Zenés színház

Ne nézd a korát?

2008.10.14. 00:00
Ajánlom
Ha a Metropolitan kakasülőjére szól a jegyem, én is állva és hangosan bravóztam volna. A Live HD közvetítésnek köszönhetően azonban a Müpa előadótermének első sorából túl sokat láttam az átlagosnál nem sokkal nagyobb házimozi-méretű vásznon a színpadi történésekből, amik helyenként szánalmat keltettek, és a szereplők iránti együttérzésemet váltották ki.

Sötét éjkék, már-már fekete a színpad hátsó részét lezáró függöny. Nem ragyognak a csillagok. A jobb oldalon préselt mdf-lapokból rajzolódnak ki a Júdeai-sivatag dűnéi, elöl egy fémtákolmány, rajta csiga, csörlő, alatta Jochanaan használaton kívüli olajfúrótoronyból vagy kútból kialakított, esetleg kényszermunka-bányabörtöne. Középen tektonikus lemezmozgások következtében hosszú repedés fut, alóla kikéklik a víz. A bal oldalon piros fallal határolt plexidobogón a királyi palota. És ezzel elérkeztünk az előadás első, nem kifejezetten nehéz rejtvényéhez.

 
 

Igen, Heródes palotájában folyik a bujálkodás, az maga a dekadencia, az erkölcsi fertő. Kár, hogy ebből semmit nem sikerül Jürgen Flimm rendezőnek megvalósíttatnia, a (még egyszer szögezzük le: pazar énekesi teljesítményt nyújtó) szereplők között semmiféle viszony- és motivációs rendszert nem fedezhető fel. Annyi világos csupán, hogy a kis töpszli nyálcsorgató Heródes (Kim Begley), aki helyenként Kabos Gyula-i módon tutyimutyi, nem bánná, ha neje mellett annak leányával is intim viszonyba kerülne. Igaz, jelen esetben anya és lánya úgy néznek ki, mintha nővérek lennének. Herodiasról semmit nem tudunk meg, a Komlósi Ildikó alakította asszonyról becsülettel elfeledkeztek, fogalmunk sincs arról például, miért hasonlít egymásra Salome és Herodias, pedig állítólag anya és lánya egyformán gonoszak (Heródes mondja, ő mindkettővel egy fedél alatt él, hát csak tudja).

Hardcore, kizárólag a csodálatos hangot értékelő operarajongókat valószínűleg ez nem zavarja, mint ahogy számukra gyakran az sem vet fel problémát, ha a színpadi történések és viszonyok között oksági magyarázatok hiányoznak - mondván: a dráma úgyis a benne van a zenében. Ez kétségtelen. Én azonban színházat is akarok látni. Amiben lehet indokolt, hogy Salome (Karita Mattila) közel ötven éves, mert akkor egy, a fiatalság elvesztésén pánikoló nő fojtja alkoholba kétségeit, jó tízessel fiatalabb katona szeretőkkel azt akarja bizonyítani, hogy tud még ő dolgokat, és a Heródesnek előadott tánc is csak egy újabb önbizalom-fenntartó momentum. De ha a közel ötvenes nőre olyan pillantásokat és hajcsavargatásokat erőltetnek, amiket utoljára tizenkét évesen csinálunk mi lányok anélkül, hogy azt cikinek éreznénk, a hétfátyoltánc szalonsztriptízzel pikánssá tett koreográfiája pedig leginkább azokat a videókat idézi, amiken a céges karácsonyi bulik kevésbé józan pillanatait örökítik meg – nos ez pontosan az az eset, amikor a rendezőt az ötlethiány okán túl a női szolidaritás nevében is lemondásra kellene felszólítani.

 
 

Kim Begley példáján kiderült már, hogy a főszereplő férfiak sem jártak jobban, de ha ez nem elég, akkor jöjjön a Keresztelő Szent Jánost adó Juha Uusitalo. A hang illúziót keltő, amit a látvány azonnal lerombol, az énekelt szöveg pedig megkacagtat. Az erősember-versenyek résztvevőit kenterbe verően terjedelmes finnt bármikor elhiszem kedves mackós pasinak, favágónak vagy épp ógermán mitológiai figurának. De prófétaságában izgató férfinak, aki ahelyett, hogy félkézzel falhoz dobálná összes őrzőjét, zokszó nélkül bemászik a börtönbe/kútba leeresztendő kosárba, engedelmesen szemére köti a rongyot és visszakattintja a biztonsági láncot… kizárt dolog. Ha Flimm úr nem csupán játékmesteri, de rendezői feladatokat is ellátott volna, ha nem akar illúziót kelteni, hanem az énekesek civil adottságait kihasználja és azoknak dramaturgiai funkciót ad, többletjelentéssel, egyáltalán: értelmezéssel gazdagodott volna Strauss operája. Vagy ha ez nem megy, még mindig ott az a lehetőség, hogy a stilizált díszletben a "színészkedéstől" megszabadított zene önmagában hasson. A kettő viszont kizárja egymást.

(2008. október 11. - Művészetek Palotája, Előadóterem
Richard Strauss: Salome - The Metropolitan Opera: Live in HD
Km.: Karita Mattila, Ildikó Komlósi, Kim Begley, Joseph Kaiser, Juha Uusitalo; a Metropolitan Opera Zenekara és Kórusa - vez.: Patrick Summers; rendező: Jürgen Flimm; díszlet-jelmez: Santo Loquasto; fény: James F. Ingalls; koreográfus: Doug Varone)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Hiába fest jobban Szűz Mária a restaurálás után, a tulajdonos reklamál

Ez már nem az, akit ismert és szeretett, állítja, miután egy restaurátor szebb küllemet varázsolt a szobrának. Akár bíróság elé is kerülhet az ügy. Inverz „bundás Krisztus”-eset Lengyelországból.
Plusz

Ezek a 75 éves David Gilmour kedvenc Pink Floyd-dalai

Ma ünnepli 75. születésnapját David Gilmour, a Pink Floyd szólógitárosa, aki egyébként a basszusgitártól a billentyűkön át a szaxofonig számos hangszeren játszik, mégis karakteres húrhajlításairól, összetéveszthetetlen soundjáról és kitartott hangjairól ismerünk.
Színház

Upor László beszélgetéssorozatot indít az eTrafón

Véget ért a Trafó TudásTrambulin sorozata, a nézők azonban nem maradnak online műsor nélkül: március 10-én indul a Világhazafiak, amelyben Upor László olyan magyarokkal beszélget, akiket bár számos alkalommal láthatunk Magyarországon, külföldön is jelentős sikereket értek el.
Vizuál

90 év után bukkant fel a magyar származású Amrita Sher-Gil festménye

Az indiai Frida Kahlóként is emlegetett magyar származású festőnő portréja akár a 2,8 millió dolláros (849 millió forint) leütési árat is elérheti a Christie's aukciósház árverésén.
Vizuál

Elszakadás a dogmáktól – Nagy Ágnes állatszobrai bevették Velencét

Nagy Ágnes szobrai egy év leforgása alatt utaztak már repülőn az Egyesült Államokba, hajóztak a Canal Grandén és a velencei lagúnákban. Februárban a pandémia után újranyíló Velencében mutatkoztak be a patinás Albrizi-Capello palotában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Tordai Éva operaénekesnő

Nyolcvanhárom évesen elhunyt a nemzetközi hírű operaénekesnő, Tordai Éva, aki 1971-től nyugdíjazásáig szerepelt a budapesti Operaházban, és az utóbbi években énekmesterként szolgálta a dalszínházat.
Zenés színház interjú

Agyhullámok zenéje – interjú Somogyi Szilárddal

A Pendragon-legenda és az Abigél után új előadással bővül a Budapesti Operettszínház online repertoárja. A Virágot Algernonnak 2015-ben hódította meg a Raktárszínház színpadát, az előadás rendezőjével Somogyi Szilárddal a felvétel körülményeiről, a jelenről és a következő produkcióról beszélgettünk.
Zenés színház gyász

Elhunyt Palcsó Sándor operaénekes

A kétszeres Liszt Ferenc-díjas operaénekest, a Magyar Állami Operaház Örökös Tagját 91 éves korában érte a halál.
Zenés színház hír

Az autósmozik mintájára autósszínházat terveznek Manchesterben

Musical koncertekkel indulna a nyári színházi szezon Manchesterben, ahol mindenki élőben, de biztonságban, a saját autójában ülve élvezhetné az előadásokat.
Zenés színház ajánló

Börtöndráma az Operaházban

A megrázó erejű Ments meg, Uram! (Dead Man Walking) című Jake Heggie-operával folytatódik az Opera Otthonra fizetős streamsorozata. Az Almási-Tóth András rendezte produkció szombaton Meláth Andrea és Sólyom-Nagy Máté főszereplésével látható.