Zenés színház

„Ne akarjunk senkire sem hasonlítani”

2016.09.07. 08:23
Ajánlom
Marton Éva, Nemzet Művésze címmel kitüntetett Kossuth-díjas operaénekessel, a Zeneakadémia Professor Emeritájával a szeptember 19–25. között második alkalommal megrendezendő Marton Éva Nemzetközi Énekverseny eddigi tapasztalatairól és jövőjéről, valamit az énekes szakma jelenéről beszélgettünk.

Marton Éva művésznővel a Szent István Rend odaítélése előtt beszélgettünk.

A legmagasabb állami kitüntetést vehette át Marton Éva

Kapcsolódó

A legmagasabb állami kitüntetést vehette át Marton Éva

Makkai Ádám műfordító mellett Marton Éva operaénekes vehette át a Magyar Szent István Rendet Áder János Köztársasági elnöktől augusztus 20-án a Sándor-palota Tükörtermében.

- Mi az első budapesti megmérettetés mérlege, és hogyan készülnek az idei versenyre?

- A két évvel ezelőtti verseny a visszajelzésekből ítélve sikeres volt, hála a Zeneakadémia alapos és kiváló szervezőmunkájának és a kivitelezésnek. Az énekverseny előkészítésében lényeges változás nem történt, mert úgy érzem, már az első alkalommal jól lefektettük az alapokat.

- Az idei megmérettetésen újrajelentkezőkkel is találkozhatunk. Mennyit számít egy-két év  egy fiatal énekes életében?

- Az első meghallgatás során nem figyeltünk arra, hogy hány „újrajelentkező” van. Az első verseny óta eltelt idő felér egy egyetemi képzés mesterfokozatával, így a fejlődésben két év igenis sokat jelent. Miért ne lehetne újra jelentkezni?

Húsz nemzet énekesei mérik össze tudásukat a Zeneakadémián

Kapcsolódó

Húsz nemzet énekesei mérik össze tudásukat a Zeneakadémián

Szeptember 19-25. között a nagyközönség számára is nyilvános fordulóihoz érkezik a II. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny.

Marton Éva

Marton Éva

- Az énekverseny után néhány napos mesterkurzusra is sor kerül. Mi ennek a szerepe?

- Tulajdonképpen ez egy felajánlás a részemről, hogy a versenyben résztvevőkkel – az elért eredményüktől függetlenül – amennyiben arra igényt tartanak, egy háromnapos workshop keretében átbeszéljük a problémáikat, elmondjam nekik az észrevételeimet, és esetleg olyan tanácsokkal lássam el őket, amelyeknek később hasznát vehetik.

- A zsűri összetétele jelentősen megváltozott. Van ennek jelentősége?

- A zsűritagok között természetes a fluktuáció, ugyanakkor szeretnék a távol-keleti régiók felé is nyitni. Magától értetődőnek gondolom, hogy a nemzetközi zsűri magyar tagja – rajtam kívül – Meláth Andrea és Ókovács Szilveszter, a külföldi vendégek között pedig itt lesz a barcelonai Teatro Liceu művészeti vezetője, Christina Scheppelmann, a Francisco Viñas Énekverseny vezetője, Miguel Lerin és a deutschlandsbergi Feruccio Tagliavini Énekverseny vezetője, Vittorio Terranova. Új tag a zsűriben Anatoli Goussev, egy milánói énekiskola professzora, akire kiváló növendékei miatt figyeltem fel, szintén új résztvevő Honghai Ma, a pekingi Központi Zeneakadémia professzora, valamint Dél-Koreából az egyik fontos művészeti egyetem dékánja, Sung Bin Kim. Fontosnak tartom, hogy az európai zenekultúrára oly fogékony távol-keleti országok fiataljai is megismerkedjenek a magyar hagyományokkal, Budapesttel, a Zeneakadémiával és az Operával.

Marton Éva és Almási-Tóth András a 2013. januári operavizsga előtt

Marton Éva és Almási-Tóth András a 2013. januári operavizsga előtt (Fotó/Forrás: Felvégi Andrea)

- Milyen különbségeket lát egy európai és egy távol-keleti énekes az énekművészethez és a versenyhez való hozzáállásában?

- Miután a nemzetközi operaélet zavartalan működése újabb és újabb kihívások elé néz, a megfelelő utánpótlás biztosítása, kinevelése elengedhetetlen feladatunk. Szükségünk van és lesz a meglévő, az ismert operakultúrán nevelkedett fiatal énekes generáció mellett a minél nagyobb számban jelentkező távol-keleti énekesekre.

- A tendencia, hogy egy fiatal tehetséget a közvélemény azonnal egy korábban élt nagysághoz kezdi hasonlítani, áldás vagy inkább átok?

- Fontos, hogy a fiatalok az egészséges önbizalom mellett a kezdő évek alatt egy megbízható repertoárt építsenek ki. Ki kell alakítani a saját egyéniségünket. Lehetnek példaképeink, de ne akarjunk senkire sem hasonlítani. Hány „új Callas” pályafutása végződött egészen rövid időn belül!

Marton Éva

Marton Éva (Fotó/Forrás: Emmer László / Opera Magazin)

- Hogyan értékeli a hazai és a nemzetközi ének- és operaművészet helyzetét a tanítás tükrében?

- A hazánkban működő oktatási forma, a rendszeres, „testre szabott” képzés emeli ki intézetünket az átlagból, de szükségesnek tartom egy posztgraduális képzés elindítását is, ami „átmenetet” képezne a zeneakadémiai oktatás és a valós operaélet között. Nagyon sok külföldi dalszínházban működik operastúdió, és a jövőt illetően nagyon biztató, hogy itthon is megvan az akarat egy ilyen rendszer kialakítására.

Így néz ki az Opera új épülete felülnézetből

Kapcsolódó

Így néz ki az Opera új épülete felülnézetből

Lemaradt az Eiffel Műhelyház hétvégi megnyitójáról? Akkor most alig egy percben bepótolhatja az egészet.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Zoboki Gábor: A Müpa tervezésében a szakmám és a szenvedélyem találkozott

Immár húsz éve, hogy a Müpa a hazai kulturális élet egyik legjelentősebb helyszínévé vált, nagy sztárok csodálkoztak el, milyen pompás akusztikai környezetben lehet itt muzsikálni. Zoboki Gábor építész felidézte a kezdeteket.
Plusz

Novák Péter, Blaskó Borbála, Szervét Tibor és Várdai István is állami elismerést vehetett át március 15-e alkalmából

Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter állami elismeréseket adott át a közelgő nemzeti ünnep alkalmából a Pesti Vigadóban, március 13-án.
Plusz

Ők kapták a legmagasabb állami kitüntetéseket 2025-ben

Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc évfordulója alkalmából a művészeti és a tudományos élet legrangosabb elismeréseit, Kossuth- és Széchenyi-díjakat, valamint Magyar Érdemrend kitüntetéseket adott át Sulyok Tamás köztársasági elnök.
Színház

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat, Barisnyikov videón köszöntötte

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat. A Rózsavölgyi Szalonban megtartott ünnepélyes díjátadón Pintér Béla mondott laudációt, míg a világhírű balettművész, Mihail Barisnyikov videóüzenet küldött.
Színház

Koncz Andrea: „Könnyen azonosulok a beatnemzedék lelkületével”

Koncz Andrea tizenhárom éve erősíti az Újszínház társulatát. A színésznővel új bemutatója, A hóhér kötele kapcsán színpadi időutazásról, a határon átnyúló pályakezdésről, Jack Kerouac-ról és a támogató családi háttérről is beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

A maszk szabadsága – beszélgetés A cirkuszhercegnő három bonvivánjával

Hármas szereposztásban mutatta be februárban a Budapesti Operettszínház Kálmán Imre nagyoperettjét, a produkció legközelebb március végén lesz látható. Az előadásban a titokzatos artista, Mister X szerepét Sándor Péter, Laki Péter és Papp Balázs formálja meg.
Zenés színház interjú

„Benne van minden, ami egy nővel megtörténhet” – interjú David Yengibarian harmonikaművésszel

A Csokonai Nemzeti Színház Magyarországon elsőként mutatta be élőzenével, kőszínházi előadásként Astor Piazzolla María de Buenos Aires című tangóoperáját. A produkcióban fellép David Yengibarian örmény harmonikaművész, aki harminc éve él és alkot Magyarországon, és aki maga is Piazzolla szerelmese.
Zenés színház hír

A 3 testőrt mutatja be a Szegedi Szabadtéri, Varga-Járó Sára lesz Milady

Miladyjére talált a Szegedi Szabadtéri Játékok: Varga-Járó Sára alakítja A 3 testőr intrikusnőjének szerepét. A fiatal színművészt száz jelentkező közül választották ki. A nagyszabású musical premierje augusztusban lesz.
Zenés színház ajánló

„Bárki lehet ogre a saját életében” – a Margitszigetre érkezik a Shrek, a musical

A Shrek, a musical szabadtéri bemutatóját augusztus 1-én és 2-án láthatja a közönség a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon.  A produkció izgalmas szereposztásban, fülbemászó dallamokkal és az ogretörténet ismert és szeretett figuráival „igazi zöld otthonra” talál a Margitsziget fái között.
Zenés színház ajánló

Sümegi Eszter a Príma Donnák-sorozat következő vendége

Verdi számos operarészlete felcsendül Sümegi Eszter Príma Donnák-gálaestjén március 9-én az Eiffel Műhelyházban. Az Opera Kossuth-díjas örökös tagjának partnerei Kálmándy Mihály és Boncsér Gergely, a zongoránál pedig Szennai Kálmán karmester lesznek.