból, de szükségesnek tartom egy posztgraduális képzés elindítását is, ami „átmenetet” képezne a zeneakadémiai oktatás és a valós operaélet között. Nagyon sok külföldi dalszínházban működik operastúdió, és a jövőt illetően nagyon biztató, hogy itthon is megvan az akarat egy ilyen rendszer kialakítására.

Így néz ki az Opera új épülete felülnézetből

Kapcsolódó

Így néz ki az Opera új épülete felülnézetből

Lemaradt az Eiffel Műhelyház hétvégi megnyitójáról? Akkor most alig egy percben bepótolhatja az egészet.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Amerikáig is eljutott a nagy port kavart Billy Elliot-ügy híre

Az egyik legnépszerűbb hollywoodi portál „gaygate”-ről, azaz meleg-botrányról ír az elmaradt előadásokkal kapcsolatban.
Vizuál

Instagramon dokumentálta apja halálát egy fotós

Apja élete utolsó tanítását akarta átadni fiának, akinek teljesen hiányzott addigi életéből - fia pedig így, fotókon keresztül próbálta feldolgozni a tragédiát. A sorozat végül mindkettőjük számára sokkal többet adott.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Zenés színház

Gördülő titkárság az Operában

Az Ybl-palota korszerűsítése új kihívások elé állította az Opera művészeti osztályait, a nehézségekből azonban igyekeznek előnyt kovácsolni: az Andrássy úti játszóhely kiesését az új évadban is nagyszabású turnék egész sorával tervezik ellensúlyozni.
Klasszikus

Molto scherzando: Ilyen, ha a karmester szelfibotra cseréli a pálcát

Persze csak a Photoshop segítségével, egy komoly karmester soha nem tenne ilyet!

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

A Játékszín gondoskodik a siófoki nyaralók szórakoztatásáról

A Dog Story, A chicagói hercegnő, a Chess és Hernádi Judit önálló estje is látható lesz a siófoki Színparton. Idén a Játékszín állította össze a nagymúltú szabadtéri színpad műsorát.
Zenés színház

Ki volt az igazi Hans Sachs?

Több ezer mű szerzője, Luther támogatója, eszményített lírikus, egy koraújkori, egyszemélyes Monty Python, foltozóvarga, és nem utolsósorban Wagner egyetlen vígoperájának főszereplője.
Zenés színház Mörbisch

Bodor Johanna: „Minden társulatot meg kellett hódítani”

A Mörbisch-i Seefestspiele gigaméretű, 3600 négyzetméteres színpadának közepéig a kulisszából 35 lépést kell megtenni. Ez volt az első, amit rögtön kiszámolt a helyszínen Bodor Johanna, miután felkérték: idén nyáron ő legyen a koreográfusa a Marica grófnőnek a Fertő-tónál.
Zenés színház billy elliot

Amerikáig is eljutott a nagy port kavart Billy Elliot-ügy híre

Az egyik legnépszerűbb hollywoodi portál „gaygate”-ről, azaz meleg-botrányról ír az elmaradt előadásokkal kapcsolatban.
Zenés színház magazin

Gördülő titkárság az Operában

Az Ybl-palota korszerűsítése új kihívások elé állította az Opera művészeti osztályait, a nehézségekből azonban igyekeznek előnyt kovácsolni: az Andrássy úti játszóhely kiesését az új évadban is nagyszabású turnék egész sorával tervezik ellensúlyozni.